אגח אגרות חוב
צילום: טרמינל

התשואה על האג"ח לשנתיים בירידה של 20% משבוע שעבר - השוק מדליק לפד' נורת אזהרה

המשקיעים פוחדים מקריסות בנקים נוספות ורוצים לראות את הפד' מוריד את הריבית, האינפלציה לא מוותרת וג'רום פאוול נמצא בין הפטיש לסדן - במה יבחרו בפדרל ריזרב?
מתן קובי | (18)

התנודתיות בשוק האג"ח לא פוסקת - רק בשבוע שעבר הגיעה התשואה על אג"ח של ממשלת ארה"ב לשנתיים ל-5%, הנקודה הגבוהה ביותר מאז 2007, והיום אגרת החוב נסחרת לפי תשואה של 4%, עליה עמדה בפעם האחרונה באוקטובר 2022. השינוי החד בתשואות נבע כתוצאה מחשש של המשקיעים לקריסות נוספות של בנקים ברחבי ארה"ב, מה שעלול להשפיע בצורה שלילית מאוד על הבורסה. המשקיעים מחפשים נכס בטוח להחנות בו את הכסף וההעדפה המידית היא אכן אותן אגרות החוב, אשר התשואה עליהן ירדה ביותר מ-15% מאז שבוע שעבר.

הנפילה בתשואה על האג"ח לשנתיים היא הירידה החדה ביותר בשלושה ימי מסחר מאז ה-22 באוקטובר 1987, נפילה שהגיעה לאחר "יום שני השחור" שלושה ימים קודם לכן. באותו היום איבד מדד ה-S&P 500 כ-20% מערכו - היום הגרוע ביותר למדד אי פעם.

עקב הנפילה של בנק SVB בשבוע שעבר, ובעיקר עקב החילוץ שלו ושל בנקים נוספים על ידי הבנק המרכזי ויתר הגורמים המשמעותיים בארה"ב, בשוק מתמחרים כעת סיכוי של כ-50% להעלאה נוספת של הריבית, ב-0.25% וסיכוי של 50% לכך שלא תהיה העלאה בכלל. בשבוע שעבר השוק בכלל תמחר בסיכוי הגבוה ביותר העלאה של 0.5% בפגישה הבאה של ועידת השוק החופשי של הפד'.

המשקיעים בעצם כבר מתמחרים שינוי כיוון והתחלה של הורדת הריבית על ידי הפד' כבר השנה - הסיכון של קריסה של בנקים נוספים עקב המשך העלאת הריבית ממשיך להעלות, מה שאכן עלול לשבש את תוכניותיו של הבנק המרכזי להוריד את האינפלציה בחזרה לטווח היעד הרצוי של 2%. מחר יפורסמו נתוני האינפלציה לחודש פברואר, אשר עלולים להקשות על ההחלטה הבאה של הפד' אף יותר. במקרה והאינפלציה תמשיך לעלות מעבר למצופה, כמו שקרה בחודש ינואר, נציגי הפד' יצטרכו לבחור בין שתי אופציות, כשאף אחת מהן לא בהכרח עדיפה על השניה.

האופציה הראשונה של הפד' היא להמשיך ולהילחם באינפלציה - להעלות את הריבית ולנסות לדכא את הביקוש במשק עד שנוכל לראות סימנים משמעותיים לירידה עקבית בקצב עליית המחירים. הדרך הזו כמובן ארוכה ולא פשוטה בכלל, בעיקר הודות לשוק העבודה החזק, אך גם הודות לסיכונים הנוכחיים שאנו רואים. קריסה של בנקים נוספים עלולה להוביל לניסיונות "ריצה אל הבנק" בכל רחבי ארה"ב, מה שיפגום באמון הציבור בבנקים, עניין שבפד' יודעים טוב מאוד שלא כדאי להתעסק איתו - בדיוק עקב גל של ריצות אל הבנקים בתחילת המאה הקודמת הוקם הפדרל ריזרב.

האופציה השניה של הבנק המרכזי, זאת שבשוק מתמחרים כעת, היא לעשות סיבוב פרסה, להפסיק את הבלימה במשק ולהוריד את הריבית. באופציה זו הסכנה לקריסת בנקים נוספים פוחתת, אך מצד שני המטרה העיקרית בעקבותיה החלו כל העלאות הריבית לא תממוש והבעיה עלולה להגיע לנקודה מסוכנת לא פחות מכל חשש אחר בנוגע אל הבנקים. במקרה והפד' לא יצליח "לסיים את העבודה" עם האינפלציה וייתן לשווקים מה שהם רוצים - הורדה של הריבית, האינפלציה צפויה לעלות בחזרה למעלה, יכול להיות שהרבה מעבר לשיא שראינו בקיץ האחרון. גם במקרה זה לפד' יש ניסיון רב. בשנות השמונים ארה"ב חוותה אינפלציה דו ספרתית לתקופה ממושכת, מה שדחף את נציגי הפד' אז להעלות את הריבית עד לרמה של יותר מ-20%.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    גולדפינגר 14/03/2023 15:21
    הגב לתגובה זו
    הבחירה של הפד היא בין הגרוע לרע, אם יוריד את הריבית הוא מסתכן בעלית האינפלציה ואם יחליט להמשיך ולעלות הוא מסתכן במשבר פיננסי. בסופו של יום הממשלה תחלץ את הבנקים בדיוק כמו ב-2008. וכל מבחני הלחץלא שווים דבר.
  • 14.
    נתניהו הורס 14/03/2023 10:01
    הגב לתגובה זו
    נתניהו, עושים מיתון בטוח
  • 13.
    ישחטו את שורטי המדדים בשוק יטוס (ל"ת)
    עודד 14/03/2023 08:11
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    החוזים ירוקים השורטיסטים בוכים (ל"ת)
    אמיר טוקן 14/03/2023 08:10
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יקריו שורטיסטים במדדים עליות חדות (ל"ת)
    יעקב שוורץ 14/03/2023 05:28
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    עלייה במניות ירידה באגחים רשמת.... (ל"ת)
    סלים טועמה 14/03/2023 05:27
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לא יעזור לאף אחד נמשיך לעלות גם מחר (ל"ת)
    מנחם 14/03/2023 05:26
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מתן 14/03/2023 00:05
    הגב לתגובה זו
    כסף זול, הלוואות, הוצאות ללא הכרה - קריסת הבנקים מראה כמה הכסף הפך לזול ובאיזו בעיה אנחנו נמצאים. הפד חייב לעלות ריבית כדי להחזיר את המצב לקדמותו.
  • 7.
    8 13/03/2023 22:36
    הגב לתגובה זו
    גרמת למפולת ענקית מניות קרסו עד 95%,הנדלן קרס ,הייטק קרס,בלגן עם רוסיה,ומה חשבת שלא יגיע גם לבנקים. היה לך כיף גדול לראו את האזרחים מתרסקים עכשיו שים את המפתחות ולך הביתה . אולי גם תגיע למשפט צדק
  • 6.
    אנדרסטנדליכ 13/03/2023 22:28
    הגב לתגובה זו
    הכסף מהבנקים, איפה הם שמים אותו? כי אם היו משקיעים בגופים פיננסים ברכישת מניות היינו רואים את הבורסה עולה
  • לילי 14/03/2023 07:42
    הגב לתגובה זו
    אם יש לך אג"ח בבנק , גם אם הבנק יפשוט רגל תקבל את הכסף . אם יש לך מזומן , במקרה של פשיטת רגל את לא תקבל את הכסף אם הוא לא מבוטח .
  • איל 14/03/2023 01:25
    הגב לתגובה זו
    כנראה שתהיה נהירה קטנה(של אולי חצי אחוז) של אנשים שמחזיקים מזומנים בבנקים קטנים אל הבנקים הגדולים מחשש של נפילה... בנק אוף אמריקה וגייפימורגן כנראה ירוויחו מזה אבל זה פירורים בשבילם
  • משה 14/03/2023 00:00
    הגב לתגובה זו
    לפי הירידה החדה בתשואת מסתבר שאנשים בעיקר קונים אגח ממשלתי
  • 5.
    שוק חיובי שורט מפוחד ומפסיד (ל"ת)
    יעקב 13/03/2023 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק מניות בנקים שלנו וטבע . הכל יעלה (ל"ת)
    עמי 13/03/2023 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    השוק צוחק על השורטיסטים הטיפשים חחחללל (ל"ת)
    עודד 13/03/2023 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גולדפינגר 13/03/2023 21:27
    הגב לתגובה זו
    הבחירה של הפד היא בין הגרוע לרע, אם יוריד את הריבית הוא מסתכן בעלית האינפלציה ואם יחליט להמשיך ולעלות הוא מסתכן במשבר פיננסי. בסופו של יום הממשלה תחלץ את הבנקים בדיוק כמו ב-2008. וכל מבחני הלחץלא שווים דבר.
  • 1.
    אמיר 13/03/2023 20:59
    הגב לתגובה זו
    ולתת לשוק זמן להגיב. ההעלאות היו מאוד חדות ואגרסיביות, תנו מספיק זמן לשוק להתאים את עצמו.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.

              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

בואינג
צילום: טוויטר

בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X

ענקית התעופה האמריקאית דיווחה על הפסד רבעוני של 7.14 דולר למניה למרות עלייה של 30% בהכנסות ל-23.3 מיליארד דולר; ההפסדים נובעים מחיוב חריג של 4.9 מיליארד דולר בתוכנית המטוס 777X, שתתעכב עד 2027

רן קידר |
נושאים בכתבה בואינג

חברת בואינג The Boeing Co -3.36%   פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2025, והציגה הפסד של 7.14 דולר למניה על רקע עיכובים חוזרים והפסדים בתוכנית הדגל של המטוס רחב-הגוף 777X. הכנסות הסתכמו ב-23.3 מיליארד דולר ופספסו את התחזיות, שעמדו על 22.6 מיליארד דולר. למרות הנתונים החלשים, מניית בואינג עלתה קלות במהלך המסחר המוקדם, אם כי תיקנה לירידות לאחר מכן. הסיבה לעלייה היתה התמקדמות המשקיעים בעלייה בהיקף המסירות ובהתייצבות בייצור מטוסי הנוסעים המסחריים.

על פי החברה, ההפסדים הושפעו בעיקר מחיוב חד פעמי של 4.9 מיליארד דולר הקשור לתוכנית ה-777X, שגם הוא היה גבוה מתחזיות האנליסטים. המטוס, שההכרזה הרשמית עליו הגיע כבר ב-2013, סובל מסדרה ארוכה של עיכובים בתהליך האישור הרגולטורי, שעלולים לדחות את מועד המסירות המסחריות שלו לשנת 2027.

עלייה חדה בהכנסות אך גם בהפסדים

ההכנסות של בואינג עלו בכ-30% בהשוואה לשנה שעברה, בזכות גידול ניכר במסירות המטוסים. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, סיפקה החברה 440 מטוסים מסחריים וקיבלה 821 הזמנות חדשות. ברבעון השלישי לבדו נמסרו 160 מטוסים, לעומת 116 בתקופה המקבילה ב-2024. עם זאת, הרווחיות נפגעה משורה של גורמים: עלויות נוספות הקשורות לפיתוח ה-777X, ירידה בתשלומי מקדמה מלקוחות עקב דחיית המסירות, והמשך פיקוח הדוק מצד רשות התעופה האמריקאית (FAA) בעקבות פרשת 737 MAX. בואינג ציינה בהודעתה כי ייצור מטוסי ה-737 MAX התייצב בקצב של 38 יחידות בחודש, ובאוקטובר סיכמה עם ה-FAA על העלאת הקצב ל-42 מטוסים בחודש. צבר ההזמנות הכולל של החברה צמח ל-636 מיליארד דולר, וכולל יותר מ־5,900 מטוסים מסחריים. רק לפני כחודש, לאחר פגישת טראמפ וארדואן, הודיעה טורקיש איירליינס כי חתמה על עסקת ענק לרכישת 225 מטוסים מבואינג

עיכובים שממשיכים לעלות ביוקר

תוכנית ה-777X, שטיסת הבכורה שלה התקיימה ב-2020, נחשבת לפרויקט היוקרתי של בואינג בעשור האחרון, אך גם לאחד היקרים והמאתגרים ביותר. המטוס, המסוגל לשאת מעל 400 נוסעים, נועד להתחרות ישירות בדגם A350 של איירבוס. מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, הזהיר כבר בחודש ספטמבר כי תהליך האישור “נמשך יותר מהצפוי” וגורם לעלויות נוספות. לפי ההערכות, החברה ספגה הפסדים מצטברים של למעלה מ-10 מיליארד דולר במהלך שנות הפיתוח האחרונות. “העיכוב מביא לעלויות נוספות ולחוסר בתשלומי לקוחות לפני המסירה,” כתב האנליסט רוב סטאלרד מחברת Vertical Research . “לכן גובה החיוב הנוכחי, שנע בין 2.5 ל-4 מיליארד דולר, אינו מפתיע את השוק.”

למרות ההפסדים, המניה נותרה יציבה ואף רשמה עלייה קלה. מתחילת השנה עלתה מניית בואינג בכ־25%, לעומת עליות של 15% במדד S&P500 ו־11% במדד הדאו ג'ונס. המשקיעים רואים בסימנים לשיפור תפעולי ובגידול בהכנסות עדות להתאוששות מתמשכת, גם אם הדרך לרווחיות עוד ארוכה. בואינג מציינת כי תמשיך להשקיע בשיפור איכות הייצור, בתיאום עם הרגולטורים ובתמיכה בלקוחותיה ברחבי העולם. החברה הדגישה כי "האתגרים ב-777X אינם משנים את מחויבותנו לבטיחות, לחדשנות ולביצוע ארוך טווח".