אור ירוק למיזוג כור-דסק"ש: רות רונן פסקה למרות התנגדות יהודה וינשטיין

השופטת פסקה היום בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי לממשלה; המיזוג יחזק את חברות המטה של קונצרן אידיבי; כמה יקבלו עורכי הדין?
אבי שאולי | (5)
נושאים בכתבה דסק"ש כור

בית המשפט המחוזי בת"א נתן היום אור ירוק למיזוג חברת כור לתוך החברה האם שלה דסק"ש. השופטת רות רונן אישרה הסכם פשרה בין דסק"ש לתובעת ייצוגית כך שמצב בעלי מניות כור ישופר. עורכי הדין שייצגו את התובעת, יצחק אבירם, שחר בן מאיר ודנה שילוני יקבלו שכר טרחה של 1.5 מיליון שקל.

לפי התוכנית: דסק"ש, המחזיקה 67.3% ממניות כור, תרכוש את יתרת המניות הנמצאות בידי הציבור (19.3%) ובידי אי.די.בי פתוח (13.4%) תמורת 1.06 מיליארד שקל במזומן. כך תהפוך כור לחברה פרטית בבעלות מלאה של דסק"ש.

תנאי להשלמת העסקה הוא שכור תחלק דיבידנד גדול שלא מיתרת הרווח באישור ביהמ"ש.

בעלי המניות של כור יקבלו אופציה להישאר אם החלק של מכתשים אגן

לפי כתב התביעה, התמורה המשולמת לבעלי המניות בכור מקפחת אותם. עסקת המיזוג צפויה להגדיל משמעותית את קופת המזומנים של דסק"ש ולשפר את המצב של חברות המטה בפירמידה של אידיבי אחזקות - תחת הבעלים החדשים אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה.

המתנגדים להסכם הפשרה היו המועצה הישראלית לצרכנות והיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין. התביעה הייצוגית הוגשה בגובה של 627 מיליון שקל ולבסוף הפשרה תהיה הוספת אופציה לבעלי מניות כור לוותר על תשלום של 14.64 שקל למניה בגין אופצית מכתשים אגן.

כור נסחרת לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל ועתירה במזומנים

אידיבי פיתוח הפרטית מחזיקה ב-73.92% ממניות דיסקונט השקעות הנסחרת לפי שווי של 2.3 מיליארד שקל. כור, הנסחרת לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל, מוחזקת בשיעור של 67.33% על ידי דיסקונט השקעות ו-1.16% על ידי אידיבי פיתוח.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בעל מניות בדסקש 10/01/2014 00:11
    הגב לתגובה זו
    בעלי מניות כור זוללים את החברה וביהמש מאשר?!
  • 3.
    כור זאת הזדמנות ענק בקרוב יוכרז דיבידנד ענק שם למחזיקים (ל"ת)
    כלכלן 09/01/2014 23:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע 09/01/2014 20:27
    הגב לתגובה זו
    השופטת לא נענתה לחוות הדעת המשונה והמנותקת מהמציאות של היועץ המשפטי לענייני חמס ופופוליזם , וגם לא לפנייתה המוזרה בלשון המעטה של המועצה להגנת הצרחנים.
  • תגובה נכונה מאד - נמאס כבר מהפופוליזים הטפשי (ל"ת)
    ל 2 10/01/2014 07:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האמא של עסקאות בעלי העניין-תתביישו (ל"ת)
    מרינה 09/01/2014 17:42
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: