אלון מאסק
אלון מאסק

מה מחיר היעד של טסלה: 10, 225 או 500 דולר למניה?

תחזיות האנליסטים בוול סטריט הפכו לקשות במיוחד, אך המקרה של מורגן סטנלי מגיע לדרגה חדשה. בנק ההשקעות מעניק היום 3 תרחישים ליצרנית הרכבים טסלה, כאשר מחיר היעד נע מ-10 דולר למניה עד ל-500 דולר למניה
עמית נעם טל | (2)

תחזיות אנליסטים בנוגע להתנהגות השווקים הפכו בשנים האחרונות לקשות במיוחד ברקע למהלכים לא צפויים מצד הבנקים המרכזיים שמשפיעים על כל התנהלות השוק. היום נראה כי בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מצאו פטנט חדש, כאשר הם מעניקים למניית טסלה (סימול:TSLA) מחיר יעד שנע בין 500 דולר למניה ל-10 דולר בלבד, כאשר המניה נסחרת היום סביב רמה של 337 דולר. מה הסיכוי לטעות?

בבנק ההשקעות עדכנו בימים האחרונים את "התסריט האופטימי" עבור החברה. בתרחיש כזה, החברה מצליחה למכור 100,000 רכבים מסוג Cybertruck (הרכש החדש של החברה) עד סוף  2024, לפי מחיר של 50,000 דולר ליחידה. במקביל, המפעל החדש של החברה בסין זוכה להצלחה, ומצליח לייצר כ-45,000 רכבים בשנת 2024. במורגן סטנלי מעריכים כי בסיטואציה כזו צפויה מניית החברה להגיע למחיר של 500 דולר. 

עם זאת, במורגן סטנלי לא משנים את התרחיש הבסיסי שלהם והתרחש הגרוע עבור מניית החברה. התרחיש הבסיסי של בנק ההשקעות מעניק היום מחיר יעד של 250 דולר למניה, מחיר הנמוך ב-25% מהמחיר של החברה הערב. בתרחיש הגרוע (שניתן במאי האחרון), האנליסטים במורגן סטנלי טוענים כי מחיר המניה עשוי לרדת ל-10 דולר למניה. 

גרף מניית טסלה וטווח התחזית של מורגן סטנלי: לאיזה תסריט להאמין?

בתוך כך, מניית החברה עולה היום ב-2.2%, כאשר במקביל לסנטימנט החיובי בשוק, החברה מקבלת רוח גבית מדיווח ברשת החדשות רויטרס. ע"פ הדיווח הערב, דגם "מודל 3" שצפוי להיות מיוצר במפעל בסין, נמצא ברשימת הדגמים המומלצים לקבלת סובסידיה מהממשל הסיני. במידה ואכן החברה תקבל עזרה מהממשל, הדבר צפוי להוזיל משמעותית את עלויות הייצור במדינה, דבר שיתבטא גם בשורת הרווח של החברה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הנביא 07/12/2019 14:35
    הגב לתגובה זו
    בין 10 ל500 דולר. חוכמה גדולה. זה כמו חעשות מבחן במתמטיקה ולנחש שהציון ינוע בין 0 ל100. במקרה זה הם טועים. מחיר המניה יגיע ל10,000 דולר ללא ספליט.
  • 1.
    דוד 06/12/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
    יושבים אנליסטים מקבלים משכורת ולא יודעים כלום
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"

עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"

מנדי הניג |

"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.

מה שקרה בצים הוא בדיוק זה. היה בעל שליטה - עידן עופר - שהביא מנכ״ל בזמן של תקופת משבר. כשעופר מכר את המניות והחברה הפכה לחברה ללא שליטה, אותו מנכ״ל החליט שהוא רוצה לנצל משבר בשווקים ולקנות את החברה בפחות מהמזומן שיש לה בקופה."

אז איפה לדעתך הכשל המרכזי של הדירקטוריון?

"דירקטוריון החברה היה צריך לרסן את המנכ״ל. במקום זה, במקום להגיד 'אתה לא יכול להיות גם מנכ״ל שתפקידו להציף ערך וגם מי שמנסה לקנות בזול', הם נתנו לזה לקרות. מנכ״ל שרוצה שמניה תעלה היה דואג לחלוק דיבידנד גדול, לשימוש נכון בכסף. מה הם עושים? לא מחלקים, כי הם רוצים לשמור מזומן לקונה. הם רוצים עסקה מיטבית למנכ״ל.

חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -0.05%   נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.

"הבעיה העיקרית היא ניגוד העניינים, והעובדה שהדירקטוריון לא עושה כלום. ואם זה לא מספיק חמור - אפילו לא מדווחים על זה. ההצעה של המנכ״ל הייתה קיימת חודשים, ורק לפני כשבוע דווח עליה."

נלך רגע אחורה - את מי אתם מייצגים? "מי שמכם" לטפל בזה בשביל בעלי המניות?

"אנחנו מייצגים קבוצה של בעלי מניות, קצת פחות מ-10%. ואנחנו בקשר עם עוד עשרות אחוזים מבעלי המניות בצים. אני לא נכנס למספרים מדויקים."

כלומר יש כאן כוח שיכול להתגבש, סוג של דבוקה?