אינטל
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

המאבק על עתידה של אינטל: מה צפוי בדוחות ענקית השבבים?

לקראת פרסום הדוחות ביום חמישי: החברה צפויה לדווח על הפסד של יותר מ-700 מיליון דולר וירידה של 10% בהכנסות; בוול סטריט מתגברות השמועות על רוכשת מסתורית שעשויה להציל את ענקית השבבים שקרסה

אדיר בן עמי | (6)


אינטל Intel Corp -3.11%  נמצאת בצומת דרכים קריטי בתולדותיה. לאחר פיטוריו של המנכ"ל פט גלסינגר בחודש שעבר, החברה מחפשת מנהיג חדש שיוביל אותה מתוך המשבר העמוק אליו נקלעה, כאשר מנייתה איבדה 54% מערכה בשנה החולפת. הנפילה החדה בשווי השוק, שהותירה את אינטל עם שווי של 86 מיליארד דולר בלבד - פחות מ-2% משווייה של אנבידיה - משקפת את האתגרים העצומים עמם מתמודדת החברה: איבוד נתחי שוק משמעותיים בתחום פיתוח השבבים, השקעות עתק במפעלי ייצור שטרם הניבו תשואה, ופספוס מוחלט של מהפכת הבינה המלאכותית וכעת נשאלת השאלה, מה יהיה בדוחות ולמה האנליסטים צופים שברודקום תרכוש את אינטל?


אינטל צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ביום חמישי לאחר סגירת המסחר, כאשר האנליסטים צופים שיצרנית השבבים תעבור להפסד לעומת רווח בתקופה המקבילה אשתקד.  התחזיות מצביעות על ירידה של 10% בהכנסות לרמה של 13.8 מיליארד דולר ברבעון הרביעי. החברה צפויה לרשום הפסד נקי של 710 מיליון דולר, או 14 סנט למניה, לעומת רווח של 2.66 מיליארד דולר, או 63 סנט למניה, בתקופה המקבילה. זה יהיה הדוח הכספי הראשון מאז עזיבתו של המנכ"ל פט גלסינגר בחודש שעבר.


לקראת הדוחות, בוול-סטריט מתרוצצות שמועות רבות בנוגע לרכישה אפשרית של אינטל על ידי אחת מענקיות השבבים, כאשר אנליסטים בסיטי מעריכים כי ברודקום היא "החברה הסבירה ביותר" שעשויה להתעניין ברכישת אינטל, והוסיפו כי יצרנית השבבים המתחרה עשויה למכור את פעילות הייצור המתקשה של אינטל.


המנכ"ל הבא והאתגרים

בראש רשימת המועמדים לתפקיד המנכ"ל נמצא ליפ-בו טאן, דמות מוערכת בתעשיית השבבים שכיהן בעבר בדירקטוריון החברה. טאן, שעזב את הדירקטוריון ב-2024 בשל חילוקי דעות עם גלסינגר, נחשב למועמד המוביל בזכות ניסיונו העשיר בהובלת שינויים אסטרטגיים.


מועמדת בולטת נוספת היא רנה ג'יימס, יזמית שהקימה את Ampere Computing ועבדה שנים רבות באינטל. ג'יימס נחשבת לאסטרטגית מבריקה, אך יחסי העבודה המורכבים שלה עם דירקטוריון אינטל בעבר עלולים להוות מכשול.


אחד האתגרים המרכזיים שיעמדו בפני המנכ"ל החדש הוא התמודדות עם הפסדי מגזר הייצור. אינטל השקיעה עשרות מיליארדי דולרים בהקמת מפעלים חדשים בארה"ב, אך הפעילות ממשיכה להפסיד כסף ומכבידה על תזרים המזומנים של החברה. בתחום פית וח השבבים, המצב אף חמור יותר. אינטל איבדה את ההובלה הטכנולוגית ל-AMD ו-TSMC, כאשר העיכובים בפיתוח טכנולוגיות ייצור מתקדמות הובילו לאובדן נתחי שוק משמעותיים.


בוול-סטריט צופים כי המנכ"ל החדש יידרש לבצע "ניקוי אורוות" משמעותי כבר ברבעון הראשון לכניסתו לתפקיד, כולל פיטורים נרחבים וארגון מחדש של פעילויות החברה.  אפשרות נוספת שעומדת על הפרק היא פיצול החברה לשתי ישויות נפרדות: חברת ייצור שבבים וחברת פיתוח. מהלך כזה עשוי לאפשר לכל פעילות להתמקד בליבת העסקים שלה ולשפר את היעילות התפעולית.

קיראו עוד ב"גלובל"


הפספוס הגדול

הפספוס הגדול ביותר של אינטל הוא בתחום הבינה המלאכותית. בעוד אנבידיה שולטת בשוק עם נתח של למעלה מ-80% ו-AMD תופסת את המקום השני, אינטל נותרה הרחק מאחור עם נוכחות שולית בלבד.


בזמן שאנבידיה זיהתה מוקדם את הפוטנציאל והשקיעה משאבים רבים בפיתוח שבבים ייעודיים ל-AI, אינטל נקטה בגישה מהוססת. רכישת חברות כמו Habana Labs ו-Nervana Systems לא הצליחה לספק לאינטל את הבסיס הטכנולוגי הנדרש כדי להתחרות באפקטיביות בשוק המתפתח במהירות.


האיחור בכניסה לתחום הבינה המלאכותית עלה לאינטל ביוקר. בעוד שאנבידיה נסחרת כיום בשווי של 3.1 טריליון דולר, בעיקר הודות להצלחתה בשוק ה-AI, אינטל נותרה מאחור עם שווי שוק של 86 מיליארד דולר בלבד. המנכ"ל החדש שייבחר יצטרך להציג אסטרטגיה ברורה לכניסה משמעותית לתחום, אך השאלה היא האם לא מאוחר מדי עבור אינטל לתפוס נתח משמעותי בשוק שכבר נשלט על ידי מתחרותיה.


אינטל במצוקה

המצב הפיננסי של אינטל מדאיג במיוחד. החברה צפויה לייצר תזרים מזומנים חיובי של כ-4 מיליארד דולר בלבד, בעוד ההשקעות במפעלים דורשות 20-25 מיליארד דולר בשנה.  המצוקה התזרימית הובילה את אינטל לחפש משקיעים חיצוניים למפעלים החדשים שהיא מקימה, מהלך שמשקף את השחיקה המשמעותית ביתרות המזומנים של החברה.


החששות מתגברים גם בנוגע לאיכות כוח האדם. דיווחים מצביעים על מעבר הדרגתי של עובדים מוכשרים למתחרות, מה שמקשה על החברה לשמור על היתרון הטכנולוגי שלה. בנוסף, תחום השרתים, שהיה בעבר מעוז של אינטל, החברה מאבדת נתחי שוק ל-AMD. מעבדי EPYC של המתחרה מציעים ביצועים טובים יותר וצריכת חשמל נמוכה יותר.


גם בשוק הסיני, שמהווה שוק מפתח עבור אינטל, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות מקומיות של שבבים. החברה נאלצת להתמודד עם יצרניות סיניות כמו Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC) שמקבלות תמיכה ממשלתית נרחבת, וכן עם הנוכחות החזקה של TSMC הטייוואנית. המאמצים של אינטל לשמור על נתח השוק באסיה נתקלים בקשיים גוברים, במיוחד לאור הפער הטכנולוגי שנפער בינה לבין המתחרות בתחום טכנולוגיות הייצור המתקדמות.


מה האנליסטים חושבים

אנליסטים בגולדמן זאקס רואים אפסייד של 51% במניה בשנה הקרובה, אם כי תחזית זו מותנית בבחירת מנכ"ל מתאים ובהצלחת תוכנית ההבראה. האנליסטים רואים באינטל הזדמנות השקעה "שלא תחזור". הם מצביעים על התמיכה הממשלתית במסגרת חוק CHIPS, שצפויה לסייע לאינטל בהרחבת פעילות הייצור המקומית בארה"ב. עם זאת, גם הם מכירים באתגרים המשמעותיים העומדים בפני החברה, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית שבו החברה מפגרת משמעותית אחרי המתחרות.


השמועות על אפשרות רכישת החברה, שהקפיצו לאחרונה את המניה, מדגישות את הפוטנציאל הטמון באינטל למרות הקשיים. עם זאת, בהיעדר פרטים קונקרטיים, השוק נותר ספקני.


מתוך 13 אנליסטים שעוקבים אחר המניה, 12 נתנו המלצת "החזק" או דירוג מקביל, ואנליסט אחד המליץ על "מכירה". מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על 24 דולר, המשקף פוטנציאל עלייה של 15% ממחיר הסגירה ביום שני שעמד על 20.29 דולר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עדיין פה 31/01/2025 18:02
    הגב לתגובה זו
    היחידה שלא מייצרת בטיוואן .לא רחוקה בביצועים מהמתחרות.רה ארגון.אוםטימיזציה התייעלות.
  • 4.
    דעה 30/01/2025 20:29
    הגב לתגובה זו
    אבל אני דווקא חושב שהכל תמון במי שיביאו כמנכל. אם המנכל שעזב רכש מניות אינבידיה השבוע זה אומר שכל התקופה הוא באצם היה סופר בינוני פחד להתחרות. השוק הראה לו שאפשר ומה עשה המשיך הדרך שהביאה אותו ואת אינטל למצבה.
  • 3.
    עידו 29/01/2025 18:21
    הגב לתגובה זו
    אין סיכוי היא תגיע לאפס
  • 2.
    רמי 29/01/2025 08:28
    הגב לתגובה זו
    בסוף החברה הזו היא החברה הכי חשובה בשוק האמריקאי
  • 1.
    ירדן 28/01/2025 23:04
    הגב לתגובה זו
    עודף מנהלים ועודף בעובדים ותיקים.חצי מהמנהלים לא עושים כלום ומיותרים.
  • נו באמת 29/01/2025 09:20
    הגב לתגובה זו
    יש רק גנרלים גרועים
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.