האם הנהגת מס הכנסה שלילי תתרום לעובדים בשכר נמוך?

בבנק ישראל טוענים, כי הפעלת תוכנית זו במשק הישראלי צפוייה להפחית משמעותית את העוני של משפחות עובדות. באיגוד לשכות המסחר סבורים שהנהגת מס הכנסה שלילי היא מהלך מסוכן - האם אפשר לקבוע עתה מי צודק?
ליאור גוטליב |

באוצר מחדשים את הדיונים על הנהגת מס הכנסה שלילי ואנו, האזרחים התמימים שמאמינים כ משרד האוצר, בנק ישראל ואגוד לשכות המסחר רוצים רק לטובתינו, או נכון יותר, "לטובת העובדים בשכר הנמוך", עומדים שוב מבולבלים ולא מצליחים להבין לטובת מי אנחנו, האם עדיף להיות בעד או נגד?

מבנק ישראל נמסר היום (ג'), כי על רקע הנתונים על שיעור העוני בקרב משפחות שראשיהן עובדים בשכר נמוך, תומכים בבנק בהפעלת תוכנית להגדלת הכנסתם של עובדים אלה במימון הממשלה ("מס הכנסה שלילי").

בבנק מסבירים לנו, כי הניסיון במספר מדינות שהפעילו תוכניות מס הכנסה שלילי, מלמד כי הן תרמו משמעותית להקטנת מספר העניים בקרב משפחות שיש בהן עובדים ולהפחתת עוצמת העוני של אלו שנותרו עניות.

אם לא די בכך, בבנק ישראל הוסיפו, כי מחקר על המשק הישראלי מבציע על כך שהפעלת תוכנית זו במשק הישראלי צפוייה להפחית משמעותית את העוני בקרב משפחות עובדות. יתר על כן, השפעתו הצפויה של "מס הכנסה שלילי" על התעסוקה היא חיובית - גם אם קטנה - בעוד שנמצא, כי השפעתן של תוכניות אלטרנטיביות להקטנת העוני, כמו הבטחת הכנסה, על התעסוקה היא שלילית.

או.קיי. - עד כאן הכל יפה ומרגש, ואנחנו הולכים אחרי בנק ישראל בעיניים עצומות. הרי מה יותר טוב מלהפחית משמעותית את העוני בקרב משפחות עובדות. אבל, פה נכנס הבלבול הגדול מאתמול (ב'), איגוד לשכות המסחר חזר אתמול על עמדתו העקבית, לפיה יש להוריד מהפרק את הדיונים על הנהגת מס הכנסה שלילי, ובמקום זאת להפחית את נטל המס על העובדים בשכבות השכר הנמוכות.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר טען אתמול, כי "מס הכנסה שלילי, למרות שעל פניו הוא מצטייר כמהלך חברתי קלאסי, עלול להיות בכייה לדורות ולהחליש את הרצון לצאת לעבודה". לין הוסיף, כי "הנהגת מס הכנסה שלילי היא מהלך מסוכן ביותר, שכן במהותו הוא מהווה תחליף לקצבאות. אסור לנו להעמיק ולפתח את תרבות הקצבאות בישראל, אלא לשאוף לכך שאדם שעובד יקבל שכר הוגן וכי שכרו נטו יעלה".

בואו נעצור לרגע, ונננסה להבין האם השפעתו הצפויה של "מס הכנסה שלילי" על התעסוקה היא חיובית (לפי בנק ישראל) או מהלך מסוכן ביותר (לפי אגוד לשכות המסחר)?

התשובה הנכונה היחידה היא כנראה, "ימים יגידו". בינתיים, בבנק ישראל לקחו את הנושא צעד אחד קדימה ומסרו היום, כי על מנת להפעיל בישראל את התוכנית בשנת 2008 יש לקבל החלטה על ביצועה בזמן הקרוב כך שניתן יהיה להשלים את עבודת המטה שנעשתה בנושא ולהתכונן ליישומה.

העקרונות שהוצעו היום על ידי בנק ישראל נועדו לאפשר את יישום התוכנית באופן שתקטין את העוני של העובדים בצורה משמעותית, תוך שמירה על היעדים הפיסיקליים שקבעה הממשלה.

העקרונות הם: התכנית תתמקד במשפחות עם ילדים, שיש בהן לפחות מפרנס אחד. התוכנית תכלול, לפחות בשלב הראשון, מענק שנתי על בסיס השכר בשנה הקודמת. כאשר יש יותר ממפרנס אחד במשפחה תחושב ההטבה המשפחתית על בסיס שכרו של ההורה בעל השכר הגבוה יותר. מגבלה זו נדרשת כדי להימנע מתשלום ההטבה לעובדים בעלי שכר נמוך ממשפחות שהכנסתן בינונית או גבוהה (שהם רוב העובדים בשכר נמוך).

חישוב ההטבה רק על בסיס הכנסתו של ההורה בעל ההכנסה הגבוהה ימנע גם פגיעה בתמריץ לעבודה של ההורה בעל ההכנסה הנמוכה יותר.

ביישום התוכנית, מדגישים בבנק ישראל, יש חשיבות לכך שהתשלום יתבצע ישירות מהממשלה לעובד, ולא באמצעות המעסיק. הניסיון בעולם מלמד שבדרך זו ההטבה אכן מגדילה את הכנסת העובד ואינה מביאה להפחתה מקבילה בשכר. עלות המנגנון הנדרש נאמדת בכמה עשרות מיליוני שקלים לשנה כולל הפעלת לשכות סיוע מיוחדות ופרסום. יישום התוכנית אינו דורש הפעלת חובת דיווח כללית במשק.

בבנק אף סבורים, כי כדי להגדיל את אמינות התוכנית ולחסוך בעלויות התפעול רצוי שיוקדם הדיווח השנתי של המעסיקים לרשות המסים הכולל את מספרי הזיהוי של העובדים שעבורם מועברים ניכויי המס. יישום דיווח מסוג זה אינו מהווה מטלה מורכבת.

המענק ישולם רק למי ששכרם מעל לסף שייקבע כדי להבטיח שהזכאים עובדים בהיקף משרה משמעותי. אין צורך במעקב אחרי שעות העבודה בפועל מכיוון שישנן מעט מאוד משפחות בעלות הכנסה נמוכה שבהן בעל השכר הגבוה עובד מעט שעות בשכר גבוה לשעה.

כדי לצמצם את התמריץ להונאות, מעריכים כלכלני הבנק, רצוי שהמענק יגדל באופן הדרגתי החל מהסף שייקבע ולא יינתן מענק גדול בסכום קבוע לכל מי שמגיע לסף.

משיקולי עלות-תועלת של פשטות היישום מול חיסכון בתשלומים אין צורך בהתניית קבלת המענק במבחני הכנסות מהון. זאת, מכיוון שיש מעט מאוד משפחות עם ילדים שהכנסותיהן מעבודה נמוכות והכנסותיהן מרכוש משמעותיות.

בנק ישראל טען היום, כי תוכנית כזו תוכל להקטין בשישית את מספר המשפחות העניות שבהן יש עובד, בעלות תקציבית של כ-1.2 מיליארד שקל לשנה (מהם כ-70% הוצאה תקציבית וכ-30% הקטנת תקבולי מס הכנסה). בנוסף, תפחית התוכנית משמעותית את עוצמת העוני בקרב משפחות העובדים שישארו עניות גם אחרי יישומה. ראוי לציין כי 85 אחוזים מהמקורות שיוקצו לתכנית המוצעת יגיעו למשפחות של עובדים בקרב ארבעת עשירוני ההכנסה הנמוכים; הרבה יותר מאשר בתכניות אלטרנטיביות בעלות מטרות דומות.

אך כחלופה להפעלת התוכנית בהיקף מלא, ניתן לבצע ניסוי ביישום התוכנית שיוגבל לאזור מסוים בארץ.

למשל, הפעלה של התוכנית באזור הצפון (בנפות צפת, כנרת וגולן ובנפת עכו מצפון לכביש עכו כרמיאל) בו מתגוררים כ-530 אלף תושבים תעלה כ-135 מיליוני שקל לשנה וצפויה להקטין את מספר משפחות השכירים העניות בו בכ-18%. מספר העניים הכולל באזור צפוי לקטון בכ-6%. על סמך ניסוי כזה, שיכלול מערכת מעקב אחרי תהליכי היישום וההשפעות על האוכלוסייה, ניתן יהיה לפנות ליישום ארצי של המערכת בשנים הבאות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

חנן פרידמן לאומי
צילום: דוברות הכנסת, יחצ

לאומי מוריד את הריבית על משכנתא למעבירי משכורת ב-0.25%

ההטבה תינתן גם ללקוחות הבנק על משכנתאות חדשות והלוואות צרכניות החל מ-1 באוקטובר; המהלך מצטרף להוזלת ריבית על המינוס, פיקדון אוטומטי וריבית של 2% על יתרת זכות עד 10,000 שקל



צלי אהרון |

החל מ-1 באוקטובר, בנק לאומי לאומי -1.09%   יוצא במהלך חדש שנועד להקל על לווים - הנחה של רבע אחוז במסלול הפריים. המשמעות היא שלקוחות שמעבירים משכורת לבנק ומחזיקים משכנתא או הלוואה צמודת פריים, ישלמו ריבית נמוכה יותר, בלי צורך לפנות, לבקש או להתמקח. 

אם ריבית הפריים במשק עומדת למשל על 6%, הרי שבלאומי היא תחושב ללקוחות הזכאים כ-5.75% בלבד. זה נשמע אולי קטן, אבל כשמדובר במשכנתאות של מאות אלפי שקלים, מדובר בחיסכון חודשי ממשי.המהלך הזה מצטרף לשורה של צעדים נוספים שבנק לאומי הציג לאחרונה כדי לנסות לשדר ללקוחות מסר ברור, אנחנו רוצים שתישארו אצלנו. הבנק הודיע על ריבית של 2% על יתרת זכות עד 10,000 שקל - כלומר, גם אם הכסף נשאר בעו"ש, הוא עובד בשבילכם. 

בנוסף, תינתן הוזלה של אחוז אחד בריבית על המינוס, לצד השקת 'פיקדון אוטומטי' שמעביר עודפי יתרה לעבודה יומית ללא צורך בפעולה של הלקוח. עבור לווים קיימים ההטבה תיכנס אוטומטית, ועבור מי שמתכנן לקחת הלוואה או משכנתא במסלול פריים - מדובר בהטבה שתופעל מיידית. 

חשוב להבין שהמהלך לא משנה את ריבית הפריים הרשמית במשק (שממשיכה להיקבע על ידי בנק ישראל), אלא מעניק ללקוחות לאומי הנחה נקודתית, מעין "פריים מינוס 0.25". מי שמחזיק חצי מיליון שקל במסלול פריים לתקופה של 25 שנה יכול לחסוך בערך 75 שקל בחודש - ובמיליון שקל מדובר כבר על כ-150 שקל בחודש. לאורך השנים זה מצטבר לסכומים של עשרות אלפי שקלים. 

בבנק מקווים שזה יספיק כדי להקדים מהלכים של המתחרים, ולהחזיר מעט אוויר לנוטלי המשכנתאות אחרי שנה לא פשוטה של ריביות גבוהות ושוק דיור תקוע.


למה המהלך מגיע דווקא עכשיו?