נייקי ספורט הנעלה קמעונאות ריצה
צילום: Istock
דוחות

נייקי פספסה את תחזית הרווח לראשונה מזה שלוש שנים, המניה יורדת 2.5%

החברה רשמה רווח של 0.66 דולר למניה על הכנסות של 12.8 מיליארד דולר; שיעור הרווח השולי נפל ל-43.6%, החברה צופה עלייה של 1.5% במהלך השנה הקרובה
מתן קובי | (1)

חברת הביגוד והאופנה נייקי  NIKE פרסמה את תוצאותיה לרבעון שהסתיים בחודש מאי, בו רשמה הכנסות של 12.82 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים לנתון של 12.58 מיליארד דולר. החברה רשמה רווח מדולל למניה של 0.66 דולר ולראשונה מאז 2020 פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על רווח של 0.68 דולר למניה, מדובר על ירידה של 26.5% לעומת הנתון ברבעון המקביל. 

המלאי של החברה, נכון לסוף הרבעון, נשאר זהה בהשוואה להיכן שהיה לפני שנה ועמד על 8.5 מיליארד דולר. מבחינת מזומנים ושווה מזומנים, החברה החזיקה נכון לסוף הרבעון ב-10.7 מיליארד דולר, 2.3 מיליארד דולר. ההכנסות של החברה בצפון אמריקה עלו ב-5% לעומת הרבעון המקביל ל-5.35 מיליארד דולר. בגזרת סין החברה הצליחה להציג צמיחה מרשימה של 25% לעומת הרבעון המקביל עם הכנסות בסך 1.81 מיליארד דולר.

מעבר לפספוס תחזיות הרווח, מה שאכזב את המשקיעים היה הירידה בשיעור הרווח הגולמי אל 43.6% כשברבעון המקביל הנתון עמד על 4.5%. החברה מאשימה את הירידה בשיעור הרווח הגולמי בעלייה בעלות המכר ובעלויות המשלוחים והלוגוסטיקה, הצפי הוא שבשנה הקרובה הנתון יעלה ב-1.5% (אמצע טווח). בראייה שנתית הכנסות החברה צמחו ב-10% ל-51.2 מיליארד דולר, אך שיעור הרווח הגולמי עמד על 43.5% לעומת 46% בשנה שלפני כן. 

האנליסט טום ניקיץ' מוודבוש הוריד לאחרונה את מחיר היעד שלו למניית נייקי ל-129 דולר מ-139 דולר, אך השאיר את דירוג "ביצועי יתר" שלו ואמר כי הוא מאמין שהשוק שלילי מדי כלפי המניה. "הפרשנויות המעורבות משאר השותפות בענף, לא היו שליליות כמו סנטימנט המשקיעים. למעשה, לרוב השותפות של נייקי בצפון אמריקה היו הערות חיוביות על מכירות החברה".

מתחילת השנה מניית החברה איבדה 5.5% כשבראייה שנתית מדובר על עלייה של 8%. החברה נסחרת לפי שווי של 170 מיליארד דולר ומכפיל רווח של 34. מתוך 37 אנליסטים המדרגים את המניה, שבעה מדרגים אותה בתור "קניה חזקה", 12 בתור "קניה", 17 בתורה "החזקה" והאנליסטים הנותרים דירגו אותה בתור "ביצוע חסר". מחיר היעד הממוצע למניית החברה עומד על 131 דולר, כ-20% מעל המחיר הנוכחי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קיבלו ויקבלו עונש על פגיעה בפרנסה של יהודים (ל"ת)
    מבובלה 02/07/2023 12:30
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.