מדריך ליבואנים: כיצד ניתן להתגבר על קושי תזרימי בגלל תשלום מע"מ מייד עם שחרור הסחורה במכס
רו"ח איילת יצחקי ממשרד BDO זיו-האפט מציעה מספר דרכים להסרת חסמים כדי להפוך להיות אטרקטיביים עבור שחקנים בינלאומיים
למרות שיעור הריבית הנמוך במשק ועלויות המימון הנמוכות יחסית, יבואנים רבים נתקלים בקשיי תזרים בגלל פער בזמנים בין התשלום עבור הסחורה שמיובאת לישראל לבין הרווח שגורפים ממנה. עו"ד איילת יצחקי ממשרד BDO זיו-האפט מסבירה כיצד ניתן להקל תזרימית באמצעות המע"מ המהווה כ-18% מסך ההוצאה. לדבריה "ישראל צריכה לראות מה קורה בעולם וליישם מנגנונים דומים".
מס ערך מוסף (מע"מ) מוטל על עיסקה בישראל, על מכר טובין ועל מתן שירותים, בשיעור אחד ממחיר העיסקה או הטובין, וכן מוטל מע"מ על יבוא טובין. באירופה קיימים מנגנונים שונים להקל על יבואנים כדי להפוך את המדינות לאטרקטיביות עבור סחר בינלאומי (כך למשל בהולנד, בלגיה, ספרד יוון ועוד).
איילת יצחקי: "מע"מ הוא מס שמשולם בייבוא על מלוא הערך לצרכי מכס הכולל עלויות הובלה משלוח ולעיתים מרכיבים נוספים ובנוסף על מיסי הייבוא (כגון מכס מס קניה) שחלים על הטובין המיובאים. המס משולם עם שחרור הטובין מפיקוח מכס. בישראל שיעור המע"מ 18% ובאירופה נע בין 17% (בלוכסמבורג למשל) ל-27% (בהונגריה). זהו נטל מימוני משמעותי בייבוא סחורות".
כיצד היבואנים מתמודדים עם המע"מ? "אמנם ניתן לקבל החזר בדרך של קיזוז מס תשומות, אך זאת במועד הגשת הדוח התקופתי למע"מ וככל שסך מס העסקאות באותה תקופת דיווח שווה או עולה על מס התשומות. הנטל המימוני גבוה בייחוד כאשר מס התשומות גבוה ממס העסקאות ומוגש דוח להחזר. החזר זה יתקבל תוך 30 יום אך הוא עשוי להיות מעוכב לעיתים חודשים ככל שהרשות מבקשת השלמת מסמכים או מבצעת בדיקה. כלומר אם מייבאים מלאי שעתיד לשמש לאורך זמן, אך קצב העסקאות החודשי (או הדו-חודשי) נמוך ממנו משמעותית, אזי נוצרת סיטואציה של החזר מע"מ בגובה הפער בין מס התשומות (ובכלל זה המע"מ ששולם ביבוא) לבין סך מס העסקאות באותה תקופה דיווח)".
תשלום המע"מ בייבוא חל בנוסף למיסי ייבוא שונים שמוטלים על ידי המדינה על סחורות שונות. שיעור המס הגבוה יותר מוטל על רכבים, חלפים, דלקים, סוללות, כימיקלים ועוד.
עו"ד איילת יצחקי מסבירה שפעמים רבות יבואנים רוכשים סחורות בהיקפים גדולים ומנגד ההכנסותיהם נפרסות לאורך זמן לפי קצב המכירות וההסכמים עם הלקוחות. כך גם מי שמייבאים ציוד רב ויקר ערך לצורך ביצוע פרוייקט תשתיתי או השקעה במכונות. המשמעות היא שיש נטל מע"מ כבר מהיום הראשון ותזרים רק בהמשך הדרך. היבואנים מתגברים על הפער הזה באמצעות אשראי בנקאי. הבנקים רוצים בטחונות והם לא מתרשמים במיוחד מהזכאות להחזרי מע"מ מהרשויות, העשויים למשל להיות מחולטים לטובת חוב מס אחר של הנישום.
מה קורה בעולם בתחום זה? "מדינות שונות מאפשרות כל מיני מנגנונים שמייתרים את פער המימון על המע"מ שמוטל על ייבוא. ישנו למשל מנגנון שמכונה דפרמנט (Deferment) שמיושם בהולנד, בלגיה ומדינות נוספות. רואים יותר ויותר מדינות שמקלות על יבואנים כדי שיפעלו בתחומן כמו למשל ספרד, צרפת, רומניה, אנגליה ויוון".
מה זה מנגנון דפרמנט? "מנגנון המאפשר תחת פרוצדורה מסוימת - העדר תשלום מעמ ביבוא ותחתיו דיווח בלבד על מס היבוא כמס תשומות ומס עסקאות בדוח התקופתי למעמ באופן היוצר "משחק סכום אפס". תחת הדפרמנט הקלאסי אין תשלום אין דוח להחזר ואין פער מימון".
האם יש דרכים נוספות? "יש מנגנונים נוספים שמאפשרים להמנע מפער מימון על מע"מ כמו למשל מדינות שמאפשרות להביא סחורה למחסן מע"מ (עם עלויות אחסנה נמוכות יחסית שלא כמחסן בונדד) ושניתן לשחרר ממנו סחורה בדיווח דומה לדיווח דפרמנט שהשורה התחתונה - משחק סכום אפס". ואם הזכרנו את הדוח להחזר מעמ, מדינות כמו איטליה מאפשרות לבצע פקטורינג של החזר המעמ כך שניתן להמחות את הזכות לטובת צד ג' למשל בנק".
- 4.ג'ורג' 23/05/2017 09:58הגב לתגובה זומדריך לי יבואן זהב
- 3.וסילי גונדר 11/06/2015 10:31הגב לתגובה זועסקתי ביבוא 30 שנה, מעבר למספר עו דות לגבי מדינות אחרות אין בכתבה כלום ושום דבר. "הפתרון המוצע", קשקוש ישן וידוע, לכתוב כאילו פתרון קל מאוד, הייתי שולח את הכותב ויועצו לבצע במציאות ובשטף עסקים יומי שוטף אולי היו מקבלים זווית ראיה מעשית במקום גיבוב של מילים.
- 2.אזרח 10/06/2015 20:59הגב לתגובה זוולשחררה על פי קצב השיחרור? (יש לבדוק את עלות המימון מול עלות האפסנה)
- 1.Shoimer 10/06/2015 19:23הגב לתגובה זוהמגס לא מוכן להכניס סחורה עם חשבון פרופורמה, אפילו של ציוד להדגמה משומש. הוא דורש חשבונית מסחרית שבעבורן יביא כל מנת לחייב מכס ושאר מיסים כמו מעמ. לאחר חודש או חודשיים תלוי בתאריך אתה מקזז את המעמ ומתחיל סאגה שלמה. הספק בחול לא מבין למה דורשים לנפק חשבונית ואחר כך לבטל אותה. אז מה עושים, מוחקים בטיפקס את המילה פרופורמה. מדינת בננות.
המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה
בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה
נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65% מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.
לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!
לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב
בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.
הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי
של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול
אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.
- נופר אנרגיה מגדילה הספק ייצור, אך הוצאות המימון מעמיקות את ההפסד
- 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס
(קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל
ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות
דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל.
מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל.
לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה.
העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות
של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה
בתנאים מסוימים אם יידרשו.