אסף טוקר מנכל מטריסלף
צילום: מטריסלף
ראיון

"המטרה היא ליצור 'חלקי חילוף' לבני אדם; נערכים לניסויים בבני אדם בשנה הבאה"

כך אומר ד"ר אסף טוקר, מנכ"ל מטריסלף, בראיון לביזפורטל. החברה חתמה על הסכם שת"פ עם תאגיד בינלאומי גדול, שאמור לספק גב לחברה. "העולם הולך לכך שבמקום לטפל בסימפטומים אפשר יהיה לרפא מחלות". האם זה יצליח? טוקר אופטימי
איציק יצחקי | (6)

חברת מטריסלף מטריסלף 0.43%  הישראלית, היא חברת חלום שרוצה להדפיס רקמות ואיברים לבני אדם, כדי לסייע למשותקים בחוט השדרה ובתקווה - להקים אותם מכסא הגלגלים. הרעיון הוא שבמקום שיהיה צורך להשתיל מאנשים אחרים - אפשר יהיה 'להדפיס' את החלק בגוף שהמטופל צריך. זה חלום, אפילו חלום גדול וחשוב שעשוי - אם יצליח - לסייע להרבה אנשים בעולם. מטריסלף היא לא היחידה בתחום ובחברות מהסוג הזה צריך להשקיע הרבה מאוד במו"פ (מחקר ופיתוח) כדי להגיע למוצר סופי. כאשר החברה הונפקה לפני שנה וחצי השוק היה באופוריה, אבל זו התחלפה בחששות והמניה איבדה 70% מערכה מאז השיא, שאליו הגיעה זמן קצר אחרי ההנפקה. המניה נסחרת במחיר של 5 שקלים ולפי שווי שוק של 75 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה הפסידה כ-6.2 מיליון שקל. בשנה שעברה כולה הפסידה כ-16 מיליון שקל. מטריסלף עוד רחוקה ממוצר מוגמר אבל מדווחת היום על "הסכם עם תאגיד בינלאומי מהגדולים בעולם". על מי מדובר? בחברה לא מוכנים להגיד, ורק מציינים שמדובר ב"תאגיד בעל שם ענק". על פי ההסכם, השת"פ יספק תמיכה להדפסת חומרים ביולוגיים בתלת ממד. בשלב הראשון, צריך לציין, ההסכם הוא ללא הכנסות למטריסלף, שתוכל לשמור על הבעלות ועל הקניין הרוחני שייווצרו כתוצאה מהשימוש. כלומר, התאגיד לא יהיה רשאי להשתמש בו או להעבירו לצד שלישי. החברה נוסדה בשנת 2019 על ידי אלון סיני ועל ידי פרופ' טל דביר מאוניברסיטת תל אביב, המשמש כמדען הראשי של החברה, על בסיס טכנולוגיה אשר פותחה במעבדה של האחרון. באמצעותה הודפס לדברי החברה "הלב האנושי הראשון בהיסטוריה", לפני שלוש שנים.  "כשאתה מדפיס חומר נוזלי, אתה לא יכול להדפיס רקמות ואברים. כי מבחינה נפחית הם גדולים", מסביר ד"ר אסף טוקר, מנכ"ל מטריסלף, בראיון לביזפורטל. "אחד הפיתוחים של החברה הוא שאנחנו יכולים להדפיס אברים כאלה. מדובר בננו חלקיקים שמונעים מהרקמה לזוז. כל פעם שהמחט שמה עוד פס, היא סוגרת שוב על אותו חלק מודפס". מה המטרה הסופית שלכם?

"לקחת אברים ולהשתיל בבני אדם. עד היום זה לא קרה בעולם. אחד מהצעדים שאנחנו מנסים לעשות, הוא שיתוף פעולה עם אותו תאגיד. אנחנו רוצים להפיץ את הטכנולוגיה שלנו וללכת לכיוון של ייצור אברים בתלת מימד". בכל העולם מנסים לעצור את סחר האיברים בבני אדם. אתם הבשורה? "המטרה היא ליצור חלקי חילוף למטופלים. כשיש לך בעיה ברכב, המוסך מציע חלק מקורי או חליפי, אנחנו מציעים את המקורי. אני מייצר את זה מהמטופל עצמו. אני לא מציע איבר אחר, אני מציע את האיבר המקורי". החברה, שמשרדיה ממוקמים בנס ציונה, מעסיקה 12 עובדים. "אנחנו אחת החברות היחידות בתקופה האחרונה ממשיכה לקלוט עובדים. חצי שנה אחרונה של 20 מיליון שקל. גיוסים נוספים: כל הזמן. יש סיבוב פתוח של 5 מיליון דולר, שכן דווח ומתוכו ממש דיווחנו שלשום על 3 מיליון שקל שכבר גייסנו". מה המטרה של הגיוס הבא? "התכנית של 2023 היא לפתוח ולבנות חדר נקי שיאפשר לנו להיערך לקראת ניסויים בבני אדם. אנחנו רוצים להתחיל לפתח אינדיקציה נוספת לגבי מחלה נוספת שיש בה פגיעה ברקמה. גם את זה אנחנו הולכים לתקן". לאן העולם הזה הולך בעוד 10-20 שנה? "זה הולך למצב שבו יהיו הרבה מאוד מחלות שבמקום לטפל בסימפטומים שלהם, אפשר יהיה לרפא את המחלה עצמה. תחשוב שיש היום מיליוני חולים בעולם, שיש מחלות תלויות רקמה, בדרך כלל מחלה כרונית שמהווה נטל חברתי וכלכלי ובעיקר בריאותי. הפתרון הוא הנדסת רקמות. אם יש רקמה פגומה - נבנה כזאת למטופלים. הפגיעה בחוט שדרה היא התכנית הכי מתקדמת שלנו". גרף המניה בשנה האחרונה:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גפ 26/12/2022 06:00
    הגב לתגובה זו
    אני מאמין שבעשור הקרוב או במקרה קיצון בעשור הבא המדע יגיע למוצר מוגמר שיחליף חלקים חיים בחלקים ביונים
  • 3.
    בן 25/12/2022 21:10
    הגב לתגובה זו
    לא להתבלבל
  • במסגרת הפרוייקט ישתילו לסמוטריץ חשיבה פתוחה וחיובי 26/12/2022 17:07
    הגב לתגובה זו
    במסגרת הפרוייקט ישתילו לסמוטריץ חשיבה פתוחה וחיובית
  • 2.
    שמעון 25/12/2022 16:20
    הגב לתגובה זו
    אתם חושבים שסמוטריץ יתן לכם
  • סתם אחד 25/12/2022 17:36
    הגב לתגובה זו
    נראה לך שהוא יעצור אותם? מקסימום יקחו את הלפ טופ ויעברו לחו"ל. הרבה מדינות ישמחו לקבל אותם
  • 1.
    הבטחות, כנראה לוח הזמנים יהיה ארוך מאוד (ל"ת)
    משקיע 25/12/2022 15:56
    הגב לתגובה זו
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.