דחיית ערעור בשאלת מכירת מוניטין של סוכנות לשיווק גז
תקציר עמ 1181/06 ברק גז בע"מ נ' פקיד שומה תל אביב יפו 1
תקציר עמ 1181/06
ברק גז בע"מ נ' פקיד שומה תל אביב יפו 1
בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק כי אין לסווג תקבולים שקיבלה המערערת, אשר שיווקה גז באזור בני ברק, כמכירת מוניטין. נקבע כי למרות ההסכם שנחתם בין המערערת לבין חברת פז גז אשר כותרתו "הסכם להעברת מוניטין לסיום סכסוך", שבו סוכם על העברת פעילותה של המערערת כמשווקת גז באזור בני ברק לחברת פז גז, והתחייבות המערערת ובעלי מניותיה שלא לעסוק בגז באזור בני ברק במשך 18 חודשים מיום חתימת ההסכם בתמורה לסך של 1,224,000 דולר - תמורה זו אינה בגין מכירת מוניטין. נקבע כי בעת עריכת ההסכם לא היה בידי המערערת מוניטין הניתן להעברה, אלא זכות הפצת גז בעבור לקוחות חברת פז גז.
השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים
ביום 29.3.2001 נכרת הסכם בין חברת פז גז 1993 בע"מ (להלן: "פז גז") לבין המערערת (או "החברה") שכותרתו "הסכם לרכישת מוניטין ולסיום סכסוך". בהסכם זה הסכימו הצדדים על סיום סכסוך משפטי שהתגלע ביניהם, על העברת פעילותה של המערערת כמשווקת גז באזור בני ברק לפז גז ועל התחייבות המערערת ויואל ומנחם קרול, בעלי מניותיה, שלא לעסוק בגז באזור בני ברק במשך 18 חודשים מיום חתימת ההסכם.
על פי ההסכם קיבלה המערערת מפז גז סך של 1,224,000 דולר. סכום זה נרשם בדוח הכספי של המערערת לשנת המס 2001 כתשלום בגין מוניטין, אולם המשיב קבע כי למרות האמור בהסכם התשלום האמור אינו בגין מוניטין, וזו עיקר המחלוקת.
דיון
ההכרעה בשאלה אם התשלום שקיבלה המערערת מכוח הוראות ההסכם הוא בגין מוניטין אם לאו, תלויה בשאלה אם היה בידי מערערת מוניטין הניתן להעברה ובכוונת הצדדים בעת ניסוח ההסכם.
כפי שעולה מן ההסכם המערערת הייתה מפיצה של פז גז באזור בני ברק והשומרון, ונוכח האמור בעניין לייבוביץ' (רע"א 371/89 אילן ליבוביץ נ' א. את י. אליהו בע"מ ואח'), נראה כי בעת עריכת ההסכם לא היה בידי המערערת מוניטין הניתן להעברה או למכירה לפז גז. זאת אף אם נניח שהמערערת השקיעה משאבים ומאמצים בשיווק הגז באזור בני ברק והשומרון.
כותרת ההסכם מצביעה לכאורה על מהות הממכר, דהיינו "רכישת מוניטין", אולם בהסכם נקבע כי הכותרות לסעיפי ההסכם משמשות לנוחות בלבד ואין לעשות בהן שימוש. כמו כן נקבע כי "אין באמור בהסכם זה כדי להוות הודאה או הסכמה של צד כלשהו לטענות או לעמדות או להצהרות הצד שכנגד, ואין בו כדי להוות תקדים כלשהו לכל עניין שהוא", וכן כי "הגדרת מושגים ומילים כאמור בהסכם זה איננה מחייבת את הצדדים בכל מקום, מלבד לצורך מימוש הסכם זה". לפיכך, אין לתת משקל לכותרת ההסכם ואף לא לאופן שבו בחר כל אחד מהצדדים לנסח את הצהרותיו.
את טענתה כי רכשה מוניטין בחלוקת גז מטעם פז גז באזור בני ברק והשומרון, מבססת המערערת בין היתר על האמור במסמך עקרונות מיום 8.5.1994 שנכרת בין חברת פטרולגז והחברה (אשר במסגרתו מוזגו פטרולגז ופז גז) לבין סוכני פטרולגז ובהם המערערת. במסמך האמור נכתב בין היתר כי "מוסכם בין הצדדים שלסוכנויות יש מוניטין, כל סוכנות באזורה". אכן כפי שנקבע בעניין לייבוביץ שלעיל סוכן רוכש מוניטין כסוכן, אולם למוניטין זה של המערערת כסוכנת אין דבר עם המוניטין של שיווק הגז של פז גז באזור בני ברק והשומרון. המסקנה כי אין למערערת מוניטין משל עצמה בשיווק גז מתחזקת נוכח ההליכים המשפטיים שנקטה פז גז להגנה על אזור החלוקה שלה, אל מול התארגנות מפיצים (ובהם המערערת) לשיווק גז של גופים אחרים ללקוחות פז גז, שבמסגרתם ניתן צו מניעה קבוע האוסר על המערערת לחלק גז אשר אינו מסופק על ידי פז גז באזור החלוקה.
יש להוסיף כי מפסק הדין שניתן בעניינה של המערערת בע"א 1550/01 עולה כי אין חולק שלמערערת לא ניתן רישיון ספק גז כנדרש על פי הוראת סעיף 9 לחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989, וממילא לא יכולה הייתה לרכוש מוניטין כספקית גז.
לחיזוק טענתה בעניין המוניטין שרכשה טוענת המערערת כי בחודש אוגוסט 1995, בד בבד עם הפיכתה לסוכנת פז גז רכשה מפז גז מוניטין תמורת 360,000 ש"ח, ופעולה זו עוגנה בדוחותיה הכספיים שהמשיב אישר. טענה זו אינה מקובלת על בית המשפט. המערערת רכשה מפז גז את הזכות להפיץ גז ללקוחות של פז גז, ולקוחות אלו צורפו על ידי המערערת למעגל לקוחות פטרולגז שלהם חילקה גז עובר לרכישת הזכות האמורה. בכך אין משום רכישת מוניטין אלא רכישת זכות הפצה.
אמנם במסגרת ההסכם נטלו על עצמם המערערת, יואל קרול ומנחם קרול שלא לעסוק בשיווק גז באזור בני ברק והשומרון במשך 18 חודשים, וככלל התחייבות מעין זו מלמדת על מכירת מוניטין, אולם בנסיבות העניין אין די בהתחייבות האמורה כדי להטות את הכף לטובת המערערת. בעניין זה יפים הדברים שנאמרו בפסקה 25 לפסק הדין ע"א 7493/98 שלמה שרון ואח' נ' פקיד שומה - יחידה ארצית לשומה (פורסם באתר בית המשפט העליון) (להלן: "עניין שרון") כלהלן: "בנסיבות העניין, אין גם בהתחייבות לאי תחרות, שנכרתה בין הררי לבין חברת מסוף, כדי להוות סימן וראיה לכך שהררי מכר את המוניטין שלו. אכן כפי שכבר אמרנו, התניית אי-תחרות עשויה להוסיף ראיה לשאלת מכירת המוניטין. אך לא כך כאן".
בדוח לשנת המס 1995 דיווחה המערערת בטופס י"א על סכום מוניטין. דין וחשבון זה נבדק ואושר על ידי המשיב, ובכך לטענת המערערת יש כדי לכבול את המשיב. לטענת המשיב, בשנת המס האמורה לא הייתה השפעה מיסויית לאופן הרישום האמור, ועל כן סוגיה זו לא נבדקה על ידו. הסבר זה מקובל על בית המשפט, ועל כן אין בעצם הדיווח האמור ו/או אישור המשיב כדי לסייע למערערת. שאלת הסתמכות של נישום על קביעות המשיב מתעוררת רק כאשר הייתה קביעה פוזיטיבית, ולא כאשר המשיב לא בדק את הדוח. כאשר המשיב אינו מתייחס לנושאים מסוימים שבו, יש לבחון מדוע - אם כיוון שאישר את האמור בדוח או כיוון שהיה אדיש, למשל בשל היעדר השלכה מיסויית כפי שארע במקרה הנדון.
תוצאה
הערעור נדחה.
בבית המשפט המחוזי בתל אביב
לפני כב' השופט מגן אלטוביה
ניתן ב-9.5.2012


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.