עליבאבא רוצה לחזור לשלוט: מה עומד מאחורי ביטול הנפקת קאיניאו?

ענקית הטכנולוגיה הפתיעה את המשקיעים כשהחליטה למשוך את הנפקת חברת הבת, שהייתה אמורה להתבצע לפי שווי של יותר מ-10 מיליארד דולר; השוק המדוכא בהונג קונג הוא רק התירוץ לנסות להחזיר את הדומיננטיות שלה בשווקים מעבר לים
איתן גרסטנפלד |

ביום שלישי האחרון הפתיעה ענקית הטכנולוגיה עליבאבא ALIBABA GROUP את המשקיעים, כשהודיעה כי החליטה לבטל את ההנפקה הראשונית (IPO) המתוכננת עבור חברת הבת שלה, קאיניאו (Cainiao), ובמקום זאת לרכוש שליטה המלאה בה תמורת סכום של עד 3.75 מיליארד דולר.

על פי הודעת החברה, הנהלתה החליטה למשוך את בקשת ההנפקה והרישום של חברת קאיניאו, ובמקום זאת לרכוש את יתרת המניות של החברה הבת שעדיין לא בבעלותה. עליבאבא המחזיקה כיום ב-64% ממניות חברת הבת מבקשת כעת לרכוש את 36% הנותרים מבעלי מניות המיעוט ועובדים בחברה, בהשקעה של עד 3.75 מיליארד דולר. ג'ו טסאי, יו"ר עליבאבא, אמר בהצהרה לעיתונות, כי החברה קיבלה את ההחלטה לבטל את ההנפקה, מכיוון ש"אנחנו מאמינים שזה הזמן המתאים להכפיל את ההשקעה בעסקי הלוגיסטיקה".

קאיניאו אשר הייתה אמורה להירשם למסחר לפי שווי של 10.3 מיליארד דולר, הוקמה במאי 2013, ומספקת שירותי אחסנה ולוגיסטיקה עבור לקוחות אתרי המסחר האלקטרוני Taobao ו-Tmall שבבעלות עליבאבא. כיום מפעילה החברה מחסנים בשורה של מדינות החל מאינדונזיה וכלה בבלגיה, ומספקת פתרונות ניהול אספקה לחברות לוגיסטיקה אחרות.

שוק מדוכא וניסיון להחזיר עטרה ליושנה

המהלך של החברה מגיעה בראש ובראשונה לאור החולשה היחסית בשוק המניות בהונג קונג בו הייתה אמורה להיסחר קאיניאו. הבורסה האסייתית שבה גם רשומות ענקיות הטכנולוגיה הסיניות, עליבאבא, טנסנט TENCENT HOLDINGS, באידו BAIDU.COM ו-JD.com JD.COM התקשתה להציג עליות דומות לאלו שרשמו מקבילותיה בארה"ב ובאירופה. ב-12 החודשים האחרונים, ירד  מדד ההאנג סנג ההונג קונגי בכ-15%, בזמן שמדד הדאו ג'ונס האמריקאי ומדדי Euro Stoxx 600, עלו ב-21% ו-15% בהתאמה, באותה תקופה. בלטו לרעה במיוחד מניות הטכנולוגיה הסיניות, כשמניית עליבאבא ירדה בכמעט 18% ב-12 החודשים האחרונים, בזמן שבאיידו טנסנט ו-JD.com ירדו ב-20%-30%.

עם זאת, האנליסטים סבורים שזו ממש לא הסיבה היחידה וגם ייתכן שלא המרכזית להחלטה של עליבאבא לבטל את הנפקת קאיניאו. לדבריהם, המהלך עשוי להעיד על כך שהחברה הסינית לוקחת ברצינות רבה את התחרות בשווקים מעבר לים, אל מול היריבות בסקטור המסחר האלקטרוני, שיין (Shein) וטמו (Temu). לצורך כך, הודיעה החברה על השקעה נוספת בקאיניאו, במטרה לצמצם את זמני האספקה בשורה של שווקים נבחרים כולל בארה"ב, מחמישה ימים לשלושה. מה שעשוי ללמד על הסטת המיקוד שלה מסין, המצויה בסביבה מאקרו-כלכלית מורכבת אל עבר השווקים המשגשגים מחוץ למדינה, בהן היא רחוקה מלהיות דומיננטית.

"אנחנו רואים הרבה שחקנים אגרסיביים מאד בשוק, אבל בעתיד זה הולך להיות שוק גדול עוד יותר ואנחנו רוצים לקחת בכך חלק", אמר יו"ר החברה ג'ו צאי לאנליסטים במהלך שיחת ועידה  שערכה החברה ביום שלישי האחרון. זאת לאחר שעמדת הפתיחה החזקה של החברה הלכה והתפוגגה בשנים האחרונות, בזמן שהמכירות והצמיחה ננגסו על ידי חברות סיניות מתחרות כמו טמו שבבעלות פינדואודואו PINDUODUO INC ADR ושיין. כאשר השקעה בתשתית הגלובלית של קאיניאו, עשויה בהחלט להוות מרכיב חשוב בחיזוק מעמדה של החברה בשוק התחרותי.

המפתח להחזרת הדומיננטיות

קאיניאו היא למעשה עמוד השדרה הלוגיסטי של עליבאבא, והנפקה שלה משמעותה ירידה באחוז השליטה של הענקית הסינית, לאחזקה של קצת מעל ל-50% (בהשוואה ל-63% לפני רכישת השליטה המלאה). העובדה שהמתחרות כמו שיין וטמו לא מחזיקות בתשתית לוגיסטית משלהם מבדלת במידה מסויימת את עליבאבא, ומהווה יתרון עבורה בכל הקשור לשוק התחרותי בחו"ל. אלו מאפשרים לחברה לספק ללקוחות זמני אספקה משופרים לצד תהליכי תהליכי החזרה נוחים יותר. נכון להיום, זמני האספקה הסטנדרטיים של טמו בארה"ב הם 6 עד 22 ימים, ואילו בשיין מתחייבים ש-75% מההזמנות בארה"ב מגיעות תוך פחות מ-10 ימים.

יחידת המסחר האלקטרוני הבינלאומית של עליבאבא, אמנם קטנה בהרבה מהשווקים המקומיים, אך היא מהווה אחד ממנועי הצמיחה החשובים של החברה הסינית. ברבעון האחרון של 2023 הציגה הפעילות צמיחה של 44% בשורת הרווחים. מה שהביא את יו"ר החברה להבנה שהדרך לחזק את נתח השוק שלה בשווקים הבינלאומיים, עוברת בהשקעה מאסיבית בפעילות של קאיניאו, גם אם במחיר של וויתור על ההנפקה, שהייתה אמורה לספק לחברה לא מעט מזומנים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios
וול סטריט

אורקל טסה ב-40%; לארי אליסון האיש העשיר בעולם

הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד

מערכת ביזפורטל |

אורקל הפתיעה את וול סטריט עם תחזית צמיחה חסרת תקדים, בנוסף לזינוק דרמטי בצבר ההזמנות וצמיחה דו־ספרתית בענן. המניה מזנקת כעת ב-42% – העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר מ־25 שנה – והוסיפה לשווי החברה יותר מ-200 מיליארד דולר. צפרא כץ הציגה חוזים חדשים עם השחקנים הגדולים בעולם ה־AI, בהם OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה ו־AMD, והבהירה כי אורקל הפכה לכתובת מועדפת לעומסי עבודה בתחום. 


לארי אליסון, מייסד החברה שמחזיק עדיין ב-40% ממניותיוה, הדגיש כי הבינה המלאכותית משנה כבר היום את החברה ואת כל תעשיית המחשוב , כשהיתרון של אורקל הוא בהקמת מרכזי נתונים בהיקפי ענק ובחיבור ישיר של בסיסי נתונים עסקיים למודלי שפה מתקדמים. לדבריו, השוק של הסקת מסקנות יהיה גדול אף יותר משוק אימון המודלים, ואורקל ערוכה להוביל גם בו. על רקע זה, ההון האישי של אליסון זינק תוך לילה אחד בכ־100 מיליארד דולר, והפך אותו נכון לכרגע לאיש העשיר בעולם .


הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד.


הבורסות בניו יורק פתחו את יום המסחר בעליות, אחרי פרסום נתוני אינפלציה חיוביים מהצפוי. מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, בניגוד להערכות השוק שציפו דווקא לעלייה מה שמעורר תקווה מחודשת להפחתת ריבית מצד הפד' כבר בהחלטה הקרובה ואפילו כזאת שתהיה אגרסיבית יותר - ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה

בינתיים המגמה מעורבת, ה-S&P 500 מוסיף כ-0.4%, הנאסד"ק עולה ב-0.2%, והדאו ג'ונס יורד כ-0.5%. שלושת המדדים חתמו את יום המסחר הקודם בשיאים היסטוריים, כאשר מדד הנאסד"ק טיפס אמש גם לשיא תוך-יומי חדש.