מכירת מגרשים על ידי עירייה היא פעולה עסקית החייבת במע"מ
תקציר ע"א 1919/10 מנהל המכס ומע"מ נ' עיריית אשקלון
תקציר ע"א 1919/10
מנהל המכס ומע"מ נ' עיריית אשקלון
בית המשפט העליון פסק ברוב דעות כי מכירת 53 מגרשים על ידי עיריית אשקלון היא פעולה עסקית החייבת במע"מ. בית המשפט ניתח את מבחני הפסיקה והתמקד במבחן "כוונת רווחים". נפסק כי הדגש במבחן זה אינו על הכוונה או המניע שעמדו מלכתחילה בבסיס העיסוק, ואף לא על הכוונה או המניע להשתמש ברווחים לטובת הציבור - הדגש הוא על המטרה המיידית להפיק רווח במסגרת פעילות מסוימת, ואין נפקה מינה אם אותה פעילות היא פועל יוצא מפתרון שנכפה על העירייה או מבחירה של העירייה בחלופה כזו או אחרת.
השאלה המשפטית והרקע העובדתי
עיריית אשקלון מכרה 53 מגרשי מקרקעין לאנשים פרטיים במסגרת פרויקט "בנה ביתך" בשכונת "אפרידר" בעיר. מנהל המכס ומע"מ הפעיל את סמכותו לפי סעיף 58 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 וקבע כי אף שהעירייה מוגדרת מוסד ללא כוונת רווח (להלן: "מלכ"ר"), יש לסווג את מכירת המגרשים כפעולה עסקית החבה בתשלום מע"מ. העירייה ערערה על החלטת המנהל בבית המשפט המחוזי. בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את ערעורה וקבע כי מכירת המגרשים הייתה בגדר פעילות מלכ"רית. ערעורו של המנהל על פסק הדין של בית המשפט המחוזי הוא הערעור שבפנינו.
דיון
דעת הרוב -
השופט י' עמית - יש להסכים לפסק דינה של השופטת נאור כמעט לכל אורך הדרך, אך לא לעניין המבחן הראשון שנקבע בהלכת בשערייך ירושלים (ע"א 767/87), הוא מבחן "כוונת רווחים" שלפיו "מטרת עיסוקו של החייב במס אינה השגת רווחים, בין אם בפועל היו לו רווחים ובין אם לאו. מבחן לכך עשוי להיות עצם מתן השירות על בסיס התנדבותי ובמחירים הנמוכים דרך קבע ממחירי השוק".
באשר למבחן זה, לא מבחן הכוונה הוא הקובע אלא מבחן המטרה הזמנית, קרי אם פעילות המלכ"ר בתחום מסוים היא כזו שמטרתה להפיק רווח, גם אם המטרה הסופית של הרווח נועדה לשמש את המלכ"ר בפעילותו. תשובה חיובית לשאלה זו, על רקע ובצירוף המבחנים והשיקולים הנוספים שפורטו בהלכת בשערייך ירושלים, יכולים להצדיק את קביעתו של מנהל מע"מ כי יש מקום לשינוי הסיווג באותה פעילות. מכאן שהמבחן אינו מבחן הכוונה אלא מבחן המטרה, ולא מטרה סופית אלא מטרה זמנית בפעילות הספציפית נשוא הסיווג.
הדגש אינו על הכוונה או המניע שעמדו מלכתחילה בבסיס העיסוק, ואף לא על הכוונה או המניע להשתמש ברווחים לטובת הציבור. הדגש הוא על המטרה המיידית להפיק רווח במסגרת פעילות מסוימת, ואין נפקה מינה אם אותה פעילות היא פועל יוצא מפתרון שנכפה על העירייה או מבחירה של העירייה בחלופה כזו או אחרת. לכן, גם אם נניח כי השיקול הראשוני במכירת המגרשים היה ציבורי-תכנוני כדי להסיר מטרד וכדי לשמור על האזור כאזור מגורים שקט, אין בכך כדי להעלות או להוריד לענייננו. מכאן שאין סתירה בין העובדה שבדיון במועצת העיר צוין כי אחד המקורות התקציביים למימון פעילות העירייה הוא מכירת רכוש לרבות המגרשים נשוא דיוננו, לבין העובדה שלעירייה היו שיקולים תכנוניים בקביעת ייעודו של השטח. השיקולים התכנוניים מסבירים את הכוונה או המניע שעמדו מאחורי הפעילות של מכירת המגרשים, אשר נועדה בתורה להפיק רווח לשם מימון פעילות העירייה.
העירייה מכרה במכרז 53 מגרשים לבנייה צמודת קרקע לאנשים פרטיים לאורך כארבע-חמש שנים, בסכום של כחמישה מיליון דולר. לכאורה מדובר בפעילות עסקית, ודומה כי גם העירייה סברה כך מלכתחילה ולכן דיווחה ושילמה מע"מ בגין שלוש העסקאות הראשונות. העובדה כי הרווח שנצמח לעירייה מיועד לרווחת תושבי העיר אינה מכרעת, והדגש הוא על המטרה המיידית של הפקת רווח משיווק המגרשים. לנושא התחרות אין משמעות במקרה דנן מכיוון שמכירת המגרשים נעשתה באזור נתון, כך שהעיסוק הוא "לוקלי" על פי מהותו וטיבו. מכל מקום, ברי כי מי שמוכר במחיר שוק הכולל מע"מ אך אינו נדרש להעביר את המע"מ לרשויות, זוכה ליתרון על פני עוסקים אחרים החייבים במע"מ. אי העברת המע"מ הכלול במחירי השוק גורם לכאורה לפגיעה בלתי מוצדקת בהכנסות האוצר. זאת ועוד, בהתחשב בכך שלא הוכח גירעון תפעולי במכירת המגרשים, ולא ניתן להצביע על קושי מינהלי-ארגוני להפריד בין עיסוק זה לבין עיסוקים אחרים של העירייה - כל אלה מטים את הכף לחובתה של העירייה.
השופט י' דנציגר - אין חולק כי אחד המבחנים שנקבעו בעניין עמותת בשערייך ירושלים הוא כי מטרת עיסוקו של החייב אינה השגת רווחים, אף אם בפועל היו לו רווחים. לפיכך מסכים אני עם חברתי כי לצורך הקביעה מהי מטרת עיסוקו של החייב על בית המשפט לבחון מהי הכוונה הקונקרטית שעומדת מאחורי פעילות מסוימת אשר נקט, וקביעתו של בית המשפט בעניין זה היא במהותה קביעה עובדתית. עם זאת, מבחן מטרת העיסוק, לרבות שאלת הכוונה להפיק רווחים מפעילויות המלכ"ר - אינו מבחן בלעדי, ואין להתעלם מכך שלעתים קיים פער בין המטרה הזמנית שעומדת בבסיסה של פעילות מסוימת לבין מטרת עיסוקו הכללית של החייב ("המטרה הסופית").
כמו כן, אין להתעלם מכך שלעתים הצהרות וכוונות לחוד ומציאות לחוד, כאשר פעילות מסוימת אינה נעשית מתוך כוונה להפיק רווח (בין שבטווח המיידי ובין שבטווח הארוך) אך הלכה למעשה היא מייצרת רווח שכזה. בסופו של דבר קביעת מטרת הפעילות לא תיעשה לפי הצהרות וכוונות אלא לנוכח מאפייניה של הפעילות כפי שבוצעה בפועל. יש לקבל את דעתו של השופט עמית, שמציין כי בעניין עמותת בשערייך ירושלים נקבע במפורש כי יש לבחון גם את המטרה הזמנית ולא רק את המטרה הסופית. עם זאת, אין מקום ליתן למבחן המטרה הזמנית משקל גדול יותר מהמבחנים האחרים, ויש לבחון אותו אל מול מבחן המטרה הסופית ועל רקע יתר המבחנים. זאת מכיוון שלשיטתי עלינו לשאוף למבחן שישמש מסננת (בין פעילויות עסקיות לבין פעילויות "מלכ"ריות"), אך להיזהר שלא לקבוע מבחן אשר יהיה חומה בצורה שאיש אינו יכול לה, שלפיו בכל מקום אשר בו יש למלכ"ר רווח - קיים ערך מוסף שיש למסותו.
הנה כי כן, בבואנו לסווג את אופייה של פעילות מסוימת של מלכ"ר, עלינו לבחון גם את המטרה הזמנית שעומדת בבסיס אותה פעילות וגם את המטרה הסופית שהיא מטרת עיסוקו של המלכ"ר. במסגרת זו עלינו להעניק גם משקל לכוונה הקונקרטית שעומדת בבסיס החלטת המלכ"ר לפעול בקו פעילות מסוים, בהניחנו כי "איתור" הכוונה הקונקרטית יעזור להגדיר את המטרות - הזמנית והסופית - של המלכ"ר. ודוק, המשקל שיש ליתן לכל אחד מהמבחנים ישתנה על פי עובדותיו של כל מקרה ומקרה, ויש לנקוט בגישה אינטגרטיבית. אין להתעלם מקביעתו העובדתית של בית המשפט המחוזי בדבר כוונת העירייה. עם זאת, יש ליתן לכוונה זו משקל נמוך בנסיבות העניין לעומת המשקל הרב שיש ליתן לשיקול המטרה הזמנית וליתר השיקולים דנן.
דעת המיעוט -
השופטת מ' נאור - נוכח סמכותה של עירייה "לבנות ולקיים חנויות ובתים", שמשמעותה כי אפשר שיתקיימו שיקולים שלטוניים מאחורי החלטתה של עירייה לפעול להקמת בתים, לא ניתן לשלול מראש את האפשרות כי בעת שהחליטה העירייה לראשונה על אפשרות לבנות בתים על קרקע זו (בבנייה רוויה), היא פעלה משיקולים תכנוניים ולא מתוך כוונת רווח. זאת אף אם מדובר בהיקפי קרקע וכסף ניכרים (אדרבה - מכירת מגרשים לבניית שכונה שלמה יכולה להצביע על כך שמדובר בתוכנית מערכתית למתן פתרון דיור).
אין מקום לכך שערכאת הערעור תתערב בממצא העובדתי אשר קבע בית המשפט קמא, שלפיו כוונת העירייה הייתה תכנונית בלבד. חוקת הגוף (פקודת העיריות) קובעת איסור חלוקת רווחים. זאת ועוד, העירייה המשיכה לשווק את המגרשים במחירים המשקפים שווי שוק (קרי מחיר זהה למחיר סופי לצרכן הכולל מע"מ) ולא הפחיתה את המחיר כאשר הגיעה למסקנה, לאחר שלוש העסקאות הראשונות שבהן מכרה הקרקע לאנשים פרטיים אשר עליהן היא דיווחה כעסקת אקראי, כי אין צורך בגביית מע"מ. על כן, העירייה לא יצרה באמצעות מחיר נמוך תחרות בלתי הוגנת כלפי מתחרה או כלפי מתחרה פוטנציאלי, על בסיס הקביעה שבעובדה כי במקרה ספציפי זה לא הייתה לעירייה כל כוונה לרווח (אלא שיקולים תכנוניים בלבד). אין ברווח ניכר כאמור כדי להכריע את הכף בפני עצמו, ולהפוך את התמונה בכללותה לתמונה של פעילות עסקית.
תוצאה
הערעור התקבל ברוב דעות של השופטים י' דנציגר וי' עמית, נגד דעתה החולקת של המשנה לנשיא מ' נאור. לא נעשה צו להוצאות.
בבית המשפט העליון
לפני כב' השופטים מ' נאור, י' דנציגר וי' עמית
ניתן ב-27.9.2012

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

הכנסת אישרה: הטבות מס נרחבות ותגמול מוגדל ללוחמי המילואים
חוק חדש יעניק עד 4 נקודות זיכוי במס ויקבע תגמול מינימלי של 9,632 שקל לחודש מילואים; ההסדר יורחב ב־2028 ויכלול גם תגמול רטרואקטיבי למפוטרים בזמן שירות
הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק הטבות המס למשרתי המילואים כלוחמים, יוזמה שמוביל שר האוצר בצלאל סמוטריץ’. החוק מעניק נקודות זיכוי במס הכנסה ללוחמי מילואים בהתאם להיקף ימי השירות שביצעו במהלך שנת המס, במטרה לתגמל ולתמרץ שירות משמעותי במערך המילואים. על פי ההסדר החדש, משרתי מילואים שביצעו מעל 30 ימי שירות בשנה יהיו זכאים לנקודות זיכוי מדורגות, שיכולות להגיע עד ארבע נקודות זיכוי בשנה, שוות ערך לכ־968 שקלים בחודש, או כ־11,600 שקלים בשנה. ההטבה תיושם באופן קבוע במערך המס.
חלוקת הנקודות תיעשה בהתאם למספר הימים: 30 ימי שירות יזכו בחצי נקודת זיכוי (121 שקלים בחודש), 50 ימים יזכו בנקודה, 70 ימים בשתי נקודות, 90 ימים בשלוש נקודות, ומעל 110 ימים - ארבע נקודות. החל משנת 2028 המדרגות יותאמו מחדש כך שזכאות תושג כבר מ־20 ימי שירות.
בנוסף, החוק מעגן את התגמול המינימלי לחודש מילואים ומצמיד אותו למדד. בשנת 2025 יעמוד שכר המינימום לחודש מילואים על 9,632 שקלים, במקום כ־7,000 שקלים כיום. ההעלאה, שנקבעה תחילה כהוראת שעה בתקופת המלחמה, תהפוך כעת להסדר קבוע.
78% זכאים
בדיוני ועדת הכספים עלה כי כ־78% מלוחמי מערך המילואים צפויים לעמוד בתנאי הסף ולהיכנס למעגל הזכאות כבר בשנת 2025. דרישת הוועדה הביאה להפחתת מספר ימי השירות הנדרשים החל משנת 2028, מתוך צפי לירידה בעומס המילואים בשנים הקרובות. במהלך הדיונים הושם דגש על כך שהחוק המקורי היטיב בעיקר עם בעלי הכנסה גבוהה, ולכן הוחלט לשלב בו תיקון לחוק הביטוח הלאומי המבטיח תגמול מזערי למשרתי מילואים בעלי הכנסה נמוכה או כאלה שאינם עובדים. שיעור התגמול יעמוד על 95% משכר הבסיס, כפי שנקבע בתקופת המלחמה, וייושם באופן קבוע.
- כמות גדולה של דירות בהנחה למילואימניקים והטבות נוספות - הנה התנאים המלאים
- האם המענקים למילואימניקים חייבים במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בוועדה הוצג גם סיכום נוסף, ביוזמת ח״כ ינון אזולאי, שלפיו משרת מילואים שיפוטר במהלך שירותו יהיה זכאי להשלמת שכר מלאה עד לגובה שכרו האחרון. באוצר ציינו כי הסדר זה יקודם בהסכמה במסגרת הצעת חוק פרטית, וייכנס לתוקף רטרואקטיבית ממאי 2025 ועד לסיום מצב החירום בעורף.
