השוק פספס את ביצת הזהב במשביר - האם יש שם עוד אחת?
שוק ההון המקומי מגלה אמון מועט בחזון העסקי היומרני של רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן. לא צריך להיות אנליסט בכיר כדי להבין את חוסר האמון הזה, די פשוט לבחון את רמת התשואות הגבוהה של איגרות החוב של הקבוצה ולהבין את התמונה הכללית.
ליבת הסקפטיות סביב פעילות הקבוצה נעוצה במינוף היתר, וכן בקדחת הרכישות הגדולות של הקבוצה שכללה בשנים האחרונות את החברות אופיס דיפו וניו פארם, עסקאות ענק במונחי קבוצה בסדר הגודל של המשביר לצרכן, אשר טרם הוכיחו עצמן כעסקאות מוצלחות שמייצרות החזר סביר על ההשקעה.
הנחישות של רמי שביט ואנשיו לפתוח רשת חנויות מזון ולהיכנס לזירה הצפופה להחריד של קמעונאי המזון, מוסיפה שמן למדורת הסקפטיות שהופנתה ומופנית כלפי האיש וקבוצת המשביר לצרכן שבשליטתו.
השבוע הודיעה הקבוצה על אקזיט מרשים בדמות מכירת חברת סיבוס (82%) לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקלים. זאת לאחר שנכנסה להשקעה בחברה זו בשווי של כ-8 מיליון שקלים בלבד לפני שנים מעטות. במידה והעסקה תושלם, הרי שהיא תשפר מהותית את הפרופיל הפיננסי של הקבוצה, תגדיל את ההון העצמי ותשפר את הנזילות. אולם חשוב לא פחות - תעניק מעט קרדיט לרמי שביט וחזונו.
אין בעסקה זו כדי לשנות מקצה לקצה את מיצובה הפיננסי של הקבוצה ובוודאי שלא כך הדבר בתרחיש של המשך השקעות מסיבי. אך למרות כל, יש בעסקה להצביע על כושר ייצור ערך לבעלי המניות, שכן ראוי להודות כי לא רבים בעולם העסקי השכילו לייצר רווח הון שכזה בעת האחרונה.
מכירת סיבוס, יחד עם הדו"חות הכספיים המשופרים ברבעון האחרון, מייצרים עבור קבוצת המשביר לצרכן הזדמנות לייצר מומנטום עסקי חיובי. המפתח לשימור המומנטום הוא חיזוק בסיס ההון של הקבוצה באמצעות הכנסת שותפים אסטרטגיים בהון המניות, זאת על מנת להתמודד עם אופק כלכלי בעייתי בכלכלה המקומית ואופק מימוני עמום בכל האמור בשוק האג"ח הקונצרני.
זה המקום להודות כי איש מן האנליסטים בשוק ההון או בחברות הדירוג לא ייחס שווי כלכלי של 100 מיליון שקלים או קרוב לכך במודל הכלכלי של קבוצת המשביר לצרכן. לפחות ליום אחד מותר לשאול עצמנו בקול רם: "האם ייתכן שאנו מפספסים עוד "ביצי זהב" בקבוצה?"
- 6.משקיע וותיק ומנוסה 03/03/2012 10:20הגב לתגובה זוואם הסיבוס הזו חברה פרטית? אז ממש לא מעניין כל הסיפור הזה מהסיבה הפשוטה שהציבור הרגיל לא חשוף לחומר הזה אני מכיר סיבוס בבורסה שהייתה ב-=9000 ואפילו יותר ועכשיו היא 1300 לא חוכמה לנפנף בחומר שהציבור לא חשוף כולל האנליסטים שאתה מתכוון אליהם.
- מנוסה ? 03/03/2012 21:28הגב לתגובה זוגובים עמלה עבור שימוש בכרטיס, תרנגולת שמטילה ביצי זהב!!!
- 5.ניר 02/03/2012 23:55הגב לתגובה זוכמו שכתבו לפני טוקבקים נוספים.די לראות את מגמת השוק ע" מ להבין לאן כתבותיך הולכת .שוק עולה אתה חיובי איתו שוק יורד אתה פסימי-שוק הולך ל 800,הקונצ פחד אלוהים וכו' תתמיד גבר,תתמיד.
- 4.משקיע במשביר 01/03/2012 20:23הגב לתגובה זואני אספתי אותם באזור 150
- 3.קוויתי שלפחות תציין ביצה אחת או שניים (ל"ת)רפאלו 01/03/2012 12:20הגב לתגובה זו
- 2.סוף סוף כתבה חיובית (ל"ת)אמיר 01/03/2012 10:18הגב לתגובה זו
- 1.יוסי 01/03/2012 09:43הגב לתגובה זויעשו תשואה פנטסטית
- חיים 01/03/2012 12:53הגב לתגובה זוהאגחים יטוסו, במיוחד משביר לצרכן אגח ב
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)