השבוע - בין השורות
יום הבוחר או יום הבנקאי. את תאריך ה-28 למארס נזכור כולנו, זהו היום שבסופו נדע אם תתגשמנה כל ההבטחות של הסוקרים והממשלה שתקום תורכב על ידי קואליציה מזוגזת כמו שלא היתה פה כבר מזמן. בעברית פשוטה, ה-28 במארס 2006 יהיה יום בחירות רגיל למדי בישראל. את ה-29 במארס סביר להניח שרובנו לא נזכור. לא נעסוק בו יותר מבכל יום רגיל ובעיקר, נהיה בחזרה במקום העבודה שלנו ויהיה עלינו לשוב מהר מאוד לשגרה. את העובדה הזו יודעים ראשי הבנקים הגדולים, הפועלים, לאומי ודיסקונט. הם יודעים את זה ואילו בונים על זה , ולכן, הם עומדים לפרסם יחד כולם את הדו"חות הכספיים שלהם לשנת 2005 ולרבעון האחרון שלה ממש ביום שאחרי הבחירות.
עקרונית, אין פה עניין לחשד - שכן, העניין הזה שהבנקים מפרסמים דו"חות בתאריך קרוב האחד לאחר הוא רוטינה קבועה בבורסה של ת"א. המהדרין שמו בוודאי לב לכך ששני הגדולים נוהגים בדרך כלל לפרסם דו"חות שנתיים קרוב מאוד לתאריך הדדליין - התאריך האחרון המותר לכך בחוקי הבורסה, כלומר ה-31 במארס. אך אי אפשר להתעלם מכך שהפעם עניין הפרסום הדחוק, צמוד אחד אל השני וקרוב לקצה גבול האישור לפרסום, ישמש הקלה לראשי הבנקים הגדולים.
ברור לכל המעורבים שביום שאחרי הבחירות וגם ביומיים-שלושה שלאחר מכן, תופנה רוב תשומת הלב של הציבור בכלל והעיתונות בפרט, לתוצאות הבחירות, יהיו אשר יהיו. ברור לכל המעורבים גם, כי לבנק הפועלים ולקבוצת לאומי היתה זו שנה מצוינת. כנראה כזו בה רשמו השניים יחד רווח שינוע סביב 3.5-4 מיליארד שקל. וברור לכל המעורבים אף שמדובר כנראה בדו"חות המקפלים בתוכם את סיכום שכר הבכירים מהגבוהים שנראו פה אי פעם. בעניין דיסקונט, מדובר כנראה בשנה קצת פחות רווחית, לאור הוצאה לא קטנה של הבנק בגין הסכם פרישה מוקדמת עליו חתמה ההנהלה עם העובדים. אך גם במקרה שלו, רווח של מיליארד שקל או קרוב לכך לא צפוי להשאיר יודעי חן בתדהמה.
תנו לי לנחש, שגם אתם וגם אני נשים לב לתוצאות וכן, גם לשכר העצום שצברו הבנקים כתוצאה משילוב מנצח של עליית מחירי הריבית על ההלוואות שלהם לציבור בשנה האחרונה יחד עם שיאים מרשימים שעשתה הבורסה שלנו. אך גם כך, ברור שאין כמעט סיכוי כי המספרים הללו ידלפו אל מחוץ לעמודי הכלכלה בעיתונים ואתרי החדשות הכלכליים באינטרנט.
זרים זרים אבל... בשבועות האחרונים, כמעט ללא התייחסות של התקשורת אצלנו לכך, נרשם אחד מהסיפורים הגדולים והחשובים בתחום שווקי ההון בעולם. בכוונה היא להתמוטטות חלק גדול מהבורסות של מדינות ערב ומדינות המפרץ הפרסי בזו אחר זו. כמו באפקט דומינו קלאסי, איבדו מתחילת השנה הבורסות של מצריים וסעודיה ביותר מ-11% בתוך שבועות ספורים. אלה גררו אחריהן את הבורסות של ירדן שאיבדה 4%, הבורסה של דובאי שירדה 12% בחודש וחצי והבורסה של כווית שנחתכה ב-17% בתקופה דומה.
לכאורה, מדובר בעניין שאין לא קשר אלינו. למרות הקרבה הגאוגרפית, ישראל הרי היתה תמיד וכיום עוד יותר מבעבר, נחשבת לאי של מערביות כלכלית בתוך ים המשקים הערביים, המתנהלים בתוך משטרים בעייתיים מאוד, מדינות שמלאימות חלק לא קטן מהנכסים הפיננסיים של המשק שלהן וסכנה להפיכות כל שני וחמישי. אך כשבוחנים את סיפור הזה בין השורות, מוצאים שורה של עניינים ההופכים את הנפילה של בורסות מדינות ערב בתקופה האחרונה לתמרור אזהרה חשוב גם לגבי שוק ההון שלנו.
כשהחלה הבורסה של מצריים לרדת בתחילת פברואר, דיברו שם על תיקון טכני. משקיעים שם צוטטו בעיתונות המערבית, כי הם מאמינים בחוזקה של הבורסה של קהיר ובטוחים שהיא תשוב לפרוח כפי שפרחה בשנה שעברה. אולם הסיפור הידרדר והידרדר עד שהמשקיעים החלו בסוג של מרד – ומשכו משם כסף במהירות מטורפת שהפכה לסכנה אמיתית לכלכלה המצרית. בתוך כך החלו תופעות דומות בנסיכויות והשיא היה כשזה הגיע לבורסה הגדולה וחזקה באיזור, הבורסה של סעודיה. שם כבר דובר בהפסדי עתק של יותר מ-225 מיליארד דולרים אמריקניים.
העיתונות הכלכלית כבר לא היתה יכולה להתעלם מכך השבוע, כאשר שליט סעודיה בעצמו, עבדאללה, התערב בעניין ושינה את חוקת הבורסה הסעודית, כך שהתיר לראשונה למשקיעים לרכוש בה מניות של החברות הציבוריות ישירות, כלומר ללא שימוש יקר המקובל שם בבנקים הסעודיים השייכים למשפחתו. העיתונות המערבית החלה לשאול שאלות ובראשן, השאלה על הסיבה המרכזית לנפילות הללו. אנליסטים מערביים המסקרים בשנים האחרונות את הבורסות הערביות יצרו רשימת סיבות עבור העיתונות שבין השאר כוללת, שימו לב, עודף הנפקות והסתמכות על שמועות בשל חוסר בולט במידע מהיר מספיק על הנעשה בחברות הנסחרות. עוד עניין שמשך את תשומת ליבי היה ציטוט של הנסיך הסעודי המיליארדר, וואליד בן טלאל שאמר לאחת מסוכנויות הידיעות, כי הוא מעריך שעיקר הנפילה בבורסה של ארצו נבעה מהכוח הגדול עד הגזמה שניתן בה למשקיעים זרים.
אז הנה חומר למחשבה. שכן מהסיפור הזה למדים אנו, שלמרות האמירה השגורה פה, כי השקעות זרות זה טוב למשק קטן כמו שלנו, זה טוב עד ש...

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?