טאבולה טוענת שהגנת הפרטיות של אפל היא הזדמנות, אבל כמה בכלל יגלגל שוק הפרסום מוטה התוכן?
סצנה מפורסמת מטרילוגיית הסרטים "בחזרה לעתיד" מציגה בה כיצד מכונת הזמן הרכבית של גיבורי הסרט נאלצת להאיץ למהירות עתק על אחת ממסילות הרכבת בארה"ב על מנת לשגר עצמה אל העתיד. המלכוד היחידי הוא שמסילת הרכבת אינה שלמה, ואם לא יצליחו גיבורי הסרט להאיץ את המכונה לפי תום המסילה, זו תיפול מהצוק ואלו יכשלו במשימתם. על פי מנכ"ל חברת הפרסום הדיגיטלי טאבולה (סימול: TBLA), אדם סינגולדה, במאמר שפרסם באתר יאהו, אנלוגיה זו מייצגת בצורה טובה את המצב בו נמצאות חברות פרסום רבות בימים אלו.
האם זו משאלת לב של סינגולדה וטאבולה, שתפיק מכך רווח אם תתגשם, או באמת תחזית אמינה? החברה נסחרת כעת בוול-סטריט על פי שווי של כ-1.41 מיליארד דולר, נמוך כמעט בחצי מההנפקה בקיץ האחרון. מתחרתה אאוטבריין נסחרת לפי כ-616 מיליון דולר לאחר ירידה דומה.
סינגולדה התייחס לכך ש- GOOGLE (סימול: GOOGL) ו- APPLE (סימול: AAPL) משנות את מדיניות מעקב המידע אחר המשתמשים. מידע זה משמש את אותן חברות לצורכי פרסום, דבר זה מאפשר להם לשמור מידע אודות המשתמשים, כמו לדוגמא באילו אתרים גלשו ואילו מוצרים חיפשו, ולאחר מכן להציע לאותם משתמשים לרכוש את המוצר על ידי שיווק של פרסומות שונות. כאמור, אותן ענקיות טכנולוגיה, לצד מספר לא מבוטל של ממשלות, הודיעו לאחרונה כי ישנו את מדיניות הפרטיות. מהלך זה מוביל לכך שחברות פרסום רבות "רצות אל מעבר לצוק", בין אם הן אוהבות את זה או לא.
ואין ספק - שינויים אלו משפיעים. בדוחותיה האחרונים של מטא, חברה האם של FACEBOOK (סימול: FB), דיווחה ענקית הטכנולוגיה כי המכירות שלה בשנת 2022 ירדו בקרוב ל-10 מיליארד דולר, כל זאת הודות לשינוי פשוט במדיניות הפרטיות של אפל שכעת מאפשר למשתמשים לדעת אילו אפליקציות "עוקבות" אחריהם ומתי, וכן מציעה לאותם משתמשים את האפשרות לחסום באופן זמני או מוחלט את יכולת המעקב של אותן אפליקציות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מידע זה, שבעבר אפשר כאמור למטא לעקוב אחר משתמשיה ומאוחר יותר למכור את המידע לחברות צד ג' ובכך לגרוף רווחים על שימוש הלקוחות באפליקציה שלה. כשהחברה הודיעה על השפעת שינוי המדיניות על ידי אפל באותם דוחות, בצד נתונים שליליים על דפוסי השימוש של המשתמשים, בעיקר בפלח הגיל הצעיר יותר, צנחה מטא קרוב ל-25% ביום אחד וב-220 מיליארד דולר, נפילת הערך הגדולה ביותר ביום בודד עבור חברה.
גם גוגל לא השתרכה מאחור, כאשר הכריזה לאחרונה כי גם היא תיישם שינוי במדיניות הפרטיות במערכת האנדרואיד שלה, אשר נמצאת בשימוש אצל קרוב ל-85% ממחזיקי הטלפון הנייד ברחבי העולם. חשוב לציין כי הכרזת גוגל התפרשה כ"אגרסיבית" פחות, שכן זו הודיעה כי לא תזדקק לאישור המשתמשים על מנת לעקוב אחרי השימוש שלהם במכשירים, אלא תנטר באופן אוטומטי את המידע וכך "תדע" מה ממנו להעביר הלאה, ואיזה לשמור אצל המשתמש. מנגד מסרה גוגל כי היא מחוייבת להמשיך לתמוך בפרסום ובחברות הפרסום כאחד, ולאו להפנות להם את הגב כפי שרבים מהסקטור טענו כנגד הכרזת אפל.
בתוך כל זאת, מסרה גוגל כי דווקא הדפדפן הפופולארי שלה, הגוגל כרום, שלו על פי נתוני חברת StatCounter נתח שוק הגדול מ-60% ביחס לשאר דפדפני החיפוש, יפסיק בשלב מסויים לתמוך בהטמנת קבצי קוקיז על ידי צד שלישי. עוגיות הן מעין "חתיכות" קוד קטנות שמוטמעות בדפדפן המשתמש ומאפשרות לחברות הפרסום לעקוב אחר המשתמשים על פני מספר רב של אתרים.
- המניה נפלה, העובדים מתוסכלים - עובדי נייס הפסידו בממוצע מעל 40 אלף דולר
- מקאו חוזרת לחיים: המהמרים הכבדים שופכים מיליארדים והקזינו מזנק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
תעשיית הפרסום עומדת בפני שינוי מהותי באופן שבו היא מצליחה להביא את המוצר המוגמר מהחברות המייצרות ועד ללקוח. על אף שהמהלך לא בהכרח נשמע דרמטי, הוא אכן כזה, ואינדיקציה לכך ניתן היה לראות כשהוחלט ביוני האחרון על דחיית המהלך בשנה ל-2023, מניות הטכנולוגיה קפצו בשיעור של עד 16% במסחר.
רבים יגידו שמדובר במהלך שאינו בהכרח שלילי עבור השוק - בכל זאת, ציבור המשתמשים מעוניין לשמור על פרטיותו, וחברות הפרסום מעוניינות להגיע לכמה שיותר ציבור. במידה ויצליחו שני אלו למצוא עמק שווה שנחשב לשווה יותר, כולם ירוויחו. על מנת לעשות זאת, יתכן וחברות הפרסום יאלצו למצוא גישה חדשה, או יותר נכון ובמקרה הזה - גישה ישנה.
יתכן והדובדבן שבקצפת של תעשיית הפרסום יאלץ להפוך להיות, ממש כפי שהיה בעבר - ממוקד תוכן. במשך השנים האחרונות הראה פרסום דיגיטלי מטורגט כי הוא מהווה מכת מחץ למספר רב של שיטות פרסום השונות ממנו, ביחוד בתקופת מגפת הקורונה שפקדה את העולם במהלך השנתיים האחרונות. על פי נתוני גוף המחקר eMarketer, בשנת 2021 נצפה גידול של קרוב ל-29% בהוצאות של חברות הפרסום על הפרסום הדיגיטלי, כשאלה הסתכמו ב-491.7 מיליארד דולר. ב-eMarketer מעריכים כי נתון זה יחצה את חצי טריליון הדולר במהלך השנה.
ביטקוין ירידות; קרדיט: רוי שיינמןפתיחה שלילית לדצמבר: ירידות בשווקים וירידה חדה בביטקוין
המסחר בשווקים נפתח בירידות אחרי נובמבר חיובי, כשהמשקיעים ממתינים לנתוני מאקרו בארה"ב והעלאת ריבית אפשרית ביפן; הביטקוין צונח בחדות, מניות הטכנולוגיה תחת לחץ
חודש דצמבר נפתח באווירה שלילית בשוקי ההון. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט יורדים בשיעור של עד 0.8%, והביטקוין צונח כמעט ב-6% לרמה של מתחת ל-86 אלף דולר. הירידות בשווקים מגיעות לאחר רצף עליות, כאשר המשקיעים נוקטים בגישה זהירה על רקע נתונים מאקרו כלכליים שצפויים להתפרסם השבוע, ומול חששות ממהלך מוניטרי אפשרי מצד הבנק המרכזי ביפן.
ומה צפוי בבורסה בת"א? היום בבורסה: הכיוון של מניות הביטוח, דוח חלש למיטרוניקס ועל ההנפקות החדשות
השווקים ירדו או יעלו בשנה הקרובה? בואו לשמוע את מומחי ההשקעות מדברים על הכיוון של המניות, ענפים נבחרים, מניות מומלצות בוועידה של ביזפורטל - להרשמה
בארה"ב, המשקיעים ממתינים לגל נתונים שיכלול בין השאר את מכירות סייבר מאנדיי, מדדי תעסוקה פרטיים, ונתונים מהפד' על כיוון התעשייה ופעילות המשק. הפד' יחליט באמצע דצמבר על הרייבת כאשר מרבית ההערכות ממשיכות להניח קיצוץ ריבית נוסף, שלישי ברציפות, נוכח היחלשות מסוימת בשוק העבודה.
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- ראשת הממשלה ששינתה את כלכלת בריטניה פורשת, והמטבע ששבר שיא חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עיני השוק נשואות לשאלה מי יחליף את ג'רום פאוול בתפקיד יו"ר הבנק המרכזי. קווין האסט, יועץ כלכלי בכיר בבית הלבן, רומז שההכרזה על המועמד תגיע בקרוב. טראמפ אמר שכבר יש לו מועמד. .

המניה נפלה, העובדים מתוסכלים - עובדי נייס הפסידו בממוצע מעל 40 אלף דולר
המשבר בנייס: איך משפיעה צלילת המניה על הארגון, כמה הפסידו העובדים וכמה הפסידה ההנהלה הבכירה ומי לא הפסיד?
מניית נייס נייס -1.51% נפלה מתחת ל-100 דולר אחרי דוחות חלשים ותחזית מאכזבת, אך בשבוע האחרון היא חזרה למעל 100 דולר ונסחרת ב-106 דולר, אם כי על פי הטרום פתיחה (המסחר שלפני תחילת המסחר הרשמי בשעה 16:30 שעון ניו יורק) היא תרד ל-104 דולר. מה המשמעיות של המחיר הזה? שווי חברה של 6.3 מיליארד דולר, וזה כאשר היא היתה שווה כ-20 מיליארד דולר ב-2021 ובמרץ 2024 היה לה פיק נוסף ושווי של כ-17 מיליארד דולר.
מתחילת השנה המניה ירדה דולרית ב-39% (שקלית 46%) והיא המניה המאכזבת ביותר בת"א 35 ובת"א 125. הירידות האלו הן הפסד גדול מאוד למשקיעים ומסתבר שגם לעובדים. נייס לא ידועה בתור מצ'פרת ונדיבה מאוד בהענקות של אופציות ומנהלים. היא כן ידועה בתור נדיבה למנכ"ל הפורש ברק עילם שפרש מהחברה. זה לא דבר חדש, אבל, הפערים בין העובדים לשכבת ההנהלה הבכירה מתעצמים מאוד. הרחבה: ברק עילם נלחם על מענק גדול כשעובדי נייס מקבלים שכר צנוע
כמה הפסידו עובדי נייס?
העובדים בנייס מקבלים שכר וחלק גדול מהם גם הטבות הוניות שלרוב מדובר במניות חסומות - RSU. המניות האלו הן תחליפיות לשכר. מה הכוונה? נניח שמוצע לכם שכר של 30 אלף שקל ברוטו או שכר של 25 אלף שקל ומניות חסומות של 8 אלף שקל. הרוב הגדול ייקח את ההצעה עם המניות. וכך נוצר מצב שהעובדים ובצדק מבחינתם רואים במניות חלק אינטגרלי מהשכר.
כשהמניה יורדת הם מפסידים גם. כמה הם הפסידו? לעובדים היה נכון לסוף 2024 כ-1.8 מיליון מניות. ההענקה ב-2024 הגיעה ל-835 אלף מניות (היתרה היא משנים קודמות) לפי מחיר של 183 דולר - כלומר הטבה לעובדים של 153 מיליון דולר. בסה"כ שווי המניות לעובדים בסוף שנה שעברה עמד על 304 מיליון דולר (1.79 מיליון מניות כפול מחיר של 170 דולר).
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
- אופנהיימר: "2026 תהיה שנת המבחן של נייס"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלו לרוב מניות חסומות לתקופה מסוימת (RSU):
