משקיעים מסחר בורסה שוק ההון עליות ירידות וול סטריט
צילום: Istock
בלוגסטריט

האם מניות ה-MEME חוזרות וכדאי להשקיע בהן?

איזה אינדיקטור יכול לעזור לנו לתזמן מסחר במניות אלו ובכלל? מדוע התעלמו בעבר מהניתוח הטכני ומה היתרונות שלו כיום?
זיו סגל | (12)

מזג האוויר בשוקי המניות והכספים הוא פחות או יותר על פי התחזיות שפרסמתי כאן במאמרים האחרונים:

הנאסד״ק מושך את מדדי המניות למעלה,

הביטקוין מושך למטה,

המתכות היקרות מצאו תמיכה,

מניות סיניות חבוטות מתחילות להתאושש.

 

ומה אנחנו עושים בדרך כלל כשמזג האוויר נוח? נהנים ממנו, מפיקים ממנו את המרב וקוראים ספר / ספרות מקצועית טובה. כך נעשה כאן היום וננצל את התקופה הנוחה להתבוננות בתופעת מניות ה-Meme (מניות הבאזז), בקשר שלה לניתוח הטכני ובדרך לשלב בין המעקב שאנחנו עושים אחר המניות האלו בעזרת המומחים שלנו, יותם ויעל, לבין הקלאסיקה הטכנית. אם תהיו מסורים וחרוצים ותקראו עד הסוף, נבדוק שלוש מהמניות שדברנו עליהן לאחרונה ונראה איפה אפשר לנסות לעשות כסף.

> לכל הטורים של זיו סגל 

מניות ה-Meme הן מניות שהמחשבה לגבי ההשקעה בהן מתגלגלת ומועצמת ברשתות החברתיות: Reddit , טוויטר ואחרות. בהינתן ההגדרה הזו, בואו נחשוב רגע על אחת מהנחות היסוד של הניתוח הטכני. מדובר בהנחה שאומרת שלא המידע מניע מניות אלא מה שאנשים חושבים עליו. כך למשך, המידע על פוזיציות שורט במניות קיים ונגיש. אבל, הלך הרוח של המשקיעים הוא זה שגורם לאחת מהן לעלות ולסחוט את השורטיסטים ולאחרת להמשיך לצלול אל קרקעית האוקיינוס ומחשכי השכחה.

 

מכיוון שבימי התפתחותה של שיטת הניתוח הטכני לא היה אינטרנט, לא היו אפליקציות וגם האקדמיה לא הכירה בה כמרכיב חשוב לניהול השקעות (היום מימון התנהגותי ואימון מנטאלי-רגשי הם בחזית המחשבה על ניהול השקעות ביחד עם המסחר האלגוריתמי) השתמשו במה שיש. גרפים המבוססים על שערי מניות ונפח מסחר המגובים בפילוסופיה ומחקר התנסותי. המטרה היתה ונשארה לזהות דפוסי התנהגות של משקיעים שחוזרים על עצמם, לאפיין אותם, ואז, כאשר מזהים סימנים שלהם על גרף עדכני, לפעול על פי הצפוי על פיהם. מערכות האלגו פשוט מחשבו את המודלים האלו על מנת לנטרל את מערך ההטיות והרגשות שכרוכים בביצוע האנושי ולאפשר מסחר בו זמני בכמות גדולה של ניירות ערך ללא עייפות ושחיקה.

 

כניסתם של משקיעים אנושיים רבים למשחק בתקופת הקורונה החזירה את החיים לשוקי המניות שבעיקרם נשלטים על ידי בתי השקעות גדולים, גופי רגולציה ומערכות מסחר ממוחשבות. מכאן גם הגיע הרצון לעקוב אחרי הגיגיהם, רצון שהיינו בין הראשונים לבטא אותו כאן כשדיברנו על משקיעי רובינהוד ומניית הרץ בימיה הראשונים של מגפת הקורונה.   

 

איך לזהות מצב בו כסף ומחשבה נפגשים?

השאלה העומדת לפתחנו היא איזה מבין מניות ה-Meme תבשיל ליד קפיצה חדה ומתי. התשובה לשאלה מתי חשובה בשני מימדים:

 

1. כמה זמן לחכות למניה בסבלנות אם כבר קנינו מניה, לרבות ספיגה של הפסדים קצרי טווח.

2. על איזה מניות לשים כסף עכשיו ואחרי איזה מניות פשוט לעקוב עד העיתוי המתאים.

 

לשם התשובה לשאלה מתי ניתן להיעזר באינדיקטור שנקרא CMF-Cahikin Money Flow. האינדיקטור הוא מתנד (נע סביב ציר אפס) ומראה את זרימת הכסף למניה. החישוב שלו משלב בין היחס בין שער הסגירה והשער הגבוה / נמוך היומי לבין כמות נפח המסחר באותו היום. כאשר האינדיקטור שלילי, המשמעות היא שהמוכרים שולטים במניה-כסף יוצא. כאשר הוא חיובי המשמעות היא שהקונים שולטים במניה וכסף נכנס. כאשר הוא חוצה למעלה את קו האפס, מעבר לסף סינון רעשים של 0.05, מדובר בסימן מעניין של מעבר הכוח מהמוכרים לקונים. אם תרצו, מצב בו כסף פוגש מחשבה.

 

כאשר אנחנו בוחנים מנית Meme שעוד לא ״התעוררה״ ושוקלים להשקיע בה בתקווה לקפיצה גדולה נרצה לראות גם מצב מעניין על גרף השערים, וגם CMF ירוק (או, להרפתקנים שבנו, על סף חציה לירוק). הצירוף של שני האחרונים ילמד אותנו שאנחנו לא יורים באפלה.

 

תגמול לחרוצים

כפי שהובטח, אציג כמה דוגמאות מעניינות מהמניות שדברנו עליהן לאחרונה לטובת החרוצים שקראו עד פה. נתחיל בשני קצוות: GAXY ו-CLF.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מנית GAXY נמצאת על הקצה הספקולטיבי משום שהיא מנית ״פני״ ונסחרת לאחרונה בין  1 ל-2 סנט. הרעיון הועלה על ידי אחד הקוראים ובהמשך נתקלנו בה גם במאמר על 10 מניות הפני המעניינות ביותר. על הגרף שצרפתי תוכלו לראות שני דברים מעניינים:

1. במשך שלושת החודשים האחרונים ה-CMF היה באזור השלילי ועכשיו הוא מתנדנד סביב ה-0. המשמעות היא שלחץ המוכרים נרגע.

2. תעיפו מבט אל העבר ותראו מה קרה בפעמים האחרונות שה-CMF חצה את קו ה-0 למעלה.

 

בצד השקול יותר, לכאורה, נמצאת CLF. המניה היא אחת ממדוברות Reddit וכפי שתוכלו לראות גם על ענן המניות של אתר StockCharts.com הרבה גולשים מתעניינים בה. במקביל,  היא זוכה לניתוחים כלכליים חיוביים ולאחרונה התפרסם כזה באתר הפופולארי Motely Fool. אבל, על גרף ה-CMF נראה שינוי בזרימת הכסף שהייתה חיובית עד לאחרונה. זה יכול להיות בגלל עדכון המדדים שהיה ביום שישי ויכול להיות מסיבות אחרות. כדאי לעקוב בימים הקרובים לראות אם ה -CMF חוזר לאזור החיובי או לחילופין לנסות לתזמן קניה מעל קו המגמה העולה ולחסוך דולר או שניים.

ענן המניות:

גרף CLF:

עכשיו תסתכלו על ZNGA. כבר כמה שבועות אנחנו מחכים לפריצה שלה למעלה, מגובים בניתוחים עסקיים מעודדים, וכלום לא קורה. ה-CMF מראה לכם שלמרות שעל הגרף היא נראתה מוכנה לפריצה בכל רגע, מתחת לפני השטח המוכרים שלטו במניה. עכשיו ה-CMF הגיע לאזור ה-0 כך שיכול להיות שהפריצה קרובה.

 

ולסיום, תזכורת. CMF הוא אינדיקטור. כלי עזר. לא סוחרים על פי אינדיקטורים לבדם והם לא נועדו לכך. הם נועדו לעזור לנו לכוון הכלים. כמו שלא יורים באמצעות הכוונת של הרובה. ה-CMF עוזר לנו לדעת איפה אנחנו נמצאים ביחס למרכז שיווי המשקל בין הקונים והמוכרים. בשביל לפגוע במטרה ולתזמן עסקה, לא מספיקה כוונת משוכללת. אבל, היא בהחלט עוזרת.

 

מקווה שהועלתי. נתראה ביום רביעי - ניתוח טכני.

 

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הקוראת ש. 29/06/2021 11:19
    הגב לתגובה זו
    שלום זיו, 1. סל qtum שעליו דיברת וסברת שיש בו מן התשואתיות ולו לזמן קצר - נם לו וישן..... 2. אנא התייחסותך לתחום האנרגיות החליפיות תודה רבה
  • 8.
    יה 29/06/2021 09:19
    הגב לתגובה זו
    "כסף פוגש מחשבה " - אהבתי למתנד CMF כמה ימים לרשום כפרמטר. תודה
  • 7.
    J 29/06/2021 08:13
    הגב לתגובה זו
    איפה אפשר למצוא גרפי cmf עדכניים?
  • 6.
    טום 28/06/2021 17:39
    הגב לתגובה זו
    אשמח אם תוכל לנתח טכנית את NCNA - מניה מתחום הביוטכנולוגיה עם אפסייד גדול מאוד שמקבלת הרבה מאוד המלצות מאנליסטים.
  • 5.
    יוסי. 28/06/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    אם היה אפשר להזמין כתבה עתידית, לא הייתי מתנגד לנגזרים בעולם(באמריקה בפרט) כמו אופציות על תא35. תודה מראש.
  • 4.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 28/06/2021 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אהוד 28/06/2021 13:58
    הגב לתגובה זו
    עד כמה שידוע לי לא ניתן לסחור דרך הבנקים במניות שער המניה נמוך מ1$. בכמה מהדוגמאות שנתת עכשיו ובעבר ניתן להתחיל לסחור רק לאחר פריצה שהמניה חצתה את 1$
  • ניסן 29/06/2021 17:28
    הגב לתגובה זו
    תבדקו ותראו.
  • תומר 28/06/2021 16:43
    הגב לתגובה זו
    בבנק הפועלים ההגבלה היא 5$ בברוסות משנה כמו OTC
  • 2.
    תודה על המאמר אשמח לראות יותר כאלו 28/06/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    תודה על המאמר אשמח לראות יותר כאלו
  • 1.
    סמי 28/06/2021 11:45
    הגב לתגובה זו
    מר סגל הנכבד, מניות פני מענינות בדר"כ משקיעים ספקולטיביים.יתרה מכך,כדאי שתדע שחלק מהבנקים בארץ הודיעו לפני חודשים כי לא ניתן לפעול במניות פני.רק במניות ששערן מעל 1$. (בנק הפועלים ונוספים).אני מקווה שתדע כי הענין בעייתי.
  • לרון 30/06/2021 08:57
    הגב לתגובה זו
    מניות "פני" מאוד ספקולטיביות עם ביתא לא קטנה וראוי לחזור ולהדגיש זאת במיוחד בשוק גבוה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.