טאבולה טוענת שהגנת הפרטיות של אפל היא הזדמנות, אבל כמה בכלל יגלגל שוק הפרסום מוטה התוכן?
סצנה מפורסמת מטרילוגיית הסרטים "בחזרה לעתיד" מציגה בה כיצד מכונת הזמן הרכבית של גיבורי הסרט נאלצת להאיץ למהירות עתק על אחת ממסילות הרכבת בארה"ב על מנת לשגר עצמה אל העתיד. המלכוד היחידי הוא שמסילת הרכבת אינה שלמה, ואם לא יצליחו גיבורי הסרט להאיץ את המכונה לפי תום המסילה, זו תיפול מהצוק ואלו יכשלו במשימתם. על פי מנכ"ל חברת הפרסום הדיגיטלי טאבולה (סימול: TBLA), אדם סינגולדה, במאמר שפרסם באתר יאהו, אנלוגיה זו מייצגת בצורה טובה את המצב בו נמצאות חברות פרסום רבות בימים אלו.
האם זו משאלת לב של סינגולדה וטאבולה, שתפיק מכך רווח אם תתגשם, או באמת תחזית אמינה? החברה נסחרת כעת בוול-סטריט על פי שווי של כ-1.41 מיליארד דולר, נמוך כמעט בחצי מההנפקה בקיץ האחרון. מתחרתה אאוטבריין נסחרת לפי כ-616 מיליון דולר לאחר ירידה דומה.
סינגולדה התייחס לכך ש- GOOGLE (סימול: GOOGL) ו- APPLE (סימול: AAPL) משנות את מדיניות מעקב המידע אחר המשתמשים. מידע זה משמש את אותן חברות לצורכי פרסום, דבר זה מאפשר להם לשמור מידע אודות המשתמשים, כמו לדוגמא באילו אתרים גלשו ואילו מוצרים חיפשו, ולאחר מכן להציע לאותם משתמשים לרכוש את המוצר על ידי שיווק של פרסומות שונות. כאמור, אותן ענקיות טכנולוגיה, לצד מספר לא מבוטל של ממשלות, הודיעו לאחרונה כי ישנו את מדיניות הפרטיות. מהלך זה מוביל לכך שחברות פרסום רבות "רצות אל מעבר לצוק", בין אם הן אוהבות את זה או לא.
ואין ספק - שינויים אלו משפיעים. בדוחותיה האחרונים של מטא, חברה האם של FACEBOOK (סימול: FB), דיווחה ענקית הטכנולוגיה כי המכירות שלה בשנת 2022 ירדו בקרוב ל-10 מיליארד דולר, כל זאת הודות לשינוי פשוט במדיניות הפרטיות של אפל שכעת מאפשר למשתמשים לדעת אילו אפליקציות "עוקבות" אחריהם ומתי, וכן מציעה לאותם משתמשים את האפשרות לחסום באופן זמני או מוחלט את יכולת המעקב של אותן אפליקציות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מידע זה, שבעבר אפשר כאמור למטא לעקוב אחר משתמשיה ומאוחר יותר למכור את המידע לחברות צד ג' ובכך לגרוף רווחים על שימוש הלקוחות באפליקציה שלה. כשהחברה הודיעה על השפעת שינוי המדיניות על ידי אפל באותם דוחות, בצד נתונים שליליים על דפוסי השימוש של המשתמשים, בעיקר בפלח הגיל הצעיר יותר, צנחה מטא קרוב ל-25% ביום אחד וב-220 מיליארד דולר, נפילת הערך הגדולה ביותר ביום בודד עבור חברה.
גם גוגל לא השתרכה מאחור, כאשר הכריזה לאחרונה כי גם היא תיישם שינוי במדיניות הפרטיות במערכת האנדרואיד שלה, אשר נמצאת בשימוש אצל קרוב ל-85% ממחזיקי הטלפון הנייד ברחבי העולם. חשוב לציין כי הכרזת גוגל התפרשה כ"אגרסיבית" פחות, שכן זו הודיעה כי לא תזדקק לאישור המשתמשים על מנת לעקוב אחרי השימוש שלהם במכשירים, אלא תנטר באופן אוטומטי את המידע וכך "תדע" מה ממנו להעביר הלאה, ואיזה לשמור אצל המשתמש. מנגד מסרה גוגל כי היא מחוייבת להמשיך לתמוך בפרסום ובחברות הפרסום כאחד, ולאו להפנות להם את הגב כפי שרבים מהסקטור טענו כנגד הכרזת אפל.
בתוך כל זאת, מסרה גוגל כי דווקא הדפדפן הפופולארי שלה, הגוגל כרום, שלו על פי נתוני חברת StatCounter נתח שוק הגדול מ-60% ביחס לשאר דפדפני החיפוש, יפסיק בשלב מסויים לתמוך בהטמנת קבצי קוקיז על ידי צד שלישי. עוגיות הן מעין "חתיכות" קוד קטנות שמוטמעות בדפדפן המשתמש ומאפשרות לחברות הפרסום לעקוב אחר המשתמשים על פני מספר רב של אתרים.
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- מיקרוסטרטג'י נפלה 60% והיא עדיין יקרה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
תעשיית הפרסום עומדת בפני שינוי מהותי באופן שבו היא מצליחה להביא את המוצר המוגמר מהחברות המייצרות ועד ללקוח. על אף שהמהלך לא בהכרח נשמע דרמטי, הוא אכן כזה, ואינדיקציה לכך ניתן היה לראות כשהוחלט ביוני האחרון על דחיית המהלך בשנה ל-2023, מניות הטכנולוגיה קפצו בשיעור של עד 16% במסחר.
רבים יגידו שמדובר במהלך שאינו בהכרח שלילי עבור השוק - בכל זאת, ציבור המשתמשים מעוניין לשמור על פרטיותו, וחברות הפרסום מעוניינות להגיע לכמה שיותר ציבור. במידה ויצליחו שני אלו למצוא עמק שווה שנחשב לשווה יותר, כולם ירוויחו. על מנת לעשות זאת, יתכן וחברות הפרסום יאלצו למצוא גישה חדשה, או יותר נכון ובמקרה הזה - גישה ישנה.
יתכן והדובדבן שבקצפת של תעשיית הפרסום יאלץ להפוך להיות, ממש כפי שהיה בעבר - ממוקד תוכן. במשך השנים האחרונות הראה פרסום דיגיטלי מטורגט כי הוא מהווה מכת מחץ למספר רב של שיטות פרסום השונות ממנו, ביחוד בתקופת מגפת הקורונה שפקדה את העולם במהלך השנתיים האחרונות. על פי נתוני גוף המחקר eMarketer, בשנת 2021 נצפה גידול של קרוב ל-29% בהוצאות של חברות הפרסום על הפרסום הדיגיטלי, כשאלה הסתכמו ב-491.7 מיליארד דולר. ב-eMarketer מעריכים כי נתון זה יחצה את חצי טריליון הדולר במהלך השנה.
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)
במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.
בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.
טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.
- המניות ביפן בשיא - ראשת הממשלה סנאֶה טאקאיצ'י מניעה עלייה חדה בשווקים
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.
נשיא סין, על רקע הדגל, קרדיט: chat GPT5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
כך הפך שי ג'ינגפינג ליריב החזק והמשמעותי של ארה"ב ושל המערב: מעלייתו למיצובו כמנהיג מעצמת על
מאז עלייתו של שי ג'ינפינג לשלטון לפני למעלה מעשור, הפכה סין למדינה שמעצבת במו ידיה את הסדר הגלובלי החדש. בהובלתו האישית, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עברה טלטלות, המפלגה הקומוניסטית חיזקה עוד יותר את שליטתה, ופניה של סין הפכו לדומיננטיות בזירה הדיפלומטית. חמש הפסקאות הבאות מציגות את סיפורו של האיש שמשפיע יותר מרוב מנהיגי העולם על עיצוב העשור הבא.
1 # הרקע האישי והמסלול הפוליטי שהביא את שי לשלטון
שי ג’ינפינג נולד ב־1953 בבייג'ינג במשפחה שהייתה חלק מהאליטה המהפכנית של סין. אביו, שי ג’ונגסון, היה ממייסדי המהפכה הקומוניסטית ומקורב למאו דזה־דונג, אך נפל קורבן לטיהורים הפוליטיים של מהפכת התרבות. כתוצאה מכך נשלח שי בגיל צעיר לעבוד בכפר ענָי במחוז שאאנשי, חוויה שגיבשה את דמותו הציבורית כבן-מעמד העם למרות שורשיו האליטיסטיים. בשנות ה־80 וה־90 התקדם במעלה הדרגים האזוריים, עד שב־2012 נבחר למזכ"ל המפלגה וב־2013 לנשיא סין. בתוך שנים ספורות הפך למנהיג החזק במדינה מאז מאו, כשהוא מרכז בידיו שלוש סמכויות על: מנהיג המפלגה, הנשיא וראש הצבא.
2 # הכלכלה הסינית בעידן שי: מהנסיקה לשינוי כיוון
בשנותיו הראשונות בתפקיד, נהנתה סין מצמיחה גבוהה שהמשיכה את תנופת ההתפתחות הכלכלית שהחלה עוד לפניו. שי קידם מהלכים של תיעוש מואץ, השקעה מסיבית בתשתיות והפיכת חברות סיניות לענקיות גלובליות בתחומי הטכנולוגיה, התקשורת והאנרגיה. עם זאת, החל מסוף העשור הקודם הכלכלה החלה להאט. הקשחת הפיקוח על חברות הטכנולוגיה הגדולות, משבר הנדל"ן ובראשו קריסת ענקיות כמו אוורגרנד, והשלכות מגפת הקורונה, פגעו בקצב הצמיחה ובהשקעות הזרות. שי הציג זאת כחלק מ"תיקון היסטורי" שנועד להפוך את הכלכלה למאוזנת ופחות תלויה בחוב, אך במבחן היציבות הכלכלית, סין נמצאת כיום בתקופה מאתגרת יותר מאשר בימי קודמיו.
בין דונלד טראמפ לג'ו ביידן, המעברים במדיניות הסחר האמריקנית כלפי סין מיצבו את שי ג’ינפינג במרכז מאבק אסטרטגי עולמי. כאשר טראמפ הטיל מכסים נרחבים על סחורות סיניות החל משנת 2018, תגובת סין הייתה בעיקרה זהירה אך החלטית: משרד הסחר הסיני קרא לביטול המכסים והזהיר מפני "מלחמת סחר" שתכלה את שני הצדדים. בסוגיות טכנולוגיה וסחר, סין תחת שי נטתה יותר להשקיע בהרחבת בסיס הייצוא הלא-אמריקני ובהגדלת המיקוד בשוק המקומי, תוך הצהרות שוושינגטון "לא מפחיתה סיכונים אלא יוצרת אותם."
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- האם סין תפעיל מול יפן את נשק יום הדין שלה ותמנע ייצוא של מתכות נדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בימי ביידן נרשמה ירידה יחסית באגרסיביות של הממשל האמריקני מול סין במישורי הסחר הישיר, אך לא הייתה חזרה לעידן של הסכם ושיתוף הפעולה. עם חזרתו של טראמפ לשלטון, הודגשו שוב מאמצי מכס נרחבים יותר והצהרות אגרסיביות מצד ארה״ב, בהן הצהיר טראמפ על שי כי "קשה מאוד להגיע איתו להסכם."
