עופר כץ
צילום: יחצ
ראיון מיוחד

"אנחנו לא מרגישים תחרות; ההזדמנויות הן גדולות; הצמיחה בזכות הקורונה נמשכת וצפויה להימשך"

עופר כץ, סמנכ"ל הכספים של פייבר בראיון אופטימי, אחרי שמחיר המניה עלה ב-200% בחודשים האחרונים - "לא חושבים על אקזיט; ההכנסות הולכות וגדלות, ההפסד הולך ומתכווץ; המודעות לפרילנסרים גדלה - וזה לטובתנו"

עמית נעם טל | (3)

חברת פייבר שווה 2 מיליארד דולר. החברה המתווכת בין חברות ועסקים לבין פרילנסרים היא הפלטפורמה המובילה בתחומה בעולם והיא נהנתה מתקופת הקורונה. היא נהנתה "פעמיים" - פעם ראשונה: הפעילות דרך הפלטפורמה עלתה ופעם שנייה: המשקיעים הבינו שזה העתיד - שהחיבור בין מעסיקים לעובדים עצמאיים באונליין רק ילך ויגדל. המניה זינקה כמעט פי 3 לשווי של 2 מיליארד דולר. כתבנו על המגמה הזו עוד בראשיתה (לכתבה המלאה), אבל  נראה שאף אחד לא האמין שפייבר הישראלית תהיה אחד מהלהיטים של החודשים האחרונים.

במקביל להצלחה בבורסה, התוצאות של הרבעון הראשון היו מרשימות (עוד לפני הקורונה שדחפה את התוצאות) והחברה העלתה את תחזית ההכנסות לרבעון השני ל-35.5-36.5 מיליון דולר ולשנה כולה ל-145.5 מיליון עד 147.5 מיליון דולר. זו תחזית שעולה ב-5%-7%  מהתחזית הקודמת. החברה עדיין תפסיד - 2.5-3.5 מיליון דולר ברבעון שני ו-7 מיליון עד 9 מיליון דולר בשנה כולה - מתחת להערכות הקודמות. 

בהמשך לשיפור העסקי ובמיוחד לעלייה במניה, החברה גייסה 100 מיליון דולר בהנפקת בזק - מה היא תעשה בכסף, לאן פייבר הולכת מכאן? הנה מה שמעריך סמנכ"ל הכספים של החברה עופר כץ.

איך אתה מסכם את החודשים האחרונים, כיצד התפרצות הקורונה השפיעה על פייבר? 

"אני חושב שמעטים הם העסקים שהאירועים האחרונים לא השפיעו עליהם. אני חושב שאנחנו אחד העסקים שחוו עלייה משמעותית בהיקף הפעילות, גם אצל הקונים וגם אצל המוכרים, בעקבות החודשים האחרונים. 

"יש לנו התפתחות נהדרת בפלטפורמה: גם בנוגע להתנהגות של קונים ישנים וגם בנוגע להתנהגות של צרכנים חדשים שהצטרפו בחודשי הקורונה. יש לנו חיתוך נהדר של מדינות ברמה שעתית, שממנה ניתן לגזור את ההתנהגות של הצרכנים בהתאם לשלבי המגיפה. ויש לנו ראייה נהדרת בנוגע לתחומי עניין בזירת המסחר. 

"בתחילת מארס האחרון, חשבנו שהאירועים סביב הקורונה יעברו לידנו, שזה לא ישפיע עלינו.  בחצי השני של מארס ראינו ירידה בנפחי הפעילות, בכל המדינות ובכל הקטגוריות - סדר גודל של 10%-15%. ואז, בשבוע האחרון של חודש מארס המגמה התהפכה, התחלנו לראות עליות - גם בכניסות לזירה וגם ברכישות. מדובר בשינוי מגמה שנמשך עד היום, אסור לי כמובן להתייחס לנתונים ספציפיים לשבועיים האחרונים, אך אפשר להגיד שמדובר במגמה שנמשכה לתוך מאי. 

"הפעילות בכל המדינות, בכל הקטגוריות, ובכל סוגי המשתמשים (וותיקים/חדשים) עלתה. בדיעבד, אפשר להבין זאת. כאשר הכל סגור ועסקים מחפשים דרך לעבור לאונליין, צריך מישהו שיעזור להם. אי אפשר למצוא בעלי עסקים בשיטה הישנה של פגישה ברשת קפה כמו סטארבקס כי הרשתות סגורות. אם אני חברה של 30 עובדים ופיטרתי את המעצב בגלל המצב, אז אני צריך למצוא מעצב אחר ואני חייב שזה יקרה מיידית. אני חושב שבמובן הזה, המשבר הבליט את פייבר והיתרונות שלה". 

קיראו עוד ב"גלובל"

כץ ממחיש את שוק העבודה המשתנה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה - יותר פרילנסריים ויותר אונליין. צריך גם לזכור ש"הכסף הזול" מציף את וול סטריט ודוחף משמעותית חברות המציגות צמיחה משמעותית - פייבר היא כזאת. 

הדוחות האחרונים של החברה המחישו היטב את פוטנציאל הצמיחה של החברה וזה עוד לפני הקורונה - גידול של 44% בהכנסות לרמה של 34.2 מיליון דולר. מספר הקונים הפעילים בפלטפורמה רשם עלייה של 17% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם ברמה של 2.5 מיליון איש. סכום הרכישה הממוצע בפלטפורמה עלה מרמה של 150 דולר לרמה של 177, כאשר החברה מצליחה להגדיל את העמלה שהיא לוקחת מכך עסקה לרמה של 27.1%. 

החברה אמנם עדיין מפסידה כסף, אך יש שיפור. את הרבעון הראשון סיימה החברה עם הפסד נקי (GAAP) של 6.2 מיליון דולר או 0.19 דולר למניה, לעומת הפסד של 8.3 מיליון דולר או 1.26 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. 

האם יש קטגוריות שבלטו יותר מהשאר, יש מדינות שבלטו יותר?

"בנוגע לקטגוריות, ניתן לראות בדוחות האחרונים שלנו כי כל הקטגוריות שלנו הציגו עלייה משמעותית. מדובר בנתון חשוב מאוד, מכיוון שזה אומר שאנחנו חברה שלא בנויה על קטגוריה אחת. 

פעילות החברה לפי קטגוריות - מתוך המכתב למשקיעים בדוחות האחרונים

"ברמה של מדינות, אנחנו מבצעים המון פעילויות באירופה. התחלנו את הניסיונות להתרחב ברמה הגלובלית (מחוץ לארה"ב) בשנה שעברה. בחרנו ב-2 מדינות שהן גדולות ומשמעותיות עבורנו - אנגליה וגרמניה. התחלנו לבצע מספר פעילויות במדינות אלו בשביל למשוך פעילות. בנושא ביצענו התאמה לזירה המסחר בשביל לשרת את הצרכנים באותן מדינות. לדוגמה בגרמניה, סוגיית האמון של הצרכנים היא מאוד קריטית, הם לא קונים אם אין בכל עמוד את הכתובת של המשרד, אז הקמנו משרד מקומי.

"בשלב השני, החלטנו לבצע תרגום של הזירה. בהתחלה תרגמנו את הפלטפורמה עצמה, אך לא את "החוזה" עם המוכר ומאוחר יותר תרגמנו כבר הכל. היום, צרכן גרמני יכול לא לדעת מילה באנגלית ולבצע רכישה מפרילנסר ספרדי שגם הוא איננו מבין מילה באנגלית. זה יקח זמן עד שנגיע  לשפות נוספות, אבל כרגע התחלנו בשפות הבולטות שהבנו שיש צורך מיידי". 

האם לדעתך מדובר בתהליך זמני, או שהוא ילווה אותנו גם ברבעונים הבאים?

"פרסמנו תחזית שהיא יחסית אגרסיבית, בזמן שרוב החברות האמריקניות משכו את התחזיות. וזה משקף את מה שאנחנו חושבים על המצב. כאשר אנחנו מסתכלים על הקונים שהגיעו לפלטפורמה בחודשים האחרונים, אלו קונים שיישארו.

לקבוע האם המגמה תתחזק עוד, אינני יודע וזה תלוי בהמון גורמים: תהיה התפרצות שניה/לא תיהיה, משך המיתון והעומק שלו. אני יכול להגיד שההיקפים של הפעילות גדלו כי הצורך בשירותי אונליין גדלו ומי שחווה פעם אחת חוויה של פייבר, בדרך כלל נשאר. 

אם תסתכל על התחזיות שהענקנו לרבעון ה-2 ולשנה כולה, תבין שאנחנו אופטימיים ומרגישים שהשינוי במודעות לפרילנסריים ולאונליין היא לטובתנו". 

אוקי, נעבור למודל העסקי של החברה. אחד הנושאים שעולים בקשר לחברה הוא עלות הגיוס של הקונים החדשים לפלטפורה, מול הרכישות שהם מבצעים בפועל? 

"בנוגע למוכרים, אנחנו לא מפרסמים בכלל, הם מגיעים אלינו כי הם מחפשים עבודה. בנוגע לקונים, הרוב מגיעים בצורה אורגנית ואנחנו במקביל מפרסמים בערוצים כמו גוגל/פייסבוק וכו'. אנחנו לא מסתכלים על כמה עולה לגייס, אלא מסתכלים על מדד הנקרא tROI - שמתייחס לכמה זמן לוקח עד שאנחנו מחזירים את ההשקעה. המדד עומד היום על סביב 3 חודשים ואנו מציגים שיפור גדול ברבעונים האחרונים בנתון זה." 

מדד ה-tROI של החברה - מתוך המכתב למשקיעים בדוחות האחרונים 

לפי הדוחות האחרונים, אתם לוקחים עמלה של 27.1% מכל עסקה, עלייה ביחס לנתון של 26.2% בתקופה המקבילה אשתקד. האם יש צפי לעלייה בסעיף זה?

"נתחיל מזה ש-27.1% מורכב מ-25% שאנחנו לוקחים על כל עסקה - 20% מהקונים ו-5% מהמוכרים. האחוזים הנותרים הם על שירותים נוספים שאנחנו מציעים כמו לדוגמה פלטפורמה לניהול עסק של פרילנסרים. 

אנו חושב כי העמלה הבסיסית של ה-25% נמצאת במקום טוב ולכן אנחנו לא שואפים לשנות אותה. כלומר גם הקונים וגם המוכרים חושבים שמדובר בנתון סביר ואנחנו לא מקבלים תגובה שלילית. אני חושב שהמוכרים מעריכים מאוד  את החוויה שאנחנו מעניקים להם בפייבר ואת הזמן שאנחנו חוסכים להם במציאת לקוחות. אם תשאל פרילנסר מה הדבר שהוא הכי שונא הוא יענה כי השיווק והמערכת היחסים עם לקוח (גבייה וכו'). אנחנו פותרים את הבעיה הזו.

לגבי העמלות מהמוצרים הנוספים, אנחנו בהחלט חושבים שאפשר לגדול כאן. לדוגמא, בתחילת אפריל השקנו מוצר שנקרא "promoted listing", זהו מוצר שנמצא בכל החברות הגדולות - איביי, אמזון עליבאבא וכו'. המשמעות היא שאם אתה מוכר ואתה רוצה לקדם את הפרסום, אז אתה תוכל לעשות זאת". 

ומה בנוגע לרוויחיות של החברה, סוגייה שהיית נקודה יחסית בולטת (וכואבת) בזמן ההנפקה של החברה?

"הודענו בדוחות האחרונים שאנחנו מקצרים את התחזיות שלנו בנוגע למעבר לרווחיות בגלל שהעסק משתפר. אנחנו כרגע מעריכים שנהפוך להיות רווחים בחצי השני של 2021. 

כרגע, אנחנו לא שורפים הרבה כסף. מבחינת תזרים מזומנים, ברבעון הראשון של 2020 היה מאוזן ואפילו קצת חיובי. מבחינת EBITDA, התחזית שלנו לשנה הנוכחית עומדת על פחות מ-10% הפסד. ההפסד של החברה הולך ומצטמצם רבעון אחר רבעון כבר במשך שנתיים ונגיע לרווחיות. זה לא שההוצאות לא גדלות - אנחנו צומחים. אך היחס של ההוצאות  כמו מחקר ופיתוח/שיווק מסך ההכנסות יורד בהתמדה".

מהם האתגרים/סיכונים העומדים מול החברה?

"התחרות העיקרית שלנו היא מכיוון ה-offline, כלומר השימוש של הצרכנים בפרילנסר שהם מכירים מהשכונה. זה לא שאין שחקנים בתחום, בכל מדינה ובכל קטגוריה יש לא מעט שחקנים, אך אף אחד לא הגיע לממדים כאלה של קטלוג. העובדה שאנחנו לא בנויים על קטגוריה אחת היא יתרון עצום, אנחנו יכולים להתחרות באלפי מילות מפתח. זה לא שאין תחרות אלא שאנחנו לא מרגישים אותה". 

5 שנים קדימה? היכן אתה רואה את החברה? האם הרצון הוא להישאר חברה עצמאית?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תמוה 13/06/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
    שמרוויחה פי 2 מפייבר, ונסחרת בחצי מחיר. היא צומחת לאט יותר, ולכן אולי מתומחרת פחות, אבל היא לחלוטין מתחרה.
  • צודק! (ל"ת)
    אפי 15/06/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוני 12/06/2020 11:00
    הגב לתגובה זו
    הוא משקר . בטח שיש לו תחרות
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים

תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ פארמה

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות.

בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88%  , נוברטיס Novartis AG 0.58%  , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32%  , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91%  , GSK GSK 0.66%  , סאנופי Sanofi 0.4%   ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6%   ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83%  , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8%  , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc  וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.

על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".

הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה

כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.

החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.