יכול להיות שבואינג משלמת היום על החלטות שהתקבלו לפני עשור?
הבעיות האחרונות של ענקית התעופה עם מטוס ה-737 MAX הציתו ויכוח בין האנליסטים למשקיעים לגבי מי צריך לנהל חברת תעופה עולמית - מהנדס מוביל או מנהל מקצועי. כמובן, בואינג BOEING זקוקה לשניהם, אבל נראה שהבעיה שלה נוטה יותר לכיוון הניהול.
הבעיה היא בחלקה חלק מהאופי של עסקי התעופה והחלל, המאופיינים בהשקעות כבדות, רגולציה גבוהה ומחזורי מוצרים הנמדדים על גבי עשורים, מה שהופך בחירות אסטרטגיות לקריטיות לא פחות מהחלטות הנדסיות. לפי הערכות בוול-סטריט, הבלגן הנוכחי בו נמצאת בואינג נגרם בין היתר מהעובדה שהחברה השקיעה פחות במחקר ופיתוח, מפעלים וציוד חדיש מאשר יריבתה הראשית איירבוס. בין 2010 ל-2023, בואינג הוציאה כ-70 מיליארד דולר על מו"פ בנוסף למפעלים וציוד חדש. ההוצאה הסתכמה בכ-6.2% בלבד מהמכירות במהלך אותה התקופה. המתחרה איירבוס, הוציאה לעומת זאת כ-93 מיליארד דולר, או 9.5% מהמכירות באותה התקופה.
בואינג העדיפה לחלק דיבידנדים ולרכוש מניות
בואינג מובילה על איירבוס בכל הקשור להוצאות הקשורות לבעלי המניות. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג החזירה 59 מיליארד דולר לבעלי המניות, סכום המתחלק בין דיבידנדים בסך 20 מיליארד דולר לבין קנייה עצמית של מניות בסך 39 מיליארד דולר. החברה רכשה המון ממניותיה בין השנים 2014 ל-2018, מה שגרם למספר המניות הנסחרות בבורסה ליפול מ-751 מיליון בתחילת 2014 ל-568 מיליון מניות בסוף 2018. כיום, לבואינג יש 610 מיליון מניות הנסחרות בבורסה. איירבוס לעומת זאת לא הוציאה כלום על רכישה חוזרת של מניות והוציאה כ-10 מיליארד דולר על דיבידנדים במהלך העשור האחרון.
החלטות לגבי תשואות הון והשקעות הן החלטות ניהוליות. ההחלטות הללו באות לידי ביטוי במקומות אחרים. איירבוס מחזיקה ב-62% מצבר ההזמנות של מטוסים בגודל של ה-737 ומסרה כ-57% מהמטוסים הללו במהלך 15 השנים האחרונות. נראה כי הדברים משתפרים לאט לאט עבור איירבוס.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בעלי המניות מחזיקים בחלק מהאשמה בכל הקשור להחלטות ההנהלה של בואינג. החברה תוגמלה בעליות במניה בתגובה למדיניות החזר ההון שלה. מסוף 2013 ועד סוף 2018 מניית בואינג עלתה בממוצע כ-20% בשנה. מניית איירבוס לעומת זאת עלתה ב-10%. אולם, מסוף 2018 המגמה החלה להשתנות ובואינג איבדה כ-7% בשנה בממוצע, בעוד מניית איירבוס עלתה ב-13%. נראה כי החלטות ההנהלה שהתקבלו לפני שנים מתבטאות במחיר המניה הנוכחי. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג עלתה ב-7.1% בממוצע בשנה כולל דיבידנדים שהושקעו מחדש, בעוד איירבוס עלתה ב-9.5% בממוצע.
לפי המספרים, יכול להיות שלבואינג יש דרך לפתור המון מהצרות שלה: השקעות על מחקר ופיתוח, מפעלים וציוד שיהיו לפחות באותה רמה של איירבוס על מנת שתוכל לשמר את נתח השוק שלה. ההוצאה הזו יכולה ללכת בחלקה למטוסים חדשים שתוכננו בכדי להחליף חלק מסדרת ה-737 של בואינג.
הדוחות האחרונים
בדוחותיה לרבעון הרביעי, שלא כללו את תקרית דלת המטוס שעפה בזמן הטיסה, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל אשתקד, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.
- כבר לא העשיר ביותר בעולם: מה קורה לאורקל וללארי אליסון
- ה-IPO של ביל אקמן - ינפיק את חברת ההשקעות שלו בוול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.
בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.
ענקית התעופה נסחרת לפי שווי 127.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-20% מתחילת השנה ועלתה ב-1.2% בלבד בשנה האחרונה כולה.
- 2.היסטוריה 07/02/2024 09:18הגב לתגובה זועם הבעיה הייתה ליפני 10 שנים זה קל לבדוק מי המנהל היה והפלה ופלא זה לא מהנדס אלה איש ניהול מיצועי והכשלים הם הנדסיים ....
- 1.ניר 07/02/2024 00:35הגב לתגובה זובמקום מהנדסים כפי שהיה עד אז, ואלו החליטו לשים במקום ראשון בקבלת עובדים, גיוון אתני ומיגדרי ופחות כישרון.
שורט (דאי אי)השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד
עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.
בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".
הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.
את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.
- היום בוול סטריט: האם התיקון יימשך ומה צפוי במניות הבולטות?
- F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תיקון - כן, משבר אמיתי - לא
התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 1929 פשוט אינה במקומה.
נשיא סין, על רקע הדגל, קרדיט: chat GPT5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
כך הפך שי ג'ינגפינג ליריב החזק והמשמעותי של ארה"ב ושל המערב: מעלייתו למיצובו כמנהיג מעצמת על
מאז עלייתו של שי ג'ינפינג לשלטון לפני למעלה מעשור, הפכה סין למדינה שמעצבת במו ידיה את הסדר הגלובלי החדש. בהובלתו האישית, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עברה טלטלות, המפלגה הקומוניסטית חיזקה עוד יותר את שליטתה, ופניה של סין הפכו לדומיננטיות בזירה הדיפלומטית. חמש הפסקאות הבאות מציגות את סיפורו של האיש שמשפיע יותר מרוב מנהיגי העולם על עיצוב העשור הבא.
1 # הרקע האישי והמסלול הפוליטי שהביא את שי לשלטון
שי ג’ינפינג נולד ב־1953 בבייג'ינג במשפחה שהייתה חלק מהאליטה המהפכנית של סין. אביו, שי ג’ונגסון, היה ממייסדי המהפכה הקומוניסטית ומקורב למאו דזה־דונג, אך נפל קורבן לטיהורים הפוליטיים של מהפכת התרבות. כתוצאה מכך נשלח שי בגיל צעיר לעבוד בכפר ענָי במחוז שאאנשי, חוויה שגיבשה את דמותו הציבורית כבן-מעמד העם למרות שורשיו האליטיסטיים. בשנות ה־80 וה־90 התקדם במעלה הדרגים האזוריים, עד שב־2012 נבחר למזכ"ל המפלגה וב־2013 לנשיא סין. בתוך שנים ספורות הפך למנהיג החזק במדינה מאז מאו, כשהוא מרכז בידיו שלוש סמכויות על: מנהיג המפלגה, הנשיא וראש הצבא.
2 # הכלכלה הסינית בעידן שי: מהנסיקה לשינוי כיוון
בשנותיו הראשונות בתפקיד, נהנתה סין מצמיחה גבוהה שהמשיכה את תנופת ההתפתחות הכלכלית שהחלה עוד לפניו. שי קידם מהלכים של תיעוש מואץ, השקעה מסיבית בתשתיות והפיכת חברות סיניות לענקיות גלובליות בתחומי הטכנולוגיה, התקשורת והאנרגיה. עם זאת, החל מסוף העשור הקודם הכלכלה החלה להאט. הקשחת הפיקוח על חברות הטכנולוגיה הגדולות, משבר הנדל"ן ובראשו קריסת ענקיות כמו אוורגרנד, והשלכות מגפת הקורונה, פגעו בקצב הצמיחה ובהשקעות הזרות. שי הציג זאת כחלק מ"תיקון היסטורי" שנועד להפוך את הכלכלה למאוזנת ופחות תלויה בחוב, אך במבחן היציבות הכלכלית, סין נמצאת כיום בתקופה מאתגרת יותר מאשר בימי קודמיו.
בין דונלד טראמפ לג'ו ביידן, המעברים במדיניות הסחר האמריקנית כלפי סין מיצבו את שי ג’ינפינג במרכז מאבק אסטרטגי עולמי. כאשר טראמפ הטיל מכסים נרחבים על סחורות סיניות החל משנת 2018, תגובת סין הייתה בעיקרה זהירה אך החלטית: משרד הסחר הסיני קרא לביטול המכסים והזהיר מפני "מלחמת סחר" שתכלה את שני הצדדים. בסוגיות טכנולוגיה וסחר, סין תחת שי נטתה יותר להשקיע בהרחבת בסיס הייצוא הלא-אמריקני ובהגדלת המיקוד בשוק המקומי, תוך הצהרות שוושינגטון "לא מפחיתה סיכונים אלא יוצרת אותם."
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- האם סין תפעיל מול יפן את נשק יום הדין שלה ותמנע ייצוא של מתכות נדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בימי ביידן נרשמה ירידה יחסית באגרסיביות של הממשל האמריקני מול סין במישורי הסחר הישיר, אך לא הייתה חזרה לעידן של הסכם ושיתוף הפעולה. עם חזרתו של טראמפ לשלטון, הודגשו שוב מאמצי מכס נרחבים יותר והצהרות אגרסיביות מצד ארה״ב, בהן הצהיר טראמפ על שי כי "קשה מאוד להגיע איתו להסכם."
