הצפות הצפה שטפונות
צילום: Istock

הצפות? מסתבר שאפשר לעשות מזה כסף

בנק ההשקעות לומברד אודייה פרסם מאמר מקיף ובו התייחס לכך שמפגעי מזג האוויר והצפות, הן הזדמנות לבחון השקעה בחברות המפתחות פתרונות אקלים; הנה מה שהחברות הללו עשו בסין
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה אטום הצפה סין

בנק ההשקעות השוויצרי, לומברד אודייה, פרסם מאמר מקיף ובו התייחס לכך שמפגעי מזג האוויר והצפות, הן הזדמנות לבחון השקעה בחברות המפתחות פתרונות אקלים, אשר צפויות להערכתם לשגשג בשנים הקרובות.

במאמר צוין כי עד לא מזמן, ווהאן הייתה אחת מערים רבות בסין, בהן נוף הולך ומתפתח במהירות של בטון ואספלט יצר סיכוני הצפה קשים. בשנת 2016 גשמי זלעפות פגעו בעיר, ניתקו שכונות שלמות וגבו חיים של 14 נפשות. עם זאת, כיום עוברת ווהאן מהפך עירוני ואקולוגי שכולל בין היתר מדרכות סופגות מים שנועדו לספוג מי סערה ואף לעשות בהם שימוש חוזר אחר כך.

ווהאן היא אחת ממספר הולך וגדל של "ערים סופגות" בסין המשתמשות בטכנולוגיה כדי למתן את השפעות מזג האוויר הקיצוני שנגרם כתוצאה מהתחממות כדור הארץ. אך זוהי גם המחשה כיצד ההתמודדות עם שינויי האקלים מייצרת הזדמנויות לחברות לייצר תשואה לבעלי מניות תוך עשיית טוב למען כדור הארץ.

הסנוניות הראשונות בתחום

קחו לדוגמה את חברת ארקדיס ההולנדית (סימול: ARCAD.AS), אשר עומדת מאחורי הפרויקט לעיצוב המדיניות בווהאן וחברת סואץ הצרפתית (סימול: SEV.PA), אשר עובדת בעיר צ'ונגצ'ינג, ועיצבה עבורה מערכת ניקוז עירונית משוכללת שמספקת ניתוח ותחזית בזמן אמת של ניקוז, שימוש חוזר במים וחשיפה לסיכון בשיטפון.

 

ברחבי העולם קיימות הזדמנויות עסקיות רבות במציאת דרכים לניתוק הפעילות הכלכלית והצמיחה מההשפעה הסביבתית. נכון לעכשיו, רק חמישה אחוזים מההשקעה בשינויי אקלים הולכים לפעילויות הסתגלות. עם זאת, בעוד שנדרש מאמץ עצום, פעילות ההסתגלות מציעה תשואה טובה למשקיעים. מחקרים אחרונים מלמדים על כך שהשקעה של 1.8 טריליון דולר בחיזוק התשתיות תמנע הפסדים ותייצר תשואה של 7.1 טריליון דולר - תשואה של פי 4. 

 

המצב בעולם רק הולך ומחמיר

הטמפרטורות עולות בקצב חסר תקדים, רמות הזיהום נמצאות בשיאים היסטוריים ומפלס הים נמצא בעלייה מתמדת. ההערכות מדברות על כך שכ-1.4 מיליארד אנשים יתגוררו באזורי החוף עד שנת 2050. במקביל, ישנן 570 ערים, חלקן עם אוכלוסיות העולה על 10 מיליון, באזורים בסיכון מעליית מפלס הים.

הרבה מההגנות הטבעיות של הערים הללו אבדו בגלל השימוש בחומרי בנייה אטומים, כמו בטון ואספלט, המונעים מהאדמה לספוג מים. קחו לדוגמה את ג'קרטה, בירת אינדונזיה, ששוקעת בקצב של 20-25 ס"מ בשנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

השקעה בחברות הפועלות בתחום אינה נחוצה רק כדי להניע את השינוי - אלא שזו פעולה שבה קיים גם סיכוי לתשואה גבוהה למשקיעים. החל מחברות טכנולוגיות חלוציות בהפחתת שיטפונות ועד לאלו שעובדות על פרויקטים של אנרגיה מתחדשת ובכלל בתחום של אחסון חשמל, ישנן מספר רב של אפשרויות.

 

יותר מטריליון דולר בסיכון

על פי הערכות, כ-200 מהחברות הגדולות בעולם כבר נושאות כטריליון דולר בסיכון כתוצאה מהשפעות של שינויי אקלים - כאשר חלק גדול מההשפעה הזו אמור להכות בחמש השנים הבאות.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נושון 08/01/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שנוח עשה
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.77%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

בואינג זינקה 10%, אינטל 8.7% והמניה שטסה ב-23%

טאואר זינקה 4.8%, 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

מניית אינטל Intel Corp 8.65%  זינקה ב-8.7% על רקע שורה של דיווחים והערכות חיוביות, בראשם: הערכות חדשות בשוק שלפיהן אפל עשויה לשקול שימוש בשירותי הייצור של אינטל עבור סדרות עתידיות של שבבי "M" - מהלך שעשוי להפוך להזדמנות אסטרטגית משמעותית עבור אינטל. הדיווחים אינם מלווים באישור רשמי, אך בשוק ההון רואים בכך אינדיקציה להתחזקות האמון ביכולות של אינטל בתחום הפאונדרי - ייצור שבבים עבור חברות חיצוניות. אם אכן תצא לפועל עסקה כזו, היא תוכל להעניק לאינטל חוזה רב-שנתי, גידול בהכנסות, ובמקביל לשדרג את התדמית שלה מול יצרניות אחרות. להרחבה - אינטל זינקה ב-9% - 120% מתחילת השנה; הפעם הסיבה היא אפל


מניית בואינג טסה מעל 10% -  אחרי שנים של קשיים, בואינג מעריכה ש-2026 תביא התאוששות - גם במסירות של מטוסי 737 ו-787, גם ברווחיות וגם בתזרים המזומנים.מניית בואינג (The Boeing Co 10.15%  ) מזנקת כעת ב-10% במסחר בוול סטריט, בעקבות דבריו של סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'יי מאלה, שלפיהם החברה מצפה לשיפור משמעותי בפעילות העסקית בשנה הבאה. בין היתר, מאלה אמר בכנס של UBS כי מסירות מטוסי ה-737 וה-787 צפויות לעלות ב-2026, וכי החברה חוזה תזרים מזומנים חיובי של מיליארדי דולרים, ברמות "חד-ספרתיות נמוכות". זו תהיה התוצאה השנתית החיובית הראשונה בתזרים של בואינג מאז 2021 - תקופה שהתאפיינה בפגיעות תפעוליות קשות בעקבות בעיות בטיחות ודחיות במסירות.


שיפור בתזרים אחרי שנים של הפסדים


בואינג The Boeing Co 10.15%  לא רשמה רווח שנתי מאז 2018, אך לפי מאלה, השיפור במסירות יהווה "מנוע מרכזי" לצמיחה בתזרים. עוד הוסיף כי אישור רגולטורי למטוס ה-737-10 - שנמצא בעיכוב של שנים - צפוי להגיע רק בסוף 2026.

לדבריו, החברה מעריכה כי עד 2030 היא תיהנה מ"שיפור ניכר בשולי הרווח במזומן", בעיקר בזכות גידול בפרודוקטיביות. כלומר, לא רק שיותר מטוסים יסופקו, אלא שעלות הייצור ליחידה צפויה לרדת - מה שישפר את הרווחיות.