דוד עזריאלי יצר אימפריית קניונים - דנה עזריאלי בונה על הדאטה סנטרס

דוד עזריאלי ז"ל הקים קניונים עוד בקנדה ואחר כך בישראל; המהפכה הטכנולוגית הביאה את דנה עזריאלי לייסד לפני 7 פעילות נדל"נית להשכרת דאטה סנטרס שהושבחה במיליארדים
רוי שיינמן | (4)

דנה עזריאלי בעלת השליטה בעזריאלי והנהלת הקבוצה מציגים בשעה זו את פעילות הדאטה סנטרס למשקיעים ואנליסטים. יש כאן מסר למשקיעים משני כיוונים - על פי הערכות וגם דיווחים בתקשורת שהתחילו בבלומברג, פעילות זו שמרוכזת בחברת גרין מאונטיין בנורבגיה תונפק לפי שווי של לפחות 11 מיליארד שקל אחרי השקעה משנת 2021 של 3 מיליארד שקל - זו השבחה אדירה. מסר נוסף למשקיעים: פעילות הדאטה סנטרס תגדל מ-12% ל-25% מכלל פעילות הקבוצה ולא על ידי צמצום הפעילויות האחרות, אלא בשל גידול בתחום הדאטה. השוק אוהב את הפוטנציאל בתחום ומניית עזריאלי קבוצה -1.22% עולה 1.6%

אפשר לומר שדנה עזריאלי מצאה את מנוע הצמיחה שחיפשה. אביה, דוד עזריאלי ז"ל, המציא את תחום הקניונים עוד בקנדה וייבא אותו לישראל. היא חלוצה בתחום הנדל"ן לדאטה סנטרס.

דנה עזריאלי, רווחים גדולים בתחום הדאטה סנטרס  (צילום זיו קרן) 

"חיכינו הרבה זמן לכנס הזה", אומרת עזריאלי בסוג של חצי התנצלות - "חיכינו שנראה שהכל כרגיל, אבל אצלנו בישראל אין מצב רגיל, מלחמה, 134 חטופים, חללים", ועדיין - עזריאלי עושה את הדבר הנכון - החיים נמשכים,העסקים מתקדמים. ככה מנצחים בכלכלה וזה כמובן נדבך חשוב בחוסן הלאומי ובניצחון הכולל. עזריאלי השכילה לפתח החל מ-2017 זרוע פעילות שנראתה אז דמיונית - פעילות דאטה סנטרס. מה לחברת קניונים, חברת נדל"ן מניב, משרדים, דיור מוגן לדאטה סנטרס? ובכן - התחום הצומח הזה מחייב שטחים ענקיים ועזריאלי הבינה את הפוטנציאל וטיפחה מומחיות של השכרת נכסים עם שרתי ענק שמשמשים משתמשים בכל העולם. 

תחום חדש ולא ברור דיו מקבל פרמיה וכך התשואה שעזריאלי קיבלה בתחום היתה גבוהה, וזו היתה רק ההתחלה. מהר מאוד הבינו את הפוטנציאל הגדול בתחום, התשואות ירדו מה שהוביל לרווחי הון ענקיים לעזריאלי. דנה עזריאלי מציגה את פעילות הדאטה סנטרס של הקבוצה שצפויה להנפיק בשווים גבוהים (מספרים בהמשך).

 

"איך הכל התחיל?" שואלת עזריאלי ועונה - "לפני כמה שנים ב-2017 חשבתי איך אפשר לגוון את מנועי הצמיחה של הקבוצה. היו קניונים משרדים ובאותם ימים עשינו את הצעדים הראשונים בדיור מוגן. ב-2018 היינו לקראת פתיחה של הדיור מוגן החדש במודיעין ובאותו זמן שקלנו מה לעשות עם הנכסים והפעילות שלנו בארה"ב. הייתי בסיור בוושינגטון ונפגשנו עם הגופים שהציעו להשתלב בעסקאות משמעותיות של משרדים. כמעט במקרה אחד מהאנשים שם אמר בדרך אגב שיש את התחום של דאטה סנטרס. הוא אמר שזה לא תחום כל כך מעניין, אבל פירט עליו. נכנסתי לרכב והיה לי ברור שהקרקע שהוא הציע למשרדים לא מעניינת. אבל הדאטה סנטרס כן".

עזריאלי הבינה את פוטנציאל הגידול בתחום - "כבר אז ב-2017 היה ברור שכולם עם סמארטפונים וכבר אז דיברו על רכבים אוטונומיים. למרות שהנושא לא היה מפותח היה לי ברור שהנושא של דאטה יגדל בצורה משמעותית. רק הנושא של תמונות. אם פעם היינו לוקחים 4-5 תמונות פתאום עם טלפונים מצלמים 400 תמונות. איפה הדאטה יושב? הוא צריך לשבת איפשהו וזה עניין נדל"ני.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"2/3 מהעולם, 6.5 מיליארד איש, מחוברים לאינטרנט. בממוצע העולמי אנשים מחוברים לאינטרנט יותר מ-3 שעות ביום. בכל דקה נוצרות 3 מיליון תמונות ונשלחות 19 מיליון הודעות טקסט.

"ב-2018 כשאייל חנקין הצטרף, החזון קיבל את הצורה והדרך. עם צוות קטן התחלנו לנסוע בעולם לבדוק חברות לראיין אנשים ואחרי שנה וחצי של מאמצים איתרנו הזדמנויות בעולם והתחלנו בקנדה עם חברה אחת, שדרכה מצאנו את ההשקעה הראשונה המשמעותית שהייתה קומפאס.

בתחילת 2019 רכשנו 19% מהמניות עם הסכם מדהים שהובילו אייל ורפי שנתן לנו אפשרות להגדיל את האחזקות עד 33% כמו שעשינו בהמשך. זה איפשר לנו להכיר את התחום, השחקנים, הכללים והשפה של התחום. בזמן הזה במקביל לצמיחה של קומפאס ראינו שיש צמיחה ותשואה של 6-10% בארה"ב, וראינו שבאירופה היתה אפשרות של צמיחה לצד  תשואה של 12%-15%. החלטנו להתרחב.

"היתה קורונה והתחלנו לחפש ולעשות בדיקות נאותות ואחרי הרבה השקעה ועבודה מצאנו את גרין מאונטיין. ב-2021 השקענו 2.8 מיליארד שקל. זיהינו פוטנציאל אדיר. חברה מצוינת עם הנהלה מעולה ומדינה נורבגית שעלויות החשמל בה הן הזולות באירופה ומקבלת תמיכה מהמדינה כי היא פועלת עם אנרגיה ירוקה.

"בישראל התחום של אנרגיה ירוקה עדיין בחיתולים אנחנו בפיגור. בתחום הדאטה סנטרס הנושא הזה של אנרגיה ירוקה מאוד חשוב, זה קריטי, החברות והמשקיעים מסתכלים על זה כאחד הדברים הכי חשובים.

"החזון היה ונשאר לבנות עוד רגל חזקה לקבוצה. המשכנו להרחיב את העולם הזה ובמקביל הצפנו ערך. מכרנו את החלק שלנו בקומפאס בתשואה שנתית של 40%. מה שאני אוהבת להדגיש זה שהגידול נעשה מהביזנס - כשרכשנו אותם היה לנו 35 MW כשמכרנו אותם היה כבר 595 MW. מה שאני רוצה להדגיש זה שהצפנו ערך משמעותי לחברה. זה יוצר בערך מיליון דולר NOI לכל MW.

"כשנכנסו לתחום היקף העסקאות היה חד ספרתי ב-MW. העסקאות הגדולות ביותר היו 10 MW. החוסן הפיננסי שלנו אפשר לנו להתמודד איתן די לבד. בזמן האחרון בגלל ה-AI והיקף הדאטה הכל גדל בצורה מעריכית, עסקאות גדלו ל-30-40 MW ואפילו של 100 MW. זה היקפים אחרים של השקעות ופוטנציאל תשואה.

"בשלב הזה הבנו שכדאי להמשיך את הצמיחה של החברה ולהפחית את הסיכון הפיננסי, ולצרף שותף. אני יודעת שבשוק הישראלי המילה שותף ועזריאלי לא הולכות ביחד. אבל בתחום של הדאטה סנטרס זה שונה, זה חריג לעומת התחום של הנכסים המניבים בישראל. אנחנו צריכים ורוצים למצוא את השותף המתאים שיאפשר להמשיך ולהגדיל את הפעילות. 

"חשוב לי להדגיש שהקבוצה נשארת מחויבת לכלכלה הישראלית ולהמשך השקעה גם במדינת ישראל".

ועכשיו למספרים - עזריאלי נערכת להנפיק את פעילות השרתים שלה שמרוכזת בחברת גרין מאונטיין Green Mountain הנורבגית. ההשקעה בחברה הנורבגית הסתכמה בכ-3 מיליארד שקלים. זו תהיה השבחה גדולה ונזכיר כי אשתקד הושלמה מכירת ההחזקה בקומפאס - 32% לפי שווי של 5.7 מיליארד דולר ועם רווח של כ-900 מיליון שקל לעזריאלי. 

"אנחנו רוצים שתבינו את הפוטנציאל של התחום הזה", אומר אייל חנקין, מנכ"ל עזריאלי ומציג כמה מספרים על התחום - "השוק זינק פי 150 מ-2004 עד 2018 והמשיך לזנק פי 6 מ-2018 ועד היום".

איך זה עובד?

"מישהו צריך לאחסן את כל הדאטה, כל השרתים. אנחנו קונים קרקע ובונים מבנה. בפנים מביאים מערכות שלנו, מקימים חדרי תקשורות ומקורות תקשורת עם השרתים וחדרי התקשורת של הלקוחות. יש ציוד תומך, גנרטורים למקרה חירום, מערכות אל פסק, הרבה מערכות תמיכה שמהוות 70%-75% מההשקעה. הקרקע והבניין זה 25%-30%.

"בהיבט נדל"ני זה מאוד דומה למשרדים, אבל לא משכירים מ"ר, אלא מוכרים KW. הוצאות התפעול הן על חשבון בעל הקרקע אבל זה נדל"ן מניב לכל דבר. אני נותן אחריות על הסרברים שלי למישהו שזה המקצוע שלו. הוא אחראי שזה יעבוד ויהיה מאובטח ללא תקלות.

"האירוע הקריטי כאן זה עלות החשמל. רוב ההוצאה השוטפת זה חשמל ולכן צריך שיהיה חשמל זול. בנוסף חשוב לבנות את הנדל"ן הזה בזמן קצר תוך שנה וחצי הלקוחות רוצים מתקן עובד".

איך נראית עסקה?

"ההסכם הוא לרוב ל-15 שנים כשאנחנו משקיעים עם גוגל אמזון וכו' הן משקיעות בערך פי 10 מאיתנו. מדברים על שיעורי היוון של קרוב ל-5% בארה"ב, וזה כבר פחות אטרקטיבי, בין 6% ל-7% באירופה

"לגבי מימון - מאוד אטרקטיבי לבנקים - LTV של 70% אבל יש גם הצעות ל-100%. אנחנו מגיעים ל-IRR בעסקאות גדולות של 100 MW של 30%".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ילדי ישראל 15/02/2024 08:56
    הגב לתגובה זו
    הפחת בנדלן 50-100 שנה ב מרכזי נתונים 5-10 שנים חייבים כמו בנדלן לפזר להרבה לקוחות - עזריאלי נשנת על טיק טוק כלקוח עיקרי . חייבים לתת ערך מוסף מהמתחרים - שירותי SAS שרותי תוכנה ותקשורת . חסר לעזריאלי . זאת הסיבה שעזריאלי מחפשת לפזר סיכונים .
  • 2.
    אלי בן דוד 14/02/2024 12:48
    הגב לתגובה זו
    ניהול ותפעול גרוע בתחום,יכלו לעשות פה אמזון ישראלי,פספוס ענק.
  • 1.
    אורי 14/02/2024 10:45
    הגב לתגובה זו
    כפי שכתבתי בעבר , השקעה ארוכה בעזריאלי קבוצה זה דבר חכם ויחסית בטוח , חברה מגווונת עם ניהול נכון ועתיד מזהיר , אני כבר שנים אוסף ונהנה , בשנה האחרונה חיזקתי והימלצתי .
  • עזריאלי במחירי 2019... (ל"ת)
    בניה 14/02/2024 13:52
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?