אדם סינגולדה. טאבולה
צילום: טאבולה

טאבולה טוענת שהגנת הפרטיות של אפל היא הזדמנות, אבל כמה בכלל יגלגל שוק הפרסום מוטה התוכן?

אחרי שטאבולה נחתכה בחצי, המנכ"ל פרסם מאמר בו ניסה לצייר הזדמנות. הפרסום המטורגט בדיגיטל הביס את השיטות המסורתיות, אך האם המשתמשים ירצו להשיב את הגלגל? כחצי טריליון ד' הושקעו בפרסום דיגיטלי אשתקד ולפי ההערכות הפרסום בערוצי התוכן יגיע ל-380 מיליארד עוד 5 שנים
תומר אמן |

סצנה מפורסמת מטרילוגיית הסרטים "בחזרה לעתיד" מציגה בה כיצד מכונת הזמן הרכבית של גיבורי הסרט נאלצת להאיץ למהירות עתק על אחת ממסילות הרכבת בארה"ב על מנת לשגר עצמה אל העתיד. המלכוד היחידי הוא שמסילת הרכבת אינה שלמה, ואם לא יצליחו גיבורי הסרט להאיץ את המכונה לפי תום המסילה, זו תיפול מהצוק ואלו יכשלו במשימתם.  על פי מנכ"ל חברת הפרסום הדיגיטלי טאבולה  (סימול: TBLA), אדם סינגולדה, במאמר שפרסם באתר יאהו, אנלוגיה זו מייצגת בצורה טובה את המצב בו נמצאות חברות פרסום רבות בימים אלו.

האם זו משאלת לב של סינגולדה וטאבולה, שתפיק מכך רווח אם תתגשם, או באמת תחזית אמינה? החברה נסחרת כעת בוול-סטריט על פי שווי של כ-1.41 מיליארד דולר, נמוך כמעט בחצי מההנפקה בקיץ האחרון.  מתחרתה אאוטבריין  נסחרת לפי כ-616 מיליון דולר לאחר ירידה דומה.

סינגולדה התייחס לכך ש- GOOGLE (סימול: GOOGL) ו- APPLE (סימול: AAPL) משנות את מדיניות מעקב המידע אחר המשתמשים. מידע זה משמש את אותן חברות לצורכי פרסום, דבר זה מאפשר להם לשמור מידע אודות המשתמשים, כמו לדוגמא באילו אתרים גלשו ואילו מוצרים חיפשו, ולאחר מכן להציע לאותם משתמשים לרכוש את המוצר על ידי שיווק של פרסומות שונות. כאמור, אותן ענקיות טכנולוגיה, לצד מספר לא מבוטל של ממשלות, הודיעו לאחרונה כי ישנו את מדיניות הפרטיות. מהלך זה מוביל לכך שחברות פרסום רבות "רצות אל מעבר לצוק", בין אם הן אוהבות את זה או לא. 

ואין ספק - שינויים אלו משפיעים. בדוחותיה האחרונים של מטא, חברה האם של FACEBOOK (סימול: FB), דיווחה ענקית הטכנולוגיה כי המכירות שלה בשנת 2022 ירדו בקרוב ל-10 מיליארד דולר, כל זאת הודות לשינוי פשוט במדיניות הפרטיות של אפל שכעת מאפשר למשתמשים לדעת אילו אפליקציות "עוקבות" אחריהם ומתי, וכן מציעה לאותם משתמשים את האפשרות לחסום באופן זמני או מוחלט את יכולת המעקב של אותן אפליקציות. 

מידע זה, שבעבר אפשר כאמור למטא לעקוב אחר משתמשיה ומאוחר יותר למכור את המידע לחברות צד ג' ובכך לגרוף רווחים על שימוש הלקוחות באפליקציה שלה. כשהחברה הודיעה על השפעת שינוי המדיניות על ידי אפל באותם דוחות, בצד נתונים שליליים על דפוסי השימוש של המשתמשים, בעיקר בפלח הגיל הצעיר יותר, צנחה מטא קרוב ל-25% ביום אחד וב-220 מיליארד דולר, נפילת הערך הגדולה ביותר ביום בודד עבור חברה

גם גוגל לא השתרכה מאחור, כאשר הכריזה לאחרונה כי גם היא תיישם שינוי במדיניות הפרטיות במערכת האנדרואיד שלה, אשר נמצאת בשימוש אצל קרוב ל-85% ממחזיקי הטלפון הנייד ברחבי העולם. חשוב לציין כי הכרזת גוגל התפרשה כ"אגרסיבית" פחות, שכן זו הודיעה כי לא תזדקק לאישור המשתמשים על מנת לעקוב אחרי השימוש שלהם במכשירים, אלא תנטר באופן אוטומטי את המידע וכך "תדע" מה ממנו להעביר הלאה, ואיזה לשמור אצל המשתמש. מנגד מסרה גוגל כי היא מחוייבת להמשיך לתמוך בפרסום ובחברות הפרסום כאחד, ולאו להפנות להם את הגב כפי שרבים מהסקטור טענו כנגד הכרזת אפל.

בתוך כל זאת, מסרה גוגל כי דווקא הדפדפן הפופולארי שלה, הגוגל כרום, שלו על פי נתוני חברת StatCounter נתח שוק הגדול מ-60% ביחס לשאר דפדפני החיפוש, יפסיק בשלב מסויים לתמוך בהטמנת קבצי קוקיז על ידי צד שלישי. עוגיות הן מעין "חתיכות" קוד קטנות שמוטמעות בדפדפן המשתמש ומאפשרות לחברות הפרסום לעקוב אחר המשתמשים על פני מספר רב של אתרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תעשיית הפרסום עומדת בפני שינוי מהותי באופן שבו היא מצליחה להביא את המוצר המוגמר מהחברות המייצרות ועד ללקוח. על אף שהמהלך לא בהכרח נשמע דרמטי, הוא אכן כזה, ואינדיקציה לכך ניתן היה לראות כשהוחלט ביוני האחרון על דחיית המהלך בשנה ל-2023, מניות הטכנולוגיה קפצו בשיעור של עד 16% במסחר. 

רבים יגידו שמדובר במהלך שאינו בהכרח שלילי עבור השוק - בכל זאת, ציבור המשתמשים מעוניין לשמור על פרטיותו, וחברות הפרסום מעוניינות להגיע לכמה שיותר ציבור. במידה ויצליחו שני אלו למצוא עמק שווה שנחשב לשווה יותר, כולם ירוויחו. על מנת לעשות זאת, יתכן וחברות הפרסום יאלצו למצוא גישה חדשה, או יותר נכון ובמקרה הזה - גישה ישנה.

 

יתכן והדובדבן שבקצפת של תעשיית הפרסום יאלץ להפוך להיות, ממש כפי שהיה בעבר - ממוקד תוכן. במשך השנים האחרונות הראה פרסום דיגיטלי מטורגט כי הוא מהווה מכת מחץ למספר רב של שיטות פרסום השונות ממנו, ביחוד בתקופת מגפת הקורונה שפקדה את העולם במהלך השנתיים האחרונות. על פי נתוני גוף המחקר eMarketer, בשנת 2021 נצפה גידול של קרוב ל-29% בהוצאות של חברות הפרסום על הפרסום הדיגיטלי, כשאלה הסתכמו ב-491.7 מיליארד דולר. ב-eMarketer מעריכים כי נתון זה יחצה את חצי טריליון הדולר במהלך השנה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קתי וודקתי ווד

קת’י ווד מנצלת את הירידות - רוכשת מניות AI, שבבים וקריפטו

מנהלת ההשקעות ממשיכה להגדיל חשיפה לאלפאבית, מטא, אנבידיה וביטקוין ומעריכה שהשיפור בנזילות והצפי לשינוי במדיניות הפד עשויים לפתוח גל עליות חדש בשווקים הדיגיטליים והטכנולוגיים

אדיר בן עמי |

בזמן שמרבית משקיעי הטכנולוגיה בוחנים בזהירות את התנודתיות בשוק, קאת’י ווד וקרנות ARK ARK Innovation 1.51%  מנצלות את הירידות ורוכשות מניות של חברות בינה המלאכותית וקריפטו. מהדוחות היומיים שמפרסמת החברה עולה כי ווד אינה ממתינה להתבהרות התמונה המאקרו־כלכלית, אלא מגדילה חשיפה במניות שהיא רואה כבעלות פוטנציאל ארוך טווח.


בימים האחרונים בלטה רכישה מצטברת של כ־174 אלף מניות אלפאביתAlphabet -1.08%  , שבוצעה בארבע קרנות שונות. אילו העסקאות בוצעו במחיר הסגירה של אותו יום, היקפן היה מתקרב ל־56 מיליון דולר. במקביל נרשמה גם קנייה של מניות מטא Meta Platforms -0.41%  בהיקף כולל של כ־21 מיליון דולר. לצד חיזוק הפוזיציה בענקיות האינטרנט, ARK הוסיפה גם חשיפה לחברת קורוויבCoreWeave 4.21%  , שמספקת תשתיות מחשוב לענפי ה־AI. רכישת המניות שם הגיעה לכ־29 מיליון דולר.


במקביל לרכישות, ARK ביצעה לאחרונה גם מכירות משמעותיות. הקרנות מכרו מניות AMD Advanced Micro Devices 3.93%  בהיקף של כ־39 מיליון דולר, וכן מניות פלנטיר Palantir 1.36%  בשווי של כ־59 מיליון דולר. המהלכים הללו מעידים על התאמות בהרכב תיק ההשקעות, ייתכן כחלק מעדכון הערכות לגבי החברות הפועלות בשוקי השבבים והנתונים. למרות זאת, בכנס שנערך בסעודיה בחודש שעבר אמרה ווד כי היא אינה רואה את תחום הבינה המלאכותית כתחום מנופח או בועתי. עם זאת, היא העריכה שחברות גדולות יידרשו לזמן לא קצר עד שיוכלו להטמיע מערכות AI מתקדמות בצורה רחבה. לדבריה, תנודות קצרות־טווח בשוק אינן משנות את מגמת ההתבססות של הטכנולוגיה בחברות ובתעשייה.


במקביל, מניית אלפאבית התקרבה לאחרונה לשווי שוק של 4 טריליון דולר, בין היתר בעקבות דיווחים על מגעים למכירת שבבי AI למטא. ההתפתחויות הללו הפעילו לחץ על מניותיהם של יצרניות השבבים המובילות, בהן אנבידיה ו־AMD.


לצד ההשקעות בחברות הטכנולוגיה, ARK המשיכה להגדיל את החשיפה שלה גם לתחום הקריפטו. על פי העדכון היומי האחרון, הקרנות רכשו מניות של קוינבייס Coinbase 4.27%  בכ־3.8 מיליון דולר ושל סירקל Circle Internet 3.61%  בכ־7 מיליון דולר. ווד מעריכה שהפעילות סביב הנכסים הדיגיטליים תמשיך להתרחב, למרות התנודתיות בתחום ובינתיים נראה שהיא צודקת. הביטקוין חזר לעלות בימים האחרונים והוא נסחר כעת סביב 91 אלף דולר.


קתי וודקתי ווד

קת’י ווד מנצלת את הירידות - רוכשת מניות AI, שבבים וקריפטו

מנהלת ההשקעות ממשיכה להגדיל חשיפה לאלפאבית, מטא, אנבידיה וביטקוין ומעריכה שהשיפור בנזילות והצפי לשינוי במדיניות הפד עשויים לפתוח גל עליות חדש בשווקים הדיגיטליים והטכנולוגיים

אדיר בן עמי |

בזמן שמרבית משקיעי הטכנולוגיה בוחנים בזהירות את התנודתיות בשוק, קאת’י ווד וקרנות ARK ARK Innovation 1.51%  מנצלות את הירידות ורוכשות מניות של חברות בינה המלאכותית וקריפטו. מהדוחות היומיים שמפרסמת החברה עולה כי ווד אינה ממתינה להתבהרות התמונה המאקרו־כלכלית, אלא מגדילה חשיפה במניות שהיא רואה כבעלות פוטנציאל ארוך טווח.


בימים האחרונים בלטה רכישה מצטברת של כ־174 אלף מניות אלפאביתAlphabet -1.08%  , שבוצעה בארבע קרנות שונות. אילו העסקאות בוצעו במחיר הסגירה של אותו יום, היקפן היה מתקרב ל־56 מיליון דולר. במקביל נרשמה גם קנייה של מניות מטא Meta Platforms -0.41%  בהיקף כולל של כ־21 מיליון דולר. לצד חיזוק הפוזיציה בענקיות האינטרנט, ARK הוסיפה גם חשיפה לחברת קורוויבCoreWeave 4.21%  , שמספקת תשתיות מחשוב לענפי ה־AI. רכישת המניות שם הגיעה לכ־29 מיליון דולר.


במקביל לרכישות, ARK ביצעה לאחרונה גם מכירות משמעותיות. הקרנות מכרו מניות AMD Advanced Micro Devices 3.93%  בהיקף של כ־39 מיליון דולר, וכן מניות פלנטיר Palantir 1.36%  בשווי של כ־59 מיליון דולר. המהלכים הללו מעידים על התאמות בהרכב תיק ההשקעות, ייתכן כחלק מעדכון הערכות לגבי החברות הפועלות בשוקי השבבים והנתונים. למרות זאת, בכנס שנערך בסעודיה בחודש שעבר אמרה ווד כי היא אינה רואה את תחום הבינה המלאכותית כתחום מנופח או בועתי. עם זאת, היא העריכה שחברות גדולות יידרשו לזמן לא קצר עד שיוכלו להטמיע מערכות AI מתקדמות בצורה רחבה. לדבריה, תנודות קצרות־טווח בשוק אינן משנות את מגמת ההתבססות של הטכנולוגיה בחברות ובתעשייה.


במקביל, מניית אלפאבית התקרבה לאחרונה לשווי שוק של 4 טריליון דולר, בין היתר בעקבות דיווחים על מגעים למכירת שבבי AI למטא. ההתפתחויות הללו הפעילו לחץ על מניותיהם של יצרניות השבבים המובילות, בהן אנבידיה ו־AMD.


לצד ההשקעות בחברות הטכנולוגיה, ARK המשיכה להגדיל את החשיפה שלה גם לתחום הקריפטו. על פי העדכון היומי האחרון, הקרנות רכשו מניות של קוינבייס Coinbase 4.27%  בכ־3.8 מיליון דולר ושל סירקל Circle Internet 3.61%  בכ־7 מיליון דולר. ווד מעריכה שהפעילות סביב הנכסים הדיגיטליים תמשיך להתרחב, למרות התנודתיות בתחום ובינתיים נראה שהיא צודקת. הביטקוין חזר לעלות בימים האחרונים והוא נסחר כעת סביב 91 אלף דולר.