גידול של 70% בניסיון לגנוב רכבים פרטיים בינו'-ספט'

זאת, לעומת 9 החודשים המקבילים ב-2005. עיקר הגידול מתנקז בפלח המוניות (דיזל), שהפכו פופולאריות ברש"פ. הערים בעלות שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולה ביותר הן: ירושלים (8%) ותל אביב (7%)
אסף מליחי |

ב-9 החודשים הראשונים של שנת 2006, ישנה ירידה של 20% בניסיונות גניבת רכבי יוקרה לעומת התקופה המקבילה אשתקד של שנת 2005. כך עולה ממחקר שוק שנערך על ידי איתוראן. הגורם המרכזי לתופעה זו: תפיסת חוליות גנבי מכוניות יוקרה מרכזית על ידי כוחות איתוראן בראשית השנה.

יחד עם זאת, ניתן לזהות גידול של 70% בניסיונות גניבת רכבים פרטיים לעומת התקופה המקבילה בשנת 2005, כאשר עיקר הגידול מתנקז בפלח המוניות (דיזל), אשר הפכו פופולאריות בקרב מזמיני הרכבים משטחי הרש"פ.

חמשת הערים (תחום מוניציפאלי) בעלות שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולה ביותר הן: ירושלים (8%), תל אביב (7%), באר שבע (4%), ראשל"צ (3.5%), פתח תקווה (3.3%).

סגמנט הרכב בעל שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולה ביותר (לרכבים הממוגנים באיתוראן) הוא: משאית (26% מהאירועים) ואחריו - טנדר פיקאפ 4X4 (17%), ג'יפ (16%), מסחרי (16%), פרטי [כולל מונית] (13%), יוקרה (10%) וכלי צמ"ה (2%).

מתחילת השנה הצליחה איתוראן להביא למעצר 82 חוליות גנבי רכב וזאת באמצעות פעילות יזומה של אוכפי איתוראן בשטח בשיתוף משטרת ישראל. במהלך החודשים אפריל-מאי ביצעה איתוראן עבודת מודיעין מאומצת, תוך כדי ביצוע מארבים בשטח, אשר הביאו לחשיפת חוליית גנבי רכב מסועפת, שהתמחתה בטנדרים פיק-אפ 4X4 והטילה אימתה על בעלי רכבים אלו באזור השרון וגוש דן (עשרות ניסיונות גניבה בחודשים אפריל-מאי בלבד).

החוליה התחלקה ל-3 בעלי תפקידים מרכזיים: גנב הרכב המומחה בפריצתו וגניבתו למקום מסתור, רכב חלוץ הפותח ציר תנועה, ואדם שתפקידו להעביר את הרכב הגנוב ממקום המסתור לשטחי הרש"פ (מטעמי מידור, בד"כ לא הכיר את 2 הצלעות הנוספות ועבד כקבלן דרך איש קשר בעבור סכום כסף של מס' מאות שקלים להעברה). החשודים נעצרו ומתקיים כנגדם כיום הליך משפטי פלילי.

בהמשך לנתוני המחצית השניה של שנת 2005, גם השנה מציינים באיתוראן את המשך ירידת נפח פעילות גנבי הרכב באזור הדרום (ירידה דרמטית של 40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד). אזור זה תופס כיום רק 10% מכלל ניסיונות הגניבה לרכבים הממוגנים באיתוראן. פעילות מודיעינית של איתוראן וכוחות הביטחון במקביל לתגבור המארבים והנוכחות בשטח מקשה על גנבי הרכב להעביר הרכבים הגנובים לשטחים הפלשתינאיים בנפת חברון.

מגמה נוספת היא ירידה של 26% בניסיונות גניבת רכב באזור הצפון ועלייה של 16% בנפת ירושלים. האזור בו היו מספר ניסיונות הגניבה הגדול ביותר מתחילת השנה (לרכבים הממוגנים באיתוראן) הוא: גוש דן (31% מהאירועים) ואחריו - השרון (24%), השפלה (14%), ירושלים (13%), הדרום (10%), הצפון (7%) ואיו"ש (1%).

חמשת הערים (תחום מוניציפאלי) בעלות שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולה ביותר הן: ירושלים (8%), תל אביב (7%), באר שבע (4%), ראשל"צ (3.5%) ופתח תקווה (3.3%).

השיטה הנפוצה עדיין לגניבת רכב היא פריצה אלימה למכונית (ניפוץ חלון / שבירת מנעול דלת) וניסיון הנעת הרכב ע"י חיבור חוטים / החלפת מחשב המנוע. שיטה זו מהווה עד כה 85% מכלל ניסיונות הגניבה.

במהלך שנת 2006, חל זינוק חד בגניבות רכב, אשר יש חשד ממשי כי נגנבו והועברו לשטחי הרש"פ באמצעות מעורבות משתמש מורשה (תרגילי עוקץ/הונאת חברות ביטוח). לחברת איתוראן יכולת טכנולוגית להצביע על מקרים מהסוג הנ"ל.

הסיבות לתופעה זו מיוחסת לסחירות נמוכה של דגמי רכב מסוימים בשוק היד שנייה. סיבה נוספת הינה רווח כספי נכבד הנובע ממכירת הרכב ישירות למשחטות בשטחי הרש"פ ואז דיווחו כגנוב. מגמה זו בולטת בעיקר בפלח שוק המשאיות. נציין כי המעורבים בגניבה בסגמנט זה הם לאו דווקא בעלי המשאית, אלא בד"כ אנשים בעלי נגישות אליה, גם אם לתקופה קצרה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה