אלפבית מפתחת עסק של שבבים ובינה מלאכותית ששווה מאות מיליארדים

אלפאבית זה לא רק גוגל; על הפעילות הנסתרת של אלפאבית, כמה היא שווה והאם היא מתומחרת בשווי של אלפאביית בשוק?

עמית בר | (3)

אלפבית, חברת האם של גוגל, פועלת בתחומים רבים נוספים – מדובר בחברה שמפתחת טכנולוגיות פורצות דרך כמו שבבים ייחודיים ובינה מלאכותית מתקדמת. השבבים שלה, TPU (Tensor Processing Units), נחשבים למשמעותיים במיוחד בתחום מרכזי הנתונים של AI, ואילו DeepMind, זרוע הבינה המלאכותית של החברה, מובילה טכנולוגיות שמיושמות במגוון תחומים, מבריאות ועד שיפור תוצאות חיפוש בגוגל.

בגדול, הפעילויות האלה עשויות להיות שוות, על פי הערכות שונות בין חצי טריליון ל-800 מיליארד דולר. סכום שמבהיר עד כמה אלפבית היא לא רק גוגל, אלא חברה עם פוטנציאל אדיר בתחומים שהולכים ומשנים את העולם. השאלה אם השווי הזה מתומחר בפנים - בשווי שוק של החברה שנסחרת בכ-2.4 טריליון דולר. נראה שחלק ממנו מתומחר בפנים, אבל לרוב - חברת החזקות, זוה מה שאלפאבית היום, מקבלת סוג של דיסקאונט על הנכסים המוחזקים. מעבר לכך, יש איום מאוד גדול על פעילות החיפוש של גוגל שזה מנוע הרווחים המשמעותי ביותר של החברה ולכן - ממש לא בטוח שיש כאן ערך שאמור לצוף. זאת אפשרות, במיוחד אם זה ימשיך להשביח ולהיות יותר דומיננטי בתיק ההשקעות של אלפאבית, אבל גוגל עצמה נמצאת בנקודה רגישה. מנוע חיפוש שעלול להיפגע מהצ'אטים מבוססי בינה מלאכותית וגם רגולטורים שרוצים לחתוך את החברה לפרוסות.


השבבים שכולם מדברים עליהם

נחזור לפעילות השבבים - אז מה בדיוק עושה שבב TPU? מדובר בשבב שפותח במיוחד כדי להאיץ ביצועים של מערכות בינה מלאכותית. בשונה משבבי GPU המוכרים של אנבידיה, ה-TPU מיועד לפעול ישירות על מערכות נוירונים מלאכותיות, וזה משפר משמעותית את ביצועי המחשבים במרכזי הנתונים של גוגל. השבבים הללו עובדים יחד עם GPU ומעבדים מסורתיים, ומאפשרים לאלפבית לבנות מרכזי נתונים יעילים יותר.

הייחוד של אלפבית הוא שהיא לא רק משתמשת בטכנולוגיות האלה – היא מפתחת אותן מאפס. ההשקעה בשבבים ייעודיים עוזרת לה לשפר את היכולות שלה בתחומים אחרים, כמו שירותי ענן או חיפוש, מה שהופך את החברה לשחקן מרכזי בתעשייה.

DeepMind – לא רק משחקי שחמט

DeepMind, זרוע הבינה המלאכותית של אלפבית, היא לא סתם מעבדה – מדובר ביחידה שמובילה פרויקטים פורצי דרך. היא לא רק פיתחה מערכות AI שמנצחות אלופי עולם בשחמט, אלא גם פתרונות חדשניים שמיושמים בתחומים כמו בריאות (למשל, גילוי מוקדם של מחלות) ותחבורה.

מעבר לזה, DeepMind תומכת בפעילות המרכזית של אלפבית על ידי שיפור האלגוריתמים של מנוע החיפוש שלה, וזה משפיע ישירות על חוויית המשתמשים.

שווי שהולך לאיבוד?

אנליסטים אומנם מציינים כי השווי של תחומים כמו השבבים ו-DeepMind לא משתקף בצורה מלאה במחיר המניה של אלפבית. אך כאמור בנקודת הזמן הזו מאוד סביר שהוא לא יצוף כי גוגל עצמה נמצאת בעין הסערה. אגב, דווקא פירוק של אלפאבית וגוגל בשל גודלה ועוצמתה יכול להציף ערך לתום השבבים והבינה המלאכותית של הקבוצה. 

שאלות ותשובות

מה הופך את השבבים של אלפבית לכל כך ייחודיים?
השבבים, TPU, פותחו במיוחד עבור מרכזי נתונים שעוסקים בבינה מלאכותית. הם משפרים ביצועים ועוזרים לחברה לייעל את השירותים שלה בענן ובחיפוש.

קיראו עוד ב"גלובל"

למה DeepMind חשובה כל כך לאלפבית?
DeepMind לא רק מפתחת מערכות AI מתקדמות – היא משמשת ככוח שמניע חדשנות בכל תחומי החברה, משיפור מנוע החיפוש ועד פרויקטים רפואיים ותחבורתיים.

מה הסיכוי שאלפבית תפריד את התחומים האלה?
כרגע לא נראה שזה על הפרק, אבל לחץ רגולטורי או שינויים בשוק עשויים להביא לכך בעתיד.

איך מניית אלפבית מתפקדת עכשיו?
המניה עלתה בכ-22% בחודשים האחרונים, אבל אנליסטים סבורים שהיא עדיין לא משקפת את מלוא הערך של תחומי השבבים וה-AI.

איך ייראה העתיד של אלפבית?
אם החברה תצליח לשלב בין תחומי הטכנולוגיה המתקדמים שלה לבין יצירת ערך לבעלי המניות, הפוטנציאל שלה כמעט בלתי מוגבל


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כן אבל 25/01/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    שיש לך gpt אתה פשוט לא צריך את מנוע החיפוש כבר עכשיו הוא מיותרהפוטנציאל נמצא במיקרוסופט
  • 2.
    מנוע חיפוש מבוסס לינקים מת. את הפגר מריחים מקילומטרים (ל"ת)
    מהנדס תוכנה 25/01/2025 19:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מערכות נוירונים מלאכותיות מה הכתב הזה מבלבל באשכים (ל"ת)
    מהנדס גוגל 25/01/2025 19:12
    הגב לתגובה זו
בנק לוקסמבורגבנק לוקסמבורג

ישראל עוזבת את אירלנד: אישור הנפקות האג"ח יעבור ללוקסמבורג

הלחץ הפוליטי בדבלין סביב המלחמה בעזה דחף את ישראל לשנות את המדינה המפקחת על תשקיפי האג"ח. המעבר צפוי להבטיח יציבות רגולטורית, אך מעלה חששות מהתערבות פוליטית בשווקי ההון האירופיים

אדיר בן עמי |

ישראל העבירה את תהליך אישור הנפקת אגרות החוב שלה באיחוד האירופי מאירלנד ללוקסמבורג, כך לפי דיווח בבלומברג. המהלך מגיע לאחר לחץ פוליטי גובר באירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל בעקבות המלחמה בעזה.


ישראל מנפיקה זה שנים אגרות חוב המיועדות לקהילות יהודיות ברחבי העולם, המכונות "אגרות חוב של התפוצות". מדובר בשוק יחסית קטן - כמה מיליארדי דולרים בשנה, אבל הוא חשוב כמקור מימון נוסף לתקציב המדינה. כדי למכור אגרות חוב באיחוד האירופי, ישראל חייבת לבחור מדינה אירופית אחת שתאשר את המסמכים המשפטיים שלה - כלומר את תשקיף, המסמך שמפרט את תנאי ההשקעה והסיכונים למשקיעים. אחרי הברקזיט, אירלנד קיבלה את התפקיד הזה. אגרות החוב הללו הפכו לקריטיות עוד יותר מאז המלחמה, כי גירעון התקציב הישראלי זינק בגלל עלויות הביטחון הגבוהות. היקף הגיוסים באירופה גדל. 


אלא שאירלנד מערימה קשיים מסוגים שונים על ישראלים וישראל עצמה בהמשך למלחמה בעזה. מעבר להתבטאויות קיצוניות נגדנו, היו גם מעשים פרקטים כשאחד מהם היה כשחברי פרלמנט אירים ופעילים למען פלסטין החלו ללחוץ על הבנק המרכזי של אירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל. לטענתם, הבנק תורם בעקיפין למימון הלחימה בעזה ומשמש שותף למשבר ההומניטרי ברצועה.


אירלנד נחשבת לאחת המדינות הפרו־פלסטיניות ביותר באיחוד האירופי. בשנה שעברה היא הכירה רשמית במדינה פלסטינית, מה שהוביל את ישראל להחזיר את שגרירתה מדבלין. במקביל, הממשלה האירית מקדמת חקיקה להגבלת הסחר עם ההתנחלויות.


ישראל עוזבת את אירלנד

הבנק המרכזי באירלנד מחויב בחוק לאשר כל תשקיף העומד בדרישות הרגולטוריות,  ללא קשר לשיקולים פוליטיים. מצד שני, הלחץ הציבורי והפוליטי הלך והחריף. נגיד הבנק, גבריאל מחלוף, ניסה לשמור על קו מקצועי ונייטרלי. הוא הבהיר כי אישור תשקיף אינו מהווה הבעת תמיכה בפעילות החברה או המדינה המנפיקה, אלא אישור לכך שהמידע נמסר כראוי למשקיעים. אך גם עמדתו הברורה לא הצליחה להפיג את הלחץ. האירים לא יכלו באמת חוקית להעיף את ישראל, אבל עשו הכל כדי להראות לישראל את הדרך החוצה. ישראל בחרה בצדק - לעזוב. 

אופטימוסאופטימוס

מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה

טסלה צונחת במכירות של הרכבים החשמליים בכל העולם וגם המומנטום בשוק האמריקאי נעצר - זאת כשההשקות האחרונות שלה כמו הסייברטראק רחוקות מלהיות להיט מכירות - מאסק מנסה להלהיב את המשקיעים מחדש בתכנית אב חדשה - הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של חברת הרכבים החשמליים - אבל בוול סטריט לא מאמינים לו 

מנדי הניג |

נכון שטסלה היא כבר מזמן לא רק חברת רכב חשמלי, אבל ההצהרות האחרונות של אילון מאסק מעידות על שינוי כיוון משמעותי. לפי התחזית האחרונה של מאסק, כ-80% מהערך העתידי של טסלה יגיע דווקא מהפעילוך הרובוטית שלה Optimus ולא מהתחום המרכזי וההיסטורי של החברה: ייצור רכבים. זו הצהרה די אמיצה אפילו במונחים של מאסק, במיוחד אם מתחשבים בזה שהפעילות הזאת  עדיין לא מניבה סנט של הכנסות.

ההכרזה של מאסק מגיעה זמן קצר אחרי פרסום "תוכנית האב" החדשה של טסלה. התכנית הזאת היא מסמך רעיוני שמתעדכן מזמן לזמן וכולל את מפת הדרכים של החברה. בעדכון האחרון מאסק בחר להדגיש לראשונה את החזון הרובוטי. "אנחנו בונים את המוצרים והשירותים שמכניסים את הבינה המלאכותית לעולם הפיזי", נכתב בחשבון הרשת החברתית X של מאסק. "עבדנו בלי הפסקה כמעט שני עשורים כדי להניח את היסודות לרנסנס טכנולוגי, דרך פיתוח רכבים חשמליים, ורובוטים דמויי-אדם".

רובוטים במקום טסלות?

מאסק הציג לראשונה את הרובוט Optimus ב-2021, כרובוט דמוי-אדם שאמור לבצע עבודות פיזיות פשוטות. אבל עד עכשיו מדובר באב-טיפוס בשלבי פיתוח, שהדרך להוצאתו לשוק עדיין רחוקה. בינואר האחרון, מאסק עצמו הודה שמדובר בניחוש גס בלבד, כשהעריך שהרובוטים אולי יתחילו להימסר ללקוחות מסחריים במהלך המחצית השנייה של 2026.

ובכל זאת, ככל שמנועי הצמיחה המסורתיים של טסלה נחלשים מאסק מנסה להכפיל את ההתמקדות של טסלה ברובוטים. מסירות הרכב של החברה ירדו ב-13% בחצי השנה הראשונה של 2025, והנתונים מצביעים על ירידה שנתית שנייה ברציפות. זהו נתון מדאיג עבור שוק שציפה מטסלה להובלה משמעותית בתחום הרכב החשמלי, במיוחד מול תחרות מתגברת מסין וירידה במומנטום בשוק האמריקאי.

אבל זה לא הפעם הראשונה שמאסק יוצא בהכרזות שאפתניות, ואם לומר ביושר הוא הצליח לעמוד בהרבה מהיעדים שהציב בתכניות האסטרטגיות. מאז 2006 פרסם מאסק שלוש "תוכניות אב", כשהראשונה מתוכם התממשה יחסית אחד לאחד: התחלה ברכב ספורט חשמלי, המשך בכניסה לשוק רחב יותר עם רכבים זולים יותר. אבל התוכנית השנייה, מ-2016, שכללה ייצור משאיות ואוטובוסים חשמליים, פיתוח נהיגה אוטונומית מלאה והשקת שירות תחבורה אוטונומית עוד לא מומשה במלואה ולא בטוח שטסלה צועדת עוד בכיוונים עליהן מאסק הצהיר. אפילו מאסק עצמו הודה באחרונה כששאלו אותו על התוכניות של המשאיות שהביצוע חלקי מאוד. התוכנית השלישית, אותה טסלה פרסמה ב-2023, זכתה ממנו לביקורת יותר צוננת כשהוא הודה ותיאר אותה כ"מורכבת מדי בשביל שמישהו יבין אותה".