האם העלאת הריבית על ידי הפד' רק תחמיר את המצב?
האיום הגדול ביותר על הכלכלה העולמית ממשיך להיות כל הנראה האינפלציה והגורמים לה, ובראשם שיבושי האספקה והמחסור בסחורות אנרגיה. אתמול פורסם בארה"ב על עליית מחירים נוספת של 0.4% בספטמבר (CPI) ושל 0.2% בניכוי מוצרי האנרגיה והמזון. בסין פורסם נתון על זינוק המחירים ליצרן בשינוי שנתי של 10.7%, המהיר ביותר מזה 26 שנה, ובישראל יפורסם מחר מדד ספטמבר, שצפוי שעלה ב-0.2% ובהאצה לשינוי שנתי של 2.5%. המדד בישראל יהיה מסקרן מאד אך בשל תקופת החגים במהלכו יתקשה יותר לתאר מגמות. שאלה גדולה תהיה לגבי סעיף הדיור המקומי, שעד כה להאיץ להאיץ בצורה משמעותית, לאחר שבארה"ב הוא הפתיע אתמול עם האצה מקצב עליה חודשי של 0.2%-0.3% ל- 0.45%. סוגיה בולטת נוספת תהיה סעיף המלונות במדד שהיה עד כה לאחד ממנועי האינפלציה המקומית הבולטים.
איום גדול שמזנב באינפלציה ותופס יותר ויותר תשומת לב הוא אפשרות של טעות מדיניות מוניטרית:
השוק מאותת: הפד עשוי להחמיר את המצב - פונקציית התגובה הקלאסית של מדיניות לאינפלציה היא העלאת ריבית, שתקרר את הביקוש כולל אלה להשקעות. אך האינפלציה כיום איננה קלאסית בשום מובן, גם אם איננה זמנית, אלא מוסברת ברובה ע"י שיבושים ביצור ובאספקה. העלאת ריבית אל תוך אינפלציית שיבושים חסרת ניסיון היסטורי ועלולה להחמיר את המצב, בכך שתקטין את הכדאיות הכלכלית להשקיע בשידרוג השרשרת ופיתרון השיבושים. פרוטוקול הפד שפורסם אמש אישש את הערכה שהוא אכן במסלול להידוק התנאים כבר במהלך החודשיים הקרובים באמצעות הפחתת קצב רכישות האג"ח. על רקע הפרוטוקול תשואת האג"ח המשיכה לזנק אתמול בטווח של שנתיים, טווח אשר מתאר העלאת ריבית במרחק נגיעה. אך הסיפור המעניין יותר התרחש במח"מים הארוכים, שם התשואה רשמה באופן מפתיע ירידה, גם על רקע ביקושים מפתיעים אתמול להנפקת אג"ח ל-30 שנה. עליית התשואה הקצרה, בעקבות מדיניות בנק מרכזי, במקביל לירידת התשואה הארוכה, בגלל ביקושים מפתיעים, נחשבת כאינדיקציה ל"טעות מדינות". כלומר הידוק מוניטרי שיוביל בעצמו להאטה שתתבטא לבסוף במתווה העלאות ריבית נמוך יותר מכפי שהוערך קודם. נזכיר שבסיום שלושת התכניות הקודמות של הפד לרכישות נכסים (QE1-3) החלו בשוק מהלכים של ירידות תשואות. האם ב-QE4 ההיסטוריה תחזור על עצמה?
אתה מוזמן לבוא לאסוף את החבילה שלך בשלוש לפנות בוקר -
הבית הלבן מנסה להתערב בשוק ולהקל על הפקקים בשרשרת האספקה ע"י מעבר החוליות שלה לעבודה של 24/7. הנשיא ביידן נפגש אתמול עם המנכ"לים של UPS ו- FedEx, החברות האחראיות ל-40% מהשילוחים בארה"ב, יחד עם מנכ"ל וולמארט והשיג הסכמות להגדלת משמרות העבודה ל- 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. לטענת תזכיר של הממשל המעבר למשמרות לילה וניצול יעיל יותר של הרכבות יגדיל את שחרור המכולות מהנמלים בכ-50%, שזה לטענתם פריקה של עוד 3500 מכולות לשבוע. בנוסף, נמל לוס אנג'לס יעבור גם הוא לשירות 24/7, לאחר שנמל לונג ביץ' החל בפעולות דומות כבר לפני מספר שבועות. בהסכמה עם איגוד עובדי הרציפים והמחסנים בנמלי החוף המערבי השעות בהן מטענים יוכלו לצאת מהנמלים יוכפלו לרמת המקסימום של 24/7. מבחינת ממשל ביידן פתרון לשרשרת האספקה עשוי להיות עניין של חיים ומוות פוליטי כשהחג המולד מתקרב והמתנות עדיין צפות בים. המבקרים למהלך טוענים שהוא נועד בעיקר לכותרות בתקשורת בזמן שרוב רוב החברות כבר עובדות 24/7. בכל מקרה, אם המהלך יצליח להקל משהו הוא יוכל גם לשחרר ספינות לדרכן בחזרה לסין ולשחרר גם מהלחץ בנמלים שם.
המשקיעים בישראל כבר תמחרו את השיפור בגירעון
ההודעה על ירידה בגירעון של ישראל לא עניינה יותר מדי את השוק המקומי, ובצדק - האוצר דיווח שלשום כי הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד בחודש ספטמבר ל-7.4% בלבד מהתוצר וההערכות הן שעד סוף השנה יירד לפחות מ-7%. אלה חדשות טובות, אך שוק ההון לא ממש התרגש. פרמיית הסיכון על אג"ח ישראלי נותרה כמעט ללא שינוי (75 נ"ב בטווח של 10 שנים) והתשואה השקלית ל-10 שנים ירדה ב-5 נ"ב דומה יחסית למגמה העולמית. יתכן אומנם שירידה בגירעון כבר גולמה במחיר, אך סביר יותר שהשינוי הזה זניח מבחינת הראייה ארוכת הטווח של המשקיעים לגבי היכולת של המדינה לשרת את החוב, יכולת שתלויה בעיקר בסביבת הריבית של ב"י וביציבות הכלכלית, שכבר ידועה.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחר יפורסמו בארה"ב בין היתר נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש ספטמבר וסקר הצרכנים של אונ' מישיגן, שנמצא כיום סביב רמות שפל.
- 1.עמית 14/10/2021 13:30הגב לתגובה זוכמה אפשר להדפיס כסף? כמה אפשר להעמיק את החוב? כמה אפשר לחיות בריבית 0? כמה אפשר לעשות QE? הממשל האמריקאי חסר אחריות, תומל במדיניות הרסנית מ2008, לא אכפת להם מעתיד הכלכלה, מעניין אותם רווחים קצרי מועד. מדיניות הMMT הרסנית וחסרת אחריות, הממשל האמריקאי לא מפיק לקחים, במקום להקשיב לאנשים עם אחריות אישית ועקרונות כמו מייקל בארי נותנים לאנשים שתרמו בעצמם למשבר ב2008. ב2008 נתנו להנרי פאולסון לנהל את המשבר, מדובר בבן אדם שניהל את גולדמן זאקס עד 2006 ותרם להתנפחות של סאב פריים!!! וזה לא רק הוא, יש רשימה של בחירים שתרמו למשבר ונשארו בתפקיד, זה נורא! אין שום שיפור, כלכלה זה כמו גלגל, בייחוד כלכלה קפיטליסטית יש תקופות של שגשוג ואז מגיע תקופה של חזירות ונוצרות בועות, אף אחד לא רוצה לתת ברקס לכלכלה מבחינת הפולטיקאים כי הבוחרים יתנו להם בראש והם יקבלו ביקורת, זה מודל ידוע מראש, השאלה האמיתי היא מתי וכמה קשה זה יהיה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
