אילוסטרציה הלוואות סטודנטים. קרדיט: AI
אילוסטרציה הלוואות סטודנטים. קרדיט: AI

כ-30% מהלוואות סטודנטים בארה"ב בפיגור תשלומים

5.4 מיליון אמריקאיים (29%) אינם משלמים את ההחזר החודשי על הלוואות הסטודנט שלהם, ונמצאים בפיגור של 90 יום לפחות; לאחר שההקלות מתקופת הקורונה (2020) הסתיימו לפני כשנתיים, חודשו במאי הליכי הגבייה על הלוואות שכבר הוגדרו כחדלות פירעון, לרבות צעדים כמו עיקול שכר או קיזוז החזרי מס

רן קידר | (3)
נושאים בכתבה הלוואות סטודנטים

מערכת ההשכלה הגבוהה בארצות הברית מבוססת ברובה על מימון עצמי של הסטודנט, או במילים אחרות – על הלוואות. מה שהתחיל כמודל לעידוד נגישות לאקדמיה בשנות ה-60, הפך לאורך העשורים האחרונים למערכת חוב עצומה, שכוללת כיום מעל 42 מיליון לווים וחוב כולל של כ־1.7 טריליון דולר.

 הבסיס ההיסטורי למערכת נבנה עם חקיקת Higher Education Act של 1965, שאיפשרה לממשלה הפדרלית להתחיל לממן הלוואות לסטודנטים באמצעות בנקים פרטיים בערבות ממשלתית. המטרה המקורית הייתה להרחיב את ההשכלה הגבוהה לשכבות רחבות יותר של הציבור — בעיקר צעירים ממעמד בינוני ונמוך שלא יכלו להרשות לעצמם לימודים יקרים. 

כדי לסבר את האוזן, בסוף שנות השבעים, סטודנט אמריקאי שעבד בקיץ בשכר מינימום יכול היה להרוויח כ-1,400 דולר, ואילו שכר הלימוד והאגרות במוסד ציבורי של המדינה עמד על כ-700 דולר בלבד. זאת אומרת, שהיו ימים שבהם עבודת קיץ איפשרה לסטודנטים לשלם על הלימודים, המחייה וההוצאות השוטפות ללא צורך בהלוואות. 

אלא שמאז, הפער הזה הלך והתרחב. ככל שמחירי הלימודים זינקו (במונחים ריאליים הם עלו ביותר מ־1,000% מאז שנות ה־70) כך הפכה ההלוואה הפדרלית ממנגנון סיוע לנקודת מוצא כמעט בלתי נמנעת. המודל השתנה מספר פעמים, והחל מ-2010, מרבית ההלוואות ניתנות ישירות על ידי הממשלה (Direct Loans) ולא דרך בנקים. מערכת ההחזר כללה שיטות שונות,  קבועות, מדורגות או מבוססות הכנסה, אך היעדר רפורמה אמיתית והצמיחה הדרמטית של עלויות שכר הלימוד הפכו את ההחזר לעול כבד עבור מיליוני בוגרים. מה שנולד ככלי לפתיחת הזדמנויות, הפך עם השנים לאחת מנקודות השבר המורכבות ביותר בכלכלה האמריקאית, עם השלכות שמורגשות היטב גם כיום, כמעט עשור לאחר שנשמעה הקריאה הציבורית הראשונה למחיקת חובות מסיבית.

מליוני אנשים בחוב 

כמעט שנתיים חלפו מאז חודשו התשלומים על הלוואות סטודנטים פדרליות בארה״ב (לאחר הקלות מרחיקות לכת במהלך הקורונה) והנתונים מצביעים על משבר עמוק: כ-29% מהלווים, כלומר כ-5.4 מיליון איש, מפגרים בהחזרי ההלוואות שלהם ב-90 יום לפחות. לפני הקורונה שיעור הפיגור עמד על כ-12%. הנתון הזה כמעט לא השתנה מאז אפריל, למרות סיום מדיניות ההקפאה שנמשכה שלוש שנים. 

מדובר על מספרים עצומים, שעד כה לא התקרבו לשיאים כאלה גם בתקופות של אבטלה גבוהה או משברים פיננסיים. הפיגור המתמשך גורם גם לנזק מיידי לדירוגי האשראי. לפי ההערכות, כל פיגור כזה מביא לירידה ממוצעת של כ-60 נקודות בציון האשראי. עבור לווים עם דירוג גבוה במיוחד ("סופר־פריים") הירידה יכולה להגיע אף ליותר מ-170 נקודות. המשמעות: ריביות גבוהות יותר, סירוב לקבלת הלוואות חדשות, ולעיתים גם קשיים בכניסה לשוק הדיור או הרכב. 

גם תוכניות שמטרתן להקל על החזרי ההלוואות נתקעות. כ-74 אלף בקשות למחיקת חוב במסגרת תוכנית PSLF Buyback ממתינות לטיפול במשרד החינוך,  זינוק של יותר מ־13% תוך חודשיים בלבד. לפי הדיווחים, אחת הסיבות לעיכוב היא קיצוץ כוח האדם שביצע ממשל טראמפ במינהל האחראי על עיבוד הבקשות. במקביל, יותר ממיליון בקשות לעבור לתוכנית החזר מבוססת הכנסה (IDR) תקועות, ועיכובים בביצוע מעודדים לווים פשוט להפסיק לשלם, מתוך תסכול או בלבול.

קיראו עוד ב"גלובל"

על ה-DOGE ועל איחוד פרופיל אזרחי 

במקביל לכך, לבקשת קבוצת של 10 סנאטורים דמורקטיים, נפתחה חקירה רשמית על ידי משרד המפקח הכללי של משרד החינוך (OIG), לאחר שעלה חשד לפיו כי ה-DOGE קיבל גישה לא מורשית למאגרי מידע המכילים נתונים אישיים על מיליוני לווים, כולל מספרי תעודת זהות (SSN), הכנסות ופרטי הלוואות. 

מאגרי המידע המדוברים הם: מערכת הכספים (FMS) ו-Partner Connect ושניהם כוללים מידע על הלוואות גרנטיות ותוכניות פדרליות ללימודים. אמנם מדובר בגישה "לקריאה בלבד", אך הביקורת החריפה התעוררה בשל חוסר השקיפות סביב היקף החשיפה, זהות הגורמים שהורשו לגשת למידע, וסיבת ביטול ההרשאות בהמשך. משרד החינוך סירב למסור נתונים אלה בטענה ל"הליך משפטי מתמשך". 

על פי דיווחים עדכניים, DOGE מקדם תוכנית לריכוז מידע אישי של אזרחים אמריקאים ממספר סוכנויות ממשלתיות שונות, כולל נתוני חינוך, בריאות, מס והגירה  לכדי מסד נתונים אחוד. וכך, 314 קטגוריות מידע שונות יאוגדו תחת פרופיל אזרחי אחד. הסנאטורים המובילים את החקירה טוענים שמהלך כזה מהווה "שבירה של ההסכם ההיסטורי בין ממשלת ארה"ב לאזרחיה, שלפיו מידע אישי נועד לשימושים מוגבלים בלבד". 


לסיכום, המשבר סביב הלוואות הסטודנטים בארצות הברית אינו רק כלכלי, הוא מבני, מערכתי, ומעיד על כשל אמון מתמשך בין הממשל לבין אזרחיו. מצד אחד, מיליוני אמריקאים נאלצים לחזור ולשלם הלוואות שחלקם אינו מסוגל לשאת. מצד שני, אותם אזרחים רואים כיצד גורמים חיצוניים מקבלים גישה למידע האישי שלהם, לעיתים ללא ידיעתם, ובטח בלי אישור מפורש. אם התמונה הזו לא תשתנה בקרוב, לא דרך רפורמה עמוקה במבנה החוב, ולא דרך פיקוח קפדני יותר על פרטיות המידע, המשבר הבא עשוי להיות חמור יותר מזה שהצית את כל הסאגה מלכתחילה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יריב 27/09/2025 16:37
    הגב לתגובה זו
    ביחס לשכר בארהב זה לא משבר שלא ניתן לפתור אותו. אני מניח שאנשים פשוט התרגלו לדחיות תשלום בגלל ההקלות הקשורות בקורונה בתקופת ממשל ביידן ולא חזרו לשלם.
  • יש להוסיף חוב זה לחוב הכללי של החייב ואז יכולים להגיע לשבירה שלו (ל"ת)
    יוצי 28/09/2025 08:16
    הגב לתגובה זו
  • מתדלק ב100 שקל בלבד 28/09/2025 08:16
    הגב לתגובה זו
    הטעות שלך היא גודל החוב הוא בעצם שווה למשכורת שנתית נטו ולכן זה חוב שמאוד קשה להחזיר. כלומר באופן יחסי זה חוב עצום לאמריקאי הממוצע.
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


פאוול רשתות חברתיותפאוול רשתות חברתיות

בפעם השלישית ברציפות: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%

הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לטווח של 3.50-3.75%; הבנק צופה הורדת ריבית נוספת במהלך 2026; מה אומר פאוול במסיבת העיתונאים?

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי בארה״ב החליט כצפוי להוריד את הריבית ב־0.25% לטווח של 3.50-3.75%. ההחלטה התקבלה בפיצול, והדגישה את המחלוקות בתוך ועדת המדיניות המוניטרית בנוגע לקצב ולכיוון הצעדים העתידיים. במקביל, קבע הבנק כי הוא צופה הפחתת ריבית נוספת אחת במהלך 2026, ללא שינוי מהתחזית שנמסרה בספטמבר האחרון.


הוויכוח הפנימי בוועדה היה חריג: נשיא הפד של קנזס סיטי, ג׳ף שמיד, ונשיא הפד של שיקגו, אוסטין גולסבי, התנגדו להורדת הריבית ודרשו לשמור על הרמה הנוכחית. מנגד, חבר הוועדה סטיבן מיראן דגל בהפחתה חדה יותר של חצי אחוז. הפיצול משקף את המתיחות בין נתוני שוק העבודה המאותתים על חולשה מסוימת לבין אינפלציה שנותרה כנקודת אחוז מעל היעד. בהצהרה הרשמית ציינו מקבלי ההחלטות כי ימשיכו לבחון את "המידה והעיתוי" של צעדי הריבית העתידיים, ביטוי שהוחזר לנוסח יחד עם דגש על התאמה זהירה לנתונים המתקבלים. בכך מאותת הפד כי ינקוט גישה מרוסנת בכל הנוגע להורדות נוספות, תוך שמירה על גמישות בהתאם לסיכונים הכלכליים.


התחזיות המפורטות שהציג הבנק מדגישות פיצול משמעותי גם בנוגע למסלול הריבית לשנים הקרובות: שבעה מחברי הוועדה סבורים שלא נדרשות הורדות ב־2026, בעוד שלושה מעריכים כי הריבית כבר נמוכה מדי כיום. אחרים נחלקים בין תרחישים של הורדה אחת ועד שש הורדות בשנה זו.


לצד הוויכוח המוניטרי, הפד עדכן כלפי מעלה את ציפיות הצמיחה לשנה הקרובה. כעת הוא צופה צמיחה של 2.3% ב־2025, לעומת 1.8% בתחזית הקודמת, וכן עדכון קל כלפי מעלה לצמיחת המשק השנה. האינפלציה בטווח הארוך הוערכה מעט נמוך יותר לעומת התחזית הקודמת, וברמה של 2.5% לשנת 2026. גם שוק העבודה מקבל מקום מרכזי בתחזית. שיעור האבטלה, הנע כיום סביב 4.4%, צפוי לרדת במקצת בשנה הבאה, תחזית שלא שונתה. הנתונים האחרונים בשוק העבודה היו תנודתיים, כשקריאה מעודכנת לאוקטובר–נובמבר התעכבה עקב השבתת הממשל. הדוח האחרון, לחודש ספטמבר, הציג תוספת של 119 אלף משרות, נתון חזק שהגיע לאחר חודשיים של קיפאון ושינויים חדים.


בתחום הנזילות הבנקאית הודיע הפד על חידוש רכישות של אגרות חוב קצרות טווח בהתאם לצורך, כדי לשמור על היקף יתרות גבוה במערכת הבנקאית ועל גודלו של המאזן.


להצטרפות למסיבת העיתונאים: