אזהרת רווח

אלוני חץ תפסיד משיערוכי נדל"ן עוד 560 מיליון שקל ברבעון הקרוב

מדובר על הפסדי שיערוך בחו"ל בעקבות עליית הריבית החדה בעולם, בארה"ב ובבריטניה. באלוני חץ מדגישים שלא מדובר על הפסדי שיערוך באמות ואנרג'יקס; יחד עם ההפסדים בשלושת הרבעונים הקודמים החברה הפסידה בשנה האחרונה משיערוך 1.85 מיליארד שקל - אבל מה עם המתחרות של אלוני חץ, מתי הן ידווחו על הפסדי שיערוך?
נתנאל אריאל | (1)

חברת הנדל"ן המניב אלוני חץ 0% בהנהלת נתן חץ (14.5%) מדווחת על עוד רבעון עם הפסדי שיערוכי נדל"ן. הפעם מדובר על אזהרת רווח עם צפי להפסד של 560 מיליון שקל ברבעון השני של 2023, או כ-3.1 שקלים למניה. הסיבה היא עליית הריבית במשק, שמובילה לעליית שיעור ההיוון - ולכן ירידה בערך הנכסים של החברה. העליה של 0.25-0.5% בריבית בארה"ב ובריטניה גורמת לירידה בשווי הנכסים שאלוני חץ מחזיקה, כאשר 70% מההפסד נגרם בארה"ב ו-30% בבריטניה. 

לדברי אלוני חץ, ההפסדים הצפויים בינתיים ממשיכים להיות בחברות הנדל"ן המניב שהיא מחזיקה בהן בחו"ל אבל לא בחברות בארץ. מדובר על החברות המוחזקות CARR ו-AH BOSTON בארה"ב בהן היא מחזיקה ב-47.3% וב-55% בהתאמה, ועל BROCKTON בבריטניה בה היא מחזיקה ב-83.2%. חברת CARR מחזיקה משרדים בוושינגטון, בוסטון ואוסטין, AH BOSTON מחזיקה במשרדים בבוסטון, ו-BROCKTON מחזיקה במשרדים ומעבדות מחקר בלונדון, קיימברידג' ואוקספורד.

מדובר בעצם בהמשך ההפסדים בשנה האחרונה, כאשר ברבעון הקודם דיווח החברה על הפסדי שיערוך של 369 מיליון שקל, ברבעון שלפניו על הפסדי שיערוך של 666 מיליון שקל וברבעון השני של 2022 על הפסדי שיערוך של 257 מיליון שקל, ובסך הכל 1.85 מיליארד שקל. בחודש מרץ האחרון אמר מנכ"ל החברה נתן חץ  שהחברה "צופה הפסד גם ב-2023, אבל פחות מאשר בשנה שעברה".

כדי שיהיה לאלוני חץ מספיק נזילות היא גייסה בחודש יוני האחרון חוב בהרחבת שתי סדרות אג"ח (יג' וטו') בהיקף של 376.3 מיליון שקל. בשנה הקרובה (עד מרץ 2024) היא צריכה לפרוע אג"ח בהיקף של 800 מיליון שקל, (יש לה מספיק כסף בקופה - נכון לסוף הרבעון הראשון היו לה 1.25 מיליארד שקל במזומן) ובשלוש השנים הבאות היא צריכה לפרוע עוד 2.26 מיליארד שקל.

מניית אלוני חץ איבדה ב-12 החודשים האחרונים 30% משוויה והיא נסחרת כעת במחיר של 32.3 שקלים למניה ושווי שוק של 5.81 מיליארד שקל. המחזיקים הגדולים בחברה הם נתן חץ (14.5%), המוסדיים אלטשולר שחם (12%), הפניקס (9.4%) מנורה (8.5%), הראל (5.8%).

ברבעון הראשון של השנה רשמה אלוני חץ FFO על פי גישת ההנהלה של 168 מיליון שקל, עליה של 26% לעומת 133 מיליון ברבעון המקביל בשנת 2022.

האם המניה התרסקה יותר מדי? כך מעריכים בבית ההשקעות IBI, שם נתנו לחברה בחודש ינואר אפסייד של 66% למחיר של 53 שקלים למניה. האם המניה תגיע בחזרה לשם תוך חצי שנה?

אבל צריך גם לומר - אלוני חץ מדווחת כבר שנה שלמה על הפסדי שיערוך. מה עם שאר חברות הנדל"ן המניב הישראליות שפועלות בחו"ל? האם הן לא רואות הפסדי שיערוך ולא מעריכות שיהיו להן הפסדי שיערוך? בינתיים, הן לא מדווחות על כך, אבל ככל שהריבית במשק תישאר גבוהה למשך יותר זמן - לכאורה לא תהיה להן ברירה אלא לעשות זאת. השאלה היא רק מתי הגל יגיע גם אליהן.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שיערוכי נדל

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משקיע 23/07/2023 11:56
    הגב לתגובה זו
    הסיבה שאנו לא רואים כאן הפסדי שיערוך היא מכיוון שהשכירות מוצמדת למדד ולכן דווקא מעלים את שכ"ד ושווי הנכס עולה , כלומר שיערוף כלפי מעלה (ראה דו"ח סלע נדל"ן לפני מס' ימים) , הנכסים של אלוני חו"ל נמצאים בארה"ב , בריטניה, שם למיטב הבנתי אינם צמודים למדד ולכן השכירות נשחקת וכן שווי הנכסים ומה שאנו רואים זה שערוכים שלילים שגורמים להפסדים האלה.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?