"המטרה היא ליצור 'חלקי חילוף' לבני אדם; נערכים לניסויים בבני אדם בשנה הבאה"
חברת מטריסלף מטריסלף 0% הישראלית, היא חברת חלום שרוצה להדפיס רקמות ואיברים לבני אדם, כדי לסייע למשותקים בחוט השדרה ובתקווה - להקים אותם מכסא הגלגלים. הרעיון הוא שבמקום שיהיה צורך להשתיל מאנשים אחרים - אפשר יהיה 'להדפיס' את החלק בגוף שהמטופל צריך. זה חלום, אפילו חלום גדול וחשוב שעשוי - אם יצליח - לסייע להרבה אנשים בעולם. מטריסלף היא לא היחידה בתחום ובחברות מהסוג הזה צריך להשקיע הרבה מאוד במו"פ (מחקר ופיתוח) כדי להגיע למוצר סופי. כאשר החברה הונפקה לפני שנה וחצי השוק היה באופוריה, אבל זו התחלפה בחששות והמניה איבדה 70% מערכה מאז השיא, שאליו הגיעה זמן קצר אחרי ההנפקה. המניה נסחרת במחיר של 5 שקלים ולפי שווי שוק של 75 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה הפסידה כ-6.2 מיליון שקל. בשנה שעברה כולה הפסידה כ-16 מיליון שקל. מטריסלף עוד רחוקה ממוצר מוגמר אבל מדווחת היום על "הסכם עם תאגיד בינלאומי מהגדולים בעולם". על מי מדובר? בחברה לא מוכנים להגיד, ורק מציינים שמדובר ב"תאגיד בעל שם ענק". על פי ההסכם, השת"פ יספק תמיכה להדפסת חומרים ביולוגיים בתלת ממד. בשלב הראשון, צריך לציין, ההסכם הוא ללא הכנסות למטריסלף, שתוכל לשמור על הבעלות ועל הקניין הרוחני שייווצרו כתוצאה מהשימוש. כלומר, התאגיד לא יהיה רשאי להשתמש בו או להעבירו לצד שלישי. החברה נוסדה בשנת 2019 על ידי אלון סיני ועל ידי פרופ' טל דביר מאוניברסיטת תל אביב, המשמש כמדען הראשי של החברה, על בסיס טכנולוגיה אשר פותחה במעבדה של האחרון. באמצעותה הודפס לדברי החברה "הלב האנושי הראשון בהיסטוריה", לפני שלוש שנים. "כשאתה מדפיס חומר נוזלי, אתה לא יכול להדפיס רקמות ואברים. כי מבחינה נפחית הם גדולים", מסביר ד"ר אסף טוקר, מנכ"ל מטריסלף, בראיון לביזפורטל. "אחד הפיתוחים של החברה הוא שאנחנו יכולים להדפיס אברים כאלה. מדובר בננו חלקיקים שמונעים מהרקמה לזוז. כל פעם שהמחט שמה עוד פס, היא סוגרת שוב על אותו חלק מודפס". מה המטרה הסופית שלכם?
"לקחת אברים ולהשתיל בבני אדם. עד היום זה לא קרה בעולם. אחד מהצעדים שאנחנו מנסים לעשות, הוא שיתוף פעולה עם אותו תאגיד. אנחנו רוצים להפיץ את הטכנולוגיה שלנו וללכת לכיוון של ייצור אברים בתלת מימד".
בכל העולם מנסים לעצור את סחר האיברים בבני אדם. אתם הבשורה?
"המטרה היא ליצור חלקי חילוף למטופלים. כשיש לך בעיה ברכב, המוסך מציע חלק מקורי או חליפי, אנחנו מציעים את המקורי. אני מייצר את זה מהמטופל עצמו. אני לא מציע איבר אחר, אני מציע את האיבר המקורי".
החברה, שמשרדיה ממוקמים בנס ציונה, מעסיקה 12 עובדים. "אנחנו אחת החברות היחידות בתקופה האחרונה ממשיכה לקלוט עובדים. חצי שנה אחרונה של 20 מיליון שקל. גיוסים נוספים: כל הזמן. יש סיבוב פתוח של 5 מיליון דולר, שכן דווח ומתוכו ממש דיווחנו שלשום על 3 מיליון שקל שכבר גייסנו".
מה המטרה של הגיוס הבא?
"התכנית של 2023 היא לפתוח ולבנות חדר נקי שיאפשר לנו להיערך לקראת ניסויים בבני אדם. אנחנו רוצים להתחיל לפתח אינדיקציה נוספת לגבי מחלה נוספת שיש בה פגיעה ברקמה. גם את זה אנחנו הולכים לתקן".
לאן העולם הזה הולך בעוד 10-20 שנה?
"זה הולך למצב שבו יהיו הרבה מאוד מחלות שבמקום לטפל בסימפטומים שלהם, אפשר יהיה לרפא את המחלה עצמה. תחשוב שיש היום מיליוני חולים בעולם, שיש מחלות תלויות רקמה, בדרך כלל מחלה כרונית שמהווה נטל חברתי וכלכלי ובעיקר בריאותי. הפתרון הוא הנדסת רקמות. אם יש רקמה פגומה - נבנה כזאת למטופלים. הפגיעה בחוט שדרה היא התכנית הכי מתקדמת שלנו".
גרף המניה בשנה האחרונה:

- 4.גפ 26/12/2022 06:00הגב לתגובה זואני מאמין שבעשור הקרוב או במקרה קיצון בעשור הבא המדע יגיע למוצר מוגמר שיחליף חלקים חיים בחלקים ביונים
- 3.בן 25/12/2022 21:10הגב לתגובה זולא להתבלבל
- במסגרת הפרוייקט ישתילו לסמוטריץ חשיבה פתוחה וחיובי 26/12/2022 17:07הגב לתגובה זובמסגרת הפרוייקט ישתילו לסמוטריץ חשיבה פתוחה וחיובית
- 2.שמעון 25/12/2022 16:20הגב לתגובה זואתם חושבים שסמוטריץ יתן לכם
- סתם אחד 25/12/2022 17:36הגב לתגובה זונראה לך שהוא יעצור אותם? מקסימום יקחו את הלפ טופ ויעברו לחו"ל. הרבה מדינות ישמחו לקבל אותם
- 1.הבטחות, כנראה לוח הזמנים יהיה ארוך מאוד (ל"ת)משקיע 25/12/2022 15:56הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.49% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהמדדים פותחים ביציבות; נייס מוסיפה 1.2%, אורמת יורדת 1.4%
על הפרישה של עמית בירק מאקוואריוס ואיזה דגלים אדומים היו לנו עוד לפני; על החלטת הריבית מחר בארה"ב שמשפיעה גם עלינו והאם הזינוקים בביטוח יימשכו?
המדדים פותחים ביציבות לאחר נעילה מעורבת אתמול ללא שינויים מהותיים. ת"א 35 ות"א 90 יציבים כעת בנטיה לעליות קלות.
במגזר הפיננסים התמונה דומה - הבנקים יורדים בכ-0.3%, בעוד ת"א ביטוח יציב בנטיה לירידות קלות. ת"א נדל"ן חיובי עם עליה של 0.1% בעוד ת"א נפט וגז יורד 0.2%.
אחד האירועים של השבוע שישפיע גם על הזווית המקומית היא החלטת הריבית בארה"ב שתיערך מחר ב-21:00 בערב. השווקים הפיננסיים רשמו הישג מרשים, אולי אפילו מפתיע בעוצמתו: תנועת V מלאה וחדה מאז הירידות של נובמבר, שמביאה את המדדים המובילים להתייצב כעת מעט
מתחת לרמות שיא כל הזמנים. התאוששות זו אינה רק טכנית; היא משקפת את החוסן הפסיכולוגי של המשקיעים ואת האמונה העיקשת בנרטיב "הנחיתה הרכה". עם זאת, בימים האחרונים השוק שב לדשדש מעט, כשהוא לוקח אוויר לקראת החלטת הריבית הגורלית בהמשך השבוע. ועדת השוק הפתוח (FOMC)
מתכנסת לישיבתה האחרונה והדרמטית לשנת 2025 בימי שלישי-רביעי, ותפרסם את החלטתה ביום רביעי בערב – החלטה שתקבע את הטון לשבועות האחרונים של 2025 ולפתיחת שנת 2026.
- ארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבועות שחלפו מאז ההחלטה הקודמת היו תנודתיים מאוד מבחינת ציפיות השוק. ראינו את מדדי הסבירות להורדת ריבית עולים ויורדים בעשרות אחוזים, לעיתים בהפרש של ימים ספורים, בתגובה לכל שבב מידע או התבטאות של חבר פד'. אולם בישורת האחרונה לקראת ההחלטה, הקונצנזוס
התקבע: השוק מצפה להורדת ריבית נוספת בפגישה השבוע, הורדה שככל הנראה תתרחש. אמנם הקונצנזוס מעט נמוך יותר מפעמים קודמות (קצת מתחת ל-90%), אך הוא עדיין כמעט מוחלט. חשוב להבין את הדינמיקה שבין הפד' לשוק: לעיתים נדירות ביותר הבנק המרכזי בוחר להצביע בניגוד לקונצנזוס
כה מובהק ברגע האחרון, ולו רק כדי למנוע זעזוע מיותר במערכת הפיננסית. לכן, נראה שהורדת ריבית של רבע אחוז בפגישה הקרובה היא כמעט עובדה מוגמרת. השאלה האמיתית, אם כן, איננה "האם הריבית תרד", אלא מה יאמר הפד' לגבי העתיד, וכיצד הוא רואה את הסיכונים בטווח הבינוני
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
