פקיד השומה אינו רשאי לסתור החלטות של מנהלת מרכז ההשקעות
תקציר עמה 1030/05 ענבי ציון משקאות קלים (1981) נ' פקיד שומה חולון
תקציר עמה 1030/05
ענבי ציון משקאות קלים (1981) נ' פקיד שומה חולון
בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק כי פקיד השומה אינו רשאי להוציא שומה הנוגדת את החלטות מנהלת מרכז ההשקעות (להלן: "המנהלה"), לעניין תחולת הטבות המס והיקפן מכוח החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 (להלן: "חוק העידוד").
בנסיבות הערעור המערערת שבבעלותה מפעל מאושר לא עמדה בתנאי היצוא, אך למרות זאת החליטה מנהלת מרכז ההשקעות שלא לבטל את כתב האישור. בית המשפט פסק כי משקבע הגוף המוסמך בדין, קרי המנהלה, כי המערערת זכאית להטבת המס - אין המשיב יכול לשלול קביעה זו. באשר לניכוי הוצאות השכר נדחה הערעור, ובית המשפט פסק כי משעה שהמערערת סיווגה בדוחותיה הכספיים הוצאות אלו כהוצאות מחקר ופיתוח, ומשלא נשאה בנטל להוכיח כי יש לסווג את ההוצאות באופן שונה, אין להתערב בשיקול דעתו של המשיב שעה שראה בהוצאות אלו הוצאות מחקר ופיתוח.
השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים
המערערת עסקה בייצור ובשיווק פירות מעובדים. ביום 9.12.1993 הגישה המערערת למנהלה בקשה לאישור תוכנית השקעות על פי חוק. נוסף על כך הגישה המערערת למנהלה תוכנית שיווק שבה פירטה את היקף המכירות הצפוי בארץ ובחו"ל (להלן: "תוכנית השיווק"). ביום 6.4.1994 קיבלה המערערת כתב אישור לתוכנית במסלול מענקים המותנה בקיום תוכנית השיווק. מכתב הביצוע שהופק למערערת ביום 11.11.2003 עולה כי המערערת לא עמדה בתנאי תוכנית השיווק בשנים שנבדקו (2002-1996). עם זאת ולמרות אי העמידה בתוכנית השיווק, החליטה המנהלה שלא לבטל את כתב האישור. המנהלה אף הוסיפה כי למרות ההפרה האמורה זכאית המערערת להטבות הקבועות בחוק העידוד, ובכללן הטבת המס הקבועה בסעיף 47 לחוק העידוד.
לטענת המשיב, נוכח אי עמידת המערערת בתנאי כתב האישור אין היא זכאית להטבת מס מופחת בשיעור 25% בשנות המס 2002-1999, על חלק מהכנסותיה החייבות מכוח כתב האישור, ועל כך נסבה המחלוקת בין הצדדים.
נוסף על המחלוקת האמורה טוען המשיב כי הוצאות המערערת בגין עובדי מעבדה ורכישת חומרים מתכלים הן הוצאות מחקר ופיתוח, שאותן יש לנכות בפריסה על פני שלוש שנים ולא בניכוי שוטף. מנגד טוענת המערערת כי עובדי המעבדה עוסקים בבקרת איכות כימית של המוצרים והחומרים העוברים בקווי הייצור של המפעל, וכן כי הם מעורבים בהתאמת המוצרים לדרישות הלקוחות ואינם עוסקים בפיתוח מוצרים חדשים, ועל כן הוצאות השכר לעובדים אלה הן הוצאות שכר שוטפות.
דיון
סעיף 73 לחוק העידוד שולל מתן הטבה למפעל מאושר במקרה שלא קוימו הוראות החוק, התוכנית המאושרת או תנאי האישור. לצד זאת ואולי בד בבד, סעיפים 75, 75א ו-75ב לחוק העידוד מסמיכים את המנהלה להתלות או לבטל אישור שניתן למפעל מאושר, ו/או לבטל חלק מההטבות או המענקים שהוענקו למפעל מאושר.
נראה כי מכתב הביצוע נוסח באופן לקוי. עם זאת ברור לעין שבעת בחינת מעמדו של מפעל המערערת, היה גלוי וידוע למנהלה כי המערערת אינה עומדת בתנאי תוכנית השיווק בשנים 2002-1996, וכך אף צוין במפורש בסעיף 7 לכתב האישור. למרות זאת ובהתחשב בהשקעות ובנסיבות שהתגלו למנהלה בבדיקות שביצע מרכז ההשקעות, לא מצאה המנהלה לנכון לבטל את כתב האישור וקבעה כי המערערת ביצעה השקעה מאושרת בסך 7,052,087 ש"ח.
הנה כי כן, המנהלה לא התעלמה מהפרת תנאי כתב האישור. המנהלה בדקה את נסיבות העניין ואף את המצב הכלכלי באותה התקופה, ופעלה בהתאם לסמכותה כאשר החליטה שלא לבטל את כתב האישור אף על פי שמצאה כי המערערת הפרה את תנאי כתב האישור. המנהלה אף הוסיפה כי למרות ההפרה האמורה זכאית המערערת להטבות הקבועות בחוק העידוד, ובכללן הטבת המס הקבועה בסעיף 47 לחוק העידוד.
כאן המקום להדגיש כי סעיף 75(א) לחוק העידוד מקנה למנהלה שיקול דעת להתלות אישור או לבטלו עקב אי קיום תנאי כתב האישור, ובענייננו עשתה המנהלה שימוש בסמכותה זו. זאת ועוד, הסמכות שהוקנתה למנהלה לאשר תוכנית בתנאים כאמור בסעיף 18 לחוק העידוד כוללת גם סמכות לשנות את התנאים, ועל כן אפשר לראות במכתב הביצוע שינוי של תנאי כתב האישור ככל שמדובר בשנים 2002-1996, כך שבשנים אלו הופטרה המערערת מחובת היצוא אשר נקבעה בכתב האישור.
המסקנה המתבקשת היא כי משקבע הגוף המוסמך בדין, קרי המנהלה, שהמערערת זכאית להטבת המס - אין המשיב יכול לשלול קביעה זו. סמכות המשיב לבחון את עמידתה של המערערת בתנאי האישור היא בתוך מסגרת אותם תנאים. מששינתה המנהלה את תנאי כתב האישור, הרי אין עוד מקום לבחון את עמידת המערערת בתנאי האישור המקורי. לפיכך המערערת זכאית להטבת המס הקבועה בסעיף 47 לחוק העידוד בשנות המס 2002-1999.
הוצאות שכר עובדי המעבדה - בדוחותיה רשמה המערערת הוצאות אלו תחת "מחקר ופיתוח". העובדה כי המערערת ורואי החשבון שלה בחרו לסווג את הוצאת השכר תחת "מחקר ופיתוח" - די בה כדי לשלול את הצורך להתערב בשיקול דעתו של המשיב אשר ראה בהוצאות אלו הוצאות מחקר ופיתוח. בין השאר, הדוח הוא בבחינת הצהרת הנישום לאמיתות האמור בו. המערערת לא נשאה בנטל לשכנע כי לא ניתן היה, מבחינה חשבונאית, לתת ביטוי אחר להיות ההוצאה שכר עובדי מעבדה לצורך בקרת איכות. לפיכך, טענות המערערת בעניין זה נדחות.
תוצאה
הערעור התקבל בחלקו.
בבית המשפט המחוזי בתל אביב
לפני כב' השופט מגן אלטוביה
ניתן ב-1.5.2012


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.