הקשר הסמוי בין גלוב אקספלוריישין ללוויתן - שחתך את רציו
ביום ראשון האחרון הודיעה חברת גלוב אקספ יהש כי קידוח אופק 1 יבש ולא נמצאו בו סימני נפט. בתגובה, איבדה רציו יהש כ-170 מיליון ש' משוויה (ירידה של 6.9% בשווי המניה), או אם תרצו, שווי מאגר לוויתן נחתך בכמיליארד ש'. כמו כן, ירדה מודיעין יהש בשיעור של 4.3% כאשר מדד ת"א נפט וגז איבד 3.84% ומדד המעו"ף 2.26%.
לאור העובדה כי קידוח אופק 1 של גלוב בוצע ביבשה נראה תמוה כי יחידות השתתפות של חברות הפועלות במים עמוקים ירדו בשיעורים כה גבוהים. הרי אין קשר גיאולוגי בין הקידוח של גלוב ביבשה לפעילות של מודיעין במירה ושרה, ובוודאי לא לתגלית של רציו בלוויתן. לא היינו מצפים כי בעת הודעה של חברת טבע על הקופקסון מניית פריגו תרד, או לחילופין כתוצאה מהכרזה חיובית של אפריקה מגורים מניית גזית גלוב תעלה.
אם כך, מדוע לאחר שלוש שנים בהן ענף חיפושי הגז והנפט נמצא בכותרות (מאז תגלית תמר) כושל שוק ההון בהבחנה בין החברות השונות דווקא בענף זה? ובכן, אציע לכך שתי חלופות אשר אינן בהכרח מוציאות זו את זו.
הראשונה, ישנם עדיין משקיעים רבים שרוצים "לעשות מכה" ביחידות השתתפות של חברות חיפושי גז ונפט, וחולמים על תשואה כמו שקרה במניות של החברות השותפות לתגלית תמר וברציו. חלק מאותם משקיעי חלומות טרם למדו לבצע את ההבחנה הדרושה בעולם חיפושי הגז והנפט, והמשמעויות של מיקום הרישיונות (המדף היבשתי, איזור ים המלח, מים רדודים, מים עמוקים). הם משקיעים בצורה ספורדית איש איש לפי אמונתו במניה זו או אחרת.
לפיכך, מבחינתם הודעה רעה של חברה אחת משליכה על כל הענף. להערכתי, מספרם של שחקני החלומות הלא מקצועיים הולך ופוחת, אך בחלק ניכר מחברות חיפושי הגז והנפט המסחר דל יחסית. לכן משקלם של משקיעי החלומות עדיין גבוה יחסית.
הסיבה השנייה הינה נגזרת של הראשונה, אך לא באמצעות החזקות ישירות כי אם בגלל תעודות הסל החדשות על הענף וקרנות הנאמנות המשקיעות בענף הגז והנפט המקומי. משקיעים שמחפשים "לעשות סיבוב" בסקטור, משקיעים באמצעות קרנות נאמנות, והחל מהחודש גם בתעודות סל. אותם משקיעים, אשר להם מאפיינים דומים לאלו שהזכרתי בפסקה הראשונה, קוראים את ההודעה של גלוב ומחסלים את החזקתם בענף בכללותו. ברם, בפועל לקרנות הנאמנות של הסקטור ולתעודות הסל החזקה קטנה מאוד בגלוב אקספלוריישין.
למעשה, עקב "מכירת החיסול" הנ"ל נגררות שאר מניות הסקטור לירידות חדות כאשר הקשר ביניהם איננו המיקום הגיאוגראפי / גיאולוגי של חיפושי הגז, אלא משקלם בתוך תעודת הסל / קרן הנאמנות. למשל, ביום ראשון היה מסחר בהיקף של 1.25 מיליון ש' לערך בתעודות הסל של הסקטור. אמנם מדובר בהיקף מועט, אך ביחס לכמות הכסף שיש בתעודות סל הנ"ל מדובר על אחוזים לא מבוטלים. ההחזקות הגדולות בתעודות הסל הללו הינן רציו ומודיעין "שכיכבו" במצעד היורדות של הסקטור (מניות תגלית תמר ירדו בשיעור של כ-3%).
למומנטום היומי בשוק ישנה השפעה על מהלך היום. לפיכך, התחלה של ירידות רוחביות בענף חיפושי הגז והנפט לאור הכרזה של חברה בודדת, מלבה את האש וגוררת את מניות הסקטור לירידה הולכת וגדלה בהמשך היום.
אם כך הם פני הדברים, עלינו כמשקיעים לדעת לנצל זאת לטובתנו. הבורות הנוכחית (ובתקווה הזמנית) בענף יכולה לשמש בסיס נוח ליצירת תשואה עודפת למי שידע לנצל את ההדיוטות לטובת שיפור מצבו של תיק המניות שלו. הרי אין קשר בין הקידוח היבש של גלוב לבין ההתקדמות בפיתוח מאגר תמר. ההפרדה בין חברות בעלות תגלית משמעותית לחברות חיפושים, הינה אקוטית לכל מי שמשקיע בסקטור. יחד עם זאת, ההתנהגות של השוק ביום ראשון מראה שנית כי מי שחפץ להשקיע בסקטור צריך מעבר להבנה בסיסית להיות בעל אורך רוח ועצבי ברזל.
- 14.מודיעין זה גוף מאוד 29/02/2012 23:38הגב לתגובה זולמודיעין יש 444 מליון שקל מי שיוצא מהמניה אחרי כל כך הרבה זמן הוא מפסידן גדול יאללה מקווה שהמקדח יעבור מהר למודיעין
- 13.שרון 28/02/2012 17:07הגב לתגובה זומחכה ומקווה לטוב אני מהחולמים .
- גזי גזית 28/02/2012 20:11הגב לתגובה זורציו? דווקא סבבה כי יש לה הרבה מגל אבל לך תדע מה יהיה שם. ממליץ לך (אין זו המלצה) להעביר לפחות חלק להזדמנות ישראלית. היחידה שתעשה מאות אחוזים השנה וברבעון הקרוב.
- 12.משקיע בנפט 28/02/2012 16:59הגב לתגובה זוכל כך הרבה פוליטיקה במניית זבל שתפתיע אותנו בגדול ביום התקיפה באיראן.כך שהשער לו כולנו מצפים גם ב 2012 לא יגיע ...תראו כמה זבל יש במניה הזו.
- 11.קובי 28/02/2012 14:33הגב לתגובה זואתה אדם רציני,אבל הכתבה והמסקנות מאכזבות מאוד. ברור שתעודות הסל במחזור הזעום שלהן לא השפיעו. ההודעה באתר הבורסה על תשקיף מדף השפיע. אולי שמועות/מידע מקידוח ליויתן. ואולי מימוש בריא בסקטור לאחר עליות ממושכות,מימוש שעם תגליות עתידיות הוא מימוש לצורך עליה.
- 10.YAKOV 28/02/2012 13:16הגב לתגובה זוההודעה יצאה ביום שישי, את הניתוח הזה, אם היית עושה במוצ" ש או בראשון בבוקר, היית יוצא הכי תותח, אבל לנתח בדיעבד ? כל משקיע מתחיל היה מגיע למסקנה שהירידה בסקטור הגז / נפט היא ירידה פסיכולוגית ועלולה לגרוף ידיים חלשות.
- 9.רואה יותר קדימה 28/02/2012 12:48הגב לתגובה זוהלא היא הזדמנות ישראלית. עוד חודש יפורסמו סקרי פלאג' יק ושווי הזדמנות יקפוץ פי כמה משוויה האפסי הנוכחי. אל תגיעו לא מוכנים למאורע.
- 8.ד 28/02/2012 11:08הגב לתגובה זוד" ש למנכל הזדמנות אייל
- 7.Zorikk 28/02/2012 10:36הגב לתגובה זוגבעות עולם היתה אמורה להתרסק. לא רק שהיא קידוח ביבשה , ממש כמו גלוב אלא גם אפשר לומר שהיא קרובה מאוד למגד (גבעות עולם)
- 6.ירון 28/02/2012 10:15הגב לתגובה זוהודעת בורסה ביום ראשון נתנה היתר לממוש אופציות של רציו
- 5.מבין עניין נוסף 28/02/2012 09:51הגב לתגובה זוהוא זה שבית ההשקעות הקים גם את הזדמנות ישראלית, שותפות לחיפושי גז בים. לכן, אם כותבים כתבה על הירידות הבלתי מוסברות במניות חיפושי הגז, תחת השם של בית ההשקעות, האם לא רצוי להוסיף לדיסקליימר את העובדה הזו?
- 4.לא לשכוח לו את הנפילה באיסלנד. (ל"ת)מיכל 28/02/2012 09:29הגב לתגובה זו
- 3.שקוע 28/02/2012 09:23הגב לתגובה זוכל הבורסה ירדה,אז נזכרו שבורסה יכולה לרדת.גלוב אקספלוריישן נכשלה ,אז נזכרו שיש גם כשלונות בקידוחים. אם רציו תיכשל אולי גם מחירי הדירות ירדו,כי יהיה פחות כסף קל בשוק.
- 2.מבין עניין 28/02/2012 08:53הגב לתגובה זובוא לא נשכח את האינטרס שיש לכותב שהציבור ירכוש מניות גז ונפט הרי הקרן שלו רוויה במניות כאלה ורק בימים האחרונים בעקבות הירידות החדות היא ירדה מעל אחוז
- לירן 28/02/2012 16:33הגב לתגובה זובעבר היה קשור לבית ההשקעות אך לא מזמן פורסם כי עזב אותו. להיזדמנות יהש לא היה קשור אף פעם. מוזר שביזפורטל כותבים בכותרת שהוא מהלמן אלדובי.
- מה נסגר איתך, זה אכן הלמן של הלמן אלדובי. :-) (ל"ת)אחד 28/02/2012 17:10
- 1.למבינים מה עם גל של רציו ומתי תשובה על קידוח (ל"ת)נטלי 28/02/2012 08:47הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
