טים קוק אפל
צילום: אפל

אפל מפתיעה לטובה - מזנקת בשעה שמניות ה-AI נופלות

רוב מניות ה-S&P 500 מזנקות - 324 מתוך 500 חברות בירוק

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה אפל

שוק ההון סוער: מניות הבינה המלאכותית צוללות, אבל אפל מתחזקת. רוב מניות ה-S&P 500 דווקא הציגו עליות. מתוך 500 החברות במדד, 324 רושמות עלייה, ובמרכזן אפל, שהייתה החברה היחידה מבין "שבע המופלאות" שהצליחה לעלות בערכה.


אפל שוברת את ההיגיון: בלי השקעה ב-AI, ובכל זאת מרוויחה
עד לא מזמן כולם דיברו על כך שאפל נשארת מאחור בעולם הבינה המלאכותית, אך דווקא זה הפך ליתרון. "בשבוע שעבר טענו שאפל החמיצה את רכבת ה-AI," כתב פול היקי מ-Bespoke Investment Group, "אבל עכשיו, זה שהיא לא קפצה על הטרנד הזה נתפס כיתרון משמעותי."

טלטלה כבדה למניות הגדולות של הטכנולוגיה בעוד אפל נותרה יציבה ואפילו עלתה, שאר החברות הגדולות במגזר הטכנולוגי חוו ירידות משמעותיות:

גם סקטור הטכנולוגיה בכללותו ספג מכה קשה, עם ירידה כוללת של 3.7%. מניות השבבים (ETF iShares Semiconductor) ירדו ב-5.3%, וסקטור השירותים הציבוריים (Utilities Select) נחלש ב-2.7%. עוד מניה שמפתיעה היום היא ענקית הרשתות החברתיות מטאMeta Platforms 0.4%  , שדווקא עולה עד 1%.


DeepSeek משנה את כללי המשחק
חברת DeepSeek הסינית, שעלתה במהירות למקום הראשון בחנות האפליקציות של אפל, היא אחת הסיבות המרכזיות לטלטלה הזו. החברה מציעה פתרונות AI במחיר נמוך בהרבה ממה שמציעות חברות אמריקאיות, מה שמערער את תחזיות ההכנסות הגבוהות של השחקניות הגדולות כמו אנבידיה, מיקרוסופט ואלפאבית.


לדברי אנליסטים, הפתרונות של DeepSeek מעלים שאלות קשות לגבי הצורך בשבבים יקרים ובאנרגיה רבה למרכזי נתונים, ומטילים ספק בכדאיות הכלכלית של ההשקעות העצומות של חברות אמריקאיות בתחום הבינה המלאכותית.

קיראו עוד ב"גלובל"


שאלות ותשובות

למה מניית אפל דווקא עולה?
אפל, בניגוד לחברות אחרות, לא השקיעה בצורה מאסיבית בבינה מלאכותית, וכעת זה נתפס כיתרון. המשקיעים רואים בה חברה שממוקדת במוצרים המוכחים שלה ולא ברדיפה אחרי טרנדים שעלולים להתברר כהפסדיים.


מה הופך את DeepSeek למאיימת על השוק?
DeepSeek מציעה טכנולוגיית AI זולה יותר ואפקטיבית, שמאתגרת את המודל הכלכלי של החברות הגדולות בארה"ב שהשקיעו מיליארדים בשוק הזה. בנוסף, החברה מוכיחה שאפשר להצליח גם בלי להשתמש בכמויות עצומות של שבבים יקרים.


איך הטכנולוגיה של DeepSeek משפיעה על חברות השבבים?
השבבים של אנבידיה וחברות אמריקאיות נוספות הם יקרים מאוד, ולכן הטכנולוגיה של DeepSeek עשויה להפחית את הביקוש לשבבים יקרים ולהקשות על החברות להחזיר את ההשקעות האדירות שלהן.


האם הירידות במניות הטכנולוגיה קשורות רק ל-DeepSeek?
לא לגמרי, אבל DeepSeek היא בהחלט שחקן משמעותי שתרם לירידות. הירידות משקפות גם חששות לגבי השקעות מוגזמות בתעשיית הבינה המלאכותית, שלא בטוח שיניבו את הרווחים הצפויים.


האם חברות אמריקאיות יכולות להתחרות ב-DeepSeek?
לחברות הגדולות כמו מיקרוסופט ואלפאבית יש את המשאבים והיכולות להתאים את עצמן לתחרות, אבל הן יצטרכו לחשוב מחדש על המודל העסקי שלהן ולהתמקד ביצירת ערך אמיתי במחיר תחרותי.


מה המשמעות עבור הצרכנים?
הצרכנים עשויים ליהנות מטכנולוגיות AI מתקדמות וזולות יותר. אם DeepSeek תצליח להתבסס בשוק, היא עשויה להוריד את עלויות השימוש בבינה מלאכותית ולשפר את הנגישות שלה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בני 27/01/2025 21:24
    הגב לתגובה זו
    בטכ אמריקאיות
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.