אדם סינגולדה. טאבולה
צילום: טאבולה

טאבולה טוענת שהגנת הפרטיות של אפל היא הזדמנות, אבל כמה בכלל יגלגל שוק הפרסום מוטה התוכן?

אחרי שטאבולה נחתכה בחצי, המנכ"ל פרסם מאמר בו ניסה לצייר הזדמנות. הפרסום המטורגט בדיגיטל הביס את השיטות המסורתיות, אך האם המשתמשים ירצו להשיב את הגלגל? כחצי טריליון ד' הושקעו בפרסום דיגיטלי אשתקד ולפי ההערכות הפרסום בערוצי התוכן יגיע ל-380 מיליארד עוד 5 שנים
תומר אמן |

סצנה מפורסמת מטרילוגיית הסרטים "בחזרה לעתיד" מציגה בה כיצד מכונת הזמן הרכבית של גיבורי הסרט נאלצת להאיץ למהירות עתק על אחת ממסילות הרכבת בארה"ב על מנת לשגר עצמה אל העתיד. המלכוד היחידי הוא שמסילת הרכבת אינה שלמה, ואם לא יצליחו גיבורי הסרט להאיץ את המכונה לפי תום המסילה, זו תיפול מהצוק ואלו יכשלו במשימתם.  על פי מנכ"ל חברת הפרסום הדיגיטלי טאבולה  (סימול: TBLA), אדם סינגולדה, במאמר שפרסם באתר יאהו, אנלוגיה זו מייצגת בצורה טובה את המצב בו נמצאות חברות פרסום רבות בימים אלו.

האם זו משאלת לב של סינגולדה וטאבולה, שתפיק מכך רווח אם תתגשם, או באמת תחזית אמינה? החברה נסחרת כעת בוול-סטריט על פי שווי של כ-1.41 מיליארד דולר, נמוך כמעט בחצי מההנפקה בקיץ האחרון.  מתחרתה אאוטבריין  נסחרת לפי כ-616 מיליון דולר לאחר ירידה דומה.

סינגולדה התייחס לכך ש- GOOGLE (סימול: GOOGL) ו- APPLE (סימול: AAPL) משנות את מדיניות מעקב המידע אחר המשתמשים. מידע זה משמש את אותן חברות לצורכי פרסום, דבר זה מאפשר להם לשמור מידע אודות המשתמשים, כמו לדוגמא באילו אתרים גלשו ואילו מוצרים חיפשו, ולאחר מכן להציע לאותם משתמשים לרכוש את המוצר על ידי שיווק של פרסומות שונות. כאמור, אותן ענקיות טכנולוגיה, לצד מספר לא מבוטל של ממשלות, הודיעו לאחרונה כי ישנו את מדיניות הפרטיות. מהלך זה מוביל לכך שחברות פרסום רבות "רצות אל מעבר לצוק", בין אם הן אוהבות את זה או לא. 

ואין ספק - שינויים אלו משפיעים. בדוחותיה האחרונים של מטא, חברה האם של FACEBOOK (סימול: FB), דיווחה ענקית הטכנולוגיה כי המכירות שלה בשנת 2022 ירדו בקרוב ל-10 מיליארד דולר, כל זאת הודות לשינוי פשוט במדיניות הפרטיות של אפל שכעת מאפשר למשתמשים לדעת אילו אפליקציות "עוקבות" אחריהם ומתי, וכן מציעה לאותם משתמשים את האפשרות לחסום באופן זמני או מוחלט את יכולת המעקב של אותן אפליקציות. 

מידע זה, שבעבר אפשר כאמור למטא לעקוב אחר משתמשיה ומאוחר יותר למכור את המידע לחברות צד ג' ובכך לגרוף רווחים על שימוש הלקוחות באפליקציה שלה. כשהחברה הודיעה על השפעת שינוי המדיניות על ידי אפל באותם דוחות, בצד נתונים שליליים על דפוסי השימוש של המשתמשים, בעיקר בפלח הגיל הצעיר יותר, צנחה מטא קרוב ל-25% ביום אחד וב-220 מיליארד דולר, נפילת הערך הגדולה ביותר ביום בודד עבור חברה

גם גוגל לא השתרכה מאחור, כאשר הכריזה לאחרונה כי גם היא תיישם שינוי במדיניות הפרטיות במערכת האנדרואיד שלה, אשר נמצאת בשימוש אצל קרוב ל-85% ממחזיקי הטלפון הנייד ברחבי העולם. חשוב לציין כי הכרזת גוגל התפרשה כ"אגרסיבית" פחות, שכן זו הודיעה כי לא תזדקק לאישור המשתמשים על מנת לעקוב אחרי השימוש שלהם במכשירים, אלא תנטר באופן אוטומטי את המידע וכך "תדע" מה ממנו להעביר הלאה, ואיזה לשמור אצל המשתמש. מנגד מסרה גוגל כי היא מחוייבת להמשיך לתמוך בפרסום ובחברות הפרסום כאחד, ולאו להפנות להם את הגב כפי שרבים מהסקטור טענו כנגד הכרזת אפל.

בתוך כל זאת, מסרה גוגל כי דווקא הדפדפן הפופולארי שלה, הגוגל כרום, שלו על פי נתוני חברת StatCounter נתח שוק הגדול מ-60% ביחס לשאר דפדפני החיפוש, יפסיק בשלב מסויים לתמוך בהטמנת קבצי קוקיז על ידי צד שלישי. עוגיות הן מעין "חתיכות" קוד קטנות שמוטמעות בדפדפן המשתמש ומאפשרות לחברות הפרסום לעקוב אחר המשתמשים על פני מספר רב של אתרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תעשיית הפרסום עומדת בפני שינוי מהותי באופן שבו היא מצליחה להביא את המוצר המוגמר מהחברות המייצרות ועד ללקוח. על אף שהמהלך לא בהכרח נשמע דרמטי, הוא אכן כזה, ואינדיקציה לכך ניתן היה לראות כשהוחלט ביוני האחרון על דחיית המהלך בשנה ל-2023, מניות הטכנולוגיה קפצו בשיעור של עד 16% במסחר. 

רבים יגידו שמדובר במהלך שאינו בהכרח שלילי עבור השוק - בכל זאת, ציבור המשתמשים מעוניין לשמור על פרטיותו, וחברות הפרסום מעוניינות להגיע לכמה שיותר ציבור. במידה ויצליחו שני אלו למצוא עמק שווה שנחשב לשווה יותר, כולם ירוויחו. על מנת לעשות זאת, יתכן וחברות הפרסום יאלצו למצוא גישה חדשה, או יותר נכון ובמקרה הזה - גישה ישנה.

 

יתכן והדובדבן שבקצפת של תעשיית הפרסום יאלץ להפוך להיות, ממש כפי שהיה בעבר - ממוקד תוכן. במשך השנים האחרונות הראה פרסום דיגיטלי מטורגט כי הוא מהווה מכת מחץ למספר רב של שיטות פרסום השונות ממנו, ביחוד בתקופת מגפת הקורונה שפקדה את העולם במהלך השנתיים האחרונות. על פי נתוני גוף המחקר eMarketer, בשנת 2021 נצפה גידול של קרוב ל-29% בהוצאות של חברות הפרסום על הפרסום הדיגיטלי, כשאלה הסתכמו ב-491.7 מיליארד דולר. ב-eMarketer מעריכים כי נתון זה יחצה את חצי טריליון הדולר במהלך השנה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


אנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיותאנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיות

טראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות

מהלך "טראמפי" טיפוסי: הממשל האמריקאי יהפוך לשותף כלכלי בעסקאות השבבים; ההחלטה הגיעה לאחר פגישה עם מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג; חברות סיניות התקשו להשיג שבבים מתקדמים לאימון מודלי AI; האם סין תאשר את העסקה? אנבידיה מטפסת כ-2% במסחר המאוחר

גיא טל |

הנשיא דונלד טראמפ הודיע לאחר סגירת המסחר כי ארצות הברית תאפשר לאנבידיה לייצא את שבבי הבינה המלאכותית המתקדמים מדגם H200 לסין, בתמורה לכך שהממשל האמריקאי יקבל 25% מכל עסקה. המהלך מהווה בשורה משמעותית לענקית השבבים שנלחמה חודשים ארוכים לשמור על גישה לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. "הודעתי לנשיא שי מסין שארצות הברית תאפשר לאנבידיה לשלוח את מוצרי ה-H200 שלה ללקוחות מאושרים בסין ובמדינות אחרות בתנאים המאפשרים ביטחון לאומי חזק", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו טרות', "25% ישולמו לארצות הברית של אמריקה" הוסיף.

ההחלטה הגיעה בעקבות פגישה בין טראמפ למנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בשבוע שעבר, במהלכה נדונו יצוא שבבי H200, כך לפי מקורים מעורים בעניין. מניית החברה טיפסה בכמעט 2% במסחר המאוחר, והמתחרה AMD מוסיפה אף היא כ-2% לערכה. המהלך מגיע לאחר שמוקדם יותר השנה, אנבידיה הסכימה לתת לממשל האמריקאי 15% ממכירות סין של שבב בעל ביצועים נמוכים יותר, אך סין סיכלה את התוכניות הללו כחלק ממשא ומתן מסחרי מתמשך. החברה הסינית Huawei הפכה למתחרה ישירה של אנבידיה בשוק הסיני, מה שהגביר את הלחץ על ההנהלה האמריקאית לאפשר את הייצוא.

גם עם החלק שיילך לממשל האמריקאי, ההחלטה עשויה להיות שווה מיליארדי דולרים במכירות לנבידיה, שנהנית משולי רווח נוחים על שבבי הבינה המלאכותית שלה. ברבעון הפיסקלי האחרון, נבידיה דיווחה על שולי רווח גולמיים של 73.4% על מכירות של 57 מיליארד דולר. באוגוסט, סמנכ"לית הכספים של נבידיה קולט קרס אמרה כי "אם הסוגיות הגיאופוליטיות ירגעו", אנבידיה תוכל לספק שבבים בשווי של 2 עד 5 מיליארדי דולר לסין בכל רבעון, שיכולים לגדול אם ההזמנות יגדלו. יחד עם זאת מדובר בהליך חסר תקדים של מעין "מכסים הפוכים" שהמדינה גובה על ייצוא מוצרים. זוהי לא פרקטיקה מקובלת, אך טראמפ ניסה לנקוט במהלכים דומים בעבר, במה שיש רואים כ"סחיטה" של החברות הכמהות לייצוא הסיני. 


שבב ה-H200 בעל ביצועים גבוהים יותר מה-H20 שנבידיה הורשתה למכור בעבר, אך הוא אינו חזק כמו מוצרי בלקוול המובילים של החברה שיצאו השנה, או דור שבבי רובין שייצא בשנה הבאה. לפי הערכות שונות ה-H200 חזק כמעט פי 6 מה-H20. ההחלטה מגיעה שבועות ספורים לאחר שגורמים בממשל, כולל שר החוץ מרקו רוביו, סיכלו יוזמה של אנבידיה למכור גרסה מצומצמת של שבב בלקוול לסין לפני פגישת סחר לאחרונה בין טראמפ לשי ג'ינפינג. עם זאת, גורמים אחרים כולל "צאר הבינה המלאכותית" דייוויד סאקס ושר המסחר האוורד לוטניק תמכו בייצוא ה-H200, בראותם בכך פשרה טובה שמאפשרת לנבידיה להתחרות עם Huawei הסינית מבלי להקפיץ את סין קדימה בתחום ה-AI. הואנג, מנכ"ל החברה, טען בעקביות שאנבידיה צריכה להיות מורשית להתחרות בשוק הסיני מכיוון שלמדינה יש רבים מחוקרי הבינה המלאכותית המובילים בעולם וארצות הברית צריכה לרצות שהם ישתמשו בטכנולוגיה אמריקאית. "אתם לא הולכים להחליף את סין", אמר הואנג באירוע במכון המחקר CSIS בשבוע שעבר.


השאלה המרכזית היא האם סין תאפשר לחברות הטכנולוגיה שלה לרכוש את השבבים. מוקדם יותר השנה, לאחר שייצוא H20 אושר, סין הורתה לחברות שלה שלא להשתמש בשבבים בשל חששות ביטחון לכאורה. אנליסטים ראו במסר הסיני טקטיקה משא ומתן כדי לקבל שבב טוב יותר כמו H200. האם סין תסכים כעת לקבל את השבבים המתקדמים יותר, אך לא אלו מהשורה הראשונה?