מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

לאומי שוקי הון: "צפוי שיפור משמעותי ברווחיות בתי הזיקוק"

זאת כתוצאה מכניסת תקן ספנות חדש בינואר 2020. עם זאת, עלייה בתעריפי התובלה הימית עלולה להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלה העולמית
ערן סוקול | (4)

אוהד חיים, אנליסט אנרגיה וני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מפרסם התייחסות להשפעות תקן הספנות IMO 2020 על סקטור האנרגיה ומציין כי החל מינואר 2020, צפוי שיפור משמעותי ברווחיותם של בתי זיקוק בעלי רמת מורכבות גבוהה. עם זאת, עלייה בתעריפי התובלה הימית עלולה להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלית העולמית. תקן הספנות: שימוש בדלק נקי או התקנת מערכת לניקוי גזי פליטה במסגרת התקנות לשיפור איכות הסביבה, בסוף אוקטובר 2016 קבע ארגון ה-IMO (ה- International Maritime Organization) תקנה חדשה בנוגע למגבלת רמת הגופרית המקסימלית המותרת בדלק המשמש לתחבורה ימית. בהתאם לתקנה החדשה, נדרשת החל מינואר 2020 הורדה משמעותית ברמת הגופרית בדלק לספנות מ-3.5% על פי התקן הנוכחי לרמה של 0.5% או לחילופין מפעילי כלי שיט שימשיכו להשתמש בדלק מזהם יצטרכו להתקין מערכת לניקוי גזי פליטה (Scrubbers). לדברי חיים, "הפחתת רמת הגופרית צפויה לייקר משמעותית את הדלקים המשמשים את המיכליות. ההחלטה קיימת מזה כשנתיים, והמועד ליישום התקנות מתקרב – ינואר 2020. עד לאחרונה, המשקיעים התייחסו לתקנות החדשות באדישות מסוימת, אך התפתחויות חדשות ובעיקר החלטה של סין ליישם את התקנות בנמליה, הבהירה לתעשיית הספנות שכדאי להתעורר". חברות הספנות עוסקות בהישרדות לדברי חיים, המפסידות המרכזיות מהמהלך יהיו חברות ההובלה הימית שכן החל מינואר 2020, עלות התדלוק של מכלית צפויה לעלות בצורה משמעותית, כאשר בסבירות גבוהה חלק ניכר מעלות הדלקים תגולגל על הלקוחות ועל פי הערכות בשוק תעריפי התובלה הימית צפויים לעלות בכ-70%. להערכתו של חיים, ההערכות בשוק אמנם מוגזמות, אולם אין ספק שצפויה עלייה בתעריפי התובלה הימית באופן אשר עלול אפילו להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלית העולמית.  "חברות הספנות עסוקות כבר למעלה מעשור בהישרדות ומנסות לצוף מעל המים, כשעיקר תשומת הלב הניהולית הוא בחיסכון עלויות ויעילות אנרגטית, כלומר על גידול בהשקעות הוניות אין בכלל מה לדבר", מציין חיים. "בהנחה שבעלי המכליות והחוכרים יצליחו להגיע לעמק השווה, עדיין עולה השאלה אם הוא יעיל. הפתרון של ה-Scrubbers אומנם יחסית מהיר (התקנה תוך שבועות ספורים), אך מעבר לעלות הכספית, התקנת המתקן מצמצמת את השטח על פני הספינה, מצריכה תחזוקה שוטפת, הדרכות עובדים ובנוסף מעלה את צריכת הדלק. בהנחה שבכל זאת זו תהיה אופציה מועדפת בתעשייה, רק כ-40% מסך צי המכליות מתאים להתקנת Scrubbers".  

שיפור משמעותי ברווחיות בתי הזיקוק  מנגד, בתי הזיקוק צפויים להרוויח מהמהלך, בעיקר כאלו עם רמת מורכבות גבוהה (כגון פז נפט בזן 1.05% - ע.ס). מאז שנות ה-70 מכליות פועלות בעיקר על דלק כבד עם אחוזי גופרית גבוהים כמו המזוט, זהו הדלק הנמצא בתחתית החבית או הדלק השאריתי מתהליך הזיקוק המשמש בעיקר להנעת ספינות וגם לתחנות כוח מבוססות דלק (אך אלו נמצאות בשוליים).  פז נפט - המצגת שמעודדת את האנליסטים בפז בזן - בזן דיווחה על מוכנות לתקן חדש לספינות מסע, והמניה מזנקת "המזוט הוא למעשה דלק שבית הזיקוק מפסיד עליו בתהליך הזיקוק, זאת אומרת שאין כדאיות לזקק אותו, אך הוא תוצר לוואי של תהליך הזיקוק כולו. הביקושים למזוט רק מתחום הספנות מוערכים בכ-4 מיליון חביות מזוט ביום, כאשר צריכת מכלית שקולה לצריכת דיזל של 15-10 מיליון מכוניות", מציין חיים. "בהשפעת התקנות החדשות בתי הזיקוק מקבלים זריקת עידוד מהרגולטור שמעודד מעבר לתזקיק עם שולי רווח משמעותית גבוהים יותר. כלומר, ניתן לומר כי התקנות החדשות, מועילות בעיקר לבתי זיקוק עם מורכבות גבוהה, בעלי יכולת לזקק יותר תזקיקים נקיים. מרגע שהביקוש לתזקיקים נקיים יעלה, כך יש לצפות לשיפור משמעותי ברווחיות של אותם בתי הזיקוק", סיכם חיים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יאיר נצר שם בדוי 03/08/2018 09:40
    הגב לתגובה זו
    אבל בסופו של דבר... מה קונים?!?
  • 3.
    יוסריאן 01/08/2018 19:43
    הגב לתגובה זו
    מה יעשו החברות בנתיים?
  • 2.
    מיכל 01/08/2018 17:12
    הגב לתגובה זו
    מעניין!! יכול להעיף את בתי הזיקוק המקומיים! האנליסט הזה תמיד יודע להביא את הדבר הנכון.
  • 1.
    אז מה הדרך הכי טובה להיחשף (ל"ת)
    התותח מבגדד 01/08/2018 16:40
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את השיא?

הבנקים מחקו 3.1%, חברות הביטוח 4.3%; נתניהו חשב שהוא יכול לתקן את הנזק אבל זה הולך להיות קשה. הבידוד מול אירופה מפחיד את המשקיעים

מערכת ביזפורטל |

הבורסה סגרה בירידות. ירידות של עד 2.3% בהובלת ת"א 90. תחילת היום היתה חיובית אחרי "המלצת הקנייה" של נתניהו לבורסה, אבל ככל שהמשקיעים קראו בין השורות את ההמלצה, הם הפנימו שהסיכונים גדולים. אל על ירדה ב-5.5%  מדד הביטוח נפל 4.3%, הבנקים ירדו ב-3.1%. בנוסף, הביטחוניות עצמן שהיו בעין סערת נאום ספרטה, ירדו בחדות ובראשן אלביט שהשילה 5.3% או 4.5 מיליארד שקל, ואחריה אימקו נקסט ויז'ן וסולרום, כולן צפויות להיכלל במדד הביטחוניות שיושק בנובמבר

גם הנדל"ן ירד, כשהמדד עצמו ירד 2.2% והסקטור כולו ירד, בהובלת עזריאלי שירדה 3%. מצד שני: נייס עלו ב4.8% וארית בכ-2%.


ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר על בידוד גלובלי. זה הפחיד את הציבור ואת המשקיעים. השוק התחיל לרדת. נתניהו עשה סיבוב פרסה, אבל למה שמשקיעים עכשיו ייכנסו לשוק כאשר הם מבינים שיש סיכון מאוד גדול לבידוד עולמי. אנחנו חוזרים 40-50 שנה אחורה, אולי היצוא והיבוא עם אירופה ייפגעו. ראש ממשלה לא יכול להגיד משהו ולחזור בו. דמיינו שמנכ"ל של חברה יגיד - אנחנו מנמיכים ציפיות ובגלל שהמניה ירדה הוא חוזר לשוק ואומר - לא הבנתם אותי, התכוונתי שרק מול הודו המכירות יירדו, אנחנו בצמיחה, המניה מצוינת. 

הינו "שוחטים" את המנכ"ל. אז המנכ"ל הפעם הוא נתניהו והוא לא מצליח להרגיע. ההיפך - הוא משדר חוסר אמון. 


במקביל גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמות ירידות בשערי האגרות כשהתשואות מטפסות בהתאמה - אג"ח ממשלתית שקלית בריבית קבועה ל-11.1 שנים שעלתה בתחילת היום עד 0.3% עברה לירידות של כ-0.4% ונסחרת בריבית ברוטו של 4.46%


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבנקים עולים 0.6%, חברות הביטוח יורדות 0.3%; המדדים במגמה חיובית מתונה

מערכת ביזפורטל |

אחרי ירידות חדות אתמול של עד 2% הבורסה מתנהלת במגמה חיובית מתונה כשהמדדים מטפסים עד 0.2%. ת"א 35 עולה 0.2%, בעוד ת"א 90 מוסיף כ-0.1%.

בסקטורים האחרים, התמונה מעורבת - הבנקים מוסיפים 0.6%, בעוד ת"א ביטוח יורד 0.3%. ת"א נדל"ן יציב על האפס ות"א נפט וגז מוסיף 0.8%.

שאלת "מיליון השקל" היא האם השוק נרגע מהפאניקה של אתמול? או שזהו רק "ספייק" הפתיחה כשבשעות הקרובות המגמה תתהפך, תופעה שאנחנו מכירים מקרוב בימים האחרונים - טיפוס מתון בשעות הבוקר והיפוך מגמה בשעת צהריים. 

אתמול נרשם שיא במחזור המסחר שהגיע ל-4.2 מיליארד שקל, מחזור שעקף גם את הימים הפעלתניים ביותר שראינו באוגוסט וסימן על המעורבות הגדולה של השחקנים בשוק ומימושים גדולים. הבוקר המחזור גבוה באופן יחסי לשעתיים הראשונות ועומד על כ-700 מיליון שקל דבר שגם מסמן את קרב הורדות הידיים שמתנהל ברגעים אלה. את המחזורים הגדולים מרכזות אלביט מערכות -0.83%  , לאומי 0.58%  ופועלים 0.15%  עם מחזורים של כ-28 מיליון שקל בממוצע.

 

אתמול הפד' הוריד ריבית באחת מהפגישות המתוקשרות של השנתיים האחרונות (להרחבה - הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?). הורדה ראשונה אחרי תשעה חודשים שמסמנת מצד אחד התחלה של 'פיבוט' במדיניות הבנק המרכזי אבל כזאת שמגיעה עם מסרים סותרים מצד היו"ר פאוול שמסגר את הורדת הריבית ככזאת שבוצעה כדי לנהל סיכונים מול קפאון בשוק עבודה. וול סטריט סיימה אתמול את המסחר במגמה מעורבת כשהמשקיעים מצד אחד שמחו לראות את הציפיה מתממשת אבל העתיד נשאר בהרבה סימני שאלה כשממוצע ההצבעות של חברי הועדה הפתוחה מכוון ל-2 הפחתות נוספות עד לסוף השנה - אבל בינתיים החוזים על וול סטריט חוזרים לטפס עד 0.6% כשהאופטימיות חוזרת אל השוק - האם הסנטימנט מעבר לים ישפיע גם עלינו?

אז חשוב לומר שאנחנו בסביבה אחרת. אנחנו במלחמה שמתארכת ובתקציב שנפרץ כבר 3 פעמים כדי לתדלק את המערכה. האינפלציה אצלינו מתכנסת לכיוון הטווח העליון של יעד בנק ישראל אבל הנגיד - למרות שהקולגה מוושינגטון נותן לו את "האישור" - סביר להניח שירצה להמתין עוד קצת עם הורדת הריבית כאן בארץ.   



זה היום האחרון של השבוע, שבוע המסחר המלא שיהיה איתנו לתקופה הקרובה כשבעונת החגים אליה אנחנו נכנסים, ובקביעות של השנה כשהחגים חלים באמצע השבוע, יהיו שבועות מסחר קצרים לצד חצאי ימי מסחר בימי "חול המועד". אפשר כבר לסכם את השבוע הזה כשבוע של ירידות. ירידות שהתעצמו בגלל נאום נתניהו והחשש מבידוד מול אירופה. המצב יכול להשתנות מהר, אבל בהגדרה אנחנו שוק מסוכן יחסית והתמחור בו אולי לא גבוה מאוד, אבל הוא "מלא" ואפילו יותר ממלא. זאת קרקע נוחה למימושים וירידות, אם כי צריך לזכור שהגופים המוסדיים "עשירים" בכסף שנכנס אליהם מדי חודש והם מזרימים אותו לשוק ויוצרים ביקושים.