לאחר הירידה במניות הרכבים החשמליים; מה מצב ההנפקות החדשות?
מתחילת השנה גייסו חברות בתחום המכוניות החשמליות מעל ל-23 מיליארד דולר בהנפקות, זאת על פי הנתונים של חברת Dealogic. משקיעים רבים מאמינים כי הביקוש הגבוה והציפיה להתפתחות העתידית של שוק המכוניות חשמליות הן הסיבות העיקריות לכך שזהו בין הסקטורים היחידים שעדיין מצליחים למשוך אליו כסף. העניין הוא שלמרות הביקושים וההנפקות, מחירי המניות של רוב החברות לא מצליחים להתנתק מהשוק והמצב המאקרו כלכלי בעולם. כעת חלק מהחברות נאלצו להוריד את השאיפות שלהן בנוגע לגיוסים ולהתפשר על מחירי ההנפקות.
מה באמת המצב
לפי ג'ון וויתר מחברת ההשקעות Pictet, "לחברות רבות, במיוחד אלו אשר אינן רווחיות עוד או ששורפות מזומנים, אין אופציה אחרת (מלבד להתפשר). החברות צריכות הון כדי לגדול, לשרוד ובכדי להיות רלוונטיות בשוק". בסופו של דבר החברות הללו הן חברות צמיחה, ובכדי לבלוט ולהתקדם בשוק כזה על החברות החדשות לגייס הון רב ובמהירות, השאלה הגדולה של רובן היא מה יותר חשוב - לגייס יותר כסף, מה שככל הנראה כבר לא יקרה באותה מסה כמו ב-2021 ועד היום, או אכן להוריד את ההערכות ולקבל את מה שניתן כמה שיותר מוקדם. נראה כי חברות רבות מבינות כי המטרה העיקרית היא להכנס למשחק כמה שיותר מהר בתקווה שהכסף שכן יצליחו לגייס יספיק להן.
אחת הדוגמאות לאותן החברות בסקטור שנאצלנו להתפשר בהנפקה שלהן היא יצרנית הרכבים הסינית Leapmotor. החברה בת שבע שנים וציפתה לגייס בהנפקה בבורסה בהנוג קונג 1.5 מיליארד דולר, בסופו של דבר הגיוס עמד על 800 מיליון דולר בלבד. על פי החברה, הסכום הגבוה אליו כיוונה היה אמור לשמש אותה למחקר ופיתוח, הגדלת יכולות הייצור והרחבה רשת המכירות. החברה הונפקה בבורסה ב-29 בספטמבר ומאז מניית החברה הספיקה לרדת בכ-28%. חברה נוספת שגייסה בשבועיים האחרונים הייתה CALB, יצרנית סינית לסוללות חשמליות אשר גייסה 1.26 מיליארד דולר בהנפקה השלישית בגודלה השנה בהונג קונג.
מה לגבי חברות שכבר הנפיקו?
דוגמא אחרת למצב של תעשיית כלי הרכב החשמליים היא חברת RIVIAN AUTOMOTIVE . החברה ביצעה את ההנפקה הגדולה ביותר של חברה אמריקאית מאז פייסבוק - הגיעה לשווי של 153 מיליארד דולר מבלי שמכרה אפילו רכב אחד. מאז ההנפקה מניית החברה ירדה ביותר מ-65%, כשבדומה לשאר החברות בתעשייה, הדגש הוא כאמור על צמיחה, החברה הציגה בדוחותיה הפסד של 1.62 דולר למניה עם הכנסות של 364 מיליון דולר. אחד הזרזים עליהם סומכים בחברה וככל הנראה בשאר החברות בתחום הוא חוק הקלת האינפלציה של הנשיא ביידן. מנכ״ל ריביאן אמר כי "חוק הפחתת האינפלציה של ביידן שנחתם לאחרונה מכין את הקרקע לשינוי מהותי בביקוש לכלי רכב חשמליים. לצעד תהיה השפעה עמוקה הן על קצב החדירה של רכבים חשמליים והן על הטופולוגיה של שרשרת האספקה".
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- דאונסייד של 19% - בגולדמן זאקס מורידים המלצה ל-NIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזהה את הפוטנציאל של התחום ואיפה הוא בעיקר משגשג?
בין הגופים המוכרים שהיו מעורבים לאחרונה בתעשיית הרכבים החשמליים נמצא בנק גולדמן סאקס. הבנק היה מעורב בהנפקה של ענקית הסוללות LG Energy Solutions, אשר גייסה בינואר יותר מ-10 מיליארד דולר בבורסה בדרום קוריאה, ההנפקה הגדולה ביותר של הבורסה עד היום. חברה נוספת בה היה מעורב הבנק היא CATL, חברה אשר כבר רשומה בסין אך הצליחה לגייס עוד 6.7 מיליארד דולר נוספים. שתי החברות הן ספקיות עקריות של טסלה ויצרניות רכבים חשמליים נוספות.
אחד השווקים הגדולים ביותר לרכבים חשמליים כיום הוא השוק הסיני. למרות ההאטה שנרשמת בכלכלה הסינית, הביקוש למכוניות החשמליות לא עוצר, ככל הנראה הודות לצעדים משמעותיים של הממשלה כמו סבסוד של המכוניות או הקלות בירוקרטיות על כל התחום. כרבע משתי מיליון המכוניות שיוצרו בסין בחודש אוגוסט השנה היו חשמליות, 7% היו מכוניות היברידיות. למרות כל החיוביות, חברות רבות, פחות מוכרות, מתקשות להחזיק את הראש מעל המים בשל העלייה במחירי חומרי הגלם של הסוללות ועיקובים הנגרמים כתוצאה מבעיות בשרשראות האספקה.
לסיכום, בינתיים אנחנו אכן שמים לב להאטה ביכולת של החברות לגייס כספים כמו שהתרגלנו לראות עד ממש לא מזמן. סביר שהחברות שיצאו מהמשבר העולמי ההולך ומתגלם יהיו אלה שיובילו את התחום ביד רמה בשנים הבאות. מאז הקורונה ראינו כאמור גיוסים ברמות לא הגיוניות, הרבה חברות הציעו מעט וקיבלו בתמורה הרבה ורק אלו שאכן יוכלו לשמור על חדשנות, תוך כדי המשך מכירה של המוצרים שלהן וייצור הכנסות יהיו אלה שיעברו את התקופה הקרובה בשלום, ככל הנראה הן גם אלו שישגשו אחריה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בכדי לקרוא על האם יש מקום בתיק ההשקעות ל- TESLA INC ו- NIO INC , החברות המוכרות וככל הנראה המשמעותיות ביותר בתחום, תוכלו לפנות לטור של זיו סגל בנושא.
- 1.האתר הפחדן מפחד לפרסם .עליות חזקות מחר (ל"ת)מנחם פרידמן 09/10/2022 18:20הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
