יכול להיות שבואינג משלמת היום על החלטות שהתקבלו לפני עשור?
הבעיות האחרונות של ענקית התעופה עם מטוס ה-737 MAX הציתו ויכוח בין האנליסטים למשקיעים לגבי מי צריך לנהל חברת תעופה עולמית - מהנדס מוביל או מנהל מקצועי. כמובן, בואינג BOEING זקוקה לשניהם, אבל נראה שהבעיה שלה נוטה יותר לכיוון הניהול.
הבעיה היא בחלקה חלק מהאופי של עסקי התעופה והחלל, המאופיינים בהשקעות כבדות, רגולציה גבוהה ומחזורי מוצרים הנמדדים על גבי עשורים, מה שהופך בחירות אסטרטגיות לקריטיות לא פחות מהחלטות הנדסיות. לפי הערכות בוול-סטריט, הבלגן הנוכחי בו נמצאת בואינג נגרם בין היתר מהעובדה שהחברה השקיעה פחות במחקר ופיתוח, מפעלים וציוד חדיש מאשר יריבתה הראשית איירבוס. בין 2010 ל-2023, בואינג הוציאה כ-70 מיליארד דולר על מו"פ בנוסף למפעלים וציוד חדש. ההוצאה הסתכמה בכ-6.2% בלבד מהמכירות במהלך אותה התקופה. המתחרה איירבוס, הוציאה לעומת זאת כ-93 מיליארד דולר, או 9.5% מהמכירות באותה התקופה.
בואינג העדיפה לחלק דיבידנדים ולרכוש מניות
בואינג מובילה על איירבוס בכל הקשור להוצאות הקשורות לבעלי המניות. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג החזירה 59 מיליארד דולר לבעלי המניות, סכום המתחלק בין דיבידנדים בסך 20 מיליארד דולר לבין קנייה עצמית של מניות בסך 39 מיליארד דולר. החברה רכשה המון ממניותיה בין השנים 2014 ל-2018, מה שגרם למספר המניות הנסחרות בבורסה ליפול מ-751 מיליון בתחילת 2014 ל-568 מיליון מניות בסוף 2018. כיום, לבואינג יש 610 מיליון מניות הנסחרות בבורסה. איירבוס לעומת זאת לא הוציאה כלום על רכישה חוזרת של מניות והוציאה כ-10 מיליארד דולר על דיבידנדים במהלך העשור האחרון.
החלטות לגבי תשואות הון והשקעות הן החלטות ניהוליות. ההחלטות הללו באות לידי ביטוי במקומות אחרים. איירבוס מחזיקה ב-62% מצבר ההזמנות של מטוסים בגודל של ה-737 ומסרה כ-57% מהמטוסים הללו במהלך 15 השנים האחרונות. נראה כי הדברים משתפרים לאט לאט עבור איירבוס.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בעלי המניות מחזיקים בחלק מהאשמה בכל הקשור להחלטות ההנהלה של בואינג. החברה תוגמלה בעליות במניה בתגובה למדיניות החזר ההון שלה. מסוף 2013 ועד סוף 2018 מניית בואינג עלתה בממוצע כ-20% בשנה. מניית איירבוס לעומת זאת עלתה ב-10%. אולם, מסוף 2018 המגמה החלה להשתנות ובואינג איבדה כ-7% בשנה בממוצע, בעוד מניית איירבוס עלתה ב-13%. נראה כי החלטות ההנהלה שהתקבלו לפני שנים מתבטאות במחיר המניה הנוכחי. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג עלתה ב-7.1% בממוצע בשנה כולל דיבידנדים שהושקעו מחדש, בעוד איירבוס עלתה ב-9.5% בממוצע.
לפי המספרים, יכול להיות שלבואינג יש דרך לפתור המון מהצרות שלה: השקעות על מחקר ופיתוח, מפעלים וציוד שיהיו לפחות באותה רמה של איירבוס על מנת שתוכל לשמר את נתח השוק שלה. ההוצאה הזו יכולה ללכת בחלקה למטוסים חדשים שתוכננו בכדי להחליף חלק מסדרת ה-737 של בואינג.
הדוחות האחרונים
בדוחותיה לרבעון הרביעי, שלא כללו את תקרית דלת המטוס שעפה בזמן הטיסה, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל אשתקד, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.
- בנק אוף אמריקה: העלייה בהימורים המקוונים יוצרת סיכון אשראי חדש ופוגעת בצעירים
- רובינהוד מרחיבה את פעילות שווקי החיזויים ומשיקה זירת נגזרים חדשה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.
בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.
ענקית התעופה נסחרת לפי שווי 127.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-20% מתחילת השנה ועלתה ב-1.2% בלבד בשנה האחרונה כולה.
- 2.היסטוריה 07/02/2024 09:18הגב לתגובה זועם הבעיה הייתה ליפני 10 שנים זה קל לבדוק מי המנהל היה והפלה ופלא זה לא מהנדס אלה איש ניהול מיצועי והכשלים הם הנדסיים ....
- 1.ניר 07/02/2024 00:35הגב לתגובה זובמקום מהנדסים כפי שהיה עד אז, ואלו החליטו לשים במקום ראשון בקבלת עובדים, גיוון אתני ומיגדרי ופחות כישרון.
סימבוטיק אתר החברהמניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%
סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט
סימבוטיק Symbotic 12.95% , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.
הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.
גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.
מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- אולימפיאדת הרובוטים נפתחה בבייג'ינג, עם חזון סיני שכרוך בהשקעה של 157 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקשר עם וולמארט
וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.
וול סטריט השוק האמריקאינעילה חיובית בוול-סטריט; טאואר וטבע קפצו ב-5%, רובינהוד זינקה ב-11%
המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים, כשהמשקיעים ממשיכים לתמחר סיכוי גבוה להורדת ריבית כבר בחודש הבא. מדד S&P 500 עלה בכ־0.7% , הנאסד״ק 100 הוסיף 0.8%, בהובלת התאוששות של מניית אנבידיה לאחר ירידות שנרשמו בעקבות החשש מפני תחרות בתחום שבבי ה-AI. הדאו עלה ב-0.7%.
התנודתיות בשוק ממשיכה לדעוך לקראת חופשת חג ההודיה, כאשר מדד ה-VIX ירד ביותר מ־34% בארבעת ימי המסחר האחרונים, הירידה החדה ביותר במדד הפחד מאז אפריל, והמחזורים נמוכים בכ־23% מהממוצע החודשי, בהתאם לאווירת מסחר דלילה ערב החג.
בשוק האג"ח, תשואת ה־10 שנים נעה סביב 4% לאחר שנתוני תביעות האבטלה השבועיות הפתיעו בירידה קלה. בשוק הכסף מתמחרים כעת כ־80% הסתברות להפחתת ריבית של רבע אחוז ב־10 בדצמבר, והימורים מעודכנים מצביעים על שלוש הורדות נוספות עד סוף 2026. הערכות אלו התחזקו לאחר שהתגלה כי קווין האסט, ראש המועצה הכלכלית הלאומית לשעבר, מוביל את רשימת המועמדים לראשות הפד, מינוי שסוחרים רואים כ"נוח" יותר למדיניות מוניטרית מקלה.
במקביל, הבנקים הגדולים בוול סטריט מפרסמים תחזיות אופטימיות לשנת 2026. בדויטשה בנק צופים שה-S&P 500 יגיע ל־8,000 נקודות, ב-ג׳יי פי מורגן מעריכים יעד של 7,500 ובסוסייטה ז'נרל מציבים יעד של 7,300. בבתי ההשקעות מסבירים כי על אף נסיגת השווקים בתחילת החודש, רמת הביקוש למניות נותרה גבוהה ומשקפת ציפייה להמשך צמיחת רווחי החברות ולגידול ברכישות עצמיות.
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה ירדה ב-2.5%, צים זינקה ב-13%
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר לכם שהיום הוא יום המסחר המלא האחרון לשבוע, כשהבורסות בניו יורק יפעלו כרגיל בין 16:30 ל-23:00 שעון ישראל. מחר, חג ההודיה, לא יתקיים מסחר בארה"ב ובשישי הבורסות יחזרו לפעול במתכונת מקוצרת עד 20:00 בישראל, כששוק האג"ח ייסגר שעה אחר כך.
