גרף

הזדמנות או סכין נופלת? מניית החלום בת"א בצלילה חופשית

עסקת הענק בין מובילאיי לאינטל התסיסה את דמיונם של המשקיעים ששלחו את המניה לראלי אדיר - שנבלם עם תחילת המסחר גם בבורסת נאסד"ק. הסיפור לפניכם
נדב לוי | (13)
נושאים בכתבה פורסייט

התיקון מטה בפורסייט 1.35% . החברה שעוסקת בפיתוח מערכת הגנה מפני תאונות דרכים הפכה לאחרונה לשם מוכר בשוק ההון המקומי וזאת על רקע עסקת הענק של מובילאיי עם אינטל באמצע חודש מארס האחרון. כחלק מה'הייפ' שנוצר, החלה מניית פורסייט לזנק במחזורי ענק (עד 48 מיליון שקל ביום!) והשלימה ראלי של כ-300% תוך חודשיים בתמיכת אלו שראו בה כסוג של "מיני מובליאיי" ובגיבוי ספקולנטים שרכבו על המגמה. החברה הקטנה מרחובות הפכה במהירות לבעלת שווי שוק כמעט בלתי נתפס של 850 מיליון שקלים(!!), שווי שמביא אותה על סף כניסה למדד ת"א 125 היוקרתי. אבל שם זה לפי שעה נגמר. החברה ממשיכה לרכז מחזורים גדולים מאוד באופן יחסי (ממוצע של כ-5 מיליון שקלים ביום בחודש האחרון, מקום 34 בבורסה בת"א) אבל התיקון בעיצומו.

את הרוח הגבית שקיבלה, הנהלת פורסייט ידעה גם לנצל כדי לנפח את קופת המזומנים ולחזק את ההון העצמי של החברה כאשר דיווחה על מספר סבבי גיוס משמעותיים. במקביל, התאבון גבר ובחברה החלו לאותת על רצונם להיחשף לשווקים בינלאומיים וכך גם החל תהליך רישום המניות למסחר בארה"ב. המשקיעים מצידם התלהבו מהמהלך ושלחו את המניה ביום הדיווח (8 ביוני) לזינוק של 9%. ימים ספורים לאחר מכן, ב-15.6 החלה מניית פורסייט להיסחר גם בנאסד"ק (סימול: FRSX) - אבל מאז החגיגה כבר לא ממש בעיצומה.

מאז החלה המניה להיסחר בחו"ל איבדה פורסייט לא פחות מ-35% מערכה לשווי שוק של כ-525 מיליון שקל. רמז נוסף להתעניינות הפחותה בחברה הישראלית מגיע גם ממחזורי המסחר הדלים שמרכזת המניה בנאסד"ק כאשר הממוצע של עשרה ימי המסחר האחרונים עומד על 9,400 מניות בלבד (כ-250 אלף שקל בלבד). ועדיין, מאז הדיווח על עסקת מובליאיי, מניית פורסייט עדיין בפלוס 125%.

 

אז לפי שעה מניית פורסייט מתקנת מטה כאשר על אף הדיווחים בנוגע להצלחות בפיילוטים שונים במקביל להסכמי שיתוף פעולה עם יצרניות רכב גדולות - בפועל לחברה עדיין אין מקור הכנסה. זה המקום להזכיר את עדכון האנליזה שפרסם גוף ייעוץ ההשקעות 'אדיסון' ב-28.6 לחברה בעקבות ההנפקה בנאסד"ק.

כך נכתב: "השוק אופטימי אך לא בלתי-מציאותי - ההשפעה נטו של עדכוני המחיר שהוזכרו לעיל הינה עלייה של 4% בהערכת ה-DCF הקבוצתית שלנו, לרמה של 3.45 שקל למניה (4.90 דולר ל-ADR). נציין כי הערכה זו נמצאת הרבה מתחת למחירים בהם נסחרת המניה כיום, אך יש לזכור כי הערכה זו הינה על בסיס מתמשך – אנו כוללים הנחות צמיחה ו- WACC שמרניות ולא מתייחסים לערכי המיזוגים והרכישות של הסקטור. ביחס להערכות שלנו בנוגע לשיעור הצמיחה הטרמינלית בגובה 3% (החל מ-2025 ) וה-WACC ב-15%, נראה שהשוק מתמחר את שווי המניה לפי צמיחה טרמינלית של כ-5% (לאחר 2025) ו-WACC בגובה 11% - או לשים במונחים של מטרות נתח שוק עולמי, דו-ספרתי בשוק ה-ADAS בשנת 2025 .אם ניקח בחשבון את הערכת השווי הגבוהה של מובילאיי לאחרונה, ואת פוטנציאל הצמיחה של הטכנולוגיה של FRST ו-Vision Rail (חברה הבת בה מחזיקה פורסייט בכ-32%),אנו רואים את מחיר השוק בתוך הציפיות הריאליות".

נציין כי לאחרונה דיווחה החברה על הצלחה בפיילוט שנערך עם אחת מיצרניות הרכב בסין ('JAC Motors'), כאשר התקדמות ממשית מאז טרם הגיעה. בתוך כך, הבוקר (ב'9 הודיעו בחברה על פיילוט נוסף שנחתם עם יצרנית כלי רכב סינית אחרת. בנוגע לעונת הדו"חות שמתחילה לצבור תאוצה, נזכיר כי בחברה החליטו לנצל את ההקלות הניתנות לחברות קטנות ולכן ייפרסמו את הדו"חות הכספיים רק פעמיים בשנה, כלומר דו"ח לכל מחצית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

פורסייט הינה חברה שהוקמה כ"ספין אוף" טכנולוגי מחברת האם 'מאגנא' שעוסקת בתחום הביטחוני, כאשר הטכנולוגיה וקווי המוצרים של מאגנא פרוסים באתרים רגישים בישראל ובעולם, ופורסייט מתבססת על הטכנולוגיה הצבאית הזו שיודעת לאתר סכנות. הפיתוח בתוך מאגנא החל בשנת 2013 ובשנת 2016 כבר הושלם תהליך המיזוג בין השתיים. בימים שלאחר מכן יצאו בחברה לגיוס נאה של כמעט 26 מיליון שקל ועם הכסף הזה החלו לנוע ולעבוד כאשר המטרה העיקרית שלהם הייתה פיתוח דגם 'אלפא' בתוך כשנתיים. בפועל, בחברה הצליחו לפתח את דגם 'האלפא' תוך 9 חודשים בלבד. ב-1 לספטמבר 2016 הכריזו בפורסייט על כך שהמערכת עובדת. מספר חודשים לאחר מכן, הושלם הפיתוח מרמה של דגם אלפא למצב שכבר משווים את המערכת של החברה לאלה האחרות הקיימות בשוק.

גרף מניית פורסייט מתחילת 2017

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אהוד 03/08/2017 09:17
    הגב לתגובה זו
    את התגובות שאתם רואים פה כרגע ראיתי אחת לאחת בכל מיני פרסומים על מובילאיי בזמנו (2014-2016). אנשים פקפקו, זלזלו והשמיצו והשאר היסטוריה. תהיו רגועים, זה ייקח עוד זמן אבל הכיוון מדהים.
  • דניאל 03/08/2017 10:21
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט לא נשאר כובע... החברה הזאת לא תשאיר כסף לאנשים אפילו לכובע קטן.אין כלום ולא יהיה כלום חוץ מנסויים בכל מיני חברות הזויות.חלום בלהות.
  • 9.
    מוטי 02/08/2017 23:06
    הגב לתגובה זו
    כשמה כן היא .או שתייצר הרבה כסף או שלא תהיה שווה כלום .
  • 8.
    אביב 02/08/2017 19:52
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגיה מדהימה מוצר מדהים למה שלא יצליח.
  • דניאל 03/08/2017 10:25
    הגב לתגובה זו
    זו לא סכין נופלת זו גיליוטינה שתקצץ את כולם.חוץ מבעל הבית כמובן שעושה סיבוב.
  • 7.
    משחילים אתכם- חלום ? בלהות (ל"ת)
    המומחה 02/08/2017 19:26
    הגב לתגובה זו
  • יעקב 03/08/2017 06:24
    הגב לתגובה זו
    אני מכרתי ביום שני עם הפסד של כ עשרה אחוזים . אם הייתי נשאר הייתי מפסיד עוד 8 אחוזים . טעות ענקית שנכנסה לנסדק . חברות גדולות בתחום זה אוכלים אותו בתור ארוחת בוקר.
  • 6.
    שלמה 02/08/2017 18:39
    הגב לתגובה זו
    או פרסום על עיסקה של חברת ריילויזיון על שיווק מערכת ההגנה על קטרים
  • 5.
    איפכא 02/08/2017 17:53
    הגב לתגובה זו
    חוץ מאם זה גידול ברווחים, רכישה וכו'. תעשיה שלמה של יחצנים פועלת לניפוח מחירי מניות בייחוד לפני דוחות לא טובים במגמה לנטרל את הנפילות הצפויות.
  • 4.
    הזדמנות למה? (ל"ת)
    ס 02/08/2017 17:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גדי 02/08/2017 17:06
    הגב לתגובה זו
    מניית חלום הבלהות.
  • 2.
    לא לגעה בפסייט (ל"ת)
    sus 02/08/2017 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דניאל 02/08/2017 17:00
    הגב לתגובה זו
    לא היה אין ולא יהיה שם כלום.גייסה כסף כדי להכניס לכיס של הבעלים ומאז לא עשתה דבר.לדעתי חברה שלא יקח הרבה זמן והיא תמחק מהמסחר.בנסדאק בכלל לא סופרים אותה ואני לא מבין מאיפוא החוצפה שלהם להסחר שם.
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףעידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסף
ניתוח Bizportal

למרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי

הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק קבוצה איתקה

בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה 0.3%   נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.

שווי הנכסים

החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים  בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.

לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.

הנכס שלא במאזן

אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.

במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מדד הביטוח זינק 4%, המדדים העיקריים עלו ב-1.5%

כצפוי ולאחר קרוב לשנתיים בנק ישראל הפחית את הריבית ל-4.25%, העליות במדדים התחזקו לאחר הודעת הריבית ומה קורה בשוק אגרות החוב?

מערכת ביזפורטל |

הריבית המוניטרית בישראל ירדה היום ב-0.25% ל-4.25%. ההחלטה מתקבלת אחרי 14 ישיבות רצופות שבהן בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, תקופה שנמשכה קרוב לשנתיים והוגדרה כשלב של בלימת ביקושים מתוך מטרה לייצב את האינפלציה. בחודשים האחרונים האינפלציה נעה סביב 2.5% ונשארת בתוך היעד, עם תחזית של כ-2.2% ל-12 החודשים הקרובים. במקביל, שער הדולר נחלש בכ-10% מתחילת השנה, מה שגם סייע לצמצום הלחצים על מחירי היבוא והתקררות האינפלציה - בנק ישראל הוריד כצפוי את הריבית


הורדת הריבית תומכת בשוק, העליות התחזקו מכ-0.5%-0.7% למעל 1.5%. בלטו במיוחד מניות הביטוח. מדד הביטוח זינק ב-4%.  אין סיבה לעליות במניות הביטוח חוץ מסיבה טכנית - יש הרבה כסף בקרנות הפיננסיות ועל רקע החשש ממניות הבנקים בשל המיסוי יש הסתה של כספים מהבנקים לביטוח.  


גם הנדל"ן זינק. כאן יש קשר להפחתת הריבית. התקווה היא שהיקף הרוכשים יחזור לעלות, שהביקוש לדירות יגבר. הפחתת ריבית משפיעה על החזר המשכנתא ומאפשרת לרוכשים יותר גמישות. במילים אחרות, הם צריכים פחות הון כדי לרכוש את אותה הדירה. זה יכול לייצר ביקושים, אבל צריך לזכור שמדובר בסה"כ ברבע אחוז והשפעה מינורית על החזרי המשכנתא - סדר גודל של 70 שקל בחודש למשכנתא ממוצעת. 

אבל, מבחינת אווירה, יש אווירה טובה, והשוק מסתכל באופטימיות על הדירות למגורים. זה הוביל היום לעליות של 2.3% במדדי הנדל"ן. 



מעניין לראות מה קורה בשוק האג"ח. אגרות חוב שקליות ממשלתיות אמורות להיות מושפעות מהפחתת הריבית ב"המרה" מלאה. כלומר, רבע אחוז של הורדת ריבית אמור להוביל להפחתה של רבע אחוז באגרות החוב. אבל זה לא קורה. אגרות החוב השקליות לא זזות. הסיבה ברורה: הכל כבר גלום במחירים. הורדת הריבית היתה צפויה לגמרי.