יום תנודתי בבורסה: היום המדדים עלו, השבוע נפלו ובפברואר - מגמה מעורבת
יום מסחר הפכפך סגר את שבוע המסחר בבורסה בתל אביב. המדדים המובילים שנסחרו לאורך רוב היום בירידות שערים עברו בשעת המסחר האחרונה לצד הירוק, זאת במקביל לעליות באירופה ולהתחזקות החוזים על מדדי וול סטריט. שינוי המגמה נבע מפרסום דוחות טובים-מהצפוי מעבר לים.
היום, בפתיחת המסחר פקעו אופציות על מדד המעו"ף לחודש פברואר. מדד המעו"ף לפקיעה נקבע בירידה של 0.87% על רמה של 652.99 נקודות. בראייה שבועית סגר מדד המעו"ף בירידה של 3.24% ואת חודש פברואר סיכם בעלייה קלה של 0.83%. מדד מניות השורה השנייה, ת"א 75 ירד השבוע ב-5.63% ואת החודש אף סגר בירידה של 2.6%.
כלכלני מכון היצוא פרסמו היום סקירה על שוקי היצוא העיקריים של ישראל ותחזית לשינויים ב-2009. במכון מעריכים שיצוא סחורות ושירותים של ישראל כולל יצוא היהלומים צפוי לרשום השנה ירידה של כ- 17% בערכים דולריים ולהסתכם בכ-65 מיליארד דולר.
המסחר מעבר לים
בעת סגירת המסחר בתל אביב, התנהל המסחר בבורסות באירופה בעליות חדות. מדד הדאקס עלה ב-2.27% ומדד הפוטסי הוסיף 1.34%. מדד הקאק עלה ב-1.37%.
העליות בבורסות ביבשת המרכזית נובעות בעיקר מהודעת רויאל בנק אוף סקוטלנד (סימול: RBS), כי הממשלה הבריטית הסכימה לבטח 325 מיליארד פאונד (462 מיליארד דולר) מנכסיו לאחר שחשף הפסד שנתי בסך 24.1 מיליארד פאונד. מדובר בצעד שנותן תקווה בקרב המשקיעים כי מאמצי הממשלות להצלת הבנקים יניבו לבסוף פרי.
מעבר לים, ענקית הרכב ג'נרל מוטורס דיווחה על עוד רבעון של הפסדים וצופה כי מבקרי החברה יצרפו אזהרת 'עסק חי' בדו"חות שיוגשו לרשות לניירות ערך. החברה רשמה הפסד של 9.6 מיליארד דולר, או 15.71 דולר למניה, בשלושת החודשים האחרונים של 2008 ובסך הכול סיימה את השנה כולה עם הפסד עתק של 30.9 מיליארד דולר.
עם זאת, החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט הגיבו בעליות שערים של למעלה מאחוז, זאת למרות נתוני מאקרו מאכזבים.
רון אייכל: מיתון ב-2009, התאוששות הדרגתית ב-2010
רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב, פרסם היום סקירת מאקרו, בה הוא כותב בין היתר כי "הכלכלה הישראלית נפגעה, ברבע הרביעי, בצורה ברורה מההאטה העולמית, שגרמה ליצוא לרדת בשיעור חד, ולהתכווצותה של ההוצאה הפרטית. באופן ממצה, ניתן לומר כי הסביבה הכלכלית בישראל מחריפה והמיתון בכלכלה הישראלית הוא כבר עובדה מוגמרת".
במדדים: מדד ת"א 25 סגר בעלייה של 1.11% ל-665.99 הנקודות. מדד ת"א 75 התקדם ב-1.26%. מדד התל טק 15 הוסיף 1.91% ומדד הנדל"ן 15 עלה ב-0.41%. המחזור היה נמוך יחסית ליום פקיעה והסתכם בכ-1.47 מיליארד שקל.
מניות במרכז: הבנקים במגמה מעורבת, מניות הגז עולות
במניות הבנקים המגמה מעורבת. מניות לאומי ופועלים סגרו בעלייה של יותר מאחוז. משרד האוצר האמריקני הודיע אתמול (ד') על תוכנית הזרקת הון נוספת ל-19 הבנקים הגדולים בארה"ב. לפי התוכנית, לבנקים יהיה חלון הזדמנויות של 6 חודשים לבקש הלוואות נוספות במסגרת תוכנית זו.
עוד השפיעו על מניות הבנקים, המשך דיווח התוצאות לרבעון האחרון. בנק לאומי למשכנתאות דיווח על ירידה חדה ברווחים. מהדו"חות עולה כי הרווח הנקי של הבנק הסתכם בשנת 2008 ב- 126 מיליון שקלים, לעומת 219 מיליון שקלים בשנת 2007, קיטון של 42.5%. תשואת הרווח הנקי על ההון העצמי הסתכמה בשנת 2008 ב- 6.1%, לעומת 11.6% ב-2007.
בנק אגוד סיכם את שנת 2008 עם רווח נקי של 54 מיליון שקלים, בהשוואה לרווח נקי של 123 מיליון שקלים בשנת 2007. יחד עם זאת, הבנק עבר להפסד של 21 מיליון שקלים ברבעון הרביעי של 2008. ההפסד נגרם בעיקרו מתיק האג"ח הקונצרני של הבנק ומההפרשה לחובות מסופקים.
מניות כיל ניערו את הירידות וסגרו לבסוף ללא שינוי. הבוקר דיווחנו כי לדברי אנליסט סחורות בכיר בארה"ב יש למניות הדשנים עוד מקום לרדת. "אנחנו יוצאים מבועה ענקית במחירי הסחורות ונכנסים לתוך מיתון כלל עולמי שקשה לדעת עד מתי הוא יימשך, כיצד הוא ייגמר ומה יהיו ההשלכות שלו. לכן, הרווחים של חברות הדשנים יכולים להמשיך לרדת ואיתם גם מחירי המניות", אמר האנליסט מאט באדיאלי.
באותו ההקשר, נזכיר כי חברת אגריום, יצרנית הדשנים ומוצרי החקלאות הגישה אתמול הצעת רכש לחברת הדשנים סי.אף. אינדסטריז הולדינגס (סימול: CF) בעסקה של מזומן ומניות.
אורמת המשיכה לאבד גובה ונפלה היום בשיעור חד של 9%. יובל זעירא מאי.בי.אי עדכן היום את הערכותיו לחברה בהמשך לפרסום תוצאות חברת הבת אתמול והוריד את המלצתו למנייה מ"קנייה" ל"נייטרלי", ואת מחיר היעד למניה ל-34 שקל מ-38 שקל. "הצמיחה לשנים 2009 -2010 מאכזבת ונמוכה מתחזיותינו ומהתוספת שלקחנו בחשבון במודל הערכת השווי שלנו".
אמות, חברה הבת של אלוני חץ, שבשליטת נתן חץ, הודיעה היום כי היא מנהלת מו"מ מתקדם עם חברת דלק נדל"ן נכסים מניבים, שבשליטת דלק נדל"ן, לרכישת מלוא זכויות הבעלים בקניון מיי סנטר בכרמיאל תמורת סך של כ-50 מיליון שקלים.
במצעד המדווחות
מניית אינטרנט זהב סיימה כמעט ללא שינוי. החברה הציגה היום דוחות פושרים לרבעון הרביעי של 2008. בשורה העליונה נרשם גידול של 10.5% בהכנסות לרמה של כ-314 מיליון שקל, לעומת כ-284 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה הציגה החברה רווח של כמיליון שקל ברבעון הרביעי של 2008, לעומת הפסד של 22 מיליון שקל ברבעון השלישי ורווח של כ-79 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2007.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?