בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

ממשיכה לנסוק - ההזמנות של בואינג במאי זינקו ל-303 מטוסים

עסקת ענק עם קטאר, התאוששות במסירות, חזרה לשוק הסיני וציפייה להכרזות נוספות בסלון האווירי בפריז - האם בואינג סוף סוף שמה את המשבר מאחור?

רוי שיינמן |

יתרנית המטוסים בואינג The Boeing Co -3.31%   רושמת הישג משמעותי במאי: 303 הזמנות חדשות למטוסי נוסעים - הנתון הגבוה ביותר לחודש אחד מאז דצמבר 2023. הקפיצה המרשימה מגיעה על רקע חתימת הסכמי סחר חדשים בהובלת ממשל טראמפ, ובראשם עסקה גדולה עם קטאר, וממשיכה את מגמת ההתאוששות שהחלה כבר באפריל. כל זאת ימים ספורים לפני פתיחת תערוכת הסלון האווירי בפריז, שם מצפה החברה לחשוף עסקאות נוספות.


למעשה, במאי לבדו הוזמנו יותר מטוסים מאשר בכל ארבעת החודשים שקדמו לו יחד. עם 552 הזמנות מאז תחילת השנה - כמעט כמו כל 2024 כולה - בואינג מאותתת שהיא חוזרת להיות שחקנית מרכזית בשוק המטוסים המסחריים.


לצד גידול בהזמנות, בואינג מציגה גם עלייה עקבית במסירות המטוסים - במאי נמסרו 45 מטוסים, מתוכם 31 מדגם 737 MAX. בכך ממשיכה החברה רצף של ארבעה חודשים שבהם היא עוברת את רף 40 המסירות - נתון שלא היה מובן מאליו רק לפני שנה. מתחילת השנה נמסרו 175 מטוסים: 133 מהם מדגם 737 MAX, 21 מדגם הדרימליינר 787, ו-11 מטוסי מטען מדגם 777. המאמץ לייצב את קצב הייצור של ה-737 MAX, המטוס הפופולרי ביותר של החברה, מתחיל להניב תוצאות, למרות בעיות האיכות ותקריות הבטיחות שפקדו אותו בשנה האחרונה.


עסקת הענק עם קטאר: 150 מטוסים

הזינוק החד בהזמנות מיוחס בראש ובראשונה להסכם גדול שנחתם ב-14 במאי עם קטאר איירווייז. בטקס רשמי בדוחא, שבו נכח גם טראמפ, נחתמה הזמנה ל-150 מטוסים - 30 מדגם 777-9 רחב-הגוף ו-120 מדגם הדרימליינר 787. לפי ההודעה הרשמית של בואינג, ההסכם המקורי כלל אף 160 מטוסים, כולל 130 דרימליינרים.


לצד ההסכם עם קטאר, בואינג דיווחה על הזמנה של 20 מטוסי 737 MAX מחברת הליסינג הסעודית AviLease, וכן הזמנה נוספת ל-119 מטוסים מדגם זהה. הנתונים הרשמיים של מאי לא כוללים הזמנה נוספת של 32 דרימליינרים על ידי בריטיש איירווייז, שפורסמה מוקדם יותר באותו חודש במקביל להסכם סחר חדש בין ארה"ב לבריטניה.


החזרה לסין והציפייה להמשך בתערוכה בפריז

במקביל, נרשמה חזרה הדרגתית לשוק הסיני: בואינג חידשה את משלוחי מטוסי ה-737 MAX לסין לאחר הפסקה ממושכת על רקע המתיחות בין המדינות, והעיתוי אינו מקרי לקראת המשך שיחות הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג. שתי חברות תעופה במדינה קיבלו מטוסים לפני שהממשל עצר שוב את קליטת המטוסים האמריקאיים. ארבעה מטוסי 737 MAX נוספים שנבנו בסין הוחזרו לארה"ב וממתינים כעת בוושינגטון.


ההתאוששות של בואינג צפויה להמשיך גם החודש, כאשר תערוכת הסלון האווירי בפריז, שתיפתח ב-16 ביוני בלה בורז'ה, תספק במה להכרזות נוספות. מנכ"ל החברה, קלי אורטברג, הצהיר כי "אנחנו מבצעים שינויים מהותיים כדי לשפר את הבטיחות, האיכות והתרבות הארגונית שלנו, ורואים שיפור מתמשך".

קיראו עוד ב"גלובל"


אפריל סימן את נקודת המפנה

כבר באפריל הורגשה התאוששות: בואינג מסרה 45 מטוסים, כמעט כפול ממספר המסירות באפריל 2024 (24 בלבד), וגם יותר מאשר במרץ (41). עבור חברה שמתמודדת עם חוב כבד ונזק תדמיתי גדול לאור תקריות הבטיחות בשנה האחרונה, כל מסירה היא לא רק מקור הכנסה מיידי, אלא גם חיזוק לאמון המשקיעים. 


בחודש אפריל התקבלו שמונה הזמנות חדשות, כולן עבור מטוסי 737 MAX. בנוסף, 32 הזמנות שבוצעו בעבר נכנסו לרשומות של החברה במהלך החודש. בסוף אפריל עמד צבר ההזמנות של בואינג על 6,282 מטוסים, מתוכם 5,643 מחייבות. אחד הגורמים הנוספים שתומכים בהתאוששות הוא הסכם סחר חדש עם בריטניה, הכולל רכישה של מטוסים בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. עם זאת, החברה ממשיכה להתמודד עם תחרות קשה מצד איירבוס האירופית, שאינה סובלת מאותם חסמי סחר. אם היחסים עם סין יתייצבו, ייתכן שבואינג תוכל לצמצם את הפער בשווקי אסיה.


הדו"חות האחרונים: הפסד קטן מהתחזיות, השוק הגיב באופטימיות

למרות האתגרים, הדו"ח הרבעוני האחרון של בואינג הפתיע לטובה. החברה רשמה הפסד של 49 סנט למניה - הרבה פחות מהתחזיות שציפו להפסד של 1.21 דולר. ההכנסות הסתכמו ב-19.5 מיליארד דולר, כמעט בהתאם לתחזיות, והמניה זינקה בכ-5%.


החטיבה המסחרית עדיין מפסידה, 537 מיליון דולר תפעולית ברבעון, אך מדובר בשיפור ניכר לעומת הפסד של יותר ממיליארד דולר בתקופה המקבילה. הגידול במסירות (130 מטוסים ברבעון לעומת 83 בשנה שעברה) היה גורם מרכזי לשיפור.


בואינג מציבה לעצמה יעד שאפתני: למסור 580 מטוסים ב-2025 - עלייה של 67% לעומת השנה הקודמת. אלא שלצד התקווה, החברה עדיין מתמודדת עם שורה של אתגרים: תקלות בטיחות, בעיות ייצור, ועיכובים בשרשרת האספקה. פרשת הדלת שהתנתקה בטיסת אלסקה אייר בתחילת השנה הובילה להתערבות של רגולטורים אמריקאיים ולהגבלות מצד רשות התעופה האמריקאית (FAA), שממשיכה לפקח מקרוב על פעילות החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.