מדד המחירים לצרכן יפורסם לפני פתיחת המסחר בוול סטריט – למה לצפות?
עונת הדוחות כבר אחרי השיא, וכעת כל תשומת הלב חוזרת לנתוני המאקרו שמתפרסמים מדי שבוע. השבוע הכוכב המרכזי הוא מדד המחירים לצרכן שיתפרסם כשעה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט. הנתון הזה קריטי כמובן לקראת החלטת הריבית הבאה בחודש מרץ, ובעיקר להחלטה שתבוא לאחר מכן, במאי.
על פי ממוצע תחזיות הכלכלנים האינפלציה השנתית צפויה לצנוח ל-2.9% לעומת 3.4% בחודש הקודם. אם אכן כך יקרה מדובר בפעם הראשונה שהאינפלציה השנתית נמוכה מ-3% מאז מאי 2021. האינפלציה החודשית צפויה לעמוד על 0.2%, בדומה לאינפלציה בחודש הקודם.
לגבי אינפלציית הליבה, ללא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, התחזית פחות אופטימית אך המגמה עדיין חיובית. אינפלציית הליבה השנתית צפויה לרדת ל-3.7% לעומת 3.9% בחודש הקודם, אינפלציית הליבה החודשית צפויה להישאר על 0.3% כמו בחודש הקודם.
הפער בין הירידה באינפלציה לבין אינפלציית הליבה נובע בעיקר ממחירי האנרגיה שלא כלולים במדד הליבה וירדו בחודש האחרון. מצד שני מחירי השירותים עלולים או עשויים ליצור הפתעה לטובה או לרעה. נתונים אלו קשים יותר לחיזוי והיו עד כה גבוהים יותר. ישנו סיכוי גבוה יותר להפתעה שלילית בגיזרה הזו, שכן מחירי השירותים תלויים במשכורות, ולאחר התמתנות בעליית המשכורות בחודשים האחרונים, בחודש ינואר שוב הואצה עליית השכר ונתוני שוק העבודה היו גבוהים בהרבה מהצפוי.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסקנה מהנתונים הנ"ל היא שהאינפלציה אמנם מתקררת אבל אולי בצורה איטית מדי, ומאד לא בטוחה, ושינוי כיוון יכול להתרחש מדי חודש, אולי אפילו כבר בחודש הזה. זו הסיבה שהפד' זהיר כל כך בהחלטתו על מועד התחלת הורדות הריבית, וזו הסיבה שזה לא יקרה במרץ ככל הנראה, ושיש חשש שזה לא יקרה אפילו במאי.
בבנק אוף אמריקה מציינים שאינפלציית הליבה נשארת "דביקה" במיוחד עקב מחירי "קורת הגג" בנוסף לתנודתיות בקטגוריות כמו מכוניות משומשות, שירותי תחבורה ותובלה. בבנק אוף אמריקה מצפים ששירותי התחבורה יתנו את הדחיפה הגדולה ביותר לאינפלציית הליבה. מחירי המכוניות המשומשות לעומת זאת צפויים לרדת בכ-1.8% על בסיס חודשי, כך לפי ההערכות של בנק אוף אמריקה. "החדשות הטובות הן שאנו מצפים שאינפלציית קורת הגג תתמתן במהלך השנה, בהתחשב בדיפלציה שנצפית במחירי השכירות" כתב סטפן ג'ונאו, אנליסט הבנק.
נכון להשבוע הסיכויים להשארת הריבית על כנה עומדים על 87% והסיכויים להורדת ריבית במאי מגיעים ל-56%. בינתיים רפאל בוסטיק נשיא הפד' הניצי של אטלנטה חוזר שוב על דעתו שלא תהיה הורדת ריבית עד הקיץ לפחות. בוסטיק, לו זכות הצבעה בוועדת השוק הפתוח, סבור שהאינפלציה תהיה "באזור ה-2 הנמוך" (כלומר מעט מעל היעד) עד סוף 2024. "עם הצפי הזה, אני באמת חושב שהצעד הראשון יגיע מתישהו בקיץ".
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.ויש אנפלציה אם לא היו לומדים מה היה 13/02/2024 11:37הגב לתגובה זוויש אנפלציה אם לא היו לומדים מה היה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
