מינרלים (רשתות)מינרלים (רשתות)

מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

הממשל האמריקאי רוכש נתח גדול מחברת המינרליים ומסמן את אלסקה כמקור גדול למינרליים נדירים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה מינרלים

במהלך דרמטי שטלטל את מניות המינרלים, הממשל האמריקאי העניק אישור סופי לבניית דרך אמברלה באלסקה, לצד השקעה של כ-36.5 מיליון דולר ב-Trilogy Metals - תמורת כ-10% ממניות החברה, עם אופציות לרכישת עוד 7.5%. המהלך האסטרטגי הזה נועד לפתח מקורות נחושת ומתכות קריטיות בארצות הברית, תוך חיזוק שרשרת האספקה המקומית. המניה זינקה כמעט 140% במסחר שלאחר הנעילה, אך הדרך ממדיניות להפקה מסחרית עדיין ארוכה.

פריצת הדרך שמשנה את כללי המשחק

הבית הלבן אישר את בניית דרך אמברלה - תשתית תעשייתית מתקדמת שתחבר את כביש דלטון לאזור הכרייה הנידח בצפון-מערב אלסקה. הדרך הזו, באורך של עשרות קילומטרים, תשמש כעורק חיים לוגיסטי: היא תאפשר העברת ציוד כבד, מכונות כרייה ומשאיות טעונות, תוך הפחתת עלויות ההובלה הדרמטיות שמאפיינות כיום את האזור המבודד.

כיום, הגישה למכרות הפוטנציאליים דורשת מסלולים קשים ומסוכנים, מה שמגדיל את הזמנים ומעלה את הסיכונים. עם אישור זה, וושינגטון מציבה את אזור אמברלה כנקודת מפתח בפיתוח משאבי טבע אמריקאיים.

במקביל, הוכרזה השקעה ממשלתית משמעותית של כ-36.5 מיליון דולר בחברת Trilogy Metals , שמתמקדת בפיתוח פרויקטים באזור. ההשקעה כוללת רכישת כ-10% ממניות החברה, לצד כתבי אופציה ל-7.5% נוספים בעתיד - מבנה שמאפשר לממשלה להגביר את משקלה בחברה אם הפרויקט יתקדם כמתוכנן.

Trilogy, חברת כרייה קטנה יחסית בשלבי פיתוח מוקדמים, אינה מייצרת עדיין הכנסות משמעותיות ממכירות, אך מאגרי הנחושת, הגרמניום והגאליום שלה נחשבים בעלי פוטנציאל גיאולוגי עצום. השוק הגיב כאמור בהתלהבות כשהשווי שלה נסק ל-2 מיליארד דולר. 

למה זה קריטי לכלכלה האמריקאית

בעידן שבו הביקוש למינרלים קריטיים מזנק - מנחושת לרשתות חשמל מתקדמות, דרך קובלט וגרמניום לשבבים אלקטרוניים, ועד גאליום ליישומים בתעשיות הביטחון - ארצות הברית ניצבת בפני אתגר אסטרטגי מרכזי: הפחתת התלות ביבוא מסין וממדינות אחרות.

כיום, כ-80% מהנחושת הקריטית לייצור סוללות חשמליות ורכבים אוטונומיים מגיעה מחוץ לארה"ב, מה שיוצר פגיעות וסיכון  גיאופוליטי. ההשקעה ב-Trilogy ובדרך אמברלה היא חלק ממדיניות רחבה יותר, שמטרתה לבנות שרשרת אספקה מקומית חזקה, שתתמוך במעבר לאנרגיה נקייה ובתעשייה קריטית.

קיראו עוד ב"גלובל"

מה שמייחד את המהלך הזה הוא ההתערבות הישירה של הממשלה, לא רק דרך הקלות רגולטוריות או תמריצי מס, אלא באמצעות הון ציבורי ממשי. זהו אות חזק לשוק ההון, לבנקים ולמשקיעים פרטיים: תחום המינרלים הקריטיים הוא עדיפות לאומית. עם זאת, קיימים אתגרים גדולים. 

כל פרויקט כרייה דורש אישורים סביבתיים פרטניים, הסכמי מכירה מוקדמים עם לקוחות גדולים כמו יצרניות שבבים או חברות אנרגיה, גידור סיכונים נגד תנודות במחירי הסחורות, וקבלנים מנוסים שמסוגלים להתמודד עם לוחות זמנים צפופים ואקלים קיצוני.

מימון הקמה: פרויקטי כרייה דורשים השקעות עצומות, לעיתים מאות מיליונים. מבנה הון מאוזן - שילוב חוב, הון עצמי ושיתופי פעולה, יכול להוזיל את עלות ההון ולהפחית סיכונים. האם Trilogy תמצא שותף תעשייתי גדול, כמו ענקית כרייה בינלאומית? נראה שעם הממשל מאחוריה הסיכויים גדלו מאוד.

הסכמי מכירה מוקדמים: חוזים ארוכי טווח למכירת מתכות מראש מספקים ודאות תזרימית ומקלים על גיוס הון. האם החברה קרובה לסגירת עסקאות עם יצרניות סוללות או חברות טכנולוגיה? גם כאן, הממשל מאחור וגם כלקוח זה יתרון ענק. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

טסלה Y
צילום: טסלה

למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

הממשל ביטל את ההטבה לרוכשי רכבים חשמליים;  טסלה מציגה פתרון - המניה עולה

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה משיקה Model Y בגרסה זולה יותר כתגובה לביטול הזיכוי הפדרלי. מדובר בגרסה עם פחות אבזור. המניה עלתה אתמול ב-5.4% בעקבות הרמיזות של אילון מאסק. היום-מחר צפויה ההכרזה. 

ביטול הזיכוי הפדרלי בארצות הברית יייקר בפועל את מחיר הקנייה ללקוחות ב-7,500 דולר. מדובר בסכום משמעותי שיכול להרחיק קונים פוטנציאליים, במיוחד בסביבה של ריביות גבוהות שמעלות את עלות המימון. טסלה מנסה לפצות באמצעות מחיר נמוך יותר, אסטרטגיה שהוכחה יעילה בעבר כשהחברה הפחיתה מחירים באגרסיביות בסוף 2022 ובתחילת 2023.

גרסת בסיס מוזלת מגדילה את שוק היעד ומאפשרת לטסלה להגיע ללקוחות שחיפשו עד כה רכב חשמלי במחיר נמוך יותר. עם זאת, המהלך גם מפעיל לחץ על המרווח הגולמי של החברה, שעמד על כ-16% ברבעון השלישי. השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להוריד עלויות מספיק כדי לשמור על רווחיות סבירה גם במחיר נמוך יותר.

לטסלה ניסיון בהורדת עלויות לאורך זמן, מה שנקרא "העקומה הלוגיסטית" של חיסכון בעלויות. אופטימיזציה של חבילת הסוללה יכולה לחסוך מאות דולרים ליחידה, במיוחד אם החברה תשתמש בכימיה פחות יקרה או תפחית את כמות הניקל בתאים. במקביל היא יכולה לחסוך בפיצ'רים וחומרים מורכבים כך שהחיסכון לרוכשים יכול להגיע לאלפי דולרים. זו לא שאלה של בחירה, טסלה חייבת לעשות זאת לאור התחרות הסינית. 

התחרות מ-BYD מתחזקת מדי רבעון כשהחברה הסינית כבר עקפה את טסלה במכירות גלובליות של רכבים חשמליים. טסלה נחשבת איכותית יותר, אבל BYD מספקת מוצר טוב במחיר נמוך יותר. לכן, טסלה חייבת להוריד את העלויות ולהפחית את המחיר לצרכנים.