
מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן
הממשל האמריקאי רוכש נתח גדול מחברת המינרלים ומסמן את אלסקה כמקור גדול למינרלים נדירים
במהלך דרמטי שטלטל את מניות המינרלים, הממשל האמריקאי העניק אישור סופי לבניית דרך אמברלה באלסקה, לצד השקעה של כ-36.5 מיליון דולר ב-Trilogy Metals - תמורת כ-10% ממניות החברה, עם אופציות לרכישת עוד 7.5%. המהלך האסטרטגי הזה נועד לפתח מקורות נחושת ומתכות קריטיות בארצות הברית, תוך חיזוק שרשרת האספקה המקומית. המניה זינקה כמעט 140% במסחר שלאחר הנעילה, אך הדרך ממדיניות להפקה מסחרית עדיין ארוכה.
פריצת הדרך שמשנה את כללי המשחק
הבית הלבן אישר את בניית דרך אמברלה - תשתית תעשייתית מתקדמת שתחבר את כביש דלטון לאזור הכרייה הנידח בצפון-מערב אלסקה. הדרך הזו, באורך של עשרות קילומטרים, תשמש כעורק חיים לוגיסטי: היא תאפשר העברת ציוד כבד, מכונות כרייה ומשאיות טעונות, תוך הפחתת עלויות ההובלה הדרמטיות שמאפיינות כיום את האזור המבודד.
כיום, הגישה למכרות הפוטנציאליים דורשת מסלולים קשים ומסוכנים, מה שמגדיל את הזמנים ומעלה את הסיכונים. עם אישור זה, וושינגטון מציבה את אזור אמברלה כנקודת מפתח בפיתוח משאבי טבע אמריקאיים.
במקביל, הוכרזה השקעה ממשלתית משמעותית של כ-36.5 מיליון דולר בחברת Trilogy Metals , שמתמקדת בפיתוח פרויקטים באזור. ההשקעה כוללת רכישת כ-10% ממניות החברה, לצד כתבי אופציה ל-7.5% נוספים בעתיד - מבנה שמאפשר לממשלה להגביר את משקלה בחברה אם הפרויקט יתקדם כמתוכנן.
- אחרי 440% - MP מתממשת; הפסיקה למכור לסין סחורה
- משקיעים בחלומות? גם לטבע לקח 26 שנה עד שהצליחה עם הקופקסון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Trilogy, חברת כרייה קטנה יחסית בשלבי פיתוח מוקדמים, אינה מייצרת עדיין הכנסות משמעותיות ממכירות, אך מאגרי הנחושת, הגרמניום והגאליום שלה נחשבים בעלי פוטנציאל גיאולוגי עצום. השוק הגיב כאמור בהתלהבות כשהשווי שלה נסק ל-2 מיליארד דולר.
למה זה קריטי לכלכלה האמריקאית
בעידן שבו הביקוש למינרלים קריטיים מזנק - מנחושת לרשתות חשמל מתקדמות, דרך קובלט וגרמניום לשבבים אלקטרוניים, ועד גאליום ליישומים בתעשיות הביטחון - ארצות הברית ניצבת בפני אתגר אסטרטגי מרכזי: הפחתת התלות ביבוא מסין וממדינות אחרות.
כיום, כ-80% מהנחושת הקריטית לייצור סוללות חשמליות ורכבים אוטונומיים מגיעה מחוץ לארה"ב, מה שיוצר פגיעות וסיכון גיאופוליטי. ההשקעה ב-Trilogy ובדרך אמברלה היא חלק ממדיניות רחבה יותר, שמטרתה לבנות שרשרת אספקה מקומית חזקה, שתתמוך במעבר לאנרגיה נקייה ובתעשייה קריטית.
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
מה שמייחד את המהלך הזה הוא ההתערבות הישירה של הממשלה, לא רק דרך הקלות רגולטוריות או תמריצי מס, אלא באמצעות הון ציבורי ממשי. זהו אות חזק לשוק ההון, לבנקים ולמשקיעים פרטיים: תחום המינרלים הקריטיים הוא עדיפות לאומית. עם זאת, קיימים אתגרים גדולים.
כל פרויקט כרייה דורש אישורים סביבתיים פרטניים, הסכמי מכירה מוקדמים עם לקוחות גדולים כמו יצרניות שבבים או חברות אנרגיה, גידור סיכונים נגד תנודות במחירי הסחורות, וקבלנים מנוסים שמסוגלים להתמודד עם לוחות זמנים צפופים ואקלים קיצוני.
מימון הקמה: פרויקטי כרייה דורשים השקעות עצומות, לעיתים מאות מיליונים. מבנה הון מאוזן - שילוב חוב, הון עצמי ושיתופי פעולה, יכול להוזיל את עלות ההון ולהפחית סיכונים. האם Trilogy תמצא שותף תעשייתי גדול, כמו ענקית כרייה בינלאומית? נראה שעם הממשל מאחוריה הסיכויים גדלו מאוד.
הסכמי מכירה מוקדמים: חוזים ארוכי טווח למכירת מתכות מראש מספקים ודאות תזרימית ומקלים על גיוס הון. האם החברה קרובה לסגירת עסקאות עם יצרניות סוללות או חברות טכנולוגיה? גם כאן, הממשל מאחור וגם כלקוח זה יתרון ענק.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותהאם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית
סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם
ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.
על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות
הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.
במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים
יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק,
ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.
ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות
קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית
למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר
עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.
