
אחרי הזינוק במסירות במאי - בואינג מורידה תחזיות ל-20 שנה
בואינג צופה שעד 2044 ידרשו בעולם כ-43,600 מטוסים כדי לספק את הביקושים, תחזית כמעט זהה ל-43,975 מטוסים שצפתה בתחזית בשנה שעברה; לצד זאת, החברה ציינה כי קצב הגידול השנתי בתעבורת הנוסעים ב-20 השנים הבאות יעמוד על 4.2% - לעומת 4.7% שחזתה בשנה שעברה
רגע לפני פתיחת תערוכת הסלון האווירי בפריז, בואינג The Boeing Co -1.68% פרסמה את התחזית השנתית שלה לביקוש העולמי למטוסי נוסעים ומטען. מצד אחד, הביקוש נותר גבוה מאוד, ומנבא צמיחה של יותר מ-40% בתנועת הנוסעים עד סוף העשור.
מצד שני, תחזיות הצמיחה יורדות כמעט בכל פרמטר משמעותי - כולל במספר הנוסעים, הכלכלה העולמית, ושוק המטען האווירי.
לפי התחזית של בואינג, עד שנת 2044 יידרש צי עולמי של כ-43,600 מטוסים חדשים - נתון כמעט זהה לזה שנמסר בשנה שעברה, אז הוערכה הדרישה ב-43,975 מטוסים עד 2043. מדובר באינדיקציה לעלייה עקבית בביקושים, אך גם לעצירה במגמת האצה שבלטה בשנים קודמות. מהתחזית עולה כי מטוסים צרי גוף - כמו ה-737 MAX של בואינג וה-A320neo של איירבוס - ימשיכו לשלוט בשוק ויהוו כ-76% מההזמנות העתידיות. בואינג צופה כי תידרש אספקה של כ-33,300 מטוסים כאלה, לצד כ-7,800 מטוסים רחבי גוף כמו הדרימליינר 787, כ-955 מטוסי מטען וכ-1,545 מטוסים אזוריים. במקביל, המתחרה האירופית איירבוס עדכנה גם היא את התחזית השנתית שלה - ואף העלתה אותה ב-2% ל-43,420 מטוסים.
הפיצול
הגיאוגרפי של הביקוש גם הוא מעניין: לפי בואינג, חצי מהקיבולת החדשה שתידרש בעשורים הקרובים תגיע ממדינות אסיה - בראשן סין, הודו ודרום מזרח אסיה. לעומת זאת, בצפון אמריקה ובאירופה תידרש עיקר האספקה לצורך החלפת צי ישן ולא לשם גידול בביקוש.
הורדה בתחזית לצמיחה הכלכלית והיקפי התעופה
בואינג גם ציינה כי קצב הגידול השנתי הצפוי בתעבורת הנוסעים הונמך מ-4.7% בשנה שעברה ל-4.2% בלבד בתחזית הנוכחית. גם הצמיחה בכלכלה העולמית נחתכה מ-2.6% ל-2.3%, ושוק המטען האווירי ירד מ-4.1% ל-3.7% בלבד בשנה.
תחזית גידול הצי העולמי נחתכה אף היא מ-3.2% ל-3.1%.
- מניית בואינג צונחת - מטוס בואינג 787 התרסק בהודו
- החוזים יורדים עד 0.7% - אורקל מזנקת, בואינג צונחת 8%
עם זאת, בבואינג מבהירים כי מדובר בהתאמות סבירות ולא בתרחיש של האטה חדה. "היסטורית, תעופת המטען צמחה בקצב של 4% לשנה לאורך עשרות שנים, גם בזמן מלחמות סחר, מגפות ומשברים כלכליים",
אמר סגן נשיא החברה לשיווק מסחרי דארן הולסט, והוסיף כי "הביקוש ארוך הטווח נותר יציב, גם אם התנודתיות קצרות הטווח גוברות".
אחת הסוגיות שממשיכה להטריד את בואינג היא הפער שנוצר בין הביקוש למטוסים לבין היכולת לייצר אותם. מאז מגפת הקורונה
חזרה תנועת הנוסעים לקדמותה ואף חצתה את השיא של 2019 במדינות רבות, אך קצב הייצור נותר הרחק מאחור. לפי ההערכות, חסרים כיום בעולם בין 1,500 ל-2,000 מטוסים - פער שנובע מהיעדר עובדים מיומנים, עיכובים בשרשראות אספקה ובעיות איכות.
בנוסף, אחד הנעלמים הגדולים בתחזית הוא שוק התעופה הסיני, שמהווה כ-10% מההזמנות הקיימות של בואינג. במהלך השנה האחרונה נמנעו הסינים מקבלת משלוחים חדשים עקב המתחים עם ארה"ב - אך בחודש מאי אישר מנכ"ל בואינג כי המשלוחים לסין יחודשו בקרוב. חזרת השוק הסיני לפעילות סדירה עשויה להוסיף משמעותית לביקושים העתידיים, בעיקר בקטגוריית ה-737 MAX.
- סין בדרך לכבוש את עולם התרופות
- הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
התאוששות חדה בהזמנות - שיא מאז סוף 2023
במקביל לפרסום התחזיות, בואינג רושמת את חודש מאי כחודש
מוצלח במיוחד עם 303 הזמנות חדשות - מספר המטוסים הגבוה ביותר לחודש אחד מאז דצמבר 2023. ההזמנות כוללות בין היתר עסקה עצומה עם קטאר איירווייז לרכישת 150 מטוסים, עסקה שהוכרזה בטקס חגיגי בדוחא בהשתתפות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בנוסף, בוצעו גם הזמנות מ-Saudi
AviLease ובריטיש איירווייז, לצד חידוש משלוחים לסין. הנתונים הללו מצטרפים ל-552 הזמנות שהצטברו מתחילת השנה, כמעט כמו סך ההזמנות בכל שנת 2024.
בחזית המסירות, בואינג מצליחה לשמור על רצף חיובי: 45 מטוסים נמסרו במאי, מתוכם 31 מדגם 737
MAX. זו הפעם הרביעית ברציפות שבה החברה חוצה את רף 40 המסירות לחודש. מתחילת השנה נמסרו 175 מטוסים, ביניהם 133 מדגם MAX, 21 מדגם הדרימליינר 787, ו-11 מטוסי מטען מדגם 777.
עם זאת, למרות הנתונים החיוביים, בואינג נכנסת לתערוכה תחת צל כבד בעקבות התרסקות טיסת אייר אינדיה מדגם 787 Dreamliner שהמריאה מהודו לכיוון בריטניה. על פי הדיווחים, המטוס בן 11 השנים התרסק זמן קצר לאחר ההמראה, ומספר החללים כבר הגיע ל-270 - כמעט כל הנוסעים שהיו על המטוס, למעט ניצול אחד ששרד את ההתרסקות. האירוע חידד את הרגישות סביב מוצרי החברה. אף שהדגם המעורב אינו מהסדרה השנויה במחלוקת 737 MAX, כל תקלה בטיסת נוסעים מעוררת הד ציבורי גדול - בעיקר כשמדובר באחד הדגמים המרכזיים של החברה לטיסות ארוכות טווח.