אלון מאסקאלון מאסק

מה מחיר היעד של טסלה: 10, 225 או 500 דולר למניה?

תחזיות האנליסטים בוול סטריט הפכו לקשות במיוחד, אך המקרה של מורגן סטנלי מגיע לדרגה חדשה. בנק ההשקעות מעניק היום 3 תרחישים ליצרנית הרכבים טסלה, כאשר מחיר היעד נע מ-10 דולר למניה עד ל-500 דולר למניה
עמית נעם טל | (2)

תחזיות אנליסטים בנוגע להתנהגות השווקים הפכו בשנים האחרונות לקשות במיוחד ברקע למהלכים לא צפויים מצד הבנקים המרכזיים שמשפיעים על כל התנהלות השוק. היום נראה כי בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מצאו פטנט חדש, כאשר הם מעניקים למניית טסלה (סימול:TSLA) מחיר יעד שנע בין 500 דולר למניה ל-10 דולר בלבד, כאשר המניה נסחרת היום סביב רמה של 337 דולר. מה הסיכוי לטעות?

בבנק ההשקעות עדכנו בימים האחרונים את "התסריט האופטימי" עבור החברה. בתרחיש כזה, החברה מצליחה למכור 100,000 רכבים מסוג Cybertruck (הרכש החדש של החברה) עד סוף  2024, לפי מחיר של 50,000 דולר ליחידה. במקביל, המפעל החדש של החברה בסין זוכה להצלחה, ומצליח לייצר כ-45,000 רכבים בשנת 2024. במורגן סטנלי מעריכים כי בסיטואציה כזו צפויה מניית החברה להגיע למחיר של 500 דולר. 

עם זאת, במורגן סטנלי לא משנים את התרחיש הבסיסי שלהם והתרחש הגרוע עבור מניית החברה. התרחיש הבסיסי של בנק ההשקעות מעניק היום מחיר יעד של 250 דולר למניה, מחיר הנמוך ב-25% מהמחיר של החברה הערב. בתרחיש הגרוע (שניתן במאי האחרון), האנליסטים במורגן סטנלי טוענים כי מחיר המניה עשוי לרדת ל-10 דולר למניה. 

גרף מניית טסלה וטווח התחזית של מורגן סטנלי: לאיזה תסריט להאמין?

בתוך כך, מניית החברה עולה היום ב-2.2%, כאשר במקביל לסנטימנט החיובי בשוק, החברה מקבלת רוח גבית מדיווח ברשת החדשות רויטרס. ע"פ הדיווח הערב, דגם "מודל 3" שצפוי להיות מיוצר במפעל בסין, נמצא ברשימת הדגמים המומלצים לקבלת סובסידיה מהממשל הסיני. במידה ואכן החברה תקבל עזרה מהממשל, הדבר צפוי להוזיל משמעותית את עלויות הייצור במדינה, דבר שיתבטא גם בשורת הרווח של החברה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הנביא 07/12/2019 14:35
    הגב לתגובה זו
    בין 10 ל500 דולר. חוכמה גדולה. זה כמו חעשות מבחן במתמטיקה ולנחש שהציון ינוע בין 0 ל100. במקרה זה הם טועים. מחיר המניה יגיע ל10,000 דולר ללא ספליט.
  • 1.
    דוד 06/12/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
    יושבים אנליסטים מקבלים משכורת ולא יודעים כלום
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

מיכה קאופמן; קרדיט: פייברמיכה קאופמן; קרדיט: פייבר
דוחות

פייבר עקפה את הצפי ברווח למניה - אבל על מה חשוב להסתכל?

הכנסות פלטפורמת הפרילנסרים עלו ב-8.3% ל-107.9 מיליון דולר והרווח למניה היה גבוה מהצפי (84 סנט לעומת 69) אבל מציגים התמודדות עם ירידה במשתמשי המרקטפלייס כשהחשש לאיבוד הרלוונטיות בעולם של ה-AI גובר; בינתיים, בפייבר מנסים למכור סיפור של צמיחה דרך ״חוק ה-30״ אותו העתיקו מפלנטיר

מנדי הניג |

פייבר Fiverr International -2.7%   הוקמה על ההבטחה שאתם תוכלו להשיג כל בעל מקצוע בלחיצת כפתור. צריכים אדריכל לבית? גנדי מהודו ישמח לעזור. צריכים לעצב באנר לעסק? יאנג מסין יתן יד, אפילו לכתוב קוד, או לעשות לכם דיבאג המומחים בפייבר יתגייסו. אבל בעידן שבו כמעט כל תחום יצירתי, טכנולוגי או מקצועי עובר אוטומציה באמצעות כלי AI, מעיצוב גרפי ותכנות ועד אדריכלות ועיצוב פנים היתרון היחסי של פייבר מיטשטש. מה שפעם היה השוק המרכזי לחיבור בין פרילנסרים ללקוחות, הופך היום לזירה שמאתגרת את עצם הרלוונטיות שלה. 

אפשר לראות את זה בתוצאות האחרונות שהיו אמנם טובות ברמת הכותרת אבל מעלות חששות ברמת המגזרים - הירידה של 2% בהכנסות ממגזר המרקטפלייס, שהוא ליבת הפעילות של החברה, היא אולי האיתות הברור למה שהשוק הכי חושש ממנו - פחות לקוחות חדשים מצטרפים, הצמיחה נבלמת.

אמנם ההוצאה השנתית הממוצעת ללקוח עלתה ל-330 דולר שזה גידול של כמעט 12% מול הרבעון הקודם - אבל הנתון הזה בעיקר משקף נאמנות של המשתמשים הקיימים, לא התרחבות של בסיס המשתמשים. במילים אחרות, מי שכבר עובד עם פרילנסרים דרך פייבר ממשיך לעשות את זה, אבל החברה מתקשה להביא לקוחות חדשים שזה הכי חשוב.

ונעבור מזה לאיך שבפייבר מנסים עדיין למכור את הצמיחה - סמנכ"ל הכספים של פייבר, עופר כץ, אמר בהודעה. ״אנחנו גאים לסיים את השנה כשאנחנו מספקים את ה-Rule-of-30 בסביבה דינמית. אנחנו מאמינים שהחוסן והביצוע העקבי שלנו ממקמים אותנו היטב להמשיך את המומנטום בשנה הקרובה.”

ההעתקה מפלנטיר

כמה מילים על ה"חוק" המקורי - חוק ה-40, שעליו מתבססת גם הגרסה המרוככת של פייבר (30), הומצא בעמק הסיליקון כמדד שהוא יותר נרטיבי מטכני. הוא במקור נועד לעזור למשקיעים להעריך חברות צמיחה טכנולוגיות. במהות שלו הוא אומר שאם שיעור הצמיחה השנתי בהכנסות של חברה, בתוספת שיעור הרווחיות התפעולית שלה, מגיעים יחד ל־40% אפשר לומר שהיא שומרת על איזון בריא בין צמיחה לרווחיות.  החוק הזה לא נולד ככלל חשבונאי, אלא כדרך לספר סיפור - “אנחנו אולי לא רווחיים עכשיו, אבל אנחנו צומחים מהר מספיק כדי להצדיק את זה.” במשך השנים הוא הפך למדד פסיכולוגי כמעט, שהרבה יותר חשוב למשקיעים מהמספרים עצמם. גם סיילספורס ו-ServiceNow השתמשו בו כדי לשכנע את השוק שהן בדרך הנכונה, גם כשהפסידו כסף בפועל.