אוטובוס אגד
צילום: ביזפורטל

רצים אחרי האוטובוס; למה אגד מעניינת את המשקיעים?

אלקטרה וג'נריישן קפיטל כבר נמצאות בתחום התחבורה-ההסעות ההמוניות מה המודל העסקי בתחום ולמה בשנה האחרונה היו בו הרבה עסקאות?
קובי שגב | (5)

במרץ 2020 פרצה לחיינו מגיפת הקורונה כשעד היום, אנחנו מתמודדים איתה ומתנהלים בצמוד אליה. באופן מוזר, למרות הקורונה והסביבה המשברית, נסגרו מספר חסר תקדים של עסקאות בתחום, שנדמה שהוא מאוד משעמם - הסעת המונים. צירוף מקרים של עסקות רבות (באופן יחסי) והיקפים משמעותיים (מאות מיליוני שקלים), תמיד מאותת לנו להיכנס לעובי הקורה ולהבין על מה המהומה.

 

הסעת ההמונים - עסקאות

מי שנכנסה באופן אגרסיבי לתחום, היא חברת אלקטרה 2.47% הציבורית. בינואר 2021, היא רכשה 51% מאמנון מסילות, שהייתה חברה פרטית ושילמה עבורה כ 154 מיליון שקל. אמנון מסילות מחזיקה בחברת אפיקים, שהיא בעלת צי של כאלף אוטובוסים. במאי 2021, הודיעה אלקטרה, באמצעות החזקתה באפיקים, על רכישה של אגד תעבורה תמורת 200 מיליון שקל. אגד תעבורה בעלת צי של כ 537 אוטובוסים והיא זכיינית של חמישה אשכולות של קווי הסעה. מחזור הפעילות שלה ב 2020 עמד על כ-351 מיליון שקל. באמצעות שתי העסקאות הללו, הפכה אלקטרה לאחת משלושת החברות הגדולות בתחום בישראל.

לפני כשבועיים, הודיעה קרן נוי על רכישת 40% מנתיב אקספרס תמורת 253 מיליון שקל. בכפוף לתנאים שונים, קרן נוי תוכל לרכוש 10% נוספים.

ג'נריישן קפיטל 1.9% , המחזיקה 49% בבון-תור, הודיעה בראשית השנה על רכישת חברת האוטובוסים מטרופולין. ג'נריישן קפיטל, באמצעות בון-תור שילמה 110 מיליון שקל ועלתה מ-50% החזקה במטרופולין ל100%.

 

בימים אלו, חברת אגד, מחפשת למכור 50% מפעילותה. אגד ההיסטורית, למרות מכירת אגד היסעים, היא עדיין חברת הסעים משמעותית. היא מפעילה 30 אשכולות היסעים, אך גם פעילות הסעים בהולנד ופולין, 51% מהקו האדום של הרכבת הקלה ודובדבן בדמות נכסי נדל"ן אטרקטיביים. מעניין יהיה לעקוב מי ינסה לנגוס בלווייתן הזה.

   

דו"חות ג'נריישן מספרים

דו"חות ג'נריישן חושפים מודל עסקי מעניין, שמסביר מדוע הפכו מפעילות האוטובוסים, לסחורה כה מבוקשת. כאמור, ג'נריישן מחזיקה בבון-תור, שפעילותה כוללת שתי תתי פעילויות, שירותי היסעים ותחבורה ציבורית באמצעות חברת מטרופולין.

תחום ההיסעים - שירותי הסעה פרטיים ללקוחות קבועים. לרוב במסלולים קבועים כמו הסעות תלמידים (בעיקר חינוך מיוחד), הסעות לגיל השלישי, טיולים מאורגנים וכו'. התחום צומח בשל צמיחת האוכלוסייה המהירה בישראל. במהלך הקורונה התחום נפגע, שכן חלה ירידה בפעילות, כתוצאה מסגרים וביטול ההסעות לקבוצות תיירים אך אנו מעריכים שההתאוששות תגיע בהקדם. הלקוחות הם לרוב ארגונים ממשלתיים והחוזים נחתמים למספר שנים (3-5 שנים).

תחבורה ציבורית - מערך התחבורה הציבורית הופעל בעבר על ידי הקואופרטיבים הגדולים אגד ודן. עם השנים ופתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות ב-2001, חלו שינויים וחברות חדשות נכנסו לתחום. התחרות נשאה פרי עבור ציבור הנוסעים, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית הלכו וירדו עם השנים בעשרות אחוזים. נכון לסוף 2020 המדינה מחולקת ל-37 אשכולות ופועלות בו 18 מפעילות כולל דן ואגד. הדבר המעניין בהסכמי הזיכיון הוא האופן שבו נקבעות ההכנסות של מפעילות האוטובוסים. בכל אשכול, משרד התחבורה הוא זה שקובע את מסלולי הקווים והוא קובע את תעריפי הכרטיסים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מפעילות האוטובוסים מעבירות את כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים למדינה והמדינה משלמת למפעילה תשלום קבוע לכל ק"מ, שנוסע כל אחד מהאוטובוסים שלה. לכן, כשרואים אוטובוס שנוסע ללא נוסעים, אין מה לחשוש להכנסותיה של מפעילת האוטובוס – האוטובוס סופר קילומטרים ולא נוסעים. גם המחשבה שאגרת גודש, תביא לגידול השימוש באוטובוסים ולהגדלת ההכנסות של החברות, איננה נכונה, מאחר שמספר הקילומטרים של כל מסלול לא ישתנה.

לאחר זכייה במכרז באחד האשכולות (המכרז הוא לרוב ל-10 שנים), המפעילה יודעת לחשב בדיוק, כמה אוטובוסים יפעלו ובאיזו תדירות ובכך לחשב את המרחק הכולל. משמע, לזוכה במכרז, יש ודאות לגבי ההכנסות (משולם ע"י המדינה), ולגבי תקופת קבלתן (תקופת הזיכיון). דומה הדבר לכל פרויקט תשתית לאומי בשיטת PFI. כלומר, השקעה הונית התחלתית גבוהה (רכישת האוטובוסים) ותפעול שוטף (נהגים ותחזוקה), מול הכנסה ידועה וקבועה.

פעילות היסעים דומה באופייה לשדה סולארי. בשדה סולארי, מקבלים תעריף ידוע מראש לכל מגה-וואט, יודעים להעריך מצוין את תקופת הפעילות של השדה והתשלום מתקבל ממדינת ישראל.

לחברות הגדולות כמו אלקטרה או ג'נריישן, קיים יתרון מובנה לגשת לפרויקטים שכאלו, מאחר שעלות ההון שלהם נמוכה. לדוגמא אגרות החוב של אלקטרה נסחרות בתשואה של 2.1% (לא צמוד) בלבד לטווח ארוך. בנוסף, יש להן גישה נוחה למימון בנקאי פרויקטלי בשיעורים גבוהים (זכייה במכרז של אשכול תחבורה ציבורית ימומן מבנקים בשיעור של עד 85%), מה שמאפשר return on equity (ROE) גבוה. הגישה למימון זול, מאפשרת באופן מבני, לחברות גדולות, תשואה משופרת ביחס לחברות בבעלות משפחתיות.

זהו השלב האחרון באבולוציה של התחבורה הציבורית. בעבר העלות ההונית הגבוהה של רכישת האוטובוסים, התבצעה ע"י קואופרטיבים (דן ואגד), שהופעלו ע"י חברים, ששילמו סכומים גדולים בשביל מנייה בקואופרטיב. לצערנו, הקואופרטיבים לא נוהלו בצורה מיטבית, בטח לא בהשוואה לחברות ציבוריות המתמחות בתפעול ונגישות למימון זול.

 

בשורה התחתונה

כבר שנים רבות שממשלת ישראל מקדמת רפורמה בתחום ההיסעים. היעדים של הרפורמה, הם להוריד את פלח השוק של אגד ודן ולחולל תחרות. באמת בעת הנוכחית נוצרים שחקנים חדשים ומשמעותיים כמו אלקטרה עליה דיברנו כאן. משבר הקורונה אמנם לא אמור לפגוע בקווי הסעה בין ובתוך ערים, אך הוא פגע מאוד בחברות תיירות קטנות שהציעו הסעים לתיירים. העת הזו, היא הזדמנות לרכוש אוטובוסים מחברות זעירות שנחנקות מהקורונה ובמקביל ולנגוס בפלחי השוק של אגד. מי שנגיש לאפשרויות המימון הכל כך זולות שקיימות כיום במשק, רואה בתחום בוסטר לפעילותו.

 

 

קובי שגב, הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עצוב שאגד ודל מתפרקות. והולכות לובסטרים (ל"ת)
    דון 20/10/2021 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוני 20/10/2021 09:31
    הגב לתגובה זו
    באמת תחום משעמם. מדהים שעושים ממנו כסף
  • 2.
    כתבה יפה ומעשירה בידע, תודה. (ל"ת)
    יואל 20/10/2021 08:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 20/10/2021 08:13
    הגב לתגובה זו
    שבתקופת גאות מנפיקים "כל מכולת","אגד"??????......בחייכם!!!
  • בניהו 20/10/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
    למה אתה קופץ?
תותח ה"רועם", צילום מתוך את"צתותח ה"רועם", צילום מתוך את"צ
בלעדי

התותחים החדשים של צה"ל והאם ארית תספק להם את המרעומים

עם כניסת תותח ה"רועם" לשירות בצה"ל, נודע לביזפורטל ממקורבים לחברה כי ארית צפויה ליהנות מביקושים חדשים לאחר שרשף כבר קיבלה הזמנות למרעומים עבור התותח החדש ב-2022 וגם במהלך השנה האחרונה והיא תהיה ספק בלעדי של מרעומי הארטילריה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

צה"ל נמצא בעיצומו של מעבר לדור חדש של תותחים, ובמקביל לכך מתגבשת גם שרשרת האספקה שתלווה את המערכת החדשה לשנים ארוכות. על פי מידע שהגיע לידנו ממקורבים לחברה, ארית תעשיות ארית תעשיות 0%   , באמצעות חברת הבת רשף טכנולוגיות, כבר קיבלה הזמנות ראשוניות למרעומים עבור התותח החדש, וצפויה להיות ספקית בלעדית של מרעומי הארטילריה למערכת.

רשף קיבלה הזמנה ראשונה כבר בשנת 2022, עם תחילת שלבי ההצטיידות והבחינה של המערכת, והזמנה נוספת נחתמה במהלך 2025, לקראת כניסת התותח לשירות מבצעי. מדובר במוצר חדש עבור רשף, שמרחיב את פעילותה מעבר לליבת הפעילות ההיסטורית שלה בצה"ל, שהתמקדה בעיקר במרעומי מרגמות, עם נגיעה מצומצמת יחסית לעולם הארטילריה. כעת, החברה צפויה לספק מרעומי תותחים בהיקפים גדולים.

ה"רועם" - מערכת טעינה וירי ממוחשבת

התותח החדש, שמוכר בצה"ל בשם "רועם", כבר הגיע לידי חיל התותחנים ונמצא בימים אלה בשלב ההטמעה המבצעית. מדובר בתותח הוביצר 155 מ"מ מתקדם שאלביט מערכות אלביט מערכות 0.31%   גם שותפה מרכזית בייצורו. התותח המבוסס על פלטפורמה גלגלית עם מערכת טעינה וירי אוטומטית, שנועד לשמש את החיל בעשורים הקרובים. הכלי פותח במשך כשש שנים באלביט מערכות, מאפס, תוך התאמה ייעודית לצורכי צה"ל, והוא כולל מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, קצב אש של עד שמונה פגזים בדקה, טווחי ירי של עשרות קילומטרים ויכולת ירי מתוזמן לעבר כמה מטרות במקביל.

בשבוע האחרון נמסר התותח הראשון לצה"ל בטקס סמלי במפעל אלביט ביקנעם, ומשם הועבר לבסיס צאלים לצורך קליטה, אימונים ובדיקות. בימים הקרובים צפוי להתבצע ירי צה"לי ראשון מתוך תהליך ההטמעה, ובצה"ל מעריכים כי ירי מבצעי ראשון עשוי להתבצע כבר בשבועות הקרובים, בהתאם לצרכים המבצעיים. במקביל, ייצור הכלים הבאים נמשך, והמסירות לצה"ל צפויות להתבצע בהדרגה החל מהקיץ.

ה"רועם" מופעל על ידי צוות מצומצם של שלושה לוחמים בלבד - מפקד משימה, תותחן ונהג - בין היתר בזכות המעבר לטעינה אוטומטית מלאה. הכלי נושא על גביו עשרות פגזים, והמערכת מאפשרת קצב אש גבוה ודיוק משופר, לצד ניידות גבוהה על גלגלים ויכולת מעבר מהירה בין אזורי ירי. בחיל התותחנים רואים בתותח החדש פלטפורמה שתמשיך להתפתח ולהשתפר לאורך השנים, עם שדרוגים עתידיים בקצב האש, בדיוק ובמערכות התפעול.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

שוב אנרגיה זינקה 11%, רפק 10%; הבנקים איבדו 1% חברות הביטוח 1.2% - נעילה חיובית במדדים

יום תנודתי עבר על המדדים אך הם נעלו בטריטוריה ירוקה - ת"א 35 הוסיף 0.2% בעוד ת"א 90 התחזק 0.7%; מירוץ לרכישת שוב אנרגיה הזניק את המניה רפק רוצה להנפיק את זרוע האנרגיה וזינקה גם היא; אקוואריוס נפלה בקשר עם כוונתה לשנות שמה ל-ולוריקס ולדלל עוד את המשקיעים על-הדרך

מערכת ביזפורטל |

אקוואריוס אקוואריוס מנוע -6.58%   נפלה. חברת המנועים (שתיכף אפשר לומר עליה, לשעבר) מכנסת אסיפה כללית לאישור שינוי שם החברה לולוריקס (Veloryx), כמו גם אישור תוספת להסכם השקעה עם מר צ’רנילובסקי, במסגרתה יוקצו לו זכויות לא רשומות למימוש של כ-24.95 מיליון מניות רגילות ועוד כ-12.48 מיליון כתבי אופציה, שיכולות להפוך לעד 12.48 מיליון מניות נוספות, בתמורה כוללת של כ-6 מיליון דולר ההקצאה הזאת הולכת לדלל משמעותית את המשקיעים. המהלך מגיע יום אחרי הודעת החברה על זניחת פעילות המנועים ומעבר לפוקוס ביטחוני לא מוגדר, בלי פעילות קיימת ובלי מודל עסקי ברור, מהלך שאותו מוביל המנכ"ל החדש רועי בר-גיל שהגיע לחברה מהתעשייה האווירית - אקוואריוס הכריזה על הפסקת פעילות הליבה שלה


הנהלת טבע טבע 0.5%   מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה - העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים


ריטיילורס ריטיילורס 1.1%   קופצת. המניה נסחרה בלחץ בימים האחרונים יחד עם רשתות האופנה בעיקר בגלל הכפלת הפטור ממע"מ שהוביל סמוטריץ', אך היום היא דווקא מרכזת עניין לאחר דיווח על רכישות משמעותיות מצד בכירים בדירקטוריון, ובראשם טים קוק, מנכ״ל אפל Apple 0.9%    והדירקטור העצמאי המוביל בחברה. קוק רוכש עשרות אלפי מניות ימים ספורים בלבד לאחר דוח רבעוני מאכזב, מהלך שמתפרש בשוק כהבעת אמון ביכולת של נייקי להתאושש בטווח הארוך, למרות הלחץ על הרווחיות והחולשה במכירות בסין. גם דירקטור נוסף מצטרף לרכישות, והמסר הכולל תומך בסנטימנט החיובי סביב המניה במסחר המוקדם. טים קוק רוכש מניות נייקי: אמון אישי או מהלך של דירקטור וותיק בחברה?


מניות השבבים מתחזקות. סנטה מגיע לוול סטריט וגם הדואליות נהנות. היום המסחר בניו יורק יינעל מוקדם, בשעה 20:00 שעון ישראל, ומחר הבורסות יישארו סגורות לרגל חג המולד, טאואר 0%  , קמטק 1.69%  ו-נובה 1.07%   בעלייה.