קרדיט סוויס
צילום: עמוד הפייסבוק של הבנק
פרשנות

השפעת מחיקת ה-CoCo של קרדיט סוויס על תמחור ה-CoCo של הבנקים המקומיים

אג"ח קוקו הוא מכשיר חוב של הבנקים, אבל זה לא אג"ח רגיל; הסיכון בו גדול יותר והשאלה אם הוא מתומחר נכון בשוק - כנראה שבהינתן המקרה של קרדיט סוויס הסיכון עולה
ארנון שגב וחן משה |

קריסת בנק קרדיט סוויס ועימו מחיקת מכשיר ה-CoCo (AT1) (אג"ח קוקו) מחייבת חשיבה מחודשת ביחס לתמחור מכשיר ה-CoCo בכלל, ותמחור ה-CoCo של הבנקים הישראלים בפרט. בניגוד לציפיית חלק מהתעשייה הפיננסית וחלק מרוכשי המכשיר, הסיכון במכשיר ה-CoCo התממש במלוא "עוזו" במקרה של קרדיט סוויס. 

כיום לא יכול להיות עוד ספק כי ה-CoCo איננו תחליף לאג"ח בנקאי. לעמדתנו, התממשות הסיכון ב-CoCo של קרדיט סוויס ובעיות הליבה במכשיר, מחייבים חשיבה מחודשת בתמחור המכשיר בישראל, גם אם, ה-CoCo מונפק כנגד הון שניוני. 

המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008, גרם לחיפוש אחר דרכים לחזק את איתנותם הפיננסית של הבנקים. הנפקת CoCo הוא אחד מהם. ה- CoCo (Contingent Convertibles) הוא מכשיר פיננסי היברידי אשר הוכר על ידי הבנקים המרכזיים כהון, משום שמובנה לתוך המכשיר מנגנון אוטומטי לספיגת הפסדים. במצבי קיצון מוגדרים (Trigger), חוב הבנק למחזיקי ה-CoCo נמחק או מומר להון מניות הבנק, ובדרך זו, זוכה הבנק לחבל הצלה בעת צרה. 

מדינות שונות אימצו את אופציית הנפקת ה- CoCo, ובהן מדינות האיחוד האירופי וישראל. קרדיט סוויס החל להנפיק CoCo בשנת 2011 ובישראל החלו הנפקות CoCo על ידי הבנקים המקומיים בשלהי שנת 2015. 

על רקע שחיקה מתמדת בהון הבנק ביחד עם נפילת הבנקים SVB ו-Signature התעורר חשש ביחס למצבו של הבנק כ Going Concern. בהתאם, פעלו השלטונות בשוויץ  לחלץ את קרדיט סוויס בדרך של מיזוגו לתוך UBS, תוך כדי מחיקת החוב למחזיקי ה-CoCo הסיכון במכשיר ה-CoCo התממש במלוא "עוזו" במקרה של קרדיט סוויס.

נהוג לחלק את מנגנוני ההפעלה של ה-CoCo לשני סוגים. האחד, מנגנון מכני הקובע טריגר אובייקטיבי להפעלת המכשיר עם הגעה לרף הון עצמי ידוע מראש. השני, הינו מנגנון סובייקטיבי המופעל ע"י שיקול דעת של גורם מפקח, לפיו עם הגעת הבנק לנקודת "אי קיימות" יידרש הגורם המפקח להתערב ולהמיר את מכשיר ה-CoCo. המנגנון שהופעל על ידי השלטונות בשוויץ הוא הגעה לנקודת "אי קיימות". שני הטריגרים קיימים גם ב- CoCo הבנקאי הישראלי, אך להערכתנו טריגרים אלו אינם מספקים מידע מספק לצורך הערכת סיכוי התממשות הסיכון הגלום במכשיר, וכפועל יוצא, קיים ביחס למכשיר הישראלי תמחור חסר.  

ביחס לטריגר הסובייקטיבי נדרשים משקיעי ה-CoCo להעריך את ההסתברות שהמפקח על הבנקים יעשה שימוש בשיקול דעתו ככל שיסבור כי התאגיד הבנקאי הגיע לנקודת האי קיימות PONV)– (Point of No Viability . ככל ששיקול הדעת של המפקח על הבנקים רחב יותר וללא קריטריונים מוגדרים מראש כך גדל חוסר הוודאות הגלום במכשיר. חוסר וודאות זה טעון תמחור הולם. האיחוד האירופאי, בדירקטיבה CRD/ IV  וב- - BRRD - EU Bank Recovery and Resolution Directive  קבע כי ניתן יהיה לממש ה-CoCo רק לאחר הגדרה הדוקה יותר של נקודת האי קיימות;  קבלת החלטה כי המוסד הפיננסי צפוי לקרוס או קורס; כי לא קיימים אמצעים אחרים סקטור הפרטי שיימנעו את נפילת המוסד הפיננסי, וכי נדרשת פעולה לשם הגנת אינטרס הציבור.  

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שוויץ אינה חלק מהאיחוד האירופאי, ועל כן לא אימצה את הרגולציה של האיחוד האירופאי. FINMA, הותיר בידיו את מלוא שיקול הדעת ביחס לנסיבות שבהן יופעל המכשיר, כלומר נקט במדיניות שיקול דעת עמום, לא שקוף ולא בר הערכה או כימות מראש. חוסר הוודאות וחוסר השקיפות היו אמורים להיות מתורגמים לגידול במרווחים. כאן המקום לציין כי שיקול דעת בלתי מוגבל לצד אי פרסום קריטריונים להתקיימות PONV אינם ייחודיים לשוויץ, ולדוגמא גם בישראל, הפיקוח על הבנקים נמנע מפרסום קריטריונים בהירים טרם מימוש המכשיר. 

 לאור זאת, קיים חשש ממשי כי בנק ישראל יבקש לשמר שוליים רחבים בטרם הגעה לנקודת אי קיימות, ולכן יורה על הפעלת מנגנון ספיגת ההפסדים מתוך הפריזמה של שמירה על יציבות הבנקים ובעלי השליטה בהם, והעדפת אינטרס זה על פני שמירה על כספי החיסכון של הציבור. הדמיון בין שיקול הדעת המוקנה לבנק ישראל וזה המוקנה ל FINMA בשוויץ מחייב, לדעתנו, תמחור שונה המגלם חולשות אלו. 

ביחס לטריגר המכני, גם כאן  מסתבר כי קיים קושי מובנה בניסיון להעריך סיכונים הקשורים לבסיס ההון בתאגיד הבנקאי ו"המרחק" בין מצבו הנוכחי של הון הבנק לבין הנקודה שאם הבנק יגיעה אליה, יופעל, אוטומטית מנגנון המחיקה או ההמרה.  קריסתו של בנק SVB, הראתה עד כמה הון בנקאי נתון לשינויים, לעיתים אף "אלימים", תוך ימים אחדים. בתקופה הנוכחית בה המציאות הטכנולוגית מאפשרת העברת כספים בלחיצת כפתור ללא צורך להתייצבות פיזית בסניפי הבנק, ודלדול ההון הבנקאי עשוי להתרחש תוך שעות בודדות. ברור כי לא ניתן להמתין לרואי החשבון של הבנק לפרסם דו"חות כספיים של הבנק, מהם ניתן יהיה ללמוד האם קיימת הפרה של הטריגר המכני. למעשה, לא ניתן למדוד סיכון ממשי לפי המרחק בין ההון הנדרש להון שנקבע בטריגר המכני. 

שתי החולשות כאמור מחייבות מציאת פתרון מצד הבנקים המרכזיים ועד אז תמחור נכון יותר של המכשיר. בעבר קראנו לבנק ישראל לצעוד בדרך האסדרה האירופאית ועל ידי כך להקנות ודאות גדולה יותר ביחס לנסיבות שבהן בנק ישראל יבחר להורות על מימוש מכשיר ה-CoCo. אנו מקווים כי עתה בעקבות הטלטלה שעוברת על המערכת בנקאית העולמית יתקיים דיון נוקב בבנק ישראל , שאם לא כן, צפויות עלויות המימון הבנקאי המקומי להתייקר עד מאוד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ריטיילורס נופלת 6%, בזק מוסיפה 4%, המדדים בעליות קלות

בי קומיוניקיישנס מזנקת - אמרנו לכם; פלסאנמור מתכוננת להנפקה בוול סטריט ותאחד מניות, אלביט עולה, הבנקים יורדים, מניות הנדל"ן מקבלות המלצה, אפריקה מגורים עולה 3%; על מניות הבנקים, נובה, אלביט, המניות הדואליות ומניות האנרגיה המתחדשת

מערכת ביזפורטל |

ארית נמצאת 12% מתחת למחיר מאז התרגיל - ניסיון ההנפקה של רשף, החברה הבת. אתם יודעים מה אנחנו חושבים על ההנפקה הזו - מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת.  ארית נבהלה מהביקורת ונפילת המניה בעקבות הכתבות ולקחה צעד לאחור. כלכליסט שמקורבים לחברה מדווחים כי החברה הולכת להנפקה אצל המוסדיים בשווי של 3.75 מיליארד שקל (הכוונה המקורית היתה לפי 4.3 מיליארד). ראשית, יש כאן בעיה גדולה של דיווחים שלמקורבים, למוסדיים שעוברים ללא שהם מגיעים למשקיע הקטן. אפילו ביום שבו ארית דיווחה על חזרה בה מהנפקה, היא קודם כל הדליפה ורק אחר כך הוציאה הודעה מסודרת. בדרך המקורבים-מוסדיים ועוד יכולים להרוויח הרבה כסף.  

אבל העניין העקרוני הוא שהחברה לא באמת קיפלה את ההנפקה. הרגיעה של המשקיעים היתה טעות גדולה - היא שלחה מסרים דרך יח"צ וכתבות שהיא יורדת מזה, אבל כשקוראים טוב טוב את ההודעה מבינים שהכל פתוח.  אזה היא כעת רוצה הנפיק למוסדיים במחיר נמוך, המניה נופלת - ארית תעשיות -5.09%  


הסיפור של היום יהיה כנראה הבנקים. ביום שישי פרסם הצוות הבין משרדתי שדן במיסוי על הבנקים את ההמלצות שלו. הוא ממליץ על מיסוי יתר בשל רווחי יתר, אך מסביר שמדובר בפעולה שדורשת את הדרג המדיני. הדרך למיסוי יתר היא ארוכה. אבל בהינתן אי הוודאות נראה שהסקור יסבול מתשואת חסר יחסית. 

בינתיים הבנקים, בנק ישראל, משרד התקציבים נגד המהלך. ולכן, לא ברור איך זה ייסגר, אבל זה יכול להעיק את מניות הבנקים בתקופה הקרובה. על פי הצוות, יש הצדקה למס על רווחי היתר. הצוות קובע כי העלייה החדה בריבית בשנים האחרונות הובילה את הבנקים לרווחיות חריגה, בין היתר בשל מאפיינים מבניים של המערכת הבנקאית בישראל: ריכוזיות, תחרות מוגבלת, חסמי כניסה גבוהים, סיכון עסקי נמוך וסביבה רגולטורית תומכת. 

הצוות מדגיש כי ההחלטה בידי הדרג המדיני אם יוחלט, בהתאם להמלצות להעלות את המיסוי, אזי, המודל המועדף הוא מס רווח דיפרנציאלי על רווחים חריגים, כלומר רווחים הגבוהים ביותר מ־50% מהממוצע המתואם של השנים 2018–2022 - תקופה שאופיינה בסביבת ריבית נמוכה. המס, לפי ההצעה, יהיה בהוראת שעה למספר שנים מוגבל. לדברי הצוות, מודל זה מאפשר לאזן בין הרצון למסות רווחי יתר לבין צמצום פגיעה אפשרית בתחרות, ביציבות המערכת ובוודאות העסקית.