חיוב "מארגן" קבוצת רכישה כקבלן

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עא 11125/08 קווי נדל"ן גינדי-ירון בע"מ נ'מנהל מיסוי מקרקעין רחובות
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עא 11125/08

קווי נדל"ן גינדי-ירון בע"מ נ'

מנהל מיסוי מקרקעין רחובות

בית המשפט העליון דחה את ערעור חברת קווי נדל"ן גינדי שיזמה וארגנה חכירה מרוכזת של מגרשים בראשון לציון, וקבע כי המהות האמתית של העסקה היא רכישת מקרקעין ממינהל מקרקעי ישראל על ידי החברה, הקמת בתי מגורים ומכירתם לרוכשים.

הרקע העובדתי, השאלה המשפטית וטענות הצדדים

חברת קווי נדל"ן גינדי-מידן בע"מ (להלן: "המערערת") יזמה וארגנה חכירה מרוכזת של 18 מגרשים ממינהל מקרקעי ישראל בראשון לציון. המכרז לא אפשר הגשת הצעות למגרשים בודדים, אלא רק הצעה כוללת לכלל המתחם. על כן, חברו להם יחדיו 18 יחידים (להלן: "הרוכשים") במסגרת הסכם הצטרפות שבו כונתה המערערת "המארגן". ביום 19.12.2000 זכתה קבוצה זו במכרז. לאחר הזכייה במכרז חתמו הרוכשים על הסכמי בנייה עם קבלן.

המשיב סבר שבחינתה של המהות הכלכלית האמתית מגלה כי מדובר ברכישה של קרקע על ידי המערערת, בניית בתי מגורים עליה, ולבסוף - מכירתם של בתי המגורים ליחידים. בהתאם לכך, חייב המשיב את המערערת בתשלום מס רכישה בשיעור 5% בגין רכישת הקרקע, בתשלום מס מכירה בשיעור 2.5% בגין מכירתה ובתשלום מס שבח בשיעור ממוצע של כ-38% בגין השבחתה (כמו כן חייב המשיב את רוכשי הבתים במס רכישה על רכישת דירות בנויות. הרוכשים לא חלקו על חבות זו). מנגד טענה המערערת שהיא אינה צד ברכישות המדוברות, אלא גורם מארגן בלבד אשר סייע ליחידים להתאגד, לרכוש מקרקעין ולבנות עליהם בתי מגורים.

מחלוקת זו הגיעה לדיון בפני ועדת הערר. ועדת הערר קיבלה את ניתוחו של המשיב לעובדות המקרה. כיוון שכך, היא הסכימה לחיובה של המערערת במס רכישה בשיעור 5%, בסכום 576,628 ש"ח. באשר למס המכירה, הופחת שיעור המס ל-0.8% משווי המכירה על פי סעיף 72ד(ב) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"). אשר למס השבח, קבעה הוועדה כי המשיב נהג שלא כשורה בכך שלא ניכה משיעור השבח את עלויות הבנייה [ראו סעיף 39(1) לחוק]. נוסף על כך קבעה הוועדה כי כיוון שמדובר בעסק וברווח פירותי אשר מחויב במס על פי פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961, חל סעיף 50(א) לחוק (מכירה עסקית החייבת במס הכנסה כפוף לקבלת טופס 50).

המערערת טוענת כי הוועדה שגתה בהכרעתה כי מדובר בעסקה של רכישה ומכירה. על פי ההלכה שנקבעה בפסק הדין ע"א 4071/02 קיבוץ מפלסים ואח' נ' מנהל משרד מיסוי מקרקעין באר שבע [פ"ד סא(3) 290] (להלן: "עניין מפלסים"), לא התקיימה במקרה דנן "מכירה" כהוראתה בסעיף 1 לחוק. גם על פי "מבחן הרווח והסיכון היזמי" עסקינן בעסקת תיווך ולא בעסקת מכר, משום ששכרה של המערערת היה קבוע: 2% מעלות הקרקע, כרווח תיווכי רגיל. הכנסתה של המערערת מן הפרויקט מסתכמת ב-420,000 ש"ח בלבד, ועל כן אין כל הצדקה לחבות המס האסטרונומית, כהגדרתה, שהוטלה עליה.

דיון

דין הערעור להידחות. כאמור, ועדת הערר מצאה שמעיון בהסכמים שבין הצדדים ובנספחיהם, משמיעת העדים ומראיות נוספות, עולה כי הרוכשים שהצטרפו לפרויקט אכן רכשו בית מגורים מוגמר. הם ידעו מראש את עלותו הכוללת, ובכלל זה עלות הקרקע ועלויות הבנייה. הם הודרו מהתהליך עד לסיומה של הבנייה, ולנגד עיניהם עמדה רכישה של מוצר מוגמר. על כן הסיקה הוועדה כי הרוכשים לא היו מעורבים בעסקת רכש של קרקע אלא של בית מגורים.

יצוין שעל הרוכשים הוטל מס רכישה בהתאם לכך, והמס שולם ללא עוררין. זאת ועוד, המסמכים הצביעו על מעורבות ישירה של המערערת בקביעת המחירים, ועל שליטתה ומעורבותה בכל שלבי הקמת הפרויקט. שליטה זו, כדברי הוועדה, הושגה באמצעות מנהלת הפרויקט והנאמן אשר מונו על ידי המערערת. מכאן יש להסיק כי עסקינן בעסקת מכר ולא בעסקת תיווך, מנקודת מבטה של המערערת. צדקה הוועדה אפוא כשהכריעה שמבחינה כלכלית מהותית, סיפור האירועים הבלתי רשמי היה כדלהלן: המערערת רכשה מקרקעין ממינהל מקרקעי ישראל, הקימה עליהם בתי מגורים ומכרה את אותם בתים לרוכשים. עסקאות אלו חייבות על פי החוק במס רכישה, במס מכירה ובמס שבח מקרקעין.

למותר לציין שמסקנה זו מבוססת על ממצאיה העובדתיים של הערכאה קמא. במקרה זה חלה ההלכה הכללית, שלפיה לא תתערב ערכאת הערעור בממצאיה העובדתיים של הערכאה הדיונית אלא במקרים חריגים. יצוין כי בנוגע לערעור על ועדת ערר מס שבח מקרקעין אין מדובר רק בהלכה פסוקה, אלא בסמכותה העניינית הסטטוטורית של ערכאה זו, שצומצמה בסעיף 90 לחוק לערעור על "בעיה משפטית". ודוק: בעיה משפטית ולא עובדתית.

בנוגע לעניין מפלסים שאותו הזכירה המערערת בטיעוניה - אף הוא אינו מסייע לעניינה. אין בסיס להיקש שמציעה המערערת לערוך מפרשה זו למקרה דנן. בענייננו אין כל ספק באשר לזכויות במקרקעין שהיו בידי המנהל מלכתחילה. כמו כן, אין כל ספק באשר לזכויות במקרקעין שהגיעו לידי הרוכשים בסופו של ההליך. השאלה היחידה העומדת לדיון היא אם לאור מהותה הכלכלית של העסקה, התרחשו שלבי ביניים שבהם רכשה המערערת את המקרקעין ומכרה מבני מגורים. לשאלה זו לא נותנת הלכת מפלסים כל מענה, כיוון שהיא לא עמדה לדיון במסגרתה.

תוצאה

הערעור נדחה.

בבית המשפט העליון בירושלים

לפני כב' השופטים מ' נאור, י' דנציגר ונ' הנדל

ניתן ב-21.7.2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: