טסלה
צילום: Pixabay

לאחר הירידה במניות הרכבים החשמליים; מה מצב ההנפקות החדשות?

הביקוש לרכבים החשמליים רק גדל בשנים האחרונות והיצרניות רוצות להנפיק לפני שהשוק מתקרר מדי, האם לא מאוחר מדי?
מתן קובי | (1)

מתחילת השנה גייסו חברות בתחום המכוניות החשמליות מעל ל-23 מיליארד דולר בהנפקות, זאת על פי הנתונים של חברת Dealogic. משקיעים רבים מאמינים כי הביקוש הגבוה והציפיה להתפתחות העתידית של שוק המכוניות חשמליות הן הסיבות העיקריות לכך שזהו בין הסקטורים היחידים שעדיין מצליחים למשוך אליו כסף. העניין הוא שלמרות הביקושים וההנפקות, מחירי המניות של רוב החברות לא מצליחים להתנתק מהשוק והמצב המאקרו כלכלי בעולם. כעת חלק מהחברות נאלצו להוריד את השאיפות שלהן בנוגע לגיוסים ולהתפשר על מחירי ההנפקות.

מה באמת המצב

לפי ג'ון וויתר מחברת ההשקעות Pictet, "לחברות רבות, במיוחד אלו אשר אינן רווחיות עוד או ששורפות מזומנים, אין אופציה אחרת (מלבד להתפשר). החברות צריכות הון כדי לגדול, לשרוד ובכדי להיות רלוונטיות בשוק". בסופו של דבר החברות הללו הן חברות צמיחה, ובכדי לבלוט ולהתקדם בשוק כזה על החברות החדשות לגייס הון רב ובמהירות, השאלה הגדולה של רובן היא מה יותר חשוב - לגייס יותר כסף, מה שככל הנראה כבר לא יקרה באותה מסה כמו ב-2021 ועד היום, או אכן להוריד את ההערכות ולקבל את מה שניתן כמה שיותר מוקדם. נראה כי חברות רבות מבינות כי המטרה העיקרית היא להכנס למשחק כמה שיותר מהר בתקווה שהכסף שכן יצליחו לגייס יספיק להן.

אחת הדוגמאות לאותן החברות בסקטור שנאצלנו להתפשר בהנפקה שלהן היא יצרנית הרכבים הסינית Leapmotor. החברה בת שבע שנים וציפתה לגייס בהנפקה בבורסה בהנוג קונג 1.5 מיליארד דולר, בסופו של דבר הגיוס עמד על 800 מיליון דולר בלבד. על פי החברה, הסכום הגבוה אליו כיוונה היה אמור לשמש אותה למחקר ופיתוח, הגדלת יכולות הייצור והרחבה רשת המכירות. החברה הונפקה בבורסה ב-29 בספטמבר ומאז מניית החברה הספיקה לרדת בכ-28%. חברה נוספת שגייסה בשבועיים האחרונים הייתה CALB, יצרנית סינית לסוללות חשמליות אשר גייסה 1.26 מיליארד דולר בהנפקה השלישית בגודלה השנה בהונג קונג.

מה לגבי חברות שכבר הנפיקו?

דוגמא אחרת למצב של תעשיית כלי הרכב החשמליים היא חברת  RIVIAN AUTOMOTIVE . החברה ביצעה את ההנפקה הגדולה ביותר של חברה אמריקאית מאז פייסבוק - הגיעה לשווי של 153 מיליארד דולר מבלי שמכרה אפילו רכב אחד. מאז ההנפקה מניית החברה ירדה ביותר מ-65%, כשבדומה לשאר החברות בתעשייה, הדגש הוא כאמור על צמיחה, החברה הציגה בדוחותיה הפסד של 1.62 דולר למניה עם הכנסות של 364 מיליון דולר. אחד הזרזים עליהם סומכים בחברה וככל הנראה בשאר החברות בתחום הוא חוק הקלת האינפלציה של הנשיא ביידן. מנכ״ל ריביאן אמר כי "חוק הפחתת האינפלציה של ביידן שנחתם לאחרונה מכין את הקרקע לשינוי מהותי בביקוש לכלי רכב חשמליים. לצעד תהיה השפעה עמוקה הן על קצב החדירה של רכבים חשמליים והן על הטופולוגיה של שרשרת האספקה".

מי מזהה את הפוטנציאל של התחום ואיפה הוא בעיקר משגשג?

בין הגופים המוכרים שהיו מעורבים לאחרונה בתעשיית הרכבים החשמליים נמצא בנק גולדמן סאקס. הבנק היה מעורב בהנפקה של ענקית הסוללות LG Energy Solutions, אשר גייסה בינואר יותר מ-10 מיליארד דולר בבורסה בדרום קוריאה, ההנפקה הגדולה ביותר של הבורסה עד היום. חברה נוספת בה היה מעורב הבנק היא CATL, חברה אשר כבר רשומה בסין אך הצליחה לגייס עוד 6.7 מיליארד דולר נוספים. שתי החברות הן ספקיות עקריות של טסלה ויצרניות רכבים חשמליים נוספות.

אחד השווקים הגדולים ביותר לרכבים חשמליים כיום הוא השוק הסיני. למרות ההאטה שנרשמת בכלכלה הסינית, הביקוש למכוניות החשמליות לא עוצר, ככל הנראה הודות לצעדים משמעותיים של הממשלה כמו סבסוד של המכוניות או הקלות בירוקרטיות על כל התחום. כרבע משתי מיליון המכוניות שיוצרו בסין בחודש אוגוסט השנה היו חשמליות, 7% היו מכוניות היברידיות. למרות כל החיוביות, חברות רבות, פחות מוכרות, מתקשות להחזיק את הראש מעל המים בשל העלייה במחירי חומרי הגלם של הסוללות ועיקובים הנגרמים כתוצאה מבעיות בשרשראות האספקה.

לסיכום, בינתיים אנחנו אכן שמים לב להאטה ביכולת של החברות לגייס כספים כמו שהתרגלנו לראות עד ממש לא מזמן. סביר שהחברות שיצאו מהמשבר העולמי ההולך ומתגלם יהיו אלה שיובילו את התחום ביד רמה בשנים הבאות. מאז הקורונה ראינו כאמור גיוסים ברמות לא הגיוניות, הרבה חברות הציעו מעט וקיבלו בתמורה הרבה ורק אלו שאכן יוכלו לשמור על חדשנות, תוך כדי המשך מכירה של המוצרים שלהן וייצור הכנסות יהיו אלה שיעברו את התקופה הקרובה בשלום, ככל הנראה הן גם אלו שישגשו אחריה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בכדי לקרוא על האם יש מקום בתיק ההשקעות ל- TESLA INC ו-  NIO INC , החברות המוכרות וככל הנראה המשמעותיות ביותר בתחום, תוכלו לפנות לטור של זיו סגל בנושא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    האתר הפחדן מפחד לפרסם .עליות חזקות מחר (ל"ת)
    מנחם פרידמן 09/10/2022 18:20
    הגב לתגובה זו
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"

מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"

עמית בר |

ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי  שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.

ריי דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"

ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"

בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.


גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים


דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.