עליות בוול סטריט
צילום: iStock

לקראת 2021: ״זו הסיבה שהשווקים די אופטימיים, ובצדק״

ברקליס מספקים שלל סיבות לאופטימיות וביניהם תשואה של מעל 9% במדד ה-S&P 500 על רקע צמיחה חזקה של 5.6% בתמ״ג העולמי: ״ייקח כמה שנים לחזור למצב של צמיחה אינפלציונית חזקה״ אומרים בבנק, ולא צופים ירידה בתמיכה המוניטרית
אור צרפתי | (7)

האופטימיות בשווקים לקראת התאוששות כלכלית בשנת 2021 מוצדקת, כך אמר כריסטיאן קלר, ראש מערך המחקר הכלכלי אצל ענקית השירותים הפיננסים ברקליס (Barclays,סימול:LON,BARC). כריסטיאן צופה כי חזרת הצמיחה לצד אינפלציה שעולה, אך מתחת ליעדי הבנק המרכזי, צפויים לתמוך בכלכלה הגלובלית. 

 

בתחזית 2021, ברקליס צופים כי התמ״ג העולמי יצמח בכ-5.6% בשנת 2021, כאשר הוא חוזר בכיווץ של כ-3.6% השנה. בבנק טוענים כי מרבית הכלכלות המערביות הגיעו למה שמכנים חיסון עדר, כבר במהלך הרבעון השני והשלישי השנה.תחזית זו ורודה יותר ממה שהציעו ב-OECD, אשור צופים התכווצות חדה יותר של 4.2% השנה, ואחריה התרחבות של כ-4.2% בשנת 2021. 

 

בברקליס אומרים כי תחזיותיהם משקפות את שלל תוצאות החיסון החיוביות, כאשר לאחרונה  החלו להתפרסם חיסונים פוטנציאלים עם שיעורי יעילות הרבה מעל המצופה. אלו מציביעים על דחיפה משמעותית לקראת צמיחה חזקה במהלך הרבעון השני של 2021. גם יעדי האינפלציה שצופים בבנק העולמי לא מעידים על הימנעות צפויה של הבנקים המרכזיים מתמיכה חסרת תקדים בשווקים. 

 

״שווקי העבודה מתאוששים, אך אנחנו עדיין נמצאים בשיעורי אבטלה גבוהים מאד, כך שללא ספק יש כאן התרשלות של המערכת״ אומר כריסטיאן. ״המשמעות היא, כשמדובר במניעי הליבה של האינפלציה, עליות שכר וכדומה, לא סביר שנראה שינוי משמעותי בטווח הקצר, אפילו לא בשנה הבאה. ייקח כמה שנים לחזור למצב של צמיחה אינפלציונית חזקה״ הוסיף. 

 

ברקליס צופים עלייה הדרגתית באינפלציה, כזאת שלא תיהיה משמעותית מספיק, בכדי לגרום לבנקים המרכזיים לשקול להדק את החגורות בכל מה שקשור לעמדת המדיניות המוניטרית העולמית. ״זו הסיבה שהשווקים די אופטימיים, ובצדק. יש לנו סביבה שבה הצמיחה חוזרת, האינפלציה באופן יחסי משותקת, יש לך בנקים מרכזיים הממשיכים לתמוך בהתאוששות כלכלית, וההידוק עוד נראה רחוק.״ אמר כריסטיאן. 

 

האנליסטים של ברקליס בשווקי ההון כבר פרסמו את התחזית שלהם לשנת 2021, הם צופים ראלי במניות האירופאית על רקע חזרה לצמיחה ברווחיות למניה. הסיבה העיקרית היא כמובן, שבאמצעות החיסונים נוכל לשלוט במחלה. בברקליס צופים כי הסנופי (S&P 500) יחצה את רף ה-4,000 נקודות בשנת 2021, והמניות האירופאיות ישברו שיאים חדשים, כאשר נקודת הייחוס היא שתשואות האג״ח האמריקאי ל-10 שנים יעלו ל-1.25% .

נכון להיום, מדד ה-S&P 500 עומד על כ-3,665 נקודות, כלומר תשואה של מעל ל-9% בשנת 2021, ותשואת אג״ח אמריקאי ל-10 שנים עומדת על כ-0.95%. 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לרון 03/12/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    בגובהו 87 מרמז על תיקון לא רחוק
  • 6.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 03/12/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משה 03/12/2020 08:02
    הגב לתגובה זו
    רק מחזק שהבורסה הישראלית חולה
  • 4.
    סתיו 03/12/2020 07:22
    הגב לתגובה זו
    זהירות מלכודת ברורה להכניס תמימים לשוק ולקחת להם את הכסף. אילו עליות צפויות עם הודעות על פיזור הכנסת וסגרים של גל שלישי ? מי שאמיץ שייכנס לאמריקן איירלנס שאם החיסון יחל להיות משווק יטוס לצעלה.
  • 3.
    מגן הציבור 03/12/2020 07:09
    הגב לתגובה זו
    הפירמידה הפיננסית הגדולה בהיסטוריה. אלוהים ישמור.
  • 2.
    יחזקאל 03/12/2020 03:01
    הגב לתגובה זו
    לא שמעתי עד היום על בנק או חברת השקעות שהזהירו לפני המפולת , תמיד ליבו עוד את הפעילות והאופטמיות גם כשהכל לקראת תהום
  • 1.
    בקיצור הבועה תמשיך להתנפח (ל"ת)
    רפי 03/12/2020 00:52
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.