עידן עופר
צילום: בוצ'צ'ו

עסקת החלומות של עידן עופר: קנון מכרה את השליטה בקורוס

קבוצת באוננג הסינית רוכשת את השליטה לפי שווי של כמיליארד דולר; לקנון עומדת אופציית למכור את יתרת ההחזקה תמורת 480 מיליון דולר; קנון טסה
גיא בן סימון | (4)

קורוס נכנסת למגרש של הגדולים. חברת ההחזקות של עידן עופר, קנון, מכרה יחד עם צ'רי הסינית את השליטה במיזם הרכב הסיני קורוס לפי שווי של כמיליארד דולר. הרוכשת היא קבוצת באונג הסינית (Baoneng) בבעלות יאו ז'נואה (Yao Zhenhua), האיש העשיר הרביעי בסין.

מניית קנון 2.08% מזנקת ב-26% בת"א במחזור של 11.5 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 2.8 מיליון שקל בחודש האחרון.

עידן עופר העביר את הסיכון אליו לאחר שהבטיחו לשוק שקנון לא תזרים עוד כסף. ההזרמות של עידן עופר למיזם הרכב קורוס, שפוצל מהחברה לישראל, ושהסתכמו עד כה ב-70 מיליון דולר, נתנו איתות למשקיעים כי הוא מאמין בשוק הסיני, וזו נשאה כעת פרי.

מדובר באפסייד נאה לקנון כאשר קבוצת באוננג מתחייבת לקנות 300 אלף מכוניות ב-3 השנים הקרובות בשווי הכנסות של 4.5 מיליארד דולר. רק נזכיר כי עד כה קורוס מכרה 15 אלף מכוניות בשנה כך שההיקף היום מקפיץ את החברה למגרש של הגדולים. קנון התחייבה לא להגדיל את החשיפה לקורוס במהלך השנתיים האחרונות וזו התאפשרה באמצעות השקעה אישית של עידן עופר.

קורוס הוחזקה על ידי קנון וצ'רי בחלקים שווים (50%-50%). עם השלמת העסקה תקבל קורוס 20 מיליון דולר במזומן וקנון תרד לשיעור אחזקה של 24% לעומת 50% לפני השלמת העסקה. בנוסף במהלך החודשים הקרובים היא תקבל החזר הלוואות בעלים של כ-145 מיליון דולר ו-20 מיליון דולר נוספים. מסכום זה תחזיק קנון הלוואה לעידן עופר שהעמיד הלוואות של כ-70 מיליון דולר לצורך המשך קיומה של קורוס בשנתיים האחרונות. קנון גם תשוחרר מהערבויות 45 מיליון דולר. 

הסעיף המהותי: לקנון עומדת בנוסף אופציית מכר המאפשרת למכור את יתרת ההחזקה (24%) בקורוס לבאוננג תמורת 480 מיליון דולר בשתי פעימות. אם החברה הופכת להיות בוננזה, כפי שמקווים בקנון, השווי המשתקף עשוי להיות גבוה יותר. מהלך שכזה יעלה את אחזקתה של באוננג בחברה ל-67%.

אחרי סגירת שנה מצוינת, קנון רושמת פתיחת שנה חלומית עם העסקה הנוכחית כאשר המניה רשמה בשנה החולפת תשואה על 65%. לאחרונה דיווחה החברה על חתימת הסכם למכירת עסקיה של IC Power באמריקה הלטינית והקריביים תמורת 1.17 מיליארד דולר - עסקה מצוינת לקנון שהוכיחה שהסבלנות משלמת, לאחר שסירבה לבצע הנפקה של POWER IC בשווי נמוך בהרבה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

קנון הולדינגס הוקמה כחלק ממהלך פיצול של חלק מנכסי החברה לישראל, במהלכו קיבלה להחזקותיה את חלקה של החברה לישראל ביצרנית השבבים טאואר, בחברת תחנות הכח איי סי פאוור, ביצרנית המכוניות הסינית קורוס, בחברת הספנות צים וכן ב-איי סי גרין הפעילה בתחום האנרגיה הירוקה. קנון הולדינגס הינה חברה זרה, שנתאגדה בסינגפור ורשומה כדואלית (מניותיה נסחרות הן ב-NYSE והן בבורסה בתל אביב).

בתוך כך, בבית ההשקעות פסגות העלו המלצה לקנון על רקע העסקה ל'קנייה' מ'החזק'. נועם פינקו, פסגות: "עסקה מדהימה לקנון בפעם השניה תוך חודשיים, בעיקר כשלוקחים בחשבון את ההיסטוריה של קורוס ואת חוסר היכולת שלה להגדיל מכירות. העסקה, מעבר לכך שהיא יוצרת ערך מיידי אמיתי להחזקתה של קנון בקורוס גם יוצרת אפסייד נוסף בעתיד. אנו מעלים את מחיר היעד מ-78 שקל ל-112 שקל ואת המלצתנו ל'קנייה'. מטעמי שמרנות אנו עדיין מכניסים דיסקאונט חברת אחזקות של 10% בלעדיה מחיר היעד היה עומד על 124 שקל למניה".

מניית קנון - מהלך עליות של 240% מהשפל של אפריל 2016:

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רונית 09/01/2018 14:32
    הגב לתגובה זו
    שבורה.
  • 2.
    רק כיל 09/01/2018 13:06
    הגב לתגובה זו
    הסכימו . לא מוכרים אוצרות מדינה. מנוולים על גב המשקיעים.
  • 1.
    וכולם ירוויחו במיוחד המדינה (ל"ת)
    בקרוב גם את כיל 09/01/2018 11:34
    הגב לתגובה זו
  • dw 09/01/2018 13:36
    הגב לתגובה זו
    סירוב שר האוצר יאיר לפיד לאשר את עיסקת מכירת כיל לפוטאש לפני כמה שנים היתה שגיאה קשה. כל המשקיעים, וגם המדינה (מיסים), הפסידו עשרות מיליארדי שקלים בגין החלטה ניהולית שגויה זו. באותו זמן ניתן היה למכור את כיל לפי שווי פי 4 מהיום, וכן לדרוש הבטחת תנאים למשך שנים רבות לעובדים. מה חבל שלא אישרו אז את העיסקה, שאינה שונה במהותה מאקזיט מובילאיי לאינטל או קייט פארמה.
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.