שר האוצר משה כחלון
צילום: נעם ריבקין פנטון

הרפורמה בחברת החשמל אושרה הלילה בכנסת

מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה שניה ושלישית את הרפורמה שתתבצע במהלך שמונה השנים הקרובות; כחלון: "המנצחים הם אזרחי ישראל"
נועם בראל | (9)

הרפורמה במשק החשמל יוצאת לדרך. מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה שניה ושלישית את הרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל.

במסגרת הרפורמה, תוגבר התחרות בתחום ייצור החשמל באמצעות מכירת כמחצית מאתרי הייצור של חברת החשמל והפיכת יחידת ניהול מערכת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת. כמו כן, יתבצע שינוי מבני במטרה לייעל את פעילותה של חברת החשמל.

בנוסף, הרפורמה קובעת מתווה התייעלות במסגרתו תקטן מצבת כח האדם של חברת החשמל בכ-25% על ידי פרישה מרצון של כ-1,800 עובדים, בנוסף ל-1,000 שכבר פרשו לאחרונה. מעבר לכך, ההסכמות ברפורמה מאפשרות עדכון של יחסי העבודה בחברה כולל מעבר של שכבת הניהול הבכירה לחוזים אישיים, בהתאם למקובל בחברות מובילות במשק.

שר האוצר, משה כחלון: "לפני 22 שנים התקבלה החלטת ממשלה לעשות רפורמה בחברת החשמל. צריך להגיד את האמת - 7 ממשלות ישראל הקודמות כשלו באתגר אני יודע שכולם עסוקים במי ניצח ומי הפסיד אבל אני יכול כבר לגלות לכם מי המנצחים האמיתיים: אזרחי ישראל. התעקשנו לאפשר ליצרנים הפרטיים למכור חשמל ישירות לאזרחים כי מגיע להם ליהנות מהתחרות וירידות המחירים שיבואו בעקבותיה לא פחות מלמגזר העסקי. אני מקווה שכבר בקרוב תושבי עוטף עזה ייהנו מחשמל מוזל".

עוד הוסיף שר האוצר: "ההטבה של חשמל חינם לא מתאימה למציאות הציבורית של ימינו ודרשנו לבטל אותה במסגרת הרפורמה. הרפורמה הזו מביאה למדינת ישראל בשורה כלכלית-חברתית עם פתיחת התחרות והשלכותיה, בשורה סביבתית עם צמצום השימוש בפחם ובשורה לאומית-אסטרטגית בשכלול ופיתוח משק החשמל הישראלי".

 

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "הרפורמה תבטיח תחרות, תגדיל באופן דרמטי את ההשקעה ברשת החשמל על מנת להבטיח אמינות באספקה, ותפתור את נושא המונופול האנכי של חברת החשמל על ידי הוצאת יחידת ניהול המערכת. בנוסף, חברת החשמל תהפוך יעילה הרבה יותר, ועם חוב קטן באופן משמעותי - מה שצפוי גם כן להתגלגל אל צרכני החשמל. בסופו של יום, הצרכן ייהנה ממשק חשמל תחרותי ומתקדם, חברת חשמל יעילה יותר, וחשמל זול וזמין".

שר האנרגיה, יובל שטייניץ: "הלילה התרחש בכנסת אירוע היסטורי. לאחר שנים של ניסיונות כושלים, אישרה הכנסת את הרפורמה בחברת חשמל, ועיגנה אותה בחקיקה. המשמעות היא, שישראל תפתח בשנים הקרובות משק חשמל יעיל, מודרני ותחרותי. משק חשמל שבו לא יהיה יותר וועד עובדים עם יד על השאלטר, כי לא יהיה שאלטר, כי הרפורמה מבטלת את המצב, שחברת חשמל מייצרת את רוב החשמל בישראל".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    Olga Lr 20/07/2018 21:19
    הגב לתגובה זו
    רק פושעים פועלים לאישורים בלילה
  • 8.
    מוישל׳ה 20/07/2018 18:17
    הגב לתגובה זו
    פעם חשבתי שאתה דואג לעם אבל מאז שאתה שר האוצר אתה עוסק בהפצת שקרים כחלון, ממותקים בנוסח מרוקאי. כדי שהעם ירוויח צריך להפחית את מחירי החשמל הבומבסטיים ואת הקצבאות של גילאי החברה שהפכו לעשירים החדשים של ישראל. לא ראיתי שאפילו הזכרת את הוצאת האוויר מהבלון הנפוח של עלות ותגמול הכלומניקים שאנחנו מאכילים. אתה פוליטיקאי שאכפת לו מהכסא שלך.
  • 7.
    עובד ותיק 20/07/2018 10:54
    הגב לתגובה זו
    יפטרו ויפרשו מהחברה 3000 עובדים. מחר כשתהיה תקלה או בעיה האזרח הרגיל יחכה להחזרת החשמל כמו שמקובל בארץ יומיים שלושה ויותר. אז נראה את כל הגבורים שיישבו בחושך בחום/בקור וכשכל האוכל מהמקררים ייזרק לפח
  • 6.
    חברת החשמל : הסוף המר!!!! (ל"ת)
    יוסי שמיע 20/07/2018 00:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כחלון משקר: המנצחים היחידים הם עובדי וגימלאי חברת החשמל (ל"ת)
    האזרחים מפסידים 19/07/2018 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פחלון 19/07/2018 11:16
    הגב לתגובה זו
    מי השר הכי גרוע בעיר?
  • 3.
    פחלון פופוליסט ברמות שאי אפשר לתאר.. (ל"ת)
    שר היח"צנות 19/07/2018 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ראינו כבר כמה טוב היה לנו כשהפריטו את קופת החולים והמים (ל"ת)
    עובדים עלינו 19/07/2018 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לכן המנצחים ישלמו מכיסם מילארדים למימון הרפורמה. (ל"ת)
    אזרחית 19/07/2018 09:11
    הגב לתגובה זו
ייקור דמי הניהול
צילום: Pixabay

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח

עושק שלא נגמר בפוליסות החיסכון: גם באפיק השקליות גובות חברות הביטוח דמי ניהול שקרובים לאחוז על מוצר שמנהל מעל שני מיליארד שקל ומניב פחות מקרן כספית ופיקדון שקלי בלי דמי ניהול; איפה הרגולטור?
מנדי הניג |

אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?  

צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק"  בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה. 

ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.

במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות  זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.

כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר. 

בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.

חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מדדי הבנקים והביטוח עולים 2%, אל על יורדת 0.7%

המדדים מתקנים את הירידות מאתמול, כאשר לפחות כרגע התגובה להפרת הפסקת האש נשארה מתונה; בולטים לחיוב מניות הבנקים והביטוח שעולים אחרי ירידות חדות בימים האחרונים, אם כי העליות התמתנו 

מערכת ביזפורטל |

למרות התקריות הקשות בשטח והתקפות של חמאס על כוחות ישראלים, ההפסקת האש הפורמלית ברצועת עזה נותרה בעינה בזכות תיווך ארה״ב ומעורבות של משלחות מדיניות. בישראל ציינו כי חוזרים לאכיפת ההפסקה, תוך הדגשה שההסכם יישמר ככל האפשר, זאת לאחר פעולה תגובה מידתית. עם זאת, אי הודאות גבוהה, והאמריקאיים הזהירו מתגובה קשה כלפי חמאס אם ההסכם יקרוס.

המדדים מתקנים את הירידות של אתמול, כאשר מדד ת"א 35 עולה 0.7% ומדד ת"א 90 עולה 0.9%. במבט על הסקטורים, מדד הבנקים עולה 2%, מדד הביטוח מוסיף 2%, מדד הנדל"ן עולה 0.9% ומדד הנפט והגז עולה 0.1%.


מניות הבנקים בולטות היום לחיוב, ולא רק היום למעשה. הן היו מהמניות החזקות בשוק מתחילת השנה, בטח בהסתכלות על עליות מתואם שווי שוק, כאשר הבנקים הגדולים (לאומי ופועלים) עלו בכ-50% מתחילת השנה, והבנקים הקטנים יותר (מזרחי, דיסקונט, בינלאומי וירושלים) עלו בכ-30-40%. מכפילי ההון, שעמדו בעבר על 0.7 בתקופות טובות, עלו לכ-1.3 בממוצע, כאשר מזרחי מציג את התמחור היקר ביותר - 1.62 על ההון.

בניגוד למניות הבנקים ובתמונת ראי של אתמול, מניית אל על יורדת היום כאשר הפסקת האש אומרת חזרת החברות הזרות לנתב"ג. גם מרבית המניות הביטחוניות באדום ברקע ההנבה כי תקופת החימוש המהותית עשויה להיות מאחורי החברות. אחת הבולטות היא אקסונז' ויז'ן שממשיכה את מסע הירידות שלה, לאחר הייפ קצר בתחילת דרכה. להרחבה - אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים


אקוואריוס אקוואריוס מנוע 6.16%  ממשיכה לעלות גם היום אחרי העליות אתמול ברקע הראיון עם מנכ"ל החברה שהתפרסם כאן. אחרי ארבע שנות פיתוח וקריסה של 97% במניה, החברה מנסה להתניע מחדש. תחת ניהולו של עמית בירק, לשעבר סמנכ"ל במג'יק, החברה מנסה לעשות שינוי, עם גיוס חירום של 10.2 מיליון דולר, קיצוץ חד בהוצאות, צמצום בכוח האדם וקבלת מענק של 2.2 מיליון אירו מממשלת גרמניה, הכל מוביל למטרה של להפוך סוף כל סוף את הטכנולוגיה למוצר מסחרי. הפיילוט הראשון של מנוע ה־AQ-150 צפוי להתחיל בארצות הברית בתחילת 2026, ובחברה מעריכים שבתוך שלושה חודשים יתברר אם ניתן לעבור לייצור סדרתי. אנחנו לא עוד סטארט-אפ עם חלום, אומר בירק, זו אקוואריוס רזה יותר, ממוקדת יותר, ונבחנת במעשים ולא בהבטחות. לראיון המלא - אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"