יכול להיות שבואינג משלמת היום על החלטות שהתקבלו לפני עשור?
הבעיות האחרונות של ענקית התעופה עם מטוס ה-737 MAX הציתו ויכוח בין האנליסטים למשקיעים לגבי מי צריך לנהל חברת תעופה עולמית - מהנדס מוביל או מנהל מקצועי. כמובן, בואינג BOEING זקוקה לשניהם, אבל נראה שהבעיה שלה נוטה יותר לכיוון הניהול.
הבעיה היא בחלקה חלק מהאופי של עסקי התעופה והחלל, המאופיינים בהשקעות כבדות, רגולציה גבוהה ומחזורי מוצרים הנמדדים על גבי עשורים, מה שהופך בחירות אסטרטגיות לקריטיות לא פחות מהחלטות הנדסיות. לפי הערכות בוול-סטריט, הבלגן הנוכחי בו נמצאת בואינג נגרם בין היתר מהעובדה שהחברה השקיעה פחות במחקר ופיתוח, מפעלים וציוד חדיש מאשר יריבתה הראשית איירבוס. בין 2010 ל-2023, בואינג הוציאה כ-70 מיליארד דולר על מו"פ בנוסף למפעלים וציוד חדש. ההוצאה הסתכמה בכ-6.2% בלבד מהמכירות במהלך אותה התקופה. המתחרה איירבוס, הוציאה לעומת זאת כ-93 מיליארד דולר, או 9.5% מהמכירות באותה התקופה.
בואינג העדיפה לחלק דיבידנדים ולרכוש מניות
בואינג מובילה על איירבוס בכל הקשור להוצאות הקשורות לבעלי המניות. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג החזירה 59 מיליארד דולר לבעלי המניות, סכום המתחלק בין דיבידנדים בסך 20 מיליארד דולר לבין קנייה עצמית של מניות בסך 39 מיליארד דולר. החברה רכשה המון ממניותיה בין השנים 2014 ל-2018, מה שגרם למספר המניות הנסחרות בבורסה ליפול מ-751 מיליון בתחילת 2014 ל-568 מיליון מניות בסוף 2018. כיום, לבואינג יש 610 מיליון מניות הנסחרות בבורסה. איירבוס לעומת זאת לא הוציאה כלום על רכישה חוזרת של מניות והוציאה כ-10 מיליארד דולר על דיבידנדים במהלך העשור האחרון.
החלטות לגבי תשואות הון והשקעות הן החלטות ניהוליות. ההחלטות הללו באות לידי ביטוי במקומות אחרים. איירבוס מחזיקה ב-62% מצבר ההזמנות של מטוסים בגודל של ה-737 ומסרה כ-57% מהמטוסים הללו במהלך 15 השנים האחרונות. נראה כי הדברים משתפרים לאט לאט עבור איירבוס.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בעלי המניות מחזיקים בחלק מהאשמה בכל הקשור להחלטות ההנהלה של בואינג. החברה תוגמלה בעליות במניה בתגובה למדיניות החזר ההון שלה. מסוף 2013 ועד סוף 2018 מניית בואינג עלתה בממוצע כ-20% בשנה. מניית איירבוס לעומת זאת עלתה ב-10%. אולם, מסוף 2018 המגמה החלה להשתנות ובואינג איבדה כ-7% בשנה בממוצע, בעוד מניית איירבוס עלתה ב-13%. נראה כי החלטות ההנהלה שהתקבלו לפני שנים מתבטאות במחיר המניה הנוכחי. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג עלתה ב-7.1% בממוצע בשנה כולל דיבידנדים שהושקעו מחדש, בעוד איירבוס עלתה ב-9.5% בממוצע.
לפי המספרים, יכול להיות שלבואינג יש דרך לפתור המון מהצרות שלה: השקעות על מחקר ופיתוח, מפעלים וציוד שיהיו לפחות באותה רמה של איירבוס על מנת שתוכל לשמר את נתח השוק שלה. ההוצאה הזו יכולה ללכת בחלקה למטוסים חדשים שתוכננו בכדי להחליף חלק מסדרת ה-737 של בואינג.
הדוחות האחרונים
בדוחותיה לרבעון הרביעי, שלא כללו את תקרית דלת המטוס שעפה בזמן הטיסה, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל אשתקד, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.
- לקנות זהב מעל 4000?
- מ-AI לזהב? מחיר המתכת עשוי להכפיל את עצמו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.
בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.
ענקית התעופה נסחרת לפי שווי 127.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-20% מתחילת השנה ועלתה ב-1.2% בלבד בשנה האחרונה כולה.
- 2.היסטוריה 07/02/2024 09:18הגב לתגובה זועם הבעיה הייתה ליפני 10 שנים זה קל לבדוק מי המנהל היה והפלה ופלא זה לא מהנדס אלה איש ניהול מיצועי והכשלים הם הנדסיים ....
- 1.ניר 07/02/2024 00:35הגב לתגובה זובמקום מהנדסים כפי שהיה עד אז, ואלו החליטו לשים במקום ראשון בקבלת עובדים, גיוון אתני ומיגדרי ופחות כישרון.

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

גילת ואלוט קופצות ב-5%, מניות הקוונטים מזנקות; הנאסד״ק עולה ב-0.6%
סנקציות של טראמפ על יצרניות אנרגיה רוסיות מקפיצים את הנפט ב-5%; טסלה ו-IBM מכבידות על השוק אבל הנאסדק בעליות
וול סטריט נסחרת בעליות שערים, טסלה (TSLA) ו-IBM (IBM) מכבידות על הסנטימנט ומנגד עלייה חדה במחירי הנפט מגבירה את החשש מלחץ אינפלציוני מחודש. הנאסד״ק עולה ב-0.6%, ה-S&P עם 0.3% והדאו סביב ה-0.
מחירי הנפט קופצים ביותר מ-5% לאחר שהממשל האמריקני הטיל סנקציות חדשות על יצרניות האנרגיה הגדולות של רוסיה, מהלך שמגביר את הלחץ על הנשיא
פוטין לסיים את המלחמה באוקראינה. מחיר חבית ברנט מטפס לכ-66 דולר, ונפט WTI מתקרב ל-62 דולר.
עונת הדוחות התחילה טוב אבל מתחילים לשמוע חריקות. הדוחות של הבנקים בהכללה היו מצויינים אבל השבוע הפוקוס עובר לענפים ריאלים וגם טכנולוגיים והתוצאות של החברות מנדנדות את וול סטריט. בינתיים החוזים מספרים לנו על פתיחה שתהיה יציבה או לפחות בטווח שערי הפתיחה - החוזים על הדאו, ה-S&P 500 והנאסד"ק נעים סביב האפס. זה עוד יום של דוחות, עוד יום שבו נצטרך לפענח את טראמפ וסימנים ראשונים שהראלי הארוך וההיסטורי מתחיל להתעייף. זה מגיע אחרי יום של ירידות אתמול. אתמול היה יום כואב למשקיעים - שלושת המדדים העיקריים סיימו את יום המסחר בירידות שערים, הנאסד״ק איבד כמעט 1%, הדאו 0.7% וה-S&P ירד ב-0.5%. מדד הפחד קפץ ב-4%. ירידות חדות נרשמו גם בקריפטו, כשהביטקוין איבד כמעט 4% והאיתריום ביותר מ-5%. הזהב עלה ב-0.3% והכסף עם 1.4%. נטפליקס צנחה אתמול ב-10%.
נראה שהשוק מנסה למצוא כיוון חדש בין תוצאות מעורבות של ענקיות הטכנולוגיה לבין סערה שמגיעה ממקום בלתי צפוי - המחשוב הקוונטי. טראמפ רוצה קוונטים. הוא רוצה שארצות הברית תוביל את מה שכבר נראה כמו המהפכה הטכנולוגית הבאה, אולי הגדולה מאז המחשב האישי. לפי דיווחים, הבית הלבן שוקל להזרים כספים ישירות לחברות קוונטום נבחרות - לא כמענק, אלא כמשקיע אמיתי, עם אחזקה רשמית במניות. הרעיון של טראמפ זה במקום לעמוד בצד ולחכות שסין תוביל הממשל האמריקאי יהיה חלק פעיל במרוץ למחשב העל הבא. רק שהשאלה הגדולה היא אם בכלל יש על מה להשקיע - האלכימאים החדשים: טראמפ רוצה מחשב קוונטי - לא משנה המחיר
- הנאסד״ק ירד ב-0.9%; מניות הקוונטים צנחו, נטפליקס נפלה ב-10%
- נטפליקס נופלת, גוגל מתקנת והראלי בביונד-מיט לא עוצר - ומה קורה בחוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה הזאת עדיין רחוקה מאוד מיישום מסחרי. כל אחת מהחברות הבולטות בתחום - איון-קיו (IONQ), ריגטי קומפיוטינג (RGTI) ודי-ווייב קוונטום (QBTS) - שורפת מאות מיליוני דולרים בשנה על מו"פ, כשאין להן עדיין מוצר אמיתי שניתן לשווק. איון-קיו הפסידה בשנה שעברה כ-170 מיליון דולר על הכנסות של 50 מיליון בלבד, ריגטי איבדה מעל 200 מיליון דולר על 11 מיליון הכנסות, ודי-ווייב הפסידה 167 מיליון על מחזור של 22 מיליון. אף אחת מהן לא קרובה לרווחיות, אבל זה לא מפריע למשקיעים לחלום. מדובר בחברות שמונעות על תקווה - ובשוק שמחפש את ה-AI הבא, זה מספיק כדי להצית גל קניות.