ארצות הברית
צילום: unsplash

הגירעון הפדרלי האמריקאי מתרחב ל-1.3 טריליון דולר

הגירעון האמריקאי מזנק ב-167 מיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה; הכלכלנים מזהירים מפני השלכות ארוכות טווח

אדיר בן עמי | (6)


משרד האוצר האמריקאי חשף ביום חמישי נתונים המצביעים על התרחבות משמעותית בפער בין ההכנסות הפדרליות להוצאות הממשלה. הגירעון הגיע לסכום של 1.307 טריליון דולר בתקופה שבין אוקטובר למרץ, ששת החודשים הראשונים של שנת הכספים 2025. זהו הגירעון השני בגודלו בהיסטוריה האמריקאית למחצית הראשונה של שנת כספים, כאשר רק הגירעון של 1.706 טריליון דולר במחצית הראשונה של שנת הכספים 2021 היה גדול יותר.


לעומת התקופה המקבילה בשנת הכספים 2024, הגירעון הנוכחי מציג עלייה משמעותית. בתקופה המקבילה אשתקד, הגירעון עמד על מעט יותר מטריליון דולר על בסיס לא מותאם. כאשר מביאים בחשבון התאמות הקשורות ללוח השנה בהוצאות, הגירעון המותאם עמד על 1.14 טריליון דולר, מה שמצביע על עלייה של כ-167 מיליארד דולר בגירעון השנה.


בחודש מרץ בלבד, ממשלת ארצות הברית הוציאה 244 מיליארד דולר יותר מכפי שהכניסה, על בסיס מותאם. מחסור זה היה גבוה ב-24 מיליארד דולר בהשוואה למרץ 2024, מה שמדגיש את המגמה המתמשכת של התרחבות הגירעון. יחד עם זאת, על בסיס לא מותאם, הגירעון החודשי היה למעשה קטן יותר מאשר בשנה שעברה.


הכלכלנים בארה"ב מביעים דאגה מהמגמה המתמשכת של גידול בגירעון הפדרלי. הגירעון הגדל עלול להשפיע על שיעורי הריבית, אינפלציה, וכן על יכולתה של הממשלה להגיב למשברים עתידיים. החוב הלאומי של ארצות הברית ממשיך לעלות, ועם המשך הגירעונות הגדולים, עלות שירות החוב צפויה להפוך לנטל הולך וגדל על התקציב הפדרלי.


הגורמים לגירעון הגדל הם מורכבים וכוללים שילוב של מדיניות מס, הוצאות ביטחוניות, תשלומי זכאות, והשפעות מתמשכות של משברים כלכליים קודמים. בעוד שהכלכלה האמריקאית הציגה סימנים של התאוששות בשנים האחרונות, ההכנסות ממיסים לא גדלו בקצב המספיק לכסות את ההוצאות הממשלתיות הגדלות.


הקונגרס והבית הלבן ניצבים כעת בפני אתגר בניסיון לאזן בין הצורך בצמצום הגירעון לבין דרישות הציבור לשירותים ממשלתיים. החלטות תקציביות קשות יידרשו בחודשים הקרובים, כאשר קובעי המדיניות מנסים למצוא דרכים לשלב בין צמיחה כלכלית, יציבות פיסקלית, והתמודדות עם צרכים חברתיים דחופים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אבי 11/04/2025 10:22
    הגב לתגובה זו
    החוב של ארצות הברית מגיע למעלה 50 טריליון דולר. בפועל ארהב התמכרה לחוב שמתחזק את רמת החיים הגבוהה ורמות המיסוי הנמוכות. כל זה הולך להיגמר. הירידה בבורסה תימשך. ימים רעים לפנינו
  • 4.
    עושה חשבון 11/04/2025 07:17
    הגב לתגובה זו
    לקצץ 3 טריליון מהתקציב הפדרלי בלתי אפשרי . הבעייה בהכנסות . חברות צוברות רווח במקלטי מס .
  • 3.
    ארהב בחדלות פרעון 11/04/2025 04:21
    הגב לתגובה זו
    הסינים ילכו עם מלחמת המסחר עד הסוף הסוף של כלכלת ארצות הברית.
  • 2.
    מצחיק 11/04/2025 03:17
    הגב לתגובה זו
    עם מיסים נמוכים על העבודה והעשיריםתוכנית נוספת לקיצוץ במיסיםושטויות שהגרעון יסגר עם יוטלו מיסים גבוהים על יבואמבטיח גירעון הולך וגדלבמורד הדרך ארהב תפשוט רגלוממשל טראמפ רק מאיץ את המגמה
  • 1.
    אנונימי 10/04/2025 23:18
    הגב לתגובה זו
    אין שם איש אחראי אחד מי ילווה להם כסף בכלל בסוף
  • אחד 16/04/2025 01:01
    הגב לתגובה זו
    כל העולם.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.