הן זינקו כ-138% תוך 3 שנים - האם תשקיעו ב"מניות האסורות"?

עידו צביקל, מנהל קשרי יועצים מיטב בית השקעות, סוקר את מדד החטאים בבורסות וול סטריט וכדאיות השקעתו
עידו צביקל | (9)

משקיעים מחפשים את הטרנד הבא בהשקעות באופן קבוע. חלקם פונים לתחום הביומד, אחרים לסקטור הגז ויש כאלה שמחפשים להשיג את התשואה בסחורות. יכול להיות שהזדמנויות ההשקעה הטובות ביותר נמצאות מתחת לאף שלנו, בבר השכונתי או בפיצוציה מתחת לבית? הרעיון הבא שאציג הוא השקעה במדד המסמל בשמו את מהות העיסוק של החברות שנסחרות בו.

החטא ועושרו

מדד החטאים (SINDEX), כשמו כן הוא, מדד המאגד חברות העוסקות בתחומים שבעיני מרבית הציבור נתפסים כחטאים שיש להימנע מהם. במדד נכללות כיום 30 חברות העוסקות בתחומים שונים, החל מחברות טבק, ייצור ושיווק אלכוהול, מסחר וייצור נשק, חברות הימורים והחזקה של בתי קזינו.

השאלה הראשונה שעולה אצל מרבית המשקיעים היא מדוע להשקיע באותן חברות שמרוויחות כסף מההתמכרויות שלנו כאשר במקביל רוב הציבור וחלק גדול מהממשלות בעולם נלחמות מלחמת חומרה בהם. התשובה מתחבאת בגוף השאלה - אותן חברות עוסקות בתחומים שהביקוש להם בנוי על קהל שבויי סיגריות, אלכוהול והימורים, הם מסוג המוצרים שאנשים צורכים בביקוש קשיח למדי וקשה לראות אנשים מפסיקים לעשן, לשתות או להמר.

המצפון והדת כיועצי השקעות

אין זה מפתיע שהחברות העוסקות בכל אחד מאותם תחומים נסחרות בשווי שוק של עשרות מיליארדי דולרים ומגלגלות מחזורים שנתיים של מאות מיליארדי דולרים. אולם למרות זאת, מרבית המשקיעים יעדיפו שלא להשקיע בחברות אלה כל אחד מסיבותיו הוא. יהיו כאלה שלא יסכימו להרוויח מתחומי פעילות אלה מסיבות דתיות, ישנן דתות רבות בעולם (כאשר היהדות היא אחת מהן) שמגבילות את החשיפה לאפיקי השקעה מסוימים. אחרים יתנגדו מסיבות אידיאולוגיות, אחרי הכל מדובר בחברות שלא בדיוק דואגות לעולם טוב יותר. ישנן כאלה שפשוט אין להם היכרות עם המדד הזה מפני שאחרי הכל מעטים הם יועצי השקעות אשר ימליצו על מוצר בעל מאפיינים כ"כ שליליים כמו מדד החטאים.

מדוע כן להשקיע במדד החטאים? הסיבה הזו היא בדיוק אותה הסיבה שתגרום לאנשים לא להשקיע במניות אלה. מדובר כאן באפיק שרוב הציבור מתנגד לשים בו את כספו. מי שכן מוכן להשקיע, מצפה לקבל תשואה גבוהה יותר ממה שיקבל באפיקים אלטרנטיביים. שם המשחק הוא תשואות ההשקעה במדד החטאים לאורך זמן נותנת תוצאות טובות משמעותית מאשר מדד המניות המוביל בארה"ב.

בשלוש השנים האחרונות השיג מדד החטאים השיג תשואה של 138% כאשר באותה התקופה הציג מדד ה-S&P500, מדד המניות המוביל בארה"ב, תשואה של 69% בלבד. מכאן עולה השאלה עם מה עדיף, מצפון שקט או כסף בבנק? שכל אחד יעשה את השיקולים שלו, אך ניתן להניח שהשקעה זו אולי לא תשיג לך מקום בגן עדן, אבל לפחות היא השיגה לך כרטיס במחלקה הראשונה לגיהנום.

הרכב מדד החטאים נכון לחודש ינואר 2012

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    חומר מחשבה מעניין. (ל"ת)
    מיכל 21/02/2012 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תחזור לפורום הביומד..מתגעגעים (ל"ת)
    אתי 21/02/2012 16:56
    הגב לתגובה זו
  • צביקלון כוכב עולה! (ל"ת)
    ליידי 21/02/2012 18:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שושנה 21/02/2012 09:30
    הגב לתגובה זו
    עידו תעשה לי מנייה אסורה
  • 4.
    צביקלון אתה הגאווה שלנו! (ל"ת)
    מוקד מיטב דצמבר 2006 20/02/2012 23:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעניין מאוד - קצר ולעניין (ל"ת)
    עידן 20/02/2012 14:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    האם ישנו ETF שנותן חסיפה רחבה למדד זה? (ל"ת)
    משה 20/02/2012 12:29
    הגב לתגובה זו
  • עידו צביקל 20/02/2012 21:10
    הגב לתגובה זו
    לחברת ise יש etf הסימבול הוא sindex
  • 1.
    בהחלט סקירה מקצועית ומתומצתת!!! (ל"ת)
    יניב 20/02/2012 12:10
    הגב לתגובה זו
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.