למה יותר מ-200 מיליארד דולר יצאו מהקרנות האקטיביות ב-2020?
"כשעוקבים אחרי סמים, מוצאים סמים וסוחרי סמים", אמר הבלש לסטר פרימון בסדרה "הסמויה" ששודרה בתחילת המאה הנוכחית. "כשמתחילים לעקוב אחרי הכסף, אתה לא יודע מה אתה הולך למצוא", סיכם באלגנטיות.
האמת הזו של הליכה אחרי הכסף, היא הרבה יותר עתיקה מהסדרה המצוינת ההיא. כמה עתיקה? סביר להניח שבערך כמו מטבע החליפין עצמו וכנראה שאפילו לפניו. הכסף נמצא פחות או יותר בשימוש כבר 5,000 שנה. אנשים, מה לעשות, הולכים אחרי מה שהם חושבים או מאמינים שנותן להם ערך, אז הם הולכים אחרי הכסף.
שני המושגים הללו, אמון וערך, הם הבסיס של כל המערכת המוניטרית הנוכחית. הם גם הבסיס לתעשייה שמנהלת השקעות ב-100 טריליון דולר באמצעות קרנות נאמנות כדוגמת בלאקרוק וואנגארד.
כשעוקבים אחרי הכסף בקרנות הגלובליות, מגלים דפוס מעניין מאוד, שנוגע לאמון של המשקיעים במנהלי הקרנות שלהם. לפי נתונים שפרסמה סוכנות מורנינגסטאר, למעלה מ-200 מיליארד דולר יצאו מקרנות אקטיביות בארצות הברית בשנה שעברה ובדיוק אותו הסכום עבר לניהול של קרנות פסיביות.
- גיוס של 4 מיליארד שקל בתעשיית הקרנות בספטמבר; לאן הולך הכסף?
- מדד ה-S&P 500 עלה ב-9% - בכמה עלתה הקרן שלכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר היה לנסות להאשים את הקורונה ואת התנודתיות וחוסר היציבות שהיא הביאה לשווקים בעולם, אבל זה יחטא לאמת. זה לא משהו שהתחיל השנה. מאז 2009, כמעט באופן סיסטמטי, יש ירידה עקבית בקפיטל שנכנס לקרנות האקטיביות.
אבל מה שהיו סכומים פחותים יותר שנכנסו לקרנות האקטיביות, ב-2015 המגמה הפכה לשלילית באמת. כלומר זליגה של ממון החוצה. מאז ועד ספטמבר 2020, כ-1.1 טריליון דולר יצאו מניהולן של הקרנות האקטיביות. באותה התקופה, הקרנות הפסיביות הוסיפו 2.5 טריליון דולר לניהולן. אמנם ביתר השנים שנמדדו אין קורלציה כל כך מדויקת, אבל המגמה בהחלט ברורה.
ההיסטוריה של הקרנות בקצרה
קרנות הנאמנות הומצאו ב-1868 על ידי פיליפ רוז, עורך דין ויועץ פיננסי של ראש הממשלה הבריטי האגדי, בנג'מין ד'יזראלי. הקרן הראשונה, שהייתה מיועדת להשקעות בממשלות זרות וקולוניות בריטיות, הבטיחה שבתמורה ל-85 פאונד, המשקיעים יקבלו חלק שווה והבטיחה תשואה של 7% בשנה.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לפי הברושור שפורסם אז, מטרת הקרן הייתה להעניק "למשקיע אם אמצעים מוגבלים את אותם היתרונות שיש לקפיטליסטים גדולים ולהפחית משמעותית את הסיכונים של ההשקעה, בכך שמפזרים השקעות בין מספר מניות".
מה שהיום נראה לנו כמו א' ב' של השקעות, היה לא פחות ממהפכני לתקופתו, בדיוק כמו הבורסה הראשונה לפרחים בהולנד, שהוקמה לצורך מסחר בפרחים במאה ה-17 והפכה ברבות השנים לבורסות אותן אנחנו מכירים כיום, שמהוות את המנוע המרכזי של הכלכלה העולמית.
כאמור, קרנות הן עסק גדול מאוד. אבל זה לא אומר שיש איזשהו סדר בעניינים. ממש לא. כל קרן פונה למשקיעים אחרים בעלי תחומי עניין שונים וברמת סיכון שונה. אבל בגדול הן מחולקות ל-2, קרנות אקטיביות וקרנות פסיביות.
הקרנות הפסיביות הן פשוטות להחריד. בוחרים מדדים או מניות ערך לעקוב אחריהם ונותנים לכסף לשבת ולצמוח לאט ובזהירות. נכון שהבורסות גם נופלות, ומי שפורש לפנסיה בזמן נפילה נדפק, אבל הנטייה הטבעית של הבורסות היא להרוויח ולייצר כסף עבור המשקיעים, אחרת השיטה פשוט לא הייתה שורדת לאורך זמן. אז הקנות הפסיביות
הקרנות האקטיביות מנסות להכות את התשואה שנותנים המדדים המובילים כדוגמת ה-S&P 500 בארה"ב, או מדד ת"א 125. כלומר, הן ורסטיליות יותר ולמנהלים שלהן יש עצמאות בבחירת המניות שבתיק ההשקעות.
המשמעות היא שאתם נותנים למנהל השקעות, שלוקח עד 30% עמלה כדי שינהל לכם סיכונים של השקעות, כשבמקרה של הפסד, כולו עליכם. כלומר עלינו. עסק לא רע עבור מנהלי הכספים, אבל כזה שהציבור לאט לאט מבין שאפיק ההשקעה הזה, ברוב המקרים, פשוט אינו משתלם.
למה הקרנות האקטיביות מאבדות כסף
מאז מחקר שפורסם ב-1968 על ידי מייקל ינסן, אינספור מחקרים מצאו שמרבית הקרנות האקטיביות לא מצליחות במטרה המרכזית שלהם – כלומר להכות את המדדים. הסיבה היא פשוטה, כפי שמציינים באקונומיסט, המתמטיקה פשוט נגדם. אי אפשר שכולם ירוויחו ויכו את המדדים. זה כמו להמר בקזינו. כמה יצליחו לזכות, הרוב פשוט יפסידו. בז'רגון של לאס וגאס קוראים לזה "עיני נחש", או הבית תמיד מנצח.
אחת הסיבות המרכזיות שאנשים נותנים כסף למנהלי הקרנות, היא שאין להם מושג ירוק בהשקעות. במאמר שפורסם ב-2015, שנקרא "הדוקטורים של הכסף", הכותבים השוו את ניהול הכספים בקרנות לרופאים. כמו שאדם לא יודע לרפא את עצמו והוא נזקק לשירותים של רופא, כך אינו יודע לנהל השקעות והוא מסמיך מישהו אחר שייעץ, יכווין ויטפל בכסף שלו. אתה מחליף רופא, כשהרופא לא מצליח לפתור לך את הבעיה.
- 1.יצאב 08/01/2021 20:56הגב לתגובה זוגם ווארן באפט הגדול המליץ יותר מפעם אחת וחוזר על זה כמעט בכל הראיונות, עדיפות להשקעה במדדים, בד"כ גם התשואה גבוה יותר וגם העלות נמוכה יותר.תחשבו על הרווח נטו ????
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)