אדם סינגולדה. טאבולה
צילום: טאבולה

טאבולה טוענת שהגנת הפרטיות של אפל היא הזדמנות, אבל כמה בכלל יגלגל שוק הפרסום מוטה התוכן?

אחרי שטאבולה נחתכה בחצי, המנכ"ל פרסם מאמר בו ניסה לצייר הזדמנות. הפרסום המטורגט בדיגיטל הביס את השיטות המסורתיות, אך האם המשתמשים ירצו להשיב את הגלגל? כחצי טריליון ד' הושקעו בפרסום דיגיטלי אשתקד ולפי ההערכות הפרסום בערוצי התוכן יגיע ל-380 מיליארד עוד 5 שנים
תומר אמן |

סצנה מפורסמת מטרילוגיית הסרטים "בחזרה לעתיד" מציגה בה כיצד מכונת הזמן הרכבית של גיבורי הסרט נאלצת להאיץ למהירות עתק על אחת ממסילות הרכבת בארה"ב על מנת לשגר עצמה אל העתיד. המלכוד היחידי הוא שמסילת הרכבת אינה שלמה, ואם לא יצליחו גיבורי הסרט להאיץ את המכונה לפי תום המסילה, זו תיפול מהצוק ואלו יכשלו במשימתם.  על פי מנכ"ל חברת הפרסום הדיגיטלי טאבולה  (סימול: TBLA), אדם סינגולדה, במאמר שפרסם באתר יאהו, אנלוגיה זו מייצגת בצורה טובה את המצב בו נמצאות חברות פרסום רבות בימים אלו.

האם זו משאלת לב של סינגולדה וטאבולה, שתפיק מכך רווח אם תתגשם, או באמת תחזית אמינה? החברה נסחרת כעת בוול-סטריט על פי שווי של כ-1.41 מיליארד דולר, נמוך כמעט בחצי מההנפקה בקיץ האחרון.  מתחרתה אאוטבריין  נסחרת לפי כ-616 מיליון דולר לאחר ירידה דומה.

סינגולדה התייחס לכך ש- GOOGLE (סימול: GOOGL) ו- APPLE (סימול: AAPL) משנות את מדיניות מעקב המידע אחר המשתמשים. מידע זה משמש את אותן חברות לצורכי פרסום, דבר זה מאפשר להם לשמור מידע אודות המשתמשים, כמו לדוגמא באילו אתרים גלשו ואילו מוצרים חיפשו, ולאחר מכן להציע לאותם משתמשים לרכוש את המוצר על ידי שיווק של פרסומות שונות. כאמור, אותן ענקיות טכנולוגיה, לצד מספר לא מבוטל של ממשלות, הודיעו לאחרונה כי ישנו את מדיניות הפרטיות. מהלך זה מוביל לכך שחברות פרסום רבות "רצות אל מעבר לצוק", בין אם הן אוהבות את זה או לא. 

ואין ספק - שינויים אלו משפיעים. בדוחותיה האחרונים של מטא, חברה האם של FACEBOOK (סימול: FB), דיווחה ענקית הטכנולוגיה כי המכירות שלה בשנת 2022 ירדו בקרוב ל-10 מיליארד דולר, כל זאת הודות לשינוי פשוט במדיניות הפרטיות של אפל שכעת מאפשר למשתמשים לדעת אילו אפליקציות "עוקבות" אחריהם ומתי, וכן מציעה לאותם משתמשים את האפשרות לחסום באופן זמני או מוחלט את יכולת המעקב של אותן אפליקציות. 

מידע זה, שבעבר אפשר כאמור למטא לעקוב אחר משתמשיה ומאוחר יותר למכור את המידע לחברות צד ג' ובכך לגרוף רווחים על שימוש הלקוחות באפליקציה שלה. כשהחברה הודיעה על השפעת שינוי המדיניות על ידי אפל באותם דוחות, בצד נתונים שליליים על דפוסי השימוש של המשתמשים, בעיקר בפלח הגיל הצעיר יותר, צנחה מטא קרוב ל-25% ביום אחד וב-220 מיליארד דולר, נפילת הערך הגדולה ביותר ביום בודד עבור חברה

גם גוגל לא השתרכה מאחור, כאשר הכריזה לאחרונה כי גם היא תיישם שינוי במדיניות הפרטיות במערכת האנדרואיד שלה, אשר נמצאת בשימוש אצל קרוב ל-85% ממחזיקי הטלפון הנייד ברחבי העולם. חשוב לציין כי הכרזת גוגל התפרשה כ"אגרסיבית" פחות, שכן זו הודיעה כי לא תזדקק לאישור המשתמשים על מנת לעקוב אחרי השימוש שלהם במכשירים, אלא תנטר באופן אוטומטי את המידע וכך "תדע" מה ממנו להעביר הלאה, ואיזה לשמור אצל המשתמש. מנגד מסרה גוגל כי היא מחוייבת להמשיך לתמוך בפרסום ובחברות הפרסום כאחד, ולאו להפנות להם את הגב כפי שרבים מהסקטור טענו כנגד הכרזת אפל.

בתוך כל זאת, מסרה גוגל כי דווקא הדפדפן הפופולארי שלה, הגוגל כרום, שלו על פי נתוני חברת StatCounter נתח שוק הגדול מ-60% ביחס לשאר דפדפני החיפוש, יפסיק בשלב מסויים לתמוך בהטמנת קבצי קוקיז על ידי צד שלישי. עוגיות הן מעין "חתיכות" קוד קטנות שמוטמעות בדפדפן המשתמש ומאפשרות לחברות הפרסום לעקוב אחר המשתמשים על פני מספר רב של אתרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תעשיית הפרסום עומדת בפני שינוי מהותי באופן שבו היא מצליחה להביא את המוצר המוגמר מהחברות המייצרות ועד ללקוח. על אף שהמהלך לא בהכרח נשמע דרמטי, הוא אכן כזה, ואינדיקציה לכך ניתן היה לראות כשהוחלט ביוני האחרון על דחיית המהלך בשנה ל-2023, מניות הטכנולוגיה קפצו בשיעור של עד 16% במסחר. 

רבים יגידו שמדובר במהלך שאינו בהכרח שלילי עבור השוק - בכל זאת, ציבור המשתמשים מעוניין לשמור על פרטיותו, וחברות הפרסום מעוניינות להגיע לכמה שיותר ציבור. במידה ויצליחו שני אלו למצוא עמק שווה שנחשב לשווה יותר, כולם ירוויחו. על מנת לעשות זאת, יתכן וחברות הפרסום יאלצו למצוא גישה חדשה, או יותר נכון ובמקרה הזה - גישה ישנה.

 

יתכן והדובדבן שבקצפת של תעשיית הפרסום יאלץ להפוך להיות, ממש כפי שהיה בעבר - ממוקד תוכן. במשך השנים האחרונות הראה פרסום דיגיטלי מטורגט כי הוא מהווה מכת מחץ למספר רב של שיטות פרסום השונות ממנו, ביחוד בתקופת מגפת הקורונה שפקדה את העולם במהלך השנתיים האחרונות. על פי נתוני גוף המחקר eMarketer, בשנת 2021 נצפה גידול של קרוב ל-29% בהוצאות של חברות הפרסום על הפרסום הדיגיטלי, כשאלה הסתכמו ב-491.7 מיליארד דולר. ב-eMarketer מעריכים כי נתון זה יחצה את חצי טריליון הדולר במהלך השנה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 1.65%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

מייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיות

מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"

לאחר ביקורת על אנבידיה ופלנטיר ומבנה השקעות ההון שבמרכז מהפיכת ה-AI, מגביר ברי את הביקורת על מניות הטכנולוגיה וטוען כי טסלה מדוללת בקצב מסוכן; ובמקביל לסגירת הקרן שלו, השיק ניוזלטר חדש עם עשרות אלפי מנויים תוך ימים ספורים

רן קידר |
נושאים בכתבה מייקל ברי טסלה

מייקל ברי, מהמשקיעים הידועים בעולם בזכות מהלכי השורט האגדיים שלו לפני משבר הסאב-פריים ב-2008, שוב מייצר כותרות, והפעם בחזית נוספת, עם מתקפה חריפה נגד טסלה Tesla -0.01%   ואילון מאסק. האירוע הנוכחי מתרחש במסגרת ניוזלטר חדש ב-Substack שמושך עשרות אלפי מנויים ומשקף את חזרתו לזירה הציבורית לאחר סגירת קרן הגידור שלו.

בפוסט נרחב שפרסם בסאבסטאק, טען ברי כי שווי השוק של טסלה, מגיע כיום ל-1.35 טריליון דולר, מוגזם בצורה מגוחכת”, וכי המבנה החשבונאי של החברה, במיוחד בכל הקשור לתגמול מבוסס מניות, מייצר “אלגברה של טרגדיה” עבור בעלי המניות. לדבריו, טסלה מדללת את בעלי המניות בקצב של כ-3.6% בשנה, ללא רכישות עצמיות שמאזנות את התהליך.

ברי הוסיף כי חבילת השכר הענקית של אילון מאסק, שהיקפה עשוי להגיע לטריליון דולר ואושרה לאחרונה על ידי בעלי המניות, צפויה להחריף את הדילול בשנים הקרובות, מאחר שהיא כוללת הענקת מניות נוספת בהיקפים עצומים ככל שהחברה תעמוד ביעדים שנקבעו. “הדילול בטוח יימשך,” כתב ברי.

מעבר לביקורת הפיננסית, ברי תקף גם את השינוי המתמיד בנרטיב העסקי של טסלה: “ה-'כת של אילון' דיקלמה שזה ‘הכל על רכבים חשמליים’ עד שהמתחרים הגיעו, ואז אמרה  ‘זה הכל על נהיגה אוטונומית’ עד שהמתחרים הגיעו, ועכשיו ‘זה הכל על רובוטים’, עד שהמתחרים יגיעו שוב".

למרות הביקורת החריפה, ברי לא חשף פוזיציה עכשווית על מניית טסלה, בניגוד לשנת 2021 אז ניהל פוזיציית שורט בשווי חצי מיליארד דולר לפני שיצא ממנה תוך חודשים ספורים.