אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

אנבידיה נופלת ב-5% - מה הסיבה והאם מלכת השבבים חוזרת למגמת ירידות?

מניות השבבים האחרות גם בירידה - AMD ואינטל יורדות ב-2.8%; מלחמת הסחר, הגבלות חדשות של הממשל האמריקאי ותגובה קשה של הממשל הסיני שאוסר על חברות סיניות לרכוש את שבב ה-H20 של אנבידיה; הסנטימנט שוב מתהפך; וגם מה אומר הניתוח הטכני?

רוי שיינמן | (5)

אחרי שבוע של דשדוש ועליות קלות שנתנו תקווה למשקיעים, אנבידיה (NVDA ) חוזרת לירידות חדות - המניה מאבדת כ-5% ויש לזה לכאורה מספר סיבות קטנות וסיבה אחת גדולה שקשורה לאייטם מאתמול - "ה-AI מתחיל להיראות כמו בועה" - מי אמר ולמה סיכוי טוב שהוא צודק? כדאי לקרוא אותו כהקדמה לכתבה הזו. לא בטוח שהוא הסיבה לירידות, אבל הרציונל שלו חזק ועשוי לחלחל למחיר המניה בהדרגה. 

הירידות באנבידיה חריגות ביחס למניות השבבים האחרות, , AMD , אינטל, ברודקום מאבדות בין 2.5% ל-2.8%, אנבידיה הרבה יותר. זה אומר שהקשר בין הירידות ל-AI הוא הדוק, מבין כולן אנבידיה הכי מזוהה והכי תלויה ב-AI.

מניית אנבידיה כבר נראתה כאילו היא מתייצבת אחרי תקופה של תנודות וירידות שערים שקירבו אותה לשער 100 (היתה כבר מעל 150 דולר), ואז חזרה לעלות כשהיא לכאורה מתגברת על משבר דיפסיק שהציף לעולם פתרונות אחרים וטובים בעלויות נמוכות ובלי שבבים מתקדמית תוצרת אנבידיה. ג'נסן הואנג, המייסד והמנכ"ל של אנבידיה הצליח לשכנע שגם  דיפסיק ומודולי אחרים יצטרכו הרבה שבבים של אנביידה - והשוק "קנה את זה". המניה חזרה לעלות וחצתה את ה-120 דולר.  

המשקיעים התחילו להאמין שאנבידיה חוזרת למסלול העליות שהפכו אותה לכוכבת הראשית של מהפכת ה-AI. אבל הסיכונים לא באמת נעלמו, האיומים עדיין גדולים וזה התפרץ היום. האיומים ידועים והצטברו עליהם דיווחים מהיום על החמרה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין שאנבידיה נמצאת באמצע - בין שתי המעצמות וסופגת מכל אחת בתורה מהלומה. הנושאים הידועים הם  - מתיחות גיאופוליטית, לחץ רגולטורי וסימני שאלה סביב ההשקעות הענקיות בבינה מלאכותית. ההגבלה של אספקת שבבים לסין היא משמעותית מאוד עבור אנבידיה ואם היתה הערכה שביידן שממש בימים האחרונים שלו כנשיא העביר זאת כמחטף שיתוקן על ידי טראמפ,, אז מתברר שטראמפ לא ממהר לשום מקום.


וזאת רק ההתחלה מול הסינים. מלחמת הסחר מולם עלולה להתרחב, אבל האמת שאיש לא יודע מה עובר במוחו של טראמפ. יום אחד הולכים להסדר, יום אחר, מסתבכים בהחרפת מלחמת הסחר. אתמול הוסיפה ממשלת ארה"ב עשרות חברות סיניות לרשימה השחורה שלה, מה שמגביל את היכולת שלהן לקנות טכנולוגיה אמריקאית מתקדמת – כולל את השבבים של אנבידיה, אינטל ו-AMD. בין השמות הבולטים ברשימה נמצאת Inspur Group, יצרנית השרתים הגדולה בסין ולקוחה חשובה של אנבידיה. כל עסקה עם החברות האלה דורשת עכשיו אישור ממשלתי מיוחד, וזה לא חדשות טובות לחברה שסומכת על השוק הסיני כמנוע צמיחה משמעותי. המשקיעים חוששים – ובצדק – שהסנקציות האלה עלולות לחתוך את המכירות של אנבידיה ולבלום את המומנטום שהיא בנתה בחודשים האחרונים והם גם חוששים מהתרחבות הסנקציות. 


התגובה של סין גם פוגעת באנבידיה

בצד השני של העולם, סין לא נשארת חייבת. הרגולטורים בבייג'ינג החליטו לשים מקלות בגלגלים של אנבידיה, ומונעים מחברות טכנולוגיה מקומיות לרכוש את השבב החדש שלה – ה-H20. השבב הזה תוכנן במיוחד כדי לעמוד בהגבלות הייצוא של ארה"ב. זה היה מבחינת אנבידיה הפתרון לחרם האמריקאי. אבל עכשיו סין טוענת שהוא לא עומד בתקני צריכת החשמל שלה. נראה שהסינים לא מוכנים להיות בעמדת נחיתות והם אומרים בעצם - "לא צריך טובות. אנחנו נסתדר". תירוץ או לא, רבים רואים בזה תגובה ישירה לסנקציות האמריקאיות – ואנבידיה נתקעת באמצע, בין הפטיש לסדן. אם המגמה הזו תימשך, החברה עלולה להיאלץ לפתח ולעצב מחדש את השבבים שלה, מה שיכול לפגוע בביצועים שלהם ולהפוך אותם לפחות אטרקטיביים בשוק התחרותי. בינתיים, הזמנות מלקוחות סיניים עלולות להיתקע, והצמיחה בהכנסות בסכנה.

ונחזור להקדמה. ההשקעות העצומות בבינה המלאכותית, שהפכו את אנבידיה ליקירת המשקיעים, מתחילות לעורר ספקות - האם הן באמת נחוצות? האם אי אפשר להגיע לפתרון טוב בעלויות משמעותית נמוכות יותר?  ג'ו צאי, יו"ר עליבאבא, שם את זה על השולחן בכנס השקעות בהונג קונג: "נדהמתי מהסכומים שחברות אמריקאיות שופכות על תשתיות AI – מאות מיליארדים על דטה-סנטרים, אבל למה בעצם?" הדברים שלו הדהדו בשוק, והמשקיעים מתחילים לשאול את עצמם: האם כל הכסף הזה באמת יחזיר את עצמו בקרוב? התהייה הזו לא פוסחת על אנבידיה, שנמצאת בלב המרוץ הזה, והיא מוסיפה שכבה גדולה של חוסר ודאות שדוחפת את המניה למטה.

קיראו עוד ב"גלובל"

זה לא רק הסיפור של אנבידיה, אלא תזוזה רחבה יותר במניות שקשורות ל-AI שמראה שהמשקיעים מודאגים מהביקוש העולמי לשבבים ומהלחץ הרגולטורי שמתהדק סביב הענף כולו, אבל אנבידיה בחזית - בדיוק כפי שהיא היתה הנהנית העיקרית מהצמיחה של ה-AI היא עלולה להיות הנפגעת הגדולה מהחולשה של ה-AI.



מה אומרים הגרפים? האם המניה תמשיך לרדת?

אנחנו מביאים את המידע הטכני, רק שתבינו איפה נמצאת המניה על הגרף ומה הטכנאים הגרפים מעריכים. ניתוח טכני הוא מידע שמוסיף ערך למשקיע, אבל צריך להתייחס אליו כגורם אחד לצד גורמים נוספים שצריך לקחת בחשבון. 

ממוצע נע ל-200 יום  - הממוצע הנע ל-200 יום נמצא כרגע סביב 127.76 דולר (על פי נתונים עדכניים ממקורות טכניים). המחיר הנוכחי נמוך ממנו משמעותית מה שמצביע על כך שהמניה נמצאת כרגע מתחת לקו טרנד ארוך טווח משמעותי. זהו סימן טכני שלילי בטווח הבינוני, שכן שבירה מתחת ל-200 יום נתפסת לעיתים כאות למגמה דובית. עם זאת, הקרבה לרמה הזו עשויה לרמז שהמניה עשויה לנסות לחזור ולבחון אותה בקרוב.

תמיכה קרובה: 118-115 דולר - רמת ה-118 דולר נתמכת על ידי הממוצע הנע ל-50 יום (סביב 118.69 דולר לפי נתונים עדכניים), והיא שימשה כתמיכה קלה בימים האחרונים. התמיכה הזו נשברה. רמת ה-115 דולר היא התמיכה הבאה המשמעותית – היא קרובה לנקודות נמוכות קודמות וליישור עם תנועות מחיר היסטוריות. שבירה מתחת ל-115 דולר עלולה להוביל לירידה נוספת לכיוון 106 דולר, שם נמצאת תמיכה חזקה יותר שנראתה בחודשים האחרונים.

התנגדות: 130-134 דולר - זה לא הכיוון עכשיו, אבל  רמת ה-130 דולר היא ההתנגדות הראשונה שצריך לעקוב אחריה. היא מייצגת שיאים קודמים מהחודש האחרון וקרובה לממוצע הנע ל-100 יום (כ-128.90 דולר). אם המניה תצליח לפרוץ את ה-130 דולר, היעד הבא יהיה סביב 134-135 דולר, שם נמצאת התנגדות חזקה יותר שמבוססת על שיאים קודמים ועל תגובות שוק היסטוריות


 


 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 31/03/2025 18:15
    הגב לתגובה זו
    אם אפשר לתת תחזית עכשיו לאור הירידות האחרונות כרגע המניה על 104 האם יש צפי להדרדרות למטה תודה
  • 4.
    ציון 26/03/2025 21:55
    הגב לתגובה זו
    וזה כבר סימן מעולה לחברה לכפר על פחות רווחים מסין אם יהיו בכלל.
  • 3.
    אנונימי 26/03/2025 20:52
    הגב לתגובה זו
    ניתוח נהדר של השחקנים ומצבדעתי האישית מתוך פוזיציה כמובן שכל משקיע חייב להחזיק תעודת סל של שבבים.זה ההווה והעתיד ai זה רק תחום אחד מבין רבים
  • 2.
    דייב 26/03/2025 17:32
    הגב לתגובה זו
    נבידיה חברה מצויינת ולכן היא תמשיך לגדול ולכן כל הרעשים מסביב לא קשורים לתוצאות החברה...
  • 1.
    אנונימי 26/03/2025 17:27
    הגב לתגובה זו
    ההוא מעלי בבא אומר שהוא לא מבין את הדאטא סנטרים וכו ומה מודל הרווח שלוסבסוד דואר על ידי הממשל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social