שוק האופציות: השקט שאחרי הסערה?

אחד משבועות הפקיעה המעניינים ביותר בהיסטוריה של המסחר באופציות המעו"ף נחתם ביום חמישי, מה צופן לנו השבוע הקרוב?
עידו סמואל |

בשבוע שעבר חזינו באחד משבועות הפקיעה המעניינים ביותר בהיסטוריה של המסחר באופציות המעו"ף. הכותרת לסקירה מהשבוע שעבר הייתה "שחקני המעו"ף נגד שאר העולם" – וכך אכן היה – בעוד מדדי העולם מתרסקים ב-5%,6%, או 7% הציג מדד ת"א 25 ירידה מינורית של 2%-3%. לבסוף ראינו כי שחקני המעו"ף לא יכולים להחזיק את המדד לנצח ולבסוף הם נשברו.

אכן, בסיכום שבועי ירד המדד בכ-6% או ב-68 נקודות. במהלך תחילת השבוע עוד ראינו כתיביות מסיביות של פוט 1140, כאילו שאחד השחקנים האמין כי הפקיעה תהיה גבוהה מרמה זו. השמועות מספרות כי אותו שחקן גדול הצליח למחוק כ-90% מהקרן שלו. בסופו של דבר יישרה הבורסה המקומית קו עם שאר העולם וצנחה גם כן. עוד כתבנו בשבוע שעבר באשר למדד הפחד (VIX), כי "בארץ שומר המדד על רמה נמוכה, אך ברור כי לא לעולם חוסן וכי עם המשך עליית הפחד בעולם גם יגיע ה-VIX המקומי לרמות גבוהות חדשות." ואכן כאמור התנודתיות הגיעה לשיא כל הזמנים ומדד ה VIX המקומי הגיע לשיא כל הזמנים.

לאחר הפקיעה הנמוכה יחסית ביום חמישי המשיכו סטיות התקן הגלומות לשקף את הפחד השורר בשוק. למרות שני ימי עליות בבורסות חו"ל המדד המקומי נשאר ברמתו הנמוכה. שני דברים אלו משקפים נאמנה את חוסר הוודאות והפחד לגבי ההמשך עבור המשקיעים והסוחרים בבורסה המקומית. הורדת הריבית המפתיעה של ברננקי הכניסה את השווקים לסחרור – מצד אחד – הוא פעל על פי ציפיות השוק, מצד שני, הורדת ריבית גדולה כל כך ובעיתוי מפתיע (כשבוע לפני המועד הרשמי להודעה) חשפו למעשה את הפאניקה בה שרוי הבנק המרכזי באמריקה וחששו ממיתון בארה"ב ובכלל העולם.

בעלי העניין בבורסה שלנו כבר החלו לאסוף את הסחורה הצפה – נוחי דנקנר, שרי אריסון, שלמה אליהו ואחרים. אך יש לזכור כי אפילו שלבעלי העניין מושג גדול יותר בנוגע לנעשה בחבור שבשליטתם, הם משקיעים ולא סוחרים. הם קונים את המניות האלו מתוך ראייה ארוכת טווח של שנים. לא תמיד מלווה קניה של בעלי עניין בעליות במניות עצמן. לכן בשבוע הקרוב יפעלו שני כוחות מנוגדים – מצד אחד הפחד המאיים להפיל את המדד לתהומות נוספים, ומצד שני הרצון להרגיע את השווקים על ידי חבילות סיוע פיסקאליות של הממשל האמריקאי וקניות בעלי העניין שמשרים ביטחון על המשקיעים. לכן אנו נגדיר את התקופה הקרובה כ"דשדוש תנודתי" ונתאים את האסטרטגיה השבועית למצב של שחיקה בסטיית התקן ובערך הזמן.

עוד נציין כי השבוע ישנם אירועים משמעותים ביותר כמו הודעת הריבית הרשמית ביום ב' ודו"ח וינוגרד בשלישי בערב אשר את השפעתו נראה ביום רביעי. לא צפוים הפתעות אך אם יהיו כאילו השוק בנקודה "עצבנית" זו יגיב בחדות בהתאם .

נציע השבוע שלוש אסטרטגיות אשר כל אחד יוכל להתאים לפי הערכתו לגבי השוק וניסיונו בבניית וניהול פוזיציות. אפשרות אחת ופשוטה היא מכירת אוכף שהוא מעט לא סימטרי – כלומר מכירת קול 1070 ופוט 1060. משמעותה של אסטרטגיה זו היא רווח כל עוד המדד מצוי בטווח של 1000 ל-1130, כאשר שיא הרווח היא כמובן ברמת 1065.

חשוב לציין שאסטרטגיה זו דורשת בטחונות כיוון שאנו חשופים להפסד בלתי מוגבל. חשוב לקנות הגנה לאסטרטגיה כזו בדמות פוט 1000, שיגן עלינו מפני המשך ירידות חריפות. אפשרות אחרת היא אסטרטגיה מסוג "קונדור": קניה של פוט 990, מכירה של פוט 1010, קניה של קול 1160 ומכירה של קול 1130. נקודות האיזון של האסטרטגיה הזו (כלומר בהן הרווח הופך להפסד – שם יש לבצע סטופ-לוס) הן 1003 ו-1137 – טווח רחב במיוחד. אסטרטגיה הדורשת תשומת לב רבה יותר וניסיון רב יותר בניהול פוזיציה היא קניה של סולם – קניה של קול 1070 ומכירה של שתי אופציות 1100.

עלותה של אסטרטגיה זו שלילית כלומר מקבלים כסף , והרווח בה יהיה נאה במיוחד כל עוד המדד יהיה בין רמות של 1070 ל-1100. הסיכון הוא עליה מעבר לרמת ה-1120 כאשר ההפסדים מכתיבת האופציות יעלו על הרווח מהקול הקנוי. רצוי לממש את הרווחים מאסטרטגיה כזו כאשר המדד מצוי בין רמות של 1090-1100. במקרה של ירידה האסטרטגיה מרוויחה כ-100 שקל לפחות כולל עמלות .

סיכום

חשוב לציין כי המסחר באופציות מעו"ף הוא תחום מסוכן במיוחד. מי שקונה ולו אופציה אחת שלא למטרת הגנה על תיק השקעות, הוא ספקולנט ולא משקיע. לכן יש להכיר בעובדה שספקולציה, בניגוד להשקעה, נושאת בחובה סיכונים גבוהים יותר, ביחד עם אפשרויות לרווחים משמעותיים יותר ומהירים יותר. מי שפועל על פי האסטרטגיות עליהן אני ממליץ בטור השבועי הזה או בפורום בו אני מעדכן מי יום, חשוב מאוד שתהיה לו הבנה בתחום המעו"ף. כפי שאינני מקבל מאות צ'קים לתיבת הדואר בכל פעם שהאסטרטגיה רווחית, אינני אחראי להפסד במקרה וישנה טעות בהערכתי. על כל אחד להיות אחראי להפסדים ולרווחים שהמסחר מניב לו. אם ישנו רווח – חשוב להבין מה עשית נכון בשביל לשחזר הצלחה זו בעתיד. אם היה הפסד – חשוב להבין היכן טעית בשביל להימנע מטעות דומה בעתיד. מי שאינו מבין מספיק בחום המעו"ף עדיף לו שישב בצד לתקופה מסוימת וילמד כיצד לעבוד נכונה בשוק הקשה הזה. בהצלחה.

*עידו סמואל הוא בעלים ויו"ר של חברת ברוקרטוב המתמחה בניהול השקעות באמצעות קרנות גידור פרטיות ובלימוד פרקטי של שוק ההון.

**חשוב לציין כי תחום המסחר בנגזרים מוגדר כבעל סיכון מיוחד, ואינו מומלץ למשקיעים חסרי ניסיון וידע. יש לרכוש השכלה מתאימה טרם ביצוע כניסה לשוק תנודתי כמו זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?