שוק דובי וול סטריט דובים
צילום: Istock

מה מסכן את השוק השורי מלבד העלאות הריבית?

העלאות הריבית הצפויות כבר מתומחרות ככל הנראה על ידי שוק המניות בארצות הברית, אך גורמים נוספים משפיעים עליו: עליית התשואות גורמת לכך שאגרות החוב מתחילות להוות אלטרנטיבה, וישנו גורם נוסף שעלול להיות הקש שישבור את גב המשקיעים
גיא טל | (2)

העלאת הריבית הצפויה של חודש מרץ היא "חדשות של אתמול" מבחינת השווקים שמתמחרים כבר שתיים או שלוש העלאות ריבית לכל הפחות בשנה הקרובה, ויש גם כאלה שצופים אפילו יותר. השוק נבהל קצת, הסתכל ימינה ושמאלה, ובינתיים חזר להתייצב קרוב לרמות השיא. התנודתיות ללא ספק עולה עם כל פרסום פרוטוקול של ישיבות הפד או פרסום נתוני אינפלציה שכל פעם מפתיעים מחדש כלפי מעלה, אך בסופו של דבר טרם צץ הברבור השחור שממש הפיל את השוק. 

העבר לא מלמד על העתיד ויתכן שהסוחרים עדיין מפנימים את הסביבה המוניטרית החדשה. מעטים אם בכלל צופים המשך עליות דומות למה שחווינו בשנה החולפת. רבים מצפים לדשדוש, עליות קלות או אולי אפילו ירידות מסוימות, כשעיקר הפוקוס הוא על מדיניות הפד הצפויה. 

גורם נוסף שמשפיע על תמחור המניות הוא תשואות אגרות החוב. עם הפסקת הרכישות של הפד בשוק הביקוש צפוי לרדת ואיתו מחירי אגרות החוב. ירידה במחיר האגרות משמעותו עליה בתשואות. בנוסף העלאת הריבית על ידי הפד צפויה להעלות אף היא את התשואות בשוק אגרות החוב. כאשר אגרות החוב מציעות תשואות גבוהות נטולות סיכון (יחסית), יותר ויותר כספים יופנו אליהן ואלו יילקחו משוק המניות. זהו גורם מאד משמעותי בתמחור המניות, אך גם הוא כבר צפוי וידוע מראש מזה זמן. 

בינתיים לא צפויות חדשות "אמיתיות" בגזרת הפד בזמן הקרוב, לפחות עד פגישת הפד הבאה בסוף ינואר, אך יש לקחת בחשבון גורם נוסף שעלול להשפיע על השוק לרעה, אולי אפילו יותר ממדיניות הפד. השוק מאד יקר. מכפילי הרווח הממוצעים בגבהים היסטוריים. עד כה הצליחו החברות להצדיק את השווי העולה ברווחים שאף הם עלו, אם כי לא בהכרח בקצב כה מהיר כמו עליות השווי. אך עם התקרב עונת הדוחות (שכבר החלה) דיווחי הרווחים הצפויים עלולים לעלות מחדש כמה סימני שאלה על התמחור הנוכחי של שוק המניות. 

הרווחים הצפויים לחברות ה-SP500 ברבעון הרביעי צפויים להיות גבוהים 22.4% מהרבעון המקביל ולסכם את שנת 2021 עם עליה של 49%, כך על פי חברת המחקר Refinitiv. אלו מספרים גבוהים שבהחלט מצדיקים את העליות בשנה האחרונה, אך האם באמת התחזית תתגשם?

יש אינדיקציות ראשוניות לכך שעונת הדוחות לא תתאפיין ברווחים גבוהים כל כך. המכירות הקמעונאיות בדצמבר ירדו ב-1.9% והיו מתחת לצפי ב-0.1%. לא ירידה גבוהה ואפשר אולי לייחס אותה להתפרצות האומיקרון או גורמים אחרים, אך בסופו של דבר כשצרכנים קונים פחות, בין אם זה מחמת האומיקרון או בגלל המחירים הגואים - החברות מרוויחות פחות. גם עליית התשומות בעקבות האינפלציה, שלא את כולן ניתן לגלגל לצרכנים, תשפיע על שורת הרווח של החברות. ייתכן, אם כן, שהירידה הזו היא תחילת שינוי המגמה ברווחים הגואים של החברות הנסחרות בוול סטריט, והיא מרמזת שייתכן שהרבעון הרביעי לא יתאפיין ברווחים אליהם הורגלנו.

קוקטייל של העלאות ריבית, עליית התשואות על אגרות החוב שמציבות אלטרנטיבה לשוק המניות וירידה ברווחים הוא שילוב קטלני שלא יהיה ערב לחיק המשקיעים. עונות דוחות מאכזבת עלולה להיות הטריגר שיתחיל את המפולת שתביא סוף סוף לשוק דובי "אמיתי" אחרי תקופה שורית כל כך ארוכה (הנחיתה הזמנית במרץ שנה שעברה יכולה להיחשב בקושי כשיהוק קל, לא כשוק דובי). הפתעה חיובית, שפחות סבירה בנתונים הנוכחיים, או אולי אפילו עמידה בצפי הגבוה, יכולה להחזיר את השוק למתווה עולה. כך או כך, המשקיעים צריכים לעקוב בקפידה אחר הדוחות שיופיעו בשבועות הקרובים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ומה אם סין תפלוש לטיוואן? (ל"ת)
    אבנר 17/01/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יריב 17/01/2022 14:14
    הגב לתגובה זו
    זה אומר שוק נופל בהפתעה ומחירי הנפט והגז מזנקים. כמו תמיד, הלא צפוי הוא מה שיקרה. אגב, לא כללת את סין וההאטה בה כגורם נוסף.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.