הצפות הצפה שטפונות
צילום: Istock

הצפות? מסתבר שאפשר לעשות מזה כסף

בנק ההשקעות לומברד אודייה פרסם מאמר מקיף ובו התייחס לכך שמפגעי מזג האוויר והצפות, הן הזדמנות לבחון השקעה בחברות המפתחות פתרונות אקלים; הנה מה שהחברות הללו עשו בסין
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה אטום הצפה סין

בנק ההשקעות השוויצרי, לומברד אודייה, פרסם מאמר מקיף ובו התייחס לכך שמפגעי מזג האוויר והצפות, הן הזדמנות לבחון השקעה בחברות המפתחות פתרונות אקלים, אשר צפויות להערכתם לשגשג בשנים הקרובות.

במאמר צוין כי עד לא מזמן, ווהאן הייתה אחת מערים רבות בסין, בהן נוף הולך ומתפתח במהירות של בטון ואספלט יצר סיכוני הצפה קשים. בשנת 2016 גשמי זלעפות פגעו בעיר, ניתקו שכונות שלמות וגבו חיים של 14 נפשות. עם זאת, כיום עוברת ווהאן מהפך עירוני ואקולוגי שכולל בין היתר מדרכות סופגות מים שנועדו לספוג מי סערה ואף לעשות בהם שימוש חוזר אחר כך.

ווהאן היא אחת ממספר הולך וגדל של "ערים סופגות" בסין המשתמשות בטכנולוגיה כדי למתן את השפעות מזג האוויר הקיצוני שנגרם כתוצאה מהתחממות כדור הארץ. אך זוהי גם המחשה כיצד ההתמודדות עם שינויי האקלים מייצרת הזדמנויות לחברות לייצר תשואה לבעלי מניות תוך עשיית טוב למען כדור הארץ.

הסנוניות הראשונות בתחום

קחו לדוגמה את חברת ארקדיס ההולנדית (סימול: ARCAD.AS), אשר עומדת מאחורי הפרויקט לעיצוב המדיניות בווהאן וחברת סואץ הצרפתית (סימול: SEV.PA), אשר עובדת בעיר צ'ונגצ'ינג, ועיצבה עבורה מערכת ניקוז עירונית משוכללת שמספקת ניתוח ותחזית בזמן אמת של ניקוז, שימוש חוזר במים וחשיפה לסיכון בשיטפון.

 

ברחבי העולם קיימות הזדמנויות עסקיות רבות במציאת דרכים לניתוק הפעילות הכלכלית והצמיחה מההשפעה הסביבתית. נכון לעכשיו, רק חמישה אחוזים מההשקעה בשינויי אקלים הולכים לפעילויות הסתגלות. עם זאת, בעוד שנדרש מאמץ עצום, פעילות ההסתגלות מציעה תשואה טובה למשקיעים. מחקרים אחרונים מלמדים על כך שהשקעה של 1.8 טריליון דולר בחיזוק התשתיות תמנע הפסדים ותייצר תשואה של 7.1 טריליון דולר - תשואה של פי 4. 

 

המצב בעולם רק הולך ומחמיר

הטמפרטורות עולות בקצב חסר תקדים, רמות הזיהום נמצאות בשיאים היסטוריים ומפלס הים נמצא בעלייה מתמדת. ההערכות מדברות על כך שכ-1.4 מיליארד אנשים יתגוררו באזורי החוף עד שנת 2050. במקביל, ישנן 570 ערים, חלקן עם אוכלוסיות העולה על 10 מיליון, באזורים בסיכון מעליית מפלס הים.

הרבה מההגנות הטבעיות של הערים הללו אבדו בגלל השימוש בחומרי בנייה אטומים, כמו בטון ואספלט, המונעים מהאדמה לספוג מים. קחו לדוגמה את ג'קרטה, בירת אינדונזיה, ששוקעת בקצב של 20-25 ס"מ בשנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

השקעה בחברות הפועלות בתחום אינה נחוצה רק כדי להניע את השינוי - אלא שזו פעולה שבה קיים גם סיכוי לתשואה גבוהה למשקיעים. החל מחברות טכנולוגיות חלוציות בהפחתת שיטפונות ועד לאלו שעובדות על פרויקטים של אנרגיה מתחדשת ובכלל בתחום של אחסון חשמל, ישנן מספר רב של אפשרויות.

 

יותר מטריליון דולר בסיכון

על פי הערכות, כ-200 מהחברות הגדולות בעולם כבר נושאות כטריליון דולר בסיכון כתוצאה מהשפעות של שינויי אקלים - כאשר חלק גדול מההשפעה הזו אמור להכות בחמש השנים הבאות.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נושון 08/01/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שנוח עשה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?