בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

ממשיכה לנסוק - ההזמנות של בואינג במאי זינקו ל-303 מטוסים

עסקת ענק עם קטאר, התאוששות במסירות, חזרה לשוק הסיני וציפייה להכרזות נוספות בסלון האווירי בפריז - האם בואינג סוף סוף שמה את המשבר מאחור?

רוי שיינמן |

יתרנית המטוסים בואינג The Boeing Co -0.8%   רושמת הישג משמעותי במאי: 303 הזמנות חדשות למטוסי נוסעים - הנתון הגבוה ביותר לחודש אחד מאז דצמבר 2023. הקפיצה המרשימה מגיעה על רקע חתימת הסכמי סחר חדשים בהובלת ממשל טראמפ, ובראשם עסקה גדולה עם קטאר, וממשיכה את מגמת ההתאוששות שהחלה כבר באפריל. כל זאת ימים ספורים לפני פתיחת תערוכת הסלון האווירי בפריז, שם מצפה החברה לחשוף עסקאות נוספות.


למעשה, במאי לבדו הוזמנו יותר מטוסים מאשר בכל ארבעת החודשים שקדמו לו יחד. עם 552 הזמנות מאז תחילת השנה - כמעט כמו כל 2024 כולה - בואינג מאותתת שהיא חוזרת להיות שחקנית מרכזית בשוק המטוסים המסחריים.


לצד גידול בהזמנות, בואינג מציגה גם עלייה עקבית במסירות המטוסים - במאי נמסרו 45 מטוסים, מתוכם 31 מדגם 737 MAX. בכך ממשיכה החברה רצף של ארבעה חודשים שבהם היא עוברת את רף 40 המסירות - נתון שלא היה מובן מאליו רק לפני שנה. מתחילת השנה נמסרו 175 מטוסים: 133 מהם מדגם 737 MAX, 21 מדגם הדרימליינר 787, ו-11 מטוסי מטען מדגם 777. המאמץ לייצב את קצב הייצור של ה-737 MAX, המטוס הפופולרי ביותר של החברה, מתחיל להניב תוצאות, למרות בעיות האיכות ותקריות הבטיחות שפקדו אותו בשנה האחרונה.


עסקת הענק עם קטאר: 150 מטוסים

הזינוק החד בהזמנות מיוחס בראש ובראשונה להסכם גדול שנחתם ב-14 במאי עם קטאר איירווייז. בטקס רשמי בדוחא, שבו נכח גם טראמפ, נחתמה הזמנה ל-150 מטוסים - 30 מדגם 777-9 רחב-הגוף ו-120 מדגם הדרימליינר 787. לפי ההודעה הרשמית של בואינג, ההסכם המקורי כלל אף 160 מטוסים, כולל 130 דרימליינרים.


לצד ההסכם עם קטאר, בואינג דיווחה על הזמנה של 20 מטוסי 737 MAX מחברת הליסינג הסעודית AviLease, וכן הזמנה נוספת ל-119 מטוסים מדגם זהה. הנתונים הרשמיים של מאי לא כוללים הזמנה נוספת של 32 דרימליינרים על ידי בריטיש איירווייז, שפורסמה מוקדם יותר באותו חודש במקביל להסכם סחר חדש בין ארה"ב לבריטניה.


החזרה לסין והציפייה להמשך בתערוכה בפריז

במקביל, נרשמה חזרה הדרגתית לשוק הסיני: בואינג חידשה את משלוחי מטוסי ה-737 MAX לסין לאחר הפסקה ממושכת על רקע המתיחות בין המדינות, והעיתוי אינו מקרי לקראת המשך שיחות הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג. שתי חברות תעופה במדינה קיבלו מטוסים לפני שהממשל עצר שוב את קליטת המטוסים האמריקאיים. ארבעה מטוסי 737 MAX נוספים שנבנו בסין הוחזרו לארה"ב וממתינים כעת בוושינגטון.


ההתאוששות של בואינג צפויה להמשיך גם החודש, כאשר תערוכת הסלון האווירי בפריז, שתיפתח ב-16 ביוני בלה בורז'ה, תספק במה להכרזות נוספות. מנכ"ל החברה, קלי אורטברג, הצהיר כי "אנחנו מבצעים שינויים מהותיים כדי לשפר את הבטיחות, האיכות והתרבות הארגונית שלנו, ורואים שיפור מתמשך".

קיראו עוד ב"גלובל"


אפריל סימן את נקודת המפנה

כבר באפריל הורגשה התאוששות: בואינג מסרה 45 מטוסים, כמעט כפול ממספר המסירות באפריל 2024 (24 בלבד), וגם יותר מאשר במרץ (41). עבור חברה שמתמודדת עם חוב כבד ונזק תדמיתי גדול לאור תקריות הבטיחות בשנה האחרונה, כל מסירה היא לא רק מקור הכנסה מיידי, אלא גם חיזוק לאמון המשקיעים. 


בחודש אפריל התקבלו שמונה הזמנות חדשות, כולן עבור מטוסי 737 MAX. בנוסף, 32 הזמנות שבוצעו בעבר נכנסו לרשומות של החברה במהלך החודש. בסוף אפריל עמד צבר ההזמנות של בואינג על 6,282 מטוסים, מתוכם 5,643 מחייבות. אחד הגורמים הנוספים שתומכים בהתאוששות הוא הסכם סחר חדש עם בריטניה, הכולל רכישה של מטוסים בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. עם זאת, החברה ממשיכה להתמודד עם תחרות קשה מצד איירבוס האירופית, שאינה סובלת מאותם חסמי סחר. אם היחסים עם סין יתייצבו, ייתכן שבואינג תוכל לצמצם את הפער בשווקי אסיה.


הדו"חות האחרונים: הפסד קטן מהתחזיות, השוק הגיב באופטימיות

למרות האתגרים, הדו"ח הרבעוני האחרון של בואינג הפתיע לטובה. החברה רשמה הפסד של 49 סנט למניה - הרבה פחות מהתחזיות שציפו להפסד של 1.21 דולר. ההכנסות הסתכמו ב-19.5 מיליארד דולר, כמעט בהתאם לתחזיות, והמניה זינקה בכ-5%.


החטיבה המסחרית עדיין מפסידה, 537 מיליון דולר תפעולית ברבעון, אך מדובר בשיפור ניכר לעומת הפסד של יותר ממיליארד דולר בתקופה המקבילה. הגידול במסירות (130 מטוסים ברבעון לעומת 83 בשנה שעברה) היה גורם מרכזי לשיפור.


בואינג מציבה לעצמה יעד שאפתני: למסור 580 מטוסים ב-2025 - עלייה של 67% לעומת השנה הקודמת. אלא שלצד התקווה, החברה עדיין מתמודדת עם שורה של אתגרים: תקלות בטיחות, בעיות ייצור, ועיכובים בשרשרת האספקה. פרשת הדלת שהתנתקה בטיסת אלסקה אייר בתחילת השנה הובילה להתערבות של רגולטורים אמריקאיים ולהגבלות מצד רשות התעופה האמריקאית (FAA), שממשיכה לפקח מקרוב על פעילות החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה