התיזמון המפתיע של בנק ישראל לקניית מניות

זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון מנסה להבין את תזמון החלטת בנק ישראל לקנות מניות בשוקי העולם. וגם משהו קטן למחשבה על מחירי הדלק בישראל
זיו פניני | (25)

כשקראתי על ההחלטה האסטרטגית של בנק ישראל להתחיל לקנות מניות בשוקי ארה"ב על מנת לשפר את פוטנציאל התשואה על יתרות המט"ח שלנו בסביבה של ריביות נמוכות ושערי המטבע מסוכנים, לא יכולתי שלא לחייך (חיוך כבוש אבל בכל זאת).

הסטת כספים אל אפיקים תנודתיים ומסוכנים היא פעילות לגיטימית שבנקים מרכזיים בעולם עושים כבר זמן רב בצורה דינמית ואגרסיבית. לא הכוונה עצמה גרמה לי לחייך.

גם העובדה שבנק ישראל מתווה את פיזור ההשקעות שלו על פי שיקול דעתו הבלעדי, ובודק את עצמו מול מדד יחס (נומרר) שהוא עצמו קובע ללא מתן הסבר מיוחד על שינויים בו או שינויים בהשקעותיו, (לא לפני ההשקעה ולא אחריה) אינה הסיבה.

אפילו ההתנגדות למדיניות הבנק בנוגע לניהול הסיכונים ובדיקת נאותות ההשקעה ואי התאמתה לניהול כסף בסיכון, והעובדה שיתרות אלו אמורות לשמש כרית בטחון למדינה במצב של משבר מדיני או עולמי חמור, קריסת מערכות, או חלילה מלחמה גדולה וממושכת כלומר מצב שבו שווקי מניות יקרסו מלכתחילה בדיוק כשנצטרך את הכסף.

מאחורי החיוך שכבשתי עומדות שתי סיבות. התזמון בו התקבלה ההחלטה והסיבה שנתן הבנק לשינוי המדיניות המפתיע. רק לאחר ההתפתחויות הכלכליות בתקופה האחרונה בכל רחבי העולם כמו הורדת הריבית האגרסיבית ע"י הבנקים המרכזיים בכלכלות הגדולות בעולם, אילוץ בנקים מרכזיים אחרים לעשות כן ע"י מלחמת מטבעות, דחיפת גופי השקעה רבים להעלות את מרכיב הסיכון בתיקים, הימור על כך שכל מוקשי החוב בגוש האירו והן בארה"ב יפורקו בהצלחה וכתוצאה מכך תגובת השווקים בעולם בעליות שערים אגרסיביות, נזכר בנק ישראל שאין אלטרנטיבה וצריך להשקיע במניות? האם זה לא דפוס החשיבה שבגינו נתפסו הבנקים המסחריים הגדולים עם החזקות ממונפות בנכסים רעילים במאזניהם? נכסים שהם עצמם שיווקו לכולם בהצלחה כזו שהתפתו לרכוש אותם בעצמם.

במילים אחרות, האם התנאים בהם אי אפשר לקבל תשואה ריאלית נאותה על השקעה בנכסים סולידיים לא נוצרו מלכתחילה ע"י הבנק עצמו? ובכוונה לאלץ משקיעים להגדיל נכסי סיכון? האם לא כדאי שהבנק ישנה את מדיניות ההשקעה כך שבעתיד יתאפשר לו להשקיע במניות, לשנות את דרך קביעת מדד היחס ואף להכריז שאינו פוסל השקעות בשוק המקומי? וכפועל יוצא של כל המתואר, גם כשתהיה ירידה משמעותית במחירי הנכסים המדוברים יוכל לפעול נגד המגמה, לווסת אלמנטים של פאניקה ולשדר למשקיעים כי המחירים הנם כלכליים ואין צורך למהר ולמכור?

בימים האחרונים דנו ודשו הרבה בהשוואות מחירי הדלק בישראל למחירו באירופה, כשטענת ההגנה של המדינה היא שבאירופה מחיר הדלק אף יקר יותר ממחירו בישראל. אך האם לא חשוב והוגן גם לציין כי במדינות מסוימות באירופה וארה"ב, משמש מחיר זה למס ויסות הרכבים בכביש, כאשר המס על קניית והחזקת רכב נמוך משמעותית הן בקניה והן באחזקה. האם לא רצוי להזכיר כי חלק מהמס על הדלק מופנה לביטוח החובה והרישוי, כך שביטוח החובה ואגרת הרישוי נמוכות מאוד מלכתחילה? האם לא צריך גם לחשב את אחוזי המס על קניית הרכב מלכתחילה?

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    עמי ש 09/03/2012 13:40
    הגב לתגובה זו
    והם יכולים רק להסביר את שקרה בדיעבד. ממליץ לבנק להמשיך ולהחזיק מטבעות ושלב אחר כך אגח. לא קופצים מהגן לאוניברסיטה.
  • 22.
    אבישי 08/03/2012 14:17
    הגב לתגובה זו
    הוא ששם הם לא צריכים לממן חרדים וערבים בעלי מפעלים לייצור ילדים...
  • 21.
    גל א 08/03/2012 14:16
    הגב לתגובה זו
    יש לך ביטחון גדול אבל גם פישר שטייניץ וטרכונברג הורסים את המדינה, שר אוצר שלא מבין כלכלה יחד עם נגיד זחוח וטרכטנברג שבלי שרצה העלה מיסים למעמד הבינווני - ועכשיו השוק אומר את דברו!!אתם עדיין יכולים לתקן האם תודו בטעות??
  • 20.
    עומר לוי 08/03/2012 14:08
    הגב לתגובה זו
    או שמותר לך הכול (בנק ישראל) או שאסור לך כלום עם רגולציה מטורפת שהנה מהווה סרטן למשק.
  • 19.
    צדק חברתי=חרםצרכני=הישראלי הפסיק להיות פראייר (ל"ת)
    ישראלי לא פראייר 08/03/2012 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    aaa 08/03/2012 09:43
    הגב לתגובה זו
    גם אתה יודע כמי שעיניו בראשו שבנק ישראל מבצע כאן טעויות של טירון יש לחייב את קובעי המדיניות הנ" ל בהחזר כספי הפסד באם יגרמו למדינת ישראל הרי עד עתה בנק ישראל בלשון המעטה לא יצליח ליצור רווחים משמעותיים מדפוס השקעתו אך משכורות בעשרות אלפי שקלים והטבות הכניס לכיסם של בכירי הבנק
  • 17.
    בן גיגי 07/03/2012 19:51
    הגב לתגובה זו
    כסף לקונצרניים המשוועים לנזילות וגלגול החובות ולמה אוין הוא מחזיק את סל המטבעות במקום את הנומרר ולמה הנגיד מתנהג כשחיט יחיד בכלכלה? האם הוא מאמין שצריך להוצי כסף לנהיול בחול למה הוא לא משתמש במנהלי השקעות מקומיים ע" י מכרז וצודק פניני למה לקנות כעת שיחכה למפולת ואם היא לא תבוא - עוד יותר טוב.
  • 16.
    מאיר ט 07/03/2012 17:32
    הגב לתגובה זו
    אותו מזמן אף אחד לא מבין, המיסים העקיפים ( הישירים) כאן הם מהגבוהים בעולם, ככה לא בונים חומה וככה לא מעודדים כלכלה ניפגש במיתון הבא, אה סליחה בבחירות הבאותתתתתתתת
  • 15.
    דור חובב מאקרו כלכלה 07/03/2012 15:26
    הגב לתגובה זו
    יש משהו מאוד נכון במהלך הזה של בנק ישראל, כי יש 2 בעיות חמורות ויקרות בהחזקת סכומים גבוהים כאלה של דולרים ואני לא מדבר על " מחיר הריביות" , הבעיה הראשונה היא אינפלציה של הדולר, הלמ" ס האמריקאי מדווח על כ 4% בשנה אך כולם יודעים שכמו שקורא גם אצלנו המספרים האמיתיים אחרים. בנוסף בזמנו של קלינטון נערכו שינויים קיצוניים בלתי סבירים בחישוב המדד שגוררים טעות הגדלה מידי שנה, יש דעות שהאינפלציה האמיתית בארהב הייתה השנה כ 11.5%. למה זה קורה? פשוט כי האמריקאים לא מוכנים לשלם לסעודים ולסינים כל כך הרבה שירות תמורת המוצרים והנפט שנכרשו בדולרים, (דבר שגורם לסינים לנסות לחפש הצמדה למדד בדמות אג" ח אבל זה סיפור אחר) הבעיה השניה הנובעת מהחזקת דולרים היא שיפן וארה" ב נמצאות בסכנה חמורה לחדלות פרעון מסוג כלשהו. בדר" כ המשמעות של זה היא היפר אינפלציה אבל זה מקרה שונה מהרגיל כי הפד הוא בנק פרטי (" חציי פרטי" -אלק) מה שגורם לו להיות לא אחראי על חובות הממשלה, כלומר גם לאחר חדלות פירעון יתכן שהאמריקאים ישלמו את התקציב והבנק ימשיך לווסת את ערך הדולר בארהב. בנוסף היותו של הדולר כמטבע בסיס מקנה לו ערך רב ויציבות רבה כך שלא ברור מה יקרה ואם בכלל תהייה היפר אינפלציה בדולר. מה שבטוח הוא עדיף להחזיק נכס ממשי שלא נשחט בערכו, נכס שהוא לא אגח שיתכן שלא ישולם כאמור.
  • אני 07/03/2012 15:53
    הגב לתגובה זו
    ניתוח שאני מסכים לרובו אבל אין הוא פוסל את השאלות הלגטימיות: 1. למה לקנות כעת ולא כשהשוק היה ב 600 או 700 או 900 או 1000 (במונחי המעו" ף) 2. למה לקנות מניות כשהתשואות הקונצרניות כ" כ גבוהות...בכל זאת אג" ח לפני המניה... 3. כשהרגולציה כ" כ הדוקה על כל גופי הניהול - מי יבקר את הנגיד על נכסי הסיכון? 4. האם אתה מודע לריביות בסוגי המטבעות אותם מחזיק הבנק? - גם אנו לא. 5. האם כשערך המט" ח יישחק לא יישחקו בערכים מקומיים גם ההשקעות בחו" ל? 6. האם צריך לקנות על המגמה כשהשווקים ביצעו ראלי של כ 80% - 90% מאז המפולת? 7. האם שינוי מדיניות כ" כ קיצוני עובר כמחטף - מה יהיה הלאה עם האוכל בא התיאבון... 8. ללדעתי הפואנטה הובנה... 9. אבל הניתוח - ניתוח נכון כשלעצמו...
  • 14.
    נומרר 07/03/2012 13:50
    הגב לתגובה זו
    כשבנק ישראל מפרסם את התשואה שלו מול הנומרר הוא בעצם יורה חץ ורץ לסמן את המטרה סביבו. הבנק לא יכול גם לנהל את ההשקעה, גם לקבוע את מדד היחס, גם לשומרו סודי וגם לחשוב שנאמין לו שהוא היכה אותו - בדיחה גדולה במיוחד נוכח הרגולציה המחמירה על כל גופי נהול ההשקעות האחרים.
  • 13.
    מור 07/03/2012 13:33
    הגב לתגובה זו
    הקשר בין מצב השווקים למצב הכלכלה בפועל קלוש .. שווקים תמי מהמרים על העתיד וכלכלנים אלופים בהסברים בדיעבד ... אסור לתת לכלכלנים להשקיע זה מתכון בדוק להפסד
  • 12.
    אורלי כהן 07/03/2012 13:32
    הגב לתגובה זו
    זה הנגיד הטוב בעולם. יש לנו מזל שהוא הנגיד שלנו.
  • 11.
    אנונימוס 07/03/2012 12:26
    הגב לתגובה זו
    זיו , כרגיל מילים עם בשר השאלה אם יהיה מי שירצה לאכול את הבשר
  • אלי ש 07/03/2012 13:14
    הגב לתגובה זו
    עזוב עינייני מאקרו, לבחור רעיונות יצירתיים ואיכותיים בתצורת המסחר וחישוב הביטחונות, אבל אין עם מי לדבר, כל אחד מפחד על התחת של עצמו, ראה את הכתבה של קצמן - הרגולטור הפך סרטן נוראי על כל המשק, ובמיוחד על שוק ההון. חברה זה לא צחוק הולכים כאן למיתון רציני!!.
  • 10.
    פניני יעל 07/03/2012 11:56
    הגב לתגובה זו
    גאה בך - כל הכבוד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 9.
    למספר 5 תשובה 07/03/2012 11:44
    הגב לתגובה זו
    שהתחיל בכוונות טובות מסתיים בבלאגן גדול ולטווח ארוך
  • 8.
    מצאתי את הלוביסט שלי (ל"ת)
    דפי ליף 07/03/2012 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דוקאטיסט 07/03/2012 11:40
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שראוי לבנק ישראל להשקיע גם במניות ,הטיימינג אומנם מוזר אך הכוונה סבירה. נראה שאפשר היום להשקיע בשווקי החוב בתשואותגבוהות לכן הטיימיניג מוזר. ומחירי הדלק...פשוט מס שקל לגבות ועובר מעל הראש של נהגי הליסינג..
  • 6.
    מס הבלו הוא מס על מס שכן יש מעמ (ל"ת)
    אבי 07/03/2012 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אמיר לוי 07/03/2012 11:15
    הגב לתגובה זו
    תמיד זה מתחיל בקטן, אם זה יהיה מאוד קטן אז זה לא ישפיע על היתרות והמהלך לא ישא פרי ואם זה יגדל בעתיד מפחיד לתת כזה כח לגוף לא מפוקח בעליל!!
  • 4.
    יוסי כהן 07/03/2012 11:08
    הגב לתגובה זו
    יש שם מועצה שלמה של כלכלנים בעלי שם עולמי. תודה להם שהם מנהלים לנו את הכסף.
  • 3.
    בנק ישראל 07/03/2012 11:03
    הגב לתגובה זו
    אנחנו גאונים ולכן מותר לנו להשקיע היכן שנרצה ללא ביקורת ולכן בועת הרגולציה כאן בישראל לא רלבנטית לנו.תודה.
  • 2.
    אנדי 07/03/2012 10:56
    הגב לתגובה זו
    אבל לגבי מדיניות ניהול סיכונים, צריך להיות הוגנים ולציין שמדובר בהשקעה של רק עד 10 אחוז מיתרות המטח במניות של חברות גדולות. כמו כן, לא הגיוני לצפות שבנק ישראל ישקיע יתרות מטח שמטרתן לתת לנו שמיכה בשעת חירום בשוק המקומי. הרי בדיוק כשתהיה שעת חירום (ח' וח מלחמה רצינית) הבורסה המקומית תקרוס חשוב שיתרות המטח של ישראל יהיו נזילות ובחו" ל על מנת לקנות לנו דלק, מזון, תחמושת וכו. לגבי שאר טיעוניך. צודק לגמרי
  • 1.
    רוכב אופנוע 07/03/2012 10:53
    הגב לתגובה זו
    בחו" ל אני קונה 2.5 אופנועים חדשים במחיר של אופנוע אחד בארץ משלם על כולם ביטוח אחד לרוכב אחד (בארץ לכל אחד ביטח לחוד גם לרוכב אחד) משלם טסט סמלי וביטוח חובה סימליים שכן את השאר גובים מהבלו על הדלק ונוסף לכול ליטר עולה פחות בטח באחוזים מהשכר - אז איזה כיף בישראל - ועוד לא הזכרתי מצלמות ומסלולי רכיבה יעודיים.
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

נחיל רחפניםנחיל רחפנים

אלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב

להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי

עופר הבר |
נושאים בכתבה רחפנים

דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.

להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.

הנחילים שחושבים לבד

רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות. 

הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.

סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון

בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.