זהב
צילום: Istock

הזהב שוב עובר את רף ה-2,000 דולר לאונקייה - מה הסיבות ואיך נחשפים?

הזהב חוזר לכותרות לאחר עלייה של 12% בחודש האחרון ומיתון עלול להרים את המחיר לשיאים חדשים
מתן קובי | (9)

אחד הנכסים החשובים שליוו את האנושות לאורך ההיסטוריה הוא הזהב, בעבר השימוש העיקרי שלו היה אמצעי תשלום, אך מאז שהעולם עבר להשתמש בשטרות נייר ההתייחסות לזהב כעת היא כאל סחורה. בניגוד לסחורות אחרות כמו נפט או גז, לזהב אין שימושים רבים אך שוויו נובע מהנדירות שלו. יש בכדור הארץ כמות מוגבלת של זהב וביחס לכל סחורה או מתכת אחרת הוא מצליח לשמור על ערכו לאורך זמן.

מחיר הזהב תנודתי מאוד ולרוב הוא נגזר מחששות של משקיעים מאינפלציה או מיתון, כאשר שני אלו מגיעים אל הכלכלה המשקיעים מחפשים מקום בטוח בו יוכלו לשמור את הערך של כספם. מאז סוף 2015 מחיר הזהב נמצא במגמת עלייה שהוקצנה עוד יותר במהלך הקורונה. לאחרונה התנודתיות של הזהב הורגשה במיוחד - בשלוש השנים האחרונות הוא הגיע כבר פעמיים למחיר של 2,000 דולר לאונקייה (שיא כל הזמנים) ומאז איבד כ-20%. הירידה האחרונה הייתה לקראת סוף שנה שעברה, אז המחיר הגיע ל-1,620 דולר לאונקייה, מאז הזהב המריא ב-25% כשמשבר הבנקים שהחל בחודש שעבר דחף בפעם השלישית אי פעם את המחיר למעל ל-2,000 דולר.

כאמור, החשש ממיתון הולך וקרב הם אלו שדוחפים את מחיר הזהב למעלה - נתוני המשרות החדשות שנפתחו במשק בחודש פברואר פורסמו היום והראו כי יכול להיות שהמיתון לא רחוק מאיתנו בכלל. הזהב עולה כעת בכ-2% בעקבות הנתונים בזמן שהמדדים בוול סטריט יורדים. אם מיתון אכן קרב, ישנה האפשרות שנראה את המחיר ממשיך לעלות ונשאר מעבר לרף האלפיים דולר (בשתי הפעמים הקודמות המחיר ירד בחזרה למטה לאחר ימים בודדים).

איך, אם כן, נוכל להחשף לזהב ומה אומרת ההיסטוריה?

כמו שציינו קודם לכן, מחיר הזהב הוא תנודתי ואמנם בראייה ארוכת טווח הוא תמיד עולה, אך גם לאחר מקרים קודמים של מיתון הזהב בסופו של דבר גם חווה ירידות. מאוגוסט 2007 ועד מרץ 2008 הזהב עלה בכ-60%, אך תוך פחות משנה הוא ירד ב-35% אל מחיר של 680 דולר לאונקייה. לקראת סוף שנת 1999 הזהב טיפס בחדות (30%) למחיר של 325 דולר לאונקייה ומאז רשם ירידה של יותר מ-20% במשך שנה וחצי. בסופו של דבר המגמה של הזהב היא למעלה אך לעיתים העליות יכול לקרות לאורך הרבה זמן ולא כל המשקיעים ישמחו בהכרח לחכות את הזמן הזה.

הדרך הפשוטה ביותר להשקיע בזהב היא דרך קרן סל המכוונת לחקות את מחיר הזהב, בעיקר על ידי החזקה של מטילים פיזיים. אחת מאותן הקרנות היא  SPDR GOLD SHARES , לה קורלציה כמעט מושלמת עם מחירי הזהב. ההיתרון הבולט ביותר של השקעה דרך קרנות סל הוא הנזילות. ראשית, יותר קל וזול לקנות ולמכור קרן סל בבורסה - לא צריך לשלם כמעט עמלות, אנחנו יכולים לעשות את זה באופן די מידי וניתן להשקיע בסכומים קטנים יחסית (שווי הקרן המדוברת עומד על כ-187 דולר). שנית, אנחנו לא צריכים להחזיק שום מטבעות או מטילי זהב בבית ולחשוש שיגנבו לנו או בבנק או אצל משמורן אחר ולשלם על כך עוד כסף.

דרך נוספת היא להשקיע בחברות כריית זהב. השווי של אותן החברות נגזר כמובן ממחיר הזהב ועל כן כשהוא יעלה, ככל הנראה שגם הן. הבעיה בהשקעה בדרך זו היא כי יכול להיות שחברת כרייה, בדומה לכל חברה אחרת, פשוט מאוד תתפקד בצורה לא טובה לעומת המתחרות שלה ואף תפשוט את הרגל. בכדי לנטרל את הסיכון של חברה בודדת ניתן לפנות לקרן סל העוקבת אחרי מקבץ של חברות כרייה מובילות, כמו  VANECK VECTORS GOLD MINERS ETF למשל.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יריב 05/04/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה תרגע בהדרגה והזהב ירד ואם חס וחלילה יפרוץ שלום בין רוסיה לאוקראינה (ברבור שחור עובד לשני הכיוונים) הזהב יצנח בחדות. עדיף לפזר באג"ח בדירוגים שונים ולהרוויח לאורך זמן הרבה יותר.
  • ערימת שטויות בלי טיפת הבנה. (ל"ת)
    בן 08/04/2023 19:32
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דן 05/04/2023 10:21
    הגב לתגובה זו
    המערכת הבנקאית המערבית פשטה את הרגל , הכל חובות על חובות שאין אפשרות לכסותם בוודאות , עניין של זמן ( לטעמי לא ארוך ) שהמערכות הבנקאיות העולמיות יקרסו , הדבר היחיד שיחזיק מעמד זה הנכסים הפיזיים .....הכסף בבנק זה סתם מספרים ואת הנייר המודפס עליהם אפשר לייצר בלי סוף ( נייר טוואלט ) - הדבר היחיד שלא ניתן לייצר בלי סוף , זה הנכסים הפיזיים ( גם הזהב אבל לא רק ) .
  • רבקה 05/04/2023 11:08
    הגב לתגובה זו
    אין לזה משמעות, כי מדובר בכסף פיאט, ולך תדע כמה אינפלציה תהייה אז. צריך לכמת מתכות באונקיות.
  • 4.
    כגן 05/04/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    .
  • 3.
    לזהב ערך יחסי 05/04/2023 00:13
    הגב לתגובה זו
    ובארצות ערב, ועוד מדינות. יש לו שימושים בתעשיות שונות(=בגלל המוליכות החשמלית שלו). ובעידן עקיפת הסנקציות יש לו חשיבות במדינות כמו איראן ורוסיה
  • 2.
    קנו כסף 04/04/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
    הוא דוכא בשיטטיות ...
  • 1.
    gld הקרן הכי טובה... (ל"ת)
    מאיר 04/04/2023 22:21
    הגב לתגובה זו
  • א 05/04/2023 11:41
    הגב לתגובה זו
    כדאי שתקרא את פרטי התעודה (prospectus) לפני שאתה כותב שטות כזאת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.