אנבידיה מאבדת גובה - דיווחים על בעיות בשרתים המכילים שבבי Blackwell
ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA CORP נערכת לפרסום דוחותיה הכספיים ביום רביעי, כאשר המשקיעים ממקדים את תשומת הלב במכירות שבבי Blackwell החדשים והשפעתם על המשך הדומיננטיות של החברה בשוק חומרת הבינה המלאכותית. מניית החברה נסחרת בירידות שערים של עד 2%, כאשר הירידה עשויה להיות קשורה לדיווחים על בעיות חימום יתר בשרתים המחברים עשרות שבבי Blackwell.
אתר החדשות The Information דיווח כי החברה נאלצה לעדכן את עיצוב מערכי השרתים מספר פעמים. בתגובה, אנבידיה מסרה כי שינויים הנדסיים אלו הם "נורמליים וצפויים" במהלך פיתוח מערכות מתקדמות. דובר החברה הדגיש כי מערכות ה-GB200 הן "המחשבים המתקדמים ביותר שנוצרו אי פעם" וכי החברה עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם ספקי שירותי ענן מובילים כחלק מתהליך ההנדסה.
מייקל דל, מנכ"ל דל טכנולוגיות, הודיע לאחרונה כי החלה אספקת מערכי השרתים הראשונים מדגם B200 NVL72, המסוגלים לחבר עד 72 שבבי Blackwell. איבנה דלבסקה, מייסדת Spear Invest, צופה כי הכנסות אנבידיה משבבי Blackwell יגיעו ל-12-13 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהערכות השוק העומדות על 7-8 מיליארד דולר.
מתכוננים לדוחות
האנליסטים מצפים כי החברה תדווח על רווח מתואם של 71 סנט למניה והכנסות של 33.1 מיליארד דולר, כאשר בשנה האחרונה אנבידיה עקבה אחר המגמה של עקיפת תחזיות השוק.- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ויבק אריה, אנליסט בנק אוף אמריקה, מעריך כי מגבלות אספקה ובעיות תפעוליות עשויות להגביל את התחזית, אך צופה כי כל הפרעה תהיה זמנית בלבד. תוצאות החברה ותחזיותיה צפויות לספק אינדיקציה משמעותית לגבי המשך צמיחת שוק הבינה המלאכותית והיכולת של אנבידיה לשמר את מעמדה המוביל בתחום.
האופטימיות בשווקים
ריק שאפר מאופנהיימר העלה את מחיר היעד ל-175 דולר, כאשר הוא צופה הכפלת הכנסות מגזר מרכזי הנתונים. במקביל, סריני פג'ורי מריימונד ג'יימס הציב יעד של 170 דולר, המשקף מכפיל של 41 על הרווח הצפוי ל-2026. פג'ורי הסביר כי מחיר היעד החדש, משקף את הדומיננטיות של אנבידיה בתחום ה-GenAI, מחזור מוצרי Blackwell הצפוי, והתחרות העזה בין לקוחות הענן הגדולים על אספקת שבבים.- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התמיכה בתחזיות האופטימיות הגיעה גם משותפתה האסטרטגית של אנבידיה, פוקסקון הטייוואנית. החברה הודיעה כי היא צופה ששרתי הבינה המלאכותית יהוו למעלה מ-50% מהכנסות השרתים שלה עד 2025. במסגרת זו, פוקסקון מקימה במקסיקו את מתקן הייצור הגדול בעולם לשרתי ה-GB200 Superchips של אנבידיה.
חיזוק נוסף לאופטימיות בענף הגיע מ-ASML ההולנדית, יצרנית ציוד ייצור השבבים המובילה בעולם, שאישררה היום (חמישי) את יעדי המכירות ושולי הרווח שלה לשנת 2030. הצהרה זו הביאה להקלה משמעותית בשוק, במיוחד לאחר שהחברה הפתיעה בחודש שעבר בהורדת תחזיות 2025. ASML מעריכה כי הבינה המלאכותית תדחוף את מכירות השבבים העולמיות מעבר לטריליון דולר עד סוף העשור.
ASML צופה כי הבינה המלאכותית תתרום להגדלת המכירות העולמיות בתעשיית השבבים ליותר מטריליון דולר עד סוף העשור, המשקף קצב צמיחה שנתי של כ-9% החל משנת 2025. החברה הדגישה את הפוטנציאל המשמעותי שמביאה הבינה המלאכותית לתעשיית השבבים, בתור הכוח המניע הבא של חדשנות ופריון בחברה הרחבה.
הדוחות האחרונים לא סיפקו את המשקיעים
ענקית השבבים אנבידיה פרסמה לרבעון הקודם דוחות כספיים חזקים שעקפו את תחזיות האנליסטים, אך המניה הגיבה בירידות חדות של עד 8% במסחר המאוחר. החברה הכריזה על הרחבת תוכנית רכישה עצמית ל-50 מיליארד דולר והציגה צמיחה מרשימה בהכנסות.
עם זאת, מספר גורמים הובילו לאכזבת המשקיעים: שולי הרווח הגולמי ירדו ל-75%, ירידה רבעונית שנייה ברציפות, והצפי לרבעון הבא מצביע על המשך מגמה זו. בנוסף, קצב צמיחת המכירות, למרות שנותר חזק, מראה סימני האטה זה הרבעון הרביעי ברציפות. החברה התייחסה לדיווחים על בעיות בייצור שבב הדור הבא, בלאקוול, והכחישה אותם. לדברי החברה, השינויים בייצור הושלמו והשבב צפוי לייצר הכנסות של מיליארדי דולרים כבר ברבעון הרביעי.
מנכ"ל החברה, ג'נסן האנג, הדגיש כי הלקוחות מקבלים החזר מיידי על השקעתם בשבבים, וטען כי זהו ה-ROI הטוב ביותר בתחום תשתיות המחשוב כיום. החברה רואה פוטנציאל צמיחה משמעותי בתחום הבינה המלאכותית, כאשר יותר חברות וממשלות צפויות להשקיע בתשתיות אלו. האנג ציין כי מדינות רבות מתייחסות לבינה מלאכותית כמשאב לאומי ומפתחות תשתיות עצמאיות.
לצד זאת, דווח כי האנג מכר מניות בשווי 580 מיליון דולר מתחילת השנה, עם אופציה למכור עוד 1.2 מיליון מניות במסגרת תוכנית המסחר המאושרת שלו. למרות הנתונים החיוביים והצפי האופטימי, המשקיעים הביעו חשש מהאטה בקצב הצמיחה והירידה בשולי הרווח. עבור חברה בשווי של יותר מ-3 טריליון דולר, הציפיות לדוחות הקרובים הן להפתעות משמעותיות כלפי מעלה, מעבר לעמידה בתחזיות.
השאלה המרכזית נותרה האם לקוחותיה של אנבידיה יצליחו לייצר רווחים מספקים מההשקעה בשבבים היקרים, דבר שישפיע על הביקוש העתידי. אנבידיה נסחרת כעת לפי שווי של 3.4 טריליון דולר, זאת לאחר שמניית החברה זינקה כבר ב-182% מתחילת השנה וב-183% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.דמע 19/11/2024 00:41הגב לתגובה זוהטכנולוגיה החדשה לא רק שצפויה לתחרות אלא בעיקר למכה מחוסר התממשות התקווה.
- ץת 19/11/2024 09:16הגב לתגובה זומי המתחרים שלה באמת
- 1.אינבידיה יורדת 0.8% אוי אוי אוי נפילה אמיתית (ל"ת)יצחק 18/11/2024 22:47הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
